Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Varför får jag luft i vatten ledningen ?

30 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

jannejoel

#16 » 17:48:32, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tömmer alltid hydrpressen helt på vatten innan jag kontrollera trycket och fyller på luft

Skickat från min F5321 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B



Göran Ekman (trådstartaren)

#17 » 20:09:06, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag har gjort nu är att kolla vatten nivån i brunnen bör vara ca 2,5 m ovan för botten ventilen, räknade synliga ringar men minns inte det totala antalet. Satt i källaren och kollade när pumpen startade upplevde att det tog en stund för pumpen att bygga upp tryck fick för mig att det verkade normalt .
Har inte lossat på bilventilen i toppen på hydropressen ännu , har alltså inte kollat gummiblåsan.
Ska det göras seriöst måste jag dra dit en kompressor. Proceduren för det står i de föregående inläggen. Så gjorde jag i somras när jag bytte pump.
Det är inte en antydan till vatten på varken slang eller kopplingar , blir ingen kondens på rören vintertid, källaren jag pratar om är jordkälkaren under mitt hus anno 1834 är nog en ganska liten temp skillnad på luften och vattnet den här årstiden.
Men om gummiblåsan är trasig borde väl inte hydropresstanken bli helt tom på vatten? Så har det varit vid något tillfälle när jag varit och hämtat äpplen i källaren .
På sugsidan finns det 4 st PRK kopplingar en på pumpen ,två på 90 gradarn i brunnen en under vatten ytan vid botten ventilen. Den vid pumpen är torr. Dom i brunnen tänker jag inte kontrollera nu om jag inte är jätte tvungen.
Om PRK kopplingar vet jag att dom ska dras i botten , men ibland lyckas jag inte med det . Har någon variant på öppen ringnyckel för kopplingar på 16mm o 32mm slangar, men inte till 40 slangen. Sen är det en risk med att återanvända tryckmuttrarna så i det här fallet var det bara nya plastmuttrar inblandade.
Intresant att det går att få in luft genom kopplingarna.
Om jag tänker hydropress en gång till, när det funkar som det ska kommer inte luft och vatten i kontakt med varandra?
Just nu funkar det utan att det blir luft i ledningen , Intresant vändning ,starta en tråd på Maskinisten och det börjar fungera.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

jannejoel

#18 » 20:52:50, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver bara peta lite på pinnen mitt i bilventilen för att se om luften är vatteblandad.
Och är blåsan hel ska det inte va kontakt mellan vatten o luft.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Göran Ekman (trådstartaren)

#19 » 21:12:12, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så om tanken är tom på vatten och jag har ett normalt tryck på manometern , återstår bara att pumpens undertryck på sug sidan drar in luft i systemet. Tack för era synpunker och ideer.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

jannejoel

#20 » 21:22:14, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har aldrig vatt nära en sån tank som din. På min är vattnet i gummiblåsan o luften utanför i tanken. Men i din är det kanske tvärtom eftersom din är av kompositmaterial? Då kan du väl se hur gummiblåsan arbetar om du lyser igenom tanken med en stark lampa? Få en uppfattning om det är något tryck i den?
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

JPEG

#21 » 22:51:37, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran hur ser du att tanken är tom på vatten? Ser inget nivårör som det brukar finnas på hydroforer. Kollar du trycket på manometern då?
Är det så att tryckströmbrytaren tvekar och inte slår till? Du beskriver att det är lite vatten i tanken i bland när du hämtat äpplen.
Funderingen jag har förklarar inte luft i vattnet, men om pumpstart tvekar kan det vara kalkbildning under membranet i tryckströmbrytaren. Det ser ut ungefär som vattenglas och bildar en seg gröt, som förhindrar att membranet går tillbaka normalt när trycket sjunker. Det är beroende på det kalkrika vattnet i Enköpingstrakten.
Jag har flera gånger hjälpt min granne söder om stan med detta. Skruvar bort platta under brytaren och gör rent bara så går det några år igen. Det är samma typ av pumpsystem och brytarplacering där.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Turbodiesel

#22 » 23:33:31, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en gummiblåsa i dom där precis som i andra hydropresser vilket detta är, luften är mellan kärlet och blåsan. Kärlet väger nästan ingenting när det är (vatten)tomt.

Lufttrycket ska vara ett par hekto (typ 0,2bar) under tillslagstrycket (då pumpen startar)

All tryckkontroll av lufttrycket måste ske med vattensidan tom, annars är där samma tryck på bägge sidor om blåsan (naturlag)

Lufttrycket bör kontrolleras och justeras med jämna mellanrum, jag har fått för mig att blåsan håller längre då.

Brytarna kärvar även hos mig med ganska kalkfritt vatten, men så är inte zink något undermaterial ihop med andra metaller heller, själva underdelen är ofta tillverkat av detta material. Det blir som sagt någon tvålliknande sörja med varierande hårdhet efter en tid. Brytarna med plexilock CEWE/ABB går att skruva isär vilket är tacksamt. De andra är ofta engångs, och trånga som f#n att koppla.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Göran Ekman (trådstartaren)

#23 » 08:55:16, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte en aning om hur min hydropress ser ut på insidan eller hur den fungerar .
När vi bytte till en större pump för några år sedan köpte vi den största hydropressen som vi fick in i källaren .
Då stod det i Rinkabyrörs katalog att en hydropress på ett visst antal liter motsvarade en hydrofortank på ett mindre antal liter. Varför det är så vet jag inte.
Det finns en instruktion om vilket tryck hydropressen skulle förfyllas med. Har inte tänkt på att det är något man bör kolla emellanåt , bra att veta.
Hur jag kollar att det inte är vatten i den .
Då gör jag på samma sätt som med alla andra behållare som inte är genomskinliga jag lyfter/vickar på den
funkar på det mesta från en ölburk och uppåt. Jag vet inte exakt hur mycket jag har, men får en aning.
Tryckström brytarna är något som inte har krånglat , för utom att kontakterna blir sönderbrända efter lång och trogen tjänst. Men bra att känna till.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

bonnen513

#24 » 09:28:05, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luft tar sig in lättare än vatten tar sig ut. Jag skulle nog kolla kopplingen närmast pumpen först
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

jannejoel

#25 » 10:44:37, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har nog kommit ner efter äpplen strax innan pumpen ska slå till. Då ska kärlet vara ganska tomt om det är rätt tryck i blåsan. Nästa gång du upptäcker det kan du öppna en kran o se om inte pumpen startar o kärlet blir tyngre att brottas med. :thumme:
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Ivar Risslén

#26 » 13:14:36, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur hög sughöjd har du på vattnet ?
När vattnet minskar i brunnen så kan man få liknande saker att man får in luft i systemet.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Göran Ekman (trådstartaren)

#27 » 12:07:01, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sughöjden , om jag gissar vilt säg att pumpen står kanske 1 meter över markytan 3 meter till vatten ytan, samt 2 meter vatten til sugsilen. Max lyfthöjd ca 6 meter har aldrig varit några problem att få upp vatten till pumpen. En torr sommar har det om det blivit något tok (vatten läckage i någon gris hage) hämt att vi kört pumpen torr.
Kollade på kopplingarna på sugsidan en PRK som är dragen i botten Samt två kopplingar på en 90gradare före pumpen dessa har någon form av vit hylsa/kona i plast ( kan det kallas Pellet koppling den har suttit orörd på 40mm slangen sedan brunnen djupnades på och fick större ringar sommarn -75.
Kopplingarna i brunnen har jag inte kollat ännu ( det är kallt ute).
Just nu tror jag att det har sugit in luft i en koppling. Vilket jag inte trodde var möjligt.
Vad tycker ni att man ska ha för tillslagstryck? Vilken tryckskillnad till max tryck . Samt att det förfyllda lufttrycket ska vara 0,2 bar under pumpens påslagstryck .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#28 » 19:36:33, 14-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Träffade på en rörmokare han tyckte att det var en god ide med stödhylsor på sugsidan om man använder PRK kopplingar.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Jan Pålsson

#29 » 23:06:16, 14-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lufttrycket ska vara tillslagstrycket × 0,8
Jan Pålsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:26, 27-05-2010
Ort: Kristianstad
Maskintyp: Traktor
Maskin: John deere 4440 6620 1055 Bm boxer Buick-59 caddy-55

torbjorn_forsman

#30 » 09:26:26, 15-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och man bör använda samma manometer för att mäta både lufttryck och tillslagstryck, så man inte blir lurad av att de visar olika. Säkrast är att ha manometer inkopplad på luftsidan även när man provkör anläggningen och kollar till- och frånslagstryck, så att man kan använda samma manometer för att läsa av både förladdningstrycket och tillslagstrycket.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se