Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Köpa hus/villa/fastighet. Krångel... Kolla upp säljare.

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

roddjer (trådstartaren)

#1 » 16:28:43, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Vi har tänkt flytta sambon och jag. Letar hus. Svårt att hitta något som är tillräckligt stort med tanke på att sambon ställt till det och skaffat fyra telningar med föregående levnadskamrat.
Har tittat på ett nu som verkar väldigt bra på alla vis, framför allt läget, men nu börjar säljaren krångla. - :aaargh:
En riktig pratkvarn, en "fixare" verksam i byggbranschen som, enligt egen utsago, har många järn i elden och gör (lyckade?) affärer hit och dit. En riktig affärsman!
- :huh: - Nja, jag undrar jag, de är nå skit med det här...

Hade privat visning bara han och vi. Tyckte det vore skönt att slippa visning med "folk som trampar runt och snokar överallt allt". Det argumentet köper jag, vi har själva gjort en sån grej med en ytligt bekant som är på husjakt/i byggtankar. Allt verkade positivt och vi verkade vara överens om pris och villkor och gjorde upp om träff med hans mäklare. Blev uppgjort om att vi skulle träffas i fredags, vi, mäklare och säljaren. Nä, mäklare gick inte att få tag i. - :insomnia: - ... Va e de för mäklare som inte går å få tag i, vill han inte sälja hus? Säljaren tyckte vi kunde träffas idag och skriva ett "avtal", sen skulle vi sitta ner med hans mäklare nästa vecka. Men säljaren med sambo (inte fru, har kollat upp det, huset står på henne) skulle åka på semester imorgon så de skulle inte kunna närvara. - :huh: - Kontakta mäklaren varvid han börja svamla om att priset inte va satt (egentligen?), att "så här brukar man inte göra", blah, blah, blah... Säljaren och mäklaren är tydligen inte på samma spår.- :huh:

Börjar lukta gammal lump om den här affären, vi är 99% säkra på att inte gå vidare med köp, sambon och jag. Får se hur turerna går nästa vecka. Men det är jädrans synd. - :myzsko: - Bra hus, bra (ursprungs?)pris och ett suveränt läge.

Vad jag egentligen vill veta är om/hur man kan kolla upp om ägaren eller hans bolag ligger risigt till ekonomiskt. Är han belånad upp över öronen och försöker få loss stålar till städning?
Bilar kan man ju köpa belånade och sen bli skyldig att betala av de, finns det liknande saker i samband med fastigheter? Kan den vara belånad eller satt som säkerhet eller dylikt utan att det "syns", eller djupt begraven under pappersexercis någonstans?

Mest nyfiken på varför han kan tänkas hålla på så här. Har han aldrig sålt ett hus fast han gör "affärer" i byggbranschen? Den rufflaren? - :klia:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



e_pettersson

#2 » 20:09:13, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej skulder går inte över till nya ägaren. Du ska kolla lite på inebörden av pantbrev och inteckningar. Alltid registrerade i fastighetsregistret som mäklaren borde ha stenkoll på.
Har han skulder till någon maffia eller liknande finns det inte inskrivet i något officiellt register tror jag och hur maffiosos agerar vet jag inte.
Förr var svaret på hur bolaget hans går alla bolag idag är det hitta.se där du kan få ut hela bokslutet gratis på ab.
Hans privatekonomi får du beställa en kreditupplysning för att få fram.
Alla dina funderingar ska mäklaren kunna svara på utan att titta i sina papper. Har själv några mäklare i familjen och kontor åt dom på gården så brukar får höra hur det går till vid 9 kaffet dvs ta mig inte helt på orden, lyssnar bara ibland :grin:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

RD350

#3 » 20:25:40, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med din bank, de brukar ha full koll. I alla fall om de själva ska va med på ett hörn. Helt teoretiskt kan säljaren belåna huset samma dag som han säljer det...

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

magloman

#4 » 21:01:11, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla belånade fastigheter har ett eller flera pantbrev som motsvarar lånebeloppen.

Innehavaren av dessa pantbrev äger rätt till fastigheten.
Dessa pantbrev måste fram vid ägarbyte och ska oxå byta ägare liksom. Förr var dom fysiska och hade man slarvat bort dom fick man ansöka om dödning. Kan ta ett år.
På senare tid är breven elektroniska och banken som beviljat sista lånen bör ha kolla på detta.

