Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Dränering under utbyggnader på plint, altan/trädäck/uterum etc

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

roddjer (trådstartaren)

#1 » 14:07:45, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Är på gång att flytta som ni kanske märkt i andra trådar. Tittat på flera objekt och frågor uppstår. Äldre hus, 30 - 40-tal, med vanlig källare som bör få en ordentlig dränering runt huset. FInns både anmärkningar i protokoll och jag ser själv att det inte är riktigt bra. Med tiden har det växt upp utbyggnader runt husen, exempel nämnda i topic. Dessa är, tyvärr inte ovanligtvis, byggda UTAN att ha ordnat någon ordentlig dränering runt huset först. - :ohnej:

Frågan blir enkel. Kan man dränera ordentligt under nämnda utbyggnader UTAN att riva omkull skiten?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



ac tc

#2 » 16:45:58, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, det kan man inte.
- sen så var det aldrig meningen att hus på 30-40 talet skulle ha helt torra källare.
- dom är oftast inte byggda i "surhål", man byggde inte så gärna helt enkelt.
Att dränera 3 väggar med platon å isolering samt sen gräva runt altanen med dränen brukar ge helt ok resultat, dessutom så brukar omgivningen ha"ökat" i höjd så huset ligger som i en tratt
och ytvattnet rinner in mott väggarna. Sånt åtgärdas med att planer om tomten så det rinner från byggnaden istället.

3 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

roddjer (trådstartaren)

#3 » 18:35:55, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Nä, va väl det jag trodde. Tänkte om det fanns någon klurig lösning på sånt som man hade missat. Nån surra nåt i en tråd nånstans om att suga ut jord under ett trädäck. - :huh: - Lät... märkligt...

Tyvärr skulle det inte bli 3 sidor att dränera, snarare 2 + litegrann på 3'an. Altan + ett trädäck är byggt efter hela den ena kortsidan och fortsätter runt hörnet och går sen efter halva långsidan. Sen kommer trappen i vägen också, om jag minns rätt var den i betong. Vidare efter det en trapp i betong från markplan ner till en grovingång till källarplanet. Blir typ bara två sidor som blir "lätt" att fixa till.

Sen är det planat ut från kåken i alla fall så den står "högst" så att säga men... nja, vi skippar nog det objektet i alla fall. Finns fler saker av dignitet att ta tag i på det stället.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Mattias Petterson

#4 » 19:52:22, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett trädäck har ju begränsad livslängd och brukar inte vara så fasligt dyrt att bygga nytt, så är huset ok i övrigt och priset är rätt så låt inte altanen hindra köp
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

torbjorn_forsman

#5 » 20:17:11, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan låta en dålig dränering överbyggd med altan som måste rivas vara ett argument för att pruta på huset, men det hindrar inte köp.

Det där med att 30-40-talshus inte skulle vara byggda i surhål stämmer ofta bra, men inte alltid. Speciellt inte i byar som kom till efter laga skiftet med en lång rad av hus längs bygatan med relativt små tomter, då kunde man inte undvika att en och annan fick lite blött på gården. Det kanske inte spelade så stor roll för det första huset, som säkert var timrat utan källare, men när det var dags att smälla upp ett modernt boningshus en bit in på 1900-talet, så skulle det byggas med källare även om det blev surt i botten av gropen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer (trådstartaren)

#6 » 20:42:49, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:...så är huset ok i övrigt och priset är rätt så låt inte altanen hindra köp
torbjorn_forsman skrev:Man kan låta en dålig dränering överbyggd med altan som måste rivas vara ett argument för att pruta på huset, men det hindrar inte köp...

Nej då, finns fler grejer. Taket bör göras om ganska snart. Dåligt med uthus (för en välbestyckad Maskinist - :grin: - ), ett garage/carport skulle behöva göras. Behöver byggas ut om vi ska få plats på ett bra sätt. Pratat med kommunen om bygglov och "det ska nog gå bra", "borde inte vara nå problem". "Nog" och "borde". Kul om man köper med tanke på att bygga ut och så får man inte det av nån obskyr anledning helt plötsligt. Men läget är näst intill perfekt.
- :snow: -
Byggt på klassiskt vis invändigt med bärande innerväggar, antar jag, som ett kryss om man ser det uppifrån. Med murstock i mitten är det väl tänkt att varje rum ska kunna ha en eldstad i det hörnet. Nackdelen med det är att det blir "genomgångsrum" överallt. Är man i rum 1 och ska till rum 4 kanske man måste gå igenom rum 2 och 3. Inte så kul att behöva passera ett ockuperat sovrum mitt i natten när man ska på dass. Kan va knepigt å ändra på sånt. Återkommer om det.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Mattias Petterson

#7 » 21:02:13, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle jag kunna välja så hade jag tittat på något med lite uthus (då menar jag inte muggiga friggebodar ), gärna någon lada eller maskinhall, är ju lättare att renovera när man får råd än att behöva bråka med komunen om bygglov mm
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Stridis2

#8 » 21:26:30, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går att suga ut jord. Finns något som jag tror kallas grävsug. Min bror hade hyrt in en sugbil för att tömma en torpargrund fylld med grus, sten och andra byggnadsrester. Den sög allt upp till tegelstens storlek, men det var inte billigt. Tror mer på förslaget att riva och bygga nytt, alternativt återanvända.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

roddjer (trådstartaren)

#9 » 21:32:05, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Mattias P., exakt! Det står högt på önskelistan. Har en viss tyngd om man rangordnar allt som är vikitigt med kommande boende.

Blir nu lite...
:off_topic:
Men va fan...

roddjer skrev:Byggt på klassiskt vis invändigt med bärande innerväggar, antar jag, som ett kryss om man ser det uppifrån. Med murstock i mitten är det väl tänkt att varje rum ska kunna ha en eldstad i det hörnet. Nackdelen med det är att det blir "genomgångsrum" överallt. Är man i rum 1 och ska till rum 4 kanske man måste gå igenom rum 2 och 3. Inte så kul att behöva passera ett ockuperat sovrum mitt i natten när man ska på dass. Kan va knepigt å ändra på sånt. Återkommer om det.

Så här kan det se ut har jag sett.

Svart = ytterväggar, blått = innerväggar, som jag då antar är bärande, rosa = murstock.

Bild


Om man vill flytta dörrkarmen närmare mitten, så nära "krysset" (markerat i rött) som möjligt, är det inte att rekommendera? Bärighet och sånt?

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Stridis2

#10 » 21:37:51, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De väggar du vill flytta är troligen stödmurar till skorstenen. :sad:

Man kan bygga om / ändra /renovera allt utom läget. Tänk på det en gång till innan ni avfärdar eller köper ett objekt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

roddjer (trådstartaren)

#11 » 21:44:31, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Ska tilläggas att skissen inte är representativt för objektet som diskuterats tidigare i tråden även om det är samma typ av konstruktion. Tänkte mera allmänt om vad man törs göra med den här typen av konstruktioner. Klart allt går om man bara vill och har råd och tid. Men rekommenderas inte alltså, att vara så nära murstocken och greja?

@ Stridis.
Hehe, suga jord. Det var som tusan...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#12 » 23:33:22, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svårt att säga utan att ha bekantat sig närmare med huset - om det är byggt med reglar, timrat eller av någon helt annan konstruktion. Om övervåningens bjälklag "hänger" på skorstenen eller om skorstenen är fristående (den saken kan variera mellan olika delar av landet, eftersom varje kommun med självaktning förr hade sina egna bestämmelser om hur skorstenar skulle vara gjorda). Osv osv.

Men om man vill ta upp ett dörrhål nära skorstenen, så ska man inte räkna med att sätta det närmare än att en eventuell kraftig regel/stolpe i änden av innerväggen kan vara kvar orörd.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer (trådstartaren)

#13 » 02:08:33, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Ja, nu tänkte jag inte på att det finns flera byggtekniker utan bara antog att det är konstruktion med liggande timmer...

Vad jag undrar är vad det finns risker att kapa av stockar så nära skärningspunkten. Risk för att det spricker och kan glida isär? Hur mycket tryck kan tänkas ligga på överifrån? Risk för att det sätter sig i mitten? Vi utgår från att skissen är för en undervåning och inget relaterat till murstocken är ivägen.
Säg att man kapar och sparar 2-3 kanske 4 dm ut från skärningspunkten, ställer en stor regel eller stock mot ändträet och gör fast den på lämpligt sätt. Det gör man väl på andra sidan också så det bildas som en "karm" i väggen som sen den riktiga dörrkarmen sen monteras i. Skulle något sånt fungera? Behövs mera förstärkningar? Stålbalk?

Om nåt sånt här blir aktuellt för ett annat objekt vi kan tänkas hitta i vårt hussökande så är det inget jag tänker gör själv men vill ha lite kött på benen med tanke på vad inhyrda snickare kan tänkas hitta på.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

mattiaz

#14 » 10:37:04, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag grävde för hand under vår altan när det var dags för dränering. Många husgrunder/källare är ju grävda för hand en gång i världen.

Sen slutade det iof med att vi rev huset och byggde ett nytt på samma ställe men det är en annan historia :lmao:

1 person gillar det här inlägget.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

roddjer (trådstartaren)

#15 » 12:09:15, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Gräva för hand...

Morfar grävde ner en dränering, typ täckdikning med tegelrör, från ladugården till ett dike tvärsöver en liten åkerlapp bakom. Grävde styvt 100 meter för hand! - :insomnia:

En stolle till granne till farfar grävde sig in under befintligt grund och gjorde la till en källarvåning under huset, också för hand. Spännande...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se