Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Få runt luft för varmare golv?

69 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

jonnordvall (trådstartaren)

#16 » 10:43:19, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att isolera golvet är nog den rätta lösningen..
Känns som om det drar in i golvet. Känns speciellt då det blåser ute..
Golvet består uppifrån av laminat, foam, spånskiva, kutterspån, byggplast och nederst ett lager 25 mm brädor.
Något säger mig att det är något dåligt i sidan av bjälklaget. Att det drar in mellan källarvägg och innergolv.

Har någon här erfarenhet av den där isoleringen som sprutas? Görs mkt reklam för den och sägs ska kunna sprutas lite överallt.
Tänkte om man kunde riva taket i källaren och ta ut spöket sedan spruta och sätta någon slags platta som innertak igen.

Skummet borde ju vara bra för just drag. Men samtidigt gör ett tätt plastskum mig mkt skeptisk..............
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990



Mattias Petterson

#17 » 10:52:40, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det helt uteslutet stt ha värme i källaren?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

jonnordvall (trådstartaren)

#18 » 11:15:07, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där är ju en oisolerad platta och oisolerade väggar.. och bara luckor av enkelt trä istället för fönster.. Känns sådär att ha det varmt då det ändå bara används som förråd till diverse skrot.
Här ju kört ut typ 20 kubikmeter ved därifrån i höst så tanken är väl att ha det som förråd.
Dock kryper det ner värme dit nu oxå, aldrig mätt men man känner en hyfsad skillnad mot för ute när man går är in där
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

dc_lindberg

#19 » 11:17:21, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad får det kosta?
- tid
- pengar
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

igelkottar

#20 » 11:23:45, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle aldrig använda skum som isolering av ett helt tak/golv utan det hade blivit
sten eller glasull som man tryckt dit mellan reglarna och underst plast som fuktspärr och där efter de skivor du vill ha som tak.

Edit:
Som Tomas S skriver nedan, ABSOLUT ingen fuktspärr.
Hade tankevurpa :screwy: :huh: :huh:
Senast redigerad av igelkottar 11:45:25, 29-12-2018, redigerad totalt 1 gång.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Tomas S

#21 » 11:38:13, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut inte plast utanför isoleringen ( på kalla sidan). Möjligtvis på varma sidan av isoleringen, men man brukar aldrig ha det i golv. Med plast under isoleringen, i kalla källarens tak, får du vattenpölar på nolltid, av kondenserad fukt. :ohnej:

Tomas S
Ingenting är omöjligt, dock tar det omöjliga lite längre tid.

1 person gillar det här inlägget.
Tomas S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:08:25, 14-06-2007
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 322
Volvo T22 -49

igelkottar

#22 » 11:43:33, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt rätt där Tomas S :thummar: Jag hade inte fått i mig 1:a kaffet då jag skrev detta får jag skuýlla på. :vissla: :screwy:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

dc_lindberg

#23 » 11:43:59, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför jag frågar om budget är:
- Anglosaxiska sättet att lösa det på; varm heltäckningsmatta. Det fungerar, men då får man inte vara känslig för damm...
- "rätt sätt"; vi hade så i vår villa, precis som TS beskriver om golvet. Jag har rivit upp alla golv som jag kommit åt att riva upp (har flera kvar än, 25 år senare).
Det visad sig att:
- isolering fanns 10-15cm nedanför golvplankorna; kutterspånen hade satt sig...
- vindpapp fanns inte alls
- fukt spärr dito
- icke tätat mot syllarna (väggarna)
- det blåste helt enkelt "rakt igenom huset"
Vi gick från ca 6m3 olja per år till ca 4.5m3; 0.5-1 var enbart pga att golven, inne i huset mellan våningarna och mot ytterväggarna, var otäta, ca 1m3 pga för lite isolering på vinden (gick från ca 15cm kutterspån till ca 50cm Gullfiber). (Villa på 180m2 ovan jord och källare på 100m2)
Golven inne fick; vindpapp/tjärpapp och sedan glasfiber ull eller sten ull, fyllde mellan syllarna med ca 1-2cm buktning uppåt mitt mellan syllarna (viss "fjädring" när golvplankorna lades tillbaka).
Trägolven gick inte att gå på ens i strumplästen innan, efter är golven -varma- . Enbart vattenburen radiatorvärme i huset.
De golv som fick Pergo plastlaminat... de är ytan kalla på... (konstigt va?!... :skratta3: ).