Går du in på lantmäteriet och begär ut information om berörd fastighet så finns en lista över pantbreven och när dom ”tillverkades”. Man byter alltså ägare på dessa under åren och att skapa nya kostar en slant.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Fikman

#5 » 22:26:09, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I köpekontrakt står det att säljare garanterar att fastigheten på tillträdesdagen inte är intecknat eller pantsatt och inte belastas av utmätnings eller kvarstadsanteckningar

Sen står sambo som ägare är det hon som ska sälja och skriva på försäljningspapperna
Fikman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:53, 25-12-2014
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

roddjer (trådstartaren)

#6 » 22:46:42, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Ja, just ja - :ohnej: - pantbrev. Tänkte inte på det. Vi har ju för böfvelen kika på sånt för en annan kåk som var aktuell ett tag.
Fast tänkte förvisso mera på kopplingar mellan det privata och företaget, om det finns något som kan "ställa till det" där. Men inte det alltså. Bra. - :thumme:

De är sambon som är experten här hemma på såna affärer. Jag har bara hyrt hittils, hon har köpt och sålt hus/lägenhet 3 ggr tror jag. Hon har koll och finner ovan beskrivda säljares beteende som väldigt avvikande mot de fastighetsaffärer hon gjort tidigare.

Kreditupplysning har jag tänkt på men som läget är just nu väntar jag lite med det. Få se hur turerna blir här i veckan.

Han har två bolag. Det ena har väldigt lite aktivitet 2017 och tre år bakåt. Det andra hade en omsättning på ca 9 miljoner med resultat efter finansnetto på ca 450'000, december 2017. Resten av siffrorna, tja, inget som verkar uppseendeväckande eller avvikande, tror jag. Sitter ju inte med årsredovisningar och bokslut på regelbunden basis direkt...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Alrik

#7 » 22:54:22, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:'
Ja, just ja - :ohnej: - pantbrev. Tänkte inte på det. Vi har ju för böfvelen kika på sånt för en annan kåk som var aktuell ett tag.
Fast tänkte förvisso mera på kopplingar mellan det privata och företaget, om det finns något som kan "ställa till det" där. Men inte det alltså. Bra. - :thumme:

De är sambon som är experten här hemma på såna affärer. Jag har bara hyrt hittils, hon har köpt och sålt hus/lägenhet 3 ggr tror jag. Hon har koll och finner ovan beskrivda säljares beteende som väldigt avvikande mot de fastighetsaffärer hon gjort tidigare.

Kreditupplysning har jag tänkt på men som läget är just nu väntar jag lite med det. Få se hur turerna blir här i veckan.

Han har två bolag. Det ena har väldigt lite aktivitet 2017 och tre år bakåt. Det andra hade en omsättning på ca 9 miljoner med resultat efter finansnetto på ca 450'000, december 2017. Resten av siffrorna, tja, inget som verkar uppseendeväckande eller avvikande, tror jag. Sitter ju inte med årsredovisningar och bokslut på regelbunden basis direkt...


Även om du satt med årsredovisning och bokslut säger det väldigt lite. Kan finnas avtal som kan påverka allt men som inte syns i bokslut. Ett bolag kan se ut att gå bra med går skit och viseversa, krävs kunskap att se lurigheter i sånt.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

63an

#8 » 22:55:48, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska kräva "Gravationsbevis" strax före du sätter pennan på pränt å de ska vara färskt alltså samma dag! Tänkte på att "min man förstår mej inte" :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

roddjer (trådstartaren)

#9 » 23:16:27, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Även om du satt med årsredovisning och bokslut säger det väldigt lite...

Jo, jag vet. Satt i styrelsen i en brf förut. Mycket bläddrande i Årsredovisningen innan man började hitta mellan posterna och se vad slantarna tar vägen. Ser det dåligt ut i en kolumn kan man stuva om lite här och där och helt plötsligt ser allt mycket bättre ut... - :huh:
Man hyr in revisorer av en anledning...

Alrik skrev:...Kan finnas avtal som kan påverka allt men som inte syns i bokslut...

Ja, det är väl det som gnager och får en att undra. Sen, bokslut är ju "dåtid", men hur står det till i nutid egentligen?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

63an

#10 » 23:23:59, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gav dej svaret! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

roddjer (trådstartaren)

#11 » 23:56:49, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Du ska kräva "Gravationsbevis" strax före du sätter pennan på pränt...

Kanske kan bli användbart. Om inte nu kanske nån annan gång. - :klia:

63an skrev:... Tänkte på att "min man förstår mej inte" :skratta3:

- :huh:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

dc_lindberg

#12 » 00:13:14, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns viktigare saker att kolla...

- servitut, härskade och belastande, officiella och avtals
- avhävd
- se upp för ledningar, ovan och under jord
- gräv i fastighetens historia, landsarkivet + lantmäteriet
- kontrollera kartor
- verifiera gränsmarkeringar + kontroll mät punkterna
- vem/vilka som äger lagfarten
...man kan få obehagliga överraskningar...
- Kommuner -ljuger- alltid om fastigheters "tillstånd"... se upp med 300m eller närmare till vatten!
- detaljplaner (de glömmer kommuner bort att de har... = gömmer!)
- kan var bra o kontrollera om fastigheten förekommit i "brottsregistret"; avlidna, dödade, olagligheter => kan komma besökare för å hämta "kvarglömda saker"...

Tänk på att säljaren "är en krämare" som kommer att söka lura dig!
Säljaren har en mäklare... de skall vara opartiska men samtidigt lojala med båda parter, köpare och säljare. ...i dina drömmars värld!
Undersökningsplikten för köpare går mycket långt!
Upplysningsskyldigheten för säljare...de har så dåligt minne... och deras kunskaper är så bristfälliga... "helt plötsligt"...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#13 » 00:38:49, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I princip är de omöjligt att kolla precis allt, stället kan vara så attraktivt att köparna slår till direkt med vad de kan innebära! Har stället vart ute flera år innebär de ofta problem å DÅ gäller de att vara alert som tusan, något brukar vara fel! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Skru'are

#14 » 01:55:33, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mäklaren bör du också kolla!
Är han medlem i någon organisation? Av någorlunda seriöst slag ( - det finns väl inte någon bra). Vad kräver de?
Har han en rimlig ansvarsförsäkring (betald/gällande).
Sedan finns det en massa fina loggor som han kan köpa, men vad står de för i verkligheten? Man går en dyr kurs och blir "auktoriserad"; diplomerad osv.
Googla! Kolla ryktet.

Kolla på samma sätt den som skall göra jordabalksbesiktning!
Ingen kompis till mäklaren. Finns inte så många som kan något och har kurage. Mest friskrivningar.

Någon tycker kanske att jag har fördomar, men det jag sett och läst i handlingar - mina erfarenheter - visar tydligt vilken usel bransch det är.
Marknaden är så uppblåst att de under lång tid inte behövt anstränga sig. Köpare är naiva och verkar vilja bli lurade...
En stor del avser att lura dig. En del är så okunniga att de lurar dig. En liten, liten del har samvete. (Men var hittar man honom/henne??)

Jag brukar inte vara så kategorisķ, och det finns undantag så klart (och grader av helvete), men det är mycket illa ställt.

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

roddjer (trådstartaren)

#15 » 03:17:00, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Finns viktigare saker att kolla...
- servitut, härskade och belastande, officiella och avtals
- avhävd
- se upp för ledningar, ovan och under jord
- gräv i fastighetens historia, landsarkivet + lantmäteriet
- kontrollera kartor
- verifiera gränsmarkeringar + kontroll mät punkterna
- vem/vilka som äger lagfarten
...man kan få obehagliga överraskningar...

- :thummar: - Bra, bra! Lägger vi till i "Arkivet"...
dc_lindberg skrev:- Kommuner -ljuger- alltid om fastigheters "tillstånd"... se upp med 300m eller närmare till vatten!
- detaljplaner (de glömmer kommuner bort att de har... = gömmer!)

Sånt här har vi märkt av. Har ringt kommunen och frågat om ett par fastigheter, mest då om bygglov, får man bygga ut (mera?) Har då fått svar som; "njaea.. det är nog inga problem". NOG!? Alltså kanske. Kanske till och med icke troligt. Vem vet. Surt och gå på en sånt uttalande och när man sen står där som ägare och vill bygga ut, som vi troligen måste göra med 6 st i familjen, så "Nä, det går inte!"

dc_lindberg skrev:Tänk på att säljaren "är en krämare" som kommer att söka lura dig!

I det här fallet ännu mer än vanligt!
dc_lindberg skrev:Säljaren har en mäklare... de skall vara opartiska men samtidigt lojala med båda parter, köpare och säljare. ...i dina drömmars värld!

Ja, det är en fantastisk konstruktion. Stå i båda hejaklackarna samtidigt...
dc_lindberg skrev:Undersökningsplikten för köpare går mycket långt!

Som i all handel med begagnade varor men med en monumentalt högre insats på bordet.
dc_lindberg skrev:Upplysningsskyldigheten för säljare...de har så dåligt minne... och deras kunskaper är så bristfälliga... "helt plötsligt"...

Jo, så är det, men i det här fallet är vi mera bekymrade över att den här "Fixar-Frasse" vill lägga sig saker. Vi vill bygga ut, han är i byggbranschen. Känner de flesta lokala hantverkare. Side-deals? Vem vet.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: harmacar, nogge och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se