Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Hur få upp ett innertak i maskinhallen 12 meter spännvidd

95 inlägg • Sida 5 av 7
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Göran Ekman (trådstartaren)

#61 » 12:04:09, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft kontakt med LBK (Lantbrukets Brandskydds Kommite) fått bekräftat att hur den tolkas är helt och hållet upp till varje försäkrings bolag. Men det viset vi ju redan .
Har även haft besök av en forum medlem som har byggt verkstad nyligen . Kan bara konstatera att det som är viktigt är avståndet til byggnader bredvid .
Verkar vara mer än 15 meter som gäller , men det är absolut något att tänka på innan man placerar ett hus. Det avgör invändigt brandskydd på en verkstad.
Nästa steg nu är att försöka hitta en lösning för att montera brandskydds isolering i taket .
En detalj till LBK ska under det här året uppdatera sidorna om invändigt brandskydd , ska bli intresant att se vad som gäller i framtiden.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



magloman

#62 » 12:22:31, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite OT men kör man med fribärande perforerade takplåtar bör dom väl klara att bära upp lite isolering oxå?
Klarar dom 10m upplag och man har 1,2 bör dom ju fixa
En hel del isloering?

Hur gör man med kondensskyddet isf, bara plast ovanför plåten eller ska det vara luftspalt? Vid det senare så tappar man ju finessen med självbärande om taket skall isoleras.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Göran Ekman (trådstartaren)

#63 » 13:19:47, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plåt tål inte värmen från en brand . Pratade med en tekniker på en stor tillverkare av isolering hon menade att man normalt använder isoleringen för att skydd plåten från värme .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

gaffa

#64 » 14:50:37, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plåt tål brand lika dåligt som alla andra byggmaterial vilket egentligen är fullständigt ointressant i sammanhanget. Trp som är ordentligt skruvad med långa skruvar klarar en brand i ett par timmar innan den trillar ner vilket är det enda som har någon betydelse.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Trigon

#65 » 15:21:48, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att det låter vansinnigt godtyckligt att man måste förlita sig på vad en enskild tjänsteman på sitt försäkringsbolag "tycker" just för tillfället. Vad händer om denne ändrar åsikt ett par år efter man byggt det man fått godkänt? Eller rent av har slutat och ersatts av en som tolkar reglerna strängare? Ser man till att få det skriftligt då så man kan visa upp att ni (försäkringsbolaget) godkände faktiskt det här för x antal år sen? Eller hur bär man sig åt? Vad händer om man skulle vilja byta försäkringsbolag till ett med en annan tolkning? Går de då igenom allting och konstaterar att det här är inte tillåtet, gör om gör rätt?
Göran du har inte funderat på att byta försäkringsbolag? Eller åtminstone höra dig för vad andra likvärdiga bolag har för inställning till detta innertak?

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

igelkottar

#66 » 15:25:04, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart som korvspad att de säger ska finnas dokumenterat och godkänt av andra och inte bara deras godtyckliga "praxis"
annars är det ju inte värt pappret ens.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Göran Ekman (trådstartaren)

#67 » 17:11:27, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur länge en trp plåt hänger kvar vet inte jag , ska jag ha framgång i diskussionerna med skadeförebyggaren på mitt försäkringsbolag måste jag ha någon form av dokumentation på det.
Nu dök det upp en tanke till i skallen kunskapen om hur plåt i tak beter sig borde väl finnas hos leverantören av plåt .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

gaffa

#68 » 17:15:34, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bevarat all kommunikation i skriftlig form under hela byggprocessen så allt finns på pränt. En svårare fråga vid mitt verkstadsbygge var faktiskt hur mycket jag fick belasta den taktstol som finns mitt ovanför verkstaden. Bjälkarna har en spännvidd på drygt 11 meter således behövdes en bärlina på mitten och denna är stagad i nämnda taktstol. För denna konstruktion krävdes beräkningar från tillverkaren för att konstruktionen skulle godkännas av försäkringsbolaget. Till våren är det dags igen att bygga en ny verkstad för den befintliga är ockuperad av en massa "nyttofordon". Nybygget i en befintlig byggnad får också helperforerad, vitlackerad, vacker, smutsavvisande ljuddämpningsplåt trp i taket som även denna gång blivit välsignad.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Nickebonne

#69 » 17:54:19, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det viktiga är nog inte vad någon förståsigpåare på försäkringsbolaget sagt utan hur materialet verkligen beter sig vid en brand. Om en skadeförebyggare för 30 år sedan godkänt en lösning som rasar ihop efter 20 minuters brand kommer bolaget att ha 10.000 olika friskrivningsklausuler som kommer att minska försäkringsutbetalningen till minimum.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

1 person gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Göran Ekman (trådstartaren)

#70 » 18:46:59, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur det fungerar juridisk vet jag inte. Men man får hoppas att skadeförbyggaren och skaderegleraren har någon form av samsyn , men den första arbetar ju för att man inte ska träffa den andra.
Mannen jag talade med på LBK nämde något om ett ärende som var uppe hovrätten där de olika parterna skulle samsas.
Trigon skrev:Jag tycker att det låter vansinnigt godtyckligt att man måste förlita sig på vad en enskild tjänsteman på sitt försäkringsbolag "tycker" just för tillfället. Vad händer om denne ändrar åsikt ett par år efter man byggt det man fått godkänt? Eller rent av har slutat och ersatts av en som tolkar reglerna strängare? Ser man till att få det skriftligt då så man kan visa upp att ni (försäkringsbolaget) godkände faktiskt det här för x antal år sen? Eller hur bär man sig åt? Vad händer om man skulle vilja byta försäkringsbolag till ett med en annan tolkning? Går de då igenom allting och konstaterar att det här är inte tillåtet, gör om gör rätt?
Göran du har inte funderat på att byta försäkringsbolag? Eller åtminstone höra dig för vad andra likvärdiga bolag har för inställning till detta innertak?

Har som inte funderat så mycket alls på hur det ska lösas eller vad olika försäkringsbolag tycker.
När jag startade tråden var jag helt säker på att det enda som gällde var trelager skivor varav två gips.
Och att mitt problem var att hitta en takkonstruktion som skulle tåla den vikten på totalt på mellan 3,5-4,0 ton , för tillverkaren av hallen säger att jag får inte öka belastningen på takstolarna.
Men tråden har liksom fått en liten justering på riktningen.
En tanke med ombyggnaden av maskinhall till verkstad var/är att jag ville bättra på det invändiga brand skyddet i den delen ( den ny inredda ) för att flytta dit alla "heta arbeten " att den ursprungliga varm delen skulle bli för bil skruvning.
Det jag stör mig på är, att vad som anses lämpligt bestäms av det jag kan tycka är lite godtycke.
Samt att man inte från försäkrings bolagen trycker på det som är viktigt ,nämligen hur ska vi förebygga brand i princip det man får lära sig när man skaffar licensen Heta arbeten .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

BM 4 ever

#71 » 19:32:41, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du LF?
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Göran Ekman (trådstartaren)

#72 » 20:12:28, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, LF Bergslagen , LF är tydligen inte ett försäkringsbolag. Utan ett för varje område på något vis hur dom hänger ihop har jag inte klart för mig.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

gaffa

#73 » 21:25:49, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne skrev:Det viktiga är nog inte vad någon förståsigpåare på försäkringsbolaget sagt utan hur materialet verkligen beter sig vid en brand. Om en skadeförebyggare för 30 år sedan godkänt en lösning som rasar ihop efter 20 minuters brand kommer bolaget att ha 10.000 olika friskrivningsklausuler som kommer att minska försäkringsutbetalningen till minimum.


Där har du faktisk fel för ovanlighetens skull. I försäkringsvillkoren står i klartext att det är byggnormen vid nybyggnationstillfället som gäller även om kraven höjs varje år.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Nickebonne

#74 » 21:51:31, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:
Nickebonne skrev:Det viktiga är nog inte vad någon förståsigpåare på försäkringsbolaget sagt utan hur materialet verkligen beter sig vid en brand. Om en skadeförebyggare för 30 år sedan godkänt en lösning som rasar ihop efter 20 minuters brand kommer bolaget att ha 10.000 olika friskrivningsklausuler som kommer att minska försäkringsutbetalningen till minimum.


Där har du faktisk fel för ovanlighetens skull. I försäkringsvillkoren står i klartext att det är byggnormen vid nybyggnationstillfället som gäller även om kraven höjs varje år.

Ja isåfall är det så, då kontrar de väl med att byggnader som har några år på nacken har ett lågt värde...
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

gaffa

#75 » 21:56:35, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja åldersavdragen på lantbrukets byggnader är ofantliga
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: HVA59 och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se