Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Val av billigaste metod för betongkonstruktion, prefab, platsgjutet (färdig/byggd form)?

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

prosten (trådstartaren)

#1 » 10:33:57, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Någon som har erfarenheter/råd kring vad som är den "totalt billigaste" metoden för att bygga en lite större byggnadsdel i betong?
Med "lite större" i detta fall så tänker jag mig totalt ca 400kvm bärande väggar (huvuddel yttervägg) samt 350kvm bjälklag. Totalt är det en två våningar hög konstruktion (två bjälklag) som står på en platta på mark (ovanpå blir det en träbyggnad).

Jag har väldigt lite erfarenhet av detta och har fått höra både att det blir billigare med platsgjutet och prefab. Eller kanske en kombo är bäst? Sedan är väl frågan och man väljer platsgjutet om man då löser det bäst med färdiga formar, men då kanske man ändå förlorar lite av poängen då man väl ändå behöver en "dyr" kran på plats under hela byggtiden?

Projeket är inget som brådskar om nu detta är något som påverkar. Ev. tipps på leverantörer mottages också tacksamt! :)
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07



magloman

#2 » 10:54:06, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns väl inget som är billigt när man ska bygga i betong, men prefab är säkert billigast.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ivar Risslén

#3 » 10:58:54, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Begär offert från några byggfirmor som håller på med betonggjutningar det är enklast. Då får du se vad de anser som lämpligast om det är platsgjutet eller någon form av prefab block eller kombination av olika metoder.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

prosten (trådstartaren)

#4 » 11:20:43, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Begär offert från några byggfirmor som håller på med betonggjutningar det är enklast. Då får du se vad de anser som lämpligast om det är platsgjutet eller någon form av prefab block eller kombination av olika metoder.


'Lite är väl problemet att (iaf de jag varit i kontakt med) antingen jobber med prefab (dvs. då som rena montörer av element) eller är formsnickare och i det senare fallet så krävs detaljerade konstruktionsritningar för att få en bra offert. Har tagit kontakt med en prefab fabrik som kommer att räkna och ge offert på elementen, men det vore intressant att höra vad andra har för erfarenheter av priser på resp. metod.
Jag trodde också att prefab skulle vara billigast, men en gammal (betong)byggare som jag litade på (nu tyvärr bortgången) hävdade bestämt att platsgjutet i princip alltid blev billigare, "om man hade tid att vänta" och detta inte kostade pengar. Enligt honom var anledningen till att man på större byggen nästan uteslutande körde prefab att de hade höga etableringskostnader vilket medförde att tiden de sparade på prefab gick att räkna hem som en så stor besparing att det blev billigare jämfört med att bygga form.
...sedan har jag hört andra som hävdat motsatsen. I mitt fall är det väldigt enkla konstruktioner, dvs. i princip raka väggelement utan uttag för dörrar och fönster, vilket jag tycker borde underlätta för bägge metoderna.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

ac tc

#5 » 11:30:33, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska alltså gjuta två våningar högt och ha två gjutna våningsplan samt plattan längst ner.
-Det blir nog billigare om du gjuter själv...bygger formen själv...gör ritningar och dimensionerar själv.
- det kommer att ta tid...
Du måste åtminstone se till att nån som kan bygg dimensionerar byggnaden alt låta Prefab byggaren göra det.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

toker

#6 » 13:25:19, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad ska byggnaden användas till ? blir ju inte så snygg fasad med platsgjuten fasad med prfab kan man få räfflad fasad eller vad man nu vill ha och det är ju faktiskt ganska enkelt att gjuta prefab block själv och lyfta på plats med kran.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

nimbus

#7 » 13:40:51, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner till en som byggde ridhus med betongväggar. Planen var att köpa in färdigt men skillnaden mot att gjuta själv var 1/5 del av priset så det blev till att gjuta själv. 3st väggformar gjordes som passade bra med volymen på betongbilen. Maskin till att lyfta med fanns redan. Struktur på väggarna gjordes med borste
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

prosten (trådstartaren)

#8 » 13:51:08, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:Känner till en som byggde ridhus med betongväggar. Planen var att köpa in färdigt men skillnaden mot att gjuta själv var 1/5 del av priset så det blev till att gjuta själv. 3st väggformar gjordes som passade bra med volymen på betongbilen. Maskin till att lyfta med fanns redan. Struktur på väggarna gjordes med borste


Oj, det var ju en enorm skillnad. Just utseendet är inte så kritiskt i mitt fall, det mesta kommer att hamna under mark och på det som "sticker upp" får jag lösa med någon form av puts eller liknande.
Det som kanske oroar mig för den platsgjutna varianten är att en del element kommer att bli riktigt höga (5m) och hur löser man det då med formar(?). Sedan misstänker jag att även om man platsgjuter väggar så kanske det ändå är effektivast att välja iaf "halvfärdiga" bjälklag, dvs varianten där man får en färdig sida med armering som då håller upp sin egen tyngd när man gjuter resten....

Ser fram emot fler synpunkter och erfarenheter!
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Mattias Petterson

#9 » 17:45:38, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många storbygge köper man prefab från tex polen, kostar bara en 5:del
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

toker

#10 » 20:41:30, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frakten lär bli rätt dyr från Polen blir inte många väggar per resa. Men varför ska väggarna vara gjutna murade väggar av tex leca eller liknande kanske kan vara ett alternativ men svårt att veta utan att veta användningen av lokalen.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Landmann

#11 » 22:01:59, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte läst allt men jag tog in offert på väggelement och mellanbjälklag för 3 år sen och dom prissatte väldigt högt för att dom inte vela göra mindre byggnader
"Hur långt är ett snöre?"
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

Stridis2

#12 » 23:19:19, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du funderar på att prefab-gjuta själv har JA-Bond en del bilder och förklaringar hur han har gjort. Rekommenderar starkt till att söka upp dessa.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

busholle

#13 » 08:35:49, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klassisk diskussion i branchen. Man tar in pris på prefab, tycker att det är dyrt, kalkylerar platsgjutning och konstaterar att det är billigare, ringer prefableverantören och skäller för att de överprissätter, prefableverantören återkommer med ny offert som landar strax under kostnaden för platsgjutning, prefab beställs.

Ska du placera byggnaden i någon form av sutteräng eller motfylla på alla sidor så kommer det påverka dimensioneringen rejält och väggtjockleken öka betydligt. Det brukar vara ett argument för platsgjutning.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

toker

#14 » 14:59:56, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle tro att det är väldigt lite som plats gjuts i dag om man med det menar att det gjuts på den platsen det ska sitta däremot att gjuta på liggande form bredvid är ingen ovanlighet såna väggblock har jag varit med och monterat flera gånger dom blocken har dock varit helt oisolerade.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#15 » 16:19:44, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

"element kommer att bli riktigt höga (5m) och hur löser man det då med formar(?)."
- man fyller dom lite i taget så betongen hinner brinna alt så får du göra riktigt sjujälvla rejäla formar. Det är inte alldeles enkelt att gjuta i höga formar...som dessutom är rätt smala..
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se