Råden är alltså:
- om tid och pengar finns; riv upp golvet. "Gör om gör rätt" - du spar pengar på sikt, mycket pengar, och får som bonus ett riktigt trevligt rum.
- överväg !!! att dra in golvvärme!; när du ändock håller på! 1995 var branschen anti anti anti golvvärme i trädhus med trägolv, idag finns det visst produkter som passar bra även i trähus. Så överväg det; det är så mkt trevligare golv att vistas på :-)
- tillåter inte budgeten/tiden "att göra om och göra rätt"; botanisera anglosaxiska sidor efter vad de använder för sorts golvmattor/heltäckningsmattor. Finns med el-värme om jag minns rätt. "Snik", men det fungerar bra! Bodde i England 1984 - inga problem att gå barfota mitt i vintern på deras golv, trots -10'C ute (tänk nu på att britterna förstår inte ordet isolering, och dubbelglasfönster är okänt begrepp för dem...).

...det går inte att fälla in takfläkten i taket? Vad är det ovanför rummet ifråga?
Efter ha monterat min första takfläkt i somras, när det var så ljummet, ha jag blivit helt såld! Vilken skillnad på inomhusklimat nu på vintern; bara att den står o sätter luften i lite rörelse. Helt klart värt jobbet, och kostnaden!
Senast redigerad av dc_lindberg 11:48:07, 29-12-2018, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

RD350

#24 » 11:46:44, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att isolerar man ett källartak så blir det kallare i källaren och garanterat fuktigt på sommaren. En enkel avfuktare i källaren drar upp tempen några gader och det gör på sig även "uppåt". Har en stuga min son och svärdotter bor permanent i, där har jag monterat nämnda spirorör med datorfläkt i en vägg inmot badrum. Tar luften i storarum med kamin, utsläpp under duschkabin funkar kanon, dock ej helt ljudlöst som nämnts blir det lite vinande från röret. Jag hade nogbörjat med att höjatempen i källaren. Vill man ha avfuktare tar det ett tag innan man känner skillnad, mycket fukt sitter i väggar och golv i en kall källare!

2 personer gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

jonnordvall (trådstartaren)

#25 » 12:14:29, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för många bra råd där ni tar er tid:)

Jag TROR att det rätta vore att isolera golvet. Jag tror oxå att det skulle kunna gå att hitta materialet till detta här hemma.
Som pelle3 skrev någon gång så känns det billigare då sakerna redan finns hemma även om dom är betalda någon gång för många år sedan.

Problemet är nog snarare tiden/arbetet

Kan man gå ner på 4mm plywood i innertaket tror ni? Är reglar cc 60 nu. Snålt, ja gratis.

Försöka få vindpapp längs kanterna av taket, sedan i med isolering vindpapp och sedan skivor som tak.

Då måste först hela källaren tömmas, sedan ner med tak och kutterspån. Sedan ska själva jobbet göras efter det.
Tömmas ska källaren i vilket fall som helst. Riva gör man nog på en dag, sedan är det några dagar att sy ihop allt igen.
Dvs flera helger jobb:) precis vad jag har lust med... haha

Tack för råden, vi får se vad det slutar med.

Ang fläktar så klart man skulle kunna montera en fläkt där man inte går så mkt...
Men luftvärmepumpen blåser faktiskt runt rätt rejält. Kör den på max vilket leder till att ljudet ökar men känns ändå inte besvärande då man vant sig. Sänker jag fläkten blir det tystare och skönare men då får jag källare golv och kondens på fönstren.

