Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Lagar, industrifastighet

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

tugo (trådstartaren)

#1 » 21:51:41, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju en tråd för pappersexercis och kanske hör detta hemma där, men jag gör ett försök här till att börja med. Det gäller lite allmänna funderingar om skillnader, fördelar och nackdelar, hur en fastighet är registrerad. Det jag känner till är exempelvis att en jordbruksenhet inte har krav på bygglov för ekonomibyggnader och att man inte heller betalar fastighetsskatt. Man kan ju inte heller få förmånliga bostadslån på näringsfastigheter. På Industrifastigheter betalar man ju fastighetsskatt, vilket man också gör på småhusfastigheter om de är obebyggda. I korthet: Jag har en liten industrifastighet och funderar lite över vilka regler som gäller om jag vill resa ett skjul. Friggebod och attefallare får man ju sätta upp på en småhusfastighet men antagligen inte på en industrifastighet. Visst, man kan ringa kommunen för att fråga, men de blir ofta så nervösa om man frågar så att de hellre ger mer restriktiva råd än de behöver. Är det någon som har koll på saken, eller helt enkelt en hänvisning om vad som finns att läsa om saken?
tugo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:53, 02-04-2011
Ort: Väddö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson, "Grålle", TED- 20, 1950 och 1952.



enok75

#2 » 22:05:17, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det i detaljplanelagt område så börja med att kolla upp vad den säger
enok75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:24, 06-02-2014
Ort: Länghem
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A75 A82 BM350 BM-Victor och Volvo T 230

Bygert

#3 » 22:18:14, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nix, inget attefallshus eller friggebod på en industrifastighet. Den lättnaden gäller bara vid bostäder, typ villor.

Sen ska man inte vara allt för kategorisk med vad som gäller, för jordbruksfastigheten här gäller det t ex att ha bygglov även på lantbrukets byggnader, det står i områdesbestämmelser. Bostadsdelens värde blir det ju fastighetsavgift på också. En skillnad på närings- och jordbruksfastighet är att den senare är snudd på omöjlig att sälja över till bolag.

Pratar man om såna här fastigheter så kan man ju ta den riktiga niten som folk gått på också. Man säljer sin industrifastighet och tänker sig att hämta alla maskiner (svarvar, fräsar osv osv). Men när man kommer dit så meddelar köparen att det där har han inte nån lust alls att släppa för det ingår i fastigheten. Köparen har rätt i det läget, det är bara att konstatera förlusten. Ska man få med sig sånt måste det klart stå i avtalet.
Senast redigerad av Bygert 08:34:54, 22-02-2019, redigerad totalt 1 gång.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

tugo (trådstartaren)

#4 » 08:25:20, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar. I mitt fall så är området inte detaljplanerat, men fastigheten ligger i en by så jag har minst fyra bostadshus inom 100 meter, det närmsta på andra sidan vägen, kanske 25 meter bort. Den uppenbara fördelen i mitt fall att fastigheten är en industrifastighet, är antagligen att det finns på papper att det jobbas och kan låta lite, även om man inte kan bullra och stöka hur som helst om någon granne skulle ha synpunkter. Nu skiter väl de flesta i att det inte är tillåtet att ställa upp bråte på en småhusfastighet, men det är ju lite mer tillåtet på en industrifastighet. Men det borde ju finnas några fler finesser - och kanske några fler nackdelar - än att man kan ha en rostig lastmaskin på uppfarten och kanske några materialhögar utan att någon har formellt stöd för att klaga.

1 person gillar det här inlägget.
tugo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:53, 02-04-2011
Ort: Väddö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson, "Grålle", TED- 20, 1950 och 1952.

matts.boman

#5 » 17:03:34, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant!
Det låter som om tugo beskriver min fastighet på Runmarö i Stockholms Skärgård.
Jag förde fram samma frågeställning för några år sedan, här på forumet, men fick då inga svar.
Däremot var jag på kommunen i ett annat ärende för en tid sedan, och bara kastade fram att jag kanske skulle vilja bygga ett enkelt skärmtak över min sågbänk - bygglov - kