Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Hur få upp ett innertak i maskinhallen 12 meter spännvidd

95 inlägg • Sida 2 av 7
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Göran Ekman (trådstartaren)

#16 » 13:54:13, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För lite drygt 30 år sedan byggde min far en maskinhall/ verkstad 12x28m. Den var då förberedd för att isolera en verkstad i två fack i ena änden . Vi har sedan ökat varmdelen 4m. Mellan verkstad och kalldel finns det en liten oljebod som ett genomgångsrum med en dörr i var ända.
Tanken nu , är att verkstaden börjar bli för liten För de maskiner som finns på gården idag.
Då isolerar vi kallhallen och gör en svets avdelning . Behåller den gamla delen som bil verkstad.
Gamla kalldelen blir dels 12x12m svets avdelning , samt ett fack 4m som kommer mitt på huset, där är det
tänkt att det blir ett eget rum med dels dörr in till gamla verkstaden samt en 5m öppning mot den nya svetsavdelningen det utrymmet får 2,5m i takhöjd är tänkt som utrymme för arbetsbänk ,svarv mm. Det blir ett loft där ovan på .
Huset är bara 30 år gammalt, står rätt bra till på gården .
Bild
Göran i Björnarbo
Senast redigerad av Göran Ekman 20:21:55, 17-01-2019, redigerad totalt 1 gång.
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Stefan1972

#17 » 14:01:40, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då har du ju inte mycket val då om du vill bibehålla försäkringsskyddet. Ett antal takstolar, virke och en hejdlöst massa gips då.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

busholle

#18 » 18:58:35, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men vänta nu, snor du inte in dig i onödan?
Om hela hallen utgörs av verkstad så utgörs brandskyddet av dess avstånd till närliggande byggnader och deras fasaders antändningssäkerhet.

Kolla under 5.5, har du mer än 15m till närmaste byggnad så räcker det med ett tändskyddande lager invändigt.
https://www.brandskyddsforeningen.se/globalassets/lbk/flik-3.pdf

2 personer gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Janson1

#19 » 19:26:02, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är två stolpar helt förkastligt? (ihop med limträbalk hela öppna längden från ena kortsidan till andra)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

e_pettersson

#20 » 20:27:27, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips. Länsförsäkringar godkännande för två år sedan och iallafall före årsskiftet 1 osb + 2 gips i tak. Inte fel att kunna skruva lampor och diverse hur som. Sen är det lättare att spika ett lager med pistol än gips automat genom tre lager och träffa glesen! Osb skivan väger också mindre vilket kommer vara trevligt för takstolarna och kroppen när den ska upp.

Jag har prövat bygga takstolar i en likadan byggnad där det gjordes av samma syfte. Bästa tyckte jag var att bygga takstolarna i två halvor och lyfta upp en i taget sen spika ihop och fast.
Har också prövat att att lägga limträbalk på hammarbandet sen några plank upp i takåsarna. Limträbalk 12 meter är inte särskilt dyrt. Fördelen med det är att det finns något som är helt rakt att utgå från när glesen ska dit sen. 30 år gammal maskinlada brukar inte vara rak nog för ett riktigt sexigt innertak. Sen gick det väldigt fort också.

En stolpe är alltid ivägen! :grin:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman (trådstartaren)

#21 » 21:15:27, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Men vänta nu, snor du inte in dig i onödan?
Om hela hallen utgörs av verkstad så utgörs brandskyddet av dess avstånd till närliggande byggnader och deras fasaders antändningssäkerhet.

Kolla under 5.5, har du mer än 15m till närmaste byggnad så räcker det med ett tändskyddande lager invändigt.
https://www.brandskyddsforeningen.se/globalassets/lbk/flik-3.pdf

Det är mindre än 15m till närmaste hus som sedan står bredvid det timmer hus jag bor i .

Bild
Maskinhall / verkstad som ska bli bara verkstad är huset i mitten, där takplåtens färg har blekts olika.

Osb under gipsen är det tänkt ,men jag glömde att skriva det tidigare . Väggar ett lager osb ett lager gips.
Tak ett lager osb två lager gips . Osb under gips blir väldigt stadigt . Brand härdigheten på osb/gips vägg är testat hos grannen när den timmer kåken brann stod väggarna med osb och gips kvar och höll skorstenen sällskap.
Inga stolpar i det utrymmet . Om man lägger limträ balkar som bär upp innertaket undrar hur många det går åt då eller hur tätt ska dom sitta.
Då återstår det lite klurigare hur gör man i taket mellan de tvåtakstolarna där jag vill ha så högt som möjligt i taket . Är dessutom en port där.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

e_pettersson

#22 » 21:49:51, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där hamnar innertaket "direkt" i takåsen ut mot takfoten.
Eller ja du bygger ner det till samma höjd som hängrännan och fäster det i takåsen. Kan ju bli lite kompromiss på hur mycket isolering som ryms.
Sen är det bara spika på med kanske 170×45 virke.
Virket spikar du ihop ner mot takstolarna som du troligtvis får förstärka med mer virke eller balk jämte.
Vart det luddigt?

Har man sett alla dessa skivors betydelse vid brand är det lite lättare att handskas med alla dessa lager.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Thore

#23 » 22:01:20, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är allt som oftast en utmaning att anpassa äldre byggnader till nya användningsområden.
Trots att byggnaden är av modernare konstruktion uppstår det tråkigt nog ofta begränsingar, som i Ert fall.

Som någon tidigare nämnt är även mitt råd att förstärka med raka limträbalkar med 12m spännvidd, för att hålla upp innertak.
Det går då även att förstärka och ställa nya kompletterande limträstolpar invid de befintliga.
Skulle själv då mäta upp allt väldigt noga i förväg och beställa måttkapade färdiga längder på alla limträbalkar för att inte få något spill, och spara värdefull byggtid och även optimal materialkostnad.
Limträbalkarna bör då med fördel sättas ihop med befintliga takstolar, och egna kompletterande stående stolpar vid yttervägg.
Det bör ju då även kunna bidra till högre snözonslast i praktiken.

Sen har jag kanske för många en lite udda lösning på själva tak och väggbeklädnaden då hela hallen är isolerad med sandwichelement i både väggar och tak likt snart alla nybyggda industri och lagerhallar.

Efter att stommen är kompletterad med limträbalkar invändigt skulle jag montera sandwichelement med PIR-isolering.
Just PIR isolering i sandwichelement har bra både värmevärde och brandskydd.
Stämde av detta med LF under planeringsfasen för egen del. Men besiktningsmannen för lantbruk hos LF var inte alls bekant med denna lösning från början.
Utan jag fick fixa fram lite certifikat och dokumentation från leverantören.
Så det gick bra i slutänden, vad gällde brandklassning etc.

Väggblocken kan då beställas i exat längd, i Ert fall med skarvar var fjärde meter, och travade uppe på varandra.
Då är det färdig isolerat och plåtklädda väggar som har en låg egenvikt, och enkelt som att bygga lego ungefär, och helt utan köldbryggor som tar förtar isolervärdet i väggarna.
Om taket skall ha sandwich element eller skivor är ju inte helt självklart i detta läge, men ytterväggar och tillkommande kompletterande mellanvägg skulle jag bygga av block.

Har själv byggt ny maskinhall och verkstad på 15x36m med just PIR block i både väggar och yttertak på en limträstomme,
och är mycket nöjd med både kostnad och fart på byggandet.
Väggblocken lyfter ni väldigt enkelt upp för hand de nedersta varven, och sedan tar man dem bara med upp i en vanlig saxlift eller med teleporter eller liknande när det kommer upp en bit.
Skulle ni välja block till innertak, lägger man bara upp dom på räcket på en saxlyft och åker upp och skruvar fast.

När vi monterad alla nedervarv upp till fyra meters höjd var vi tre man och klädde stommen med 6m2 meter färdig vägg på ca 20minuter, så det gick i ett rasande tempo bara stommen var uppe.
Då hade vi färdig både in och utsida, målad och klar.

Dock har jag valt en matt röd färg på utsidan som har närmsta RAL färgkod som rödfärg, för att smälta in i gårdsbilden, och vit insida.
I Ert fall behålls med fördel ytterbeklädnaden helt intakt, så det blir bara ett invändigt bygge.

