Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Hur få upp ett innertak i maskinhallen 12 meter spännvidd

95 inlägg • Sida 6 av 7
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Göran Ekman (trådstartaren)

#76 » 09:29:37, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa. Några funderingar om ditt bygge .
Inner taket inne från och ut , perforerad plåt vilken profil? Tät skikt plast? Reglar cc avstånd? Isolering typ hur tjockt?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



gaffa

#77 » 10:59:27, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avståndet mellan bjälkar är jag inte helt säker på men uppskattar det till 1meter. Plåten är 20mm i profil,vitlackerad, helperforerad. Plåten valdes för bästa ljusegenskaper, högre profil ger bättre ljuddämpning och på högre profil kan det räcka med halvperforering för bra ljudegenskaper. Isolerat med 40cm stenull. Ångspärr finns men det diskuterades in i det sista att strunta i den men min snickare tyckte det var för stort bygge för våga chansa, fuktbelastningen i en verkstad är ju minimal (beroende på vad man sysslar med därinne givetvis). Bättre ljuddämpning utan ångspärr om man hade gjort på detta sätt. 15cm breda remsor av dubbelgips på bjälkarna (ska vara trippel idag) Det var önskemål från LF med hönsnät innanför plåten får förstärka brandskyddet ytterligare en kvart med det förhandlades bort och ersattes med fler och längre skruvar för att hålla plåten på plats. Det anges speciellt att plåtarna inte får skarvas med popnitar någonstans.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman (trådstartaren)

#78 » 11:47:54, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret gaffa . Mitt mål är att få till något liknande i min verkstad. Vet inte riktigt hur det ska gå till ännu .
Just nu hänvisar våran skadeförebyggare till det som står i LBK pärmen. Dom uppgifterna är delvis föråldrad det kommer att ske en uppdatering i år.
Jag funderat vidare hur vi ska lösa det hela. Det har ju gått folk på månen. Det här måste väl också gå att lösa.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Henric Johansson

#79 » 12:23:22, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En väg som inte diskuterats är räddningstjänsten.
Finns alltid någon som är ansvarig för förebyggande, ring och prata med den personen.
Du borde få ett gratis besök, han/hon borde kunna ge dig bra information om vad som krävs.
Hittar ni en bra kompromiss, begär det skriftligt (kan kosta pengar). Med det intyget i näven så brukar försäkringsbolagen bli ganska snälla.
De vet att räddningstjänstens åsikt väger väldigt tungt i händelse av en rättstvist.

HJ
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

magloman

#80 » 12:38:19, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gaffa: vem säljer sån plåt och vad kostar det? Är intresserad av sån till mitt tak. Fundera på att lägga gips först sen sådan perforerad för att få bort ljud.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Göran Ekman (trådstartaren)

#81 » 13:49:12, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henric J . Bra uppslag att kolla med räddnings tjänsten. Det tackar jag för.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

gaffa

#82 » 14:57:51, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Gaffa: vem säljer sån plåt och vad kostar det? Är intresserad av sån till mitt tak. Fundera på att lägga gips först sen sådan perforerad för att få bort ljud.


Jag köpte min plåt på Areco och de kan perforera i stort sett vilken plåt som helst. Det finns säkert företag med samma produktion lite längre norrut men jag brukar köpa allt därifrån för det är nära till Malmö. Vågar inte lämna några prisuppgifter eftersom det är några år sedan men billigt är det om man jämför med gips.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

BM425

#83 » 15:08:04, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste berömma er för denna tråd!
Så seriöst att dela med sig av problem o lösningar på något vi alla borde tänka på.

Jag hade inte så seriösa tankar på brandsäkerhet när jag planerade min hobbyverkstad för 10 år sedan. Enkel gips o råspont, pannrum är en byggt i betong helt ok. Var ute o mätte 12,5m mellan bostad o verkstad.
Med lite mer kunskaper hade det blivit på ett annat sätt.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

gaffa

#84 » 15:14:41, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lär var gassvetsen som skapade dessa stränga krav för en del år sedan. Många som har dåligt städat och så skickar de iväg en massa glödande järn med skärbrännaren som startar brand när de har lämnat lokalen.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman (trådstartaren)

#85 » 16:02:24, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fundering till den perforerade plåten är det samma typ av plåt som används som luft insläpp på kalla lösdrifter som ett alternativ till den luft genom säppliga vindväv som monteras på djur stallar ibland.
Om det är samma plåt typ . Kan jag säga att vi monterade det på delar av väggen till ett grisstall. Då beställde vi kanske 23m2 av den plåten . En väldigt liten post , det jag minns var min reaktion " det var ju inte så dyrt" kommer inte ihåg vilken tillverkare det var på plåten , vi beställde den på en lokal firma inga problem att få tag på den produkten .
Om isolerings skivor, LBK skriver stenull x antal mm glasull x antal mm.dom siffrorna är inte relevanta , det är respektives leverantörs certifiering som gäller det finns en mängd olika skivor med olika hårdheter generellt ju kompaktare skiva desto bättre motstånd mot brand.
Intresant ämne.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

e_pettersson

#86 » 16:38:56, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.merasystem.se/vaggplat/simp ... rad-plaat/

Så ser det ut.
Jag skulle nog höra med Haglunds i Tierp till att börja med. :klia:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#87 » 16:45:11, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hålen är större i stallplåten och den känns tunnare och vekare.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman (trådstartaren)

#88 » 16:59:43, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ju gått ett år snart . Har fortfarande inte gjorts så mycket i kallhallen, loftet och arbets utrymmet under är klara. Olje boden är för liten, är planerad en utbyggnad på framsidan av huset. Med en spilloljetank.
Den ursprungliga verkstaden som är godkänd med enkelgips. Har blivit uthyrd till Björnarbo Garage.
Vilket ökar behovet av en vettig verkstad för Björnarbo Inomgårds jordbruket , framför allt svetsjobb.
Så nu lyfter jag tråden . Har inte forskat i om LBK har uppdaterat regelverket.
Gaffas ideer hur inner taket ska utföras för att fungera står fortfarande överst på min lista över hur jag vill att. det ska se ut.
Har funderat lite mer när det gäller hur jag vill ha det i innertaket. Vill höja innertaket så mycket som möjligt mellan alla takstolar. Tanken är då att stoppa in balkar i husets längd riktning. Igenom takstolarna.
4 balkar limträ eller lättbalk eller något bättre? Då skulle avstånden mellan balkarna bli 12m delat på 5 vilket kommer att ge ettavstånd på 2,4 m. Rörigt?
Orsaken till att jag vill ha upp taket mellan takstolarna är att när man jobbar med tröskan skulle det bli jobbigt att ha taket precis övertröskan. Räcker med att takstolarna sticker ned. Behöver även takhöjden för vissa jobb i bomen på våra teleskopare . Är inge kul att stå ute i regnat och mörkret och skruva.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

CountyBruff

#89 » 18:27:12, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett märkligt fenomen med dessa maskinhallar, de blir ALLTID för små, eller krymper dom - som kläderna i garderoben?
Har inte byggt någon egen men grundlagt många och kunden frågar lite tveksamt "tycker du att jag bygger för stort?"
Fick erbjudande för ett antal år sedan att hyra en loge på ca. 270 m2, "för stort" sa jag - det är fullt nu. :cool:
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Göran Ekman (trådstartaren)

#90 » 18:45:32, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lös den frågan så har du ett Nobel pris som i en liten ask. Min fars verkstad var ca 140m2 där stod det en bil i ett hörn permanent . Nu kommer det att bli ca330m2 som verkstad . Ser fram emot när jag får flytta in.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se