Ang kostnaden, om det kostar några tusenlappar är inte hela världen, men samtidigt är det här byggd för att vara ett varmförråd
Bakom ett garage, just nu används det som lägenhet men vem vet, i framtiden kanske det blir garage/verkstad. Eller så blir det gästrum. Eller så blir det utbyggt från lägenhet och garage till mindre hus/stuga. Eller så hyra det ut såhär som en liten lägenhet på 30 kvadrat mitt på landet nära stan.
Ingen vet vad framtiden ger.

Tyvärr avstannade tömmniningen av källaren och eventuell isolering så känns det som ett sommarjobb..
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

igelkottar

#26 » 12:18:54, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde hålla ett tag i alla fall med plywood, men jag skulle nog dra på något utan på det senare.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Ivar Risslén

#27 » 12:44:17, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om bräderna i trossbotten är bra så behåll och återanvänd dom. Normalt så brukar trossbotten bräderna ligga på några lister som är spikade på sidorna av golvreglarna på gamla hus. Är det gjort på det viset så är det lätt att ta bort och sätta tillbaks igen.

När du river så skaffa en lämplig spånsug så är det lätt att ta hand om den gamla spånen. Packat och klart i säckar utan så mycket jobb. Ta fack för fack så blir det inte så mycket på en gång.
Tryck upp den nya isoleringen mellan golvreglarna och vindpapp underst, sedan dit med trossbottenbräderna som håller kvar isoleringen och pappen.

Då har du sysselsättning till sommaren.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

jonnordvall (trådstartaren)

#28 » 12:51:40, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riva bjälklag med spån som isolering är jag tyvärr van..... 240 kvadratmeter hus gjorde jag det på. Rev iof hela huset:)
Körde iväg 80 90 kubikmeter spån därifrån på fyrhjulingsvagn...... tur man bor med skogen som granne..

Finns ingen trossbotten på det sättet här.

Det är en plast under golvåsarna och på den ligger spånet. Sedan är brädorna spikade under för att hålla upp. Inte spontant virke utan vanligt entums egensågat.
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

dc_lindberg

#29 » 13:14:56, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där har du 100% koll på!
:buga:

Fuktstigningen från utrymmet under, är det enda knepiga - man det löser du också utan problem.
:bira:

...men nu får du bjuda på lite bilder under arbetets gång :photograph:
Du vet ju hur hugade alla vi andra är av att se andra arbeta :skratta3:

(ooops...mitt fel...glömde du -skrev- tydligt och klart: att LLVP är installerad. Din fråga var nog egentligen om man kan hjälpa luftströmmen från inomhusdelen att bättre sprida luften inne i rummet, och då gärna ned till och ut över golvet. JA! Du har stuprör, el-rör, VP-rör, osv - var kreativ. Byt ut golvlisten till en med hål i, som du får borra själv, för luften att komma ut genom. Du har säkert material hemma för det också alltså :-)
:thumme: )
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#30 » 13:42:20, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att få varmare golv med hjälp av fläktar kan vara svårt. Den kalla luften i rummet söker sig neråt mot golvet. En orsak kan vara kallraset från fönstren. Kalluften sjunker ner till golvet under fönstren och sedan så rullar det ut efter golvet. Det som bör göras i första hand är att kolla hur mycket kallras det blir från fönstren och kanske sätta in ett tredje glas på vintern.
Att sätta in extra fläktar tror jag inte så mycket på då du redan har en värmepump som cirkulerar på luften. Att sätta in kraftigare fläktar gör bara att det känns dragit och att det kanske blir störande ljud som man kan uppleva fastän man är döv och har tinnitus. Tinnitus kan förvärras av vissa ljud som man inte riktigt uppfattar.

Vi får använda ditt hus som experimentverkstad medans vi spånar vidare på åtgärder.

PS: Jag har golvkallt till det har kommit snö som jag kan skotta upp efter väggarna på utsidan.DS.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se