Har två kompisar som har inrett med dessa block inne i befintliga äldre ekonomibyggnader.
Som i ett av fallen är mycket lika Ert stundande projekt.
I bägge fallen där har de även monterat sandwichväggpaneler som innertak.

Länk till hallbyggare som enkelt och kortfattat förklarar skillnaden på de olika isoleringsalternativen på sandwichelement nedan.
http://www.northpower.se/stal/din-stalhall/vaggar/

Själv föll valet på sandwichelement från Arcelor Mittal i Karlstad, som var helt suveräna att ha kontakt med under projekteringen.
Länk till deras panelsystem:
http://www.arcelormittalprojekt.se/produkter/pir-panel-vagg

Börjar man räkna på vindduk, isolering, reglar skivmaterial, skruv, spackel och målarfärg och inte minst arbetstid har man dåligt betalt att plocka med en massa träpinnar och skivor kors och tvärs innan man har fått en isolerad verkstadslokal.
Det beror helt och hållet på vad man personligen prioriterar, men jag vill gärna ha med arbetskostnaden även då jag utför eget arbete själv.
Annars kan jag göra någonting annat som är mer värdeskapande oavsett om det innebär arbete eller bara sitta och meta nere vid sjön.

Det blir spännande att följa tråden och se hur Ert bygge kommer att framskrida.

1 person gillar det här inlägget.
Thore
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:19:28, 30-10-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

gaffa

#24 » 00:42:35, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför ska du ha gips i taket? Hörselskadad blir man ändå utan att bygga en verkstad med resonans i. Ljuddämpningsplåt är jag mycket nöjd med och den var lättare att montera än en massa gipsplattor.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman (trådstartaren)

#25 » 08:39:18, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thore där kom det fram något som jag inte tänkt på tidigare.
Gaffa är inte bekant med lösningen , har du något mer att berätta så att jag kan söka vidare.
Gips i väggar och tak är väl en rätt vanlig lösning . Då kan det bli som så att man inte tänker längre.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

gaffa

#26 » 12:10:24, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perforerad korrugerad plåt tar bort ljudet mycket bättre än hängande skitsamlande isoleringsskivor (ljuddämpningskivor) Finns både vanlig korrugering och i utförande som självbärande (kraftigare och hög profil). Vi är mycket nöjda med ljuddämpningen, det räcker att den som väsnas med slägga eller vinkelslip bär hörselskydd. När man har gips (utan ljuddämpningsskivor) så behöver alla i lokalen bära hörselskydd. Man kan prata i normal samtalston med någon som står 15 m bort vilket är omöjligt i grannens gipsverkstad. Ljuset i lokalen blir också av en överlägsen klass med denna högglanslackerade stålplåt i taket jämfört med ett dammsamlande gipstak med en massa skitsamlande ljuddämpningskivor.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman (trådstartaren)

#27 » 12:45:00, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gaffa det där låter intressant . Vad krävs för att klara en brandklass med den plåten ,räcker det med plåten . Får forska vidare på den.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

gaffa

#28 » 12:54:30, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är det träbjälkar och efter instruktioner från Länsförsäkringar kläddes undersidan på dessa med två remsor med dubbegips (typ 60mm breda) Vidare krävdes ganska långa skruvar för att hålla plåten för brandklassningen. På den perforerade plåten ligger ångspärr och 45cm "stenull" (den grönaktiga) den billigare gula varianten godkändes inte av LF.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Scania bonden

#29 » 14:57:51, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har du det i dag i verkstaden? Det hade inte blivit enklare med ett tillbygge? Vet ej, bara en tanke.
Då öppnar sig ju andra möjligheter. Har ju ingen aning om hur det ser ut hos dig, men det kanske är ett alternativ? Öppnar för andra möjligheter vad det gäller helheten.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Göran Ekman (trådstartaren)

#30 » 20:36:38, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Verkstad/ maskinhall ligger ungefär mitt i bilden ,plåten på taket är olika mycket blekt.
När det huset byggdes vet jag att min far funderade väldigt mycket på var den skulle placeras.
Placeringen är provkörd i 30 år ,tycker att läget har fungerat bra. Maskinhalls stommen är väl inte så olämplig för det vi tänker göra . Känner inte att vi kompromissar speciellt mycket i det vi tänker göra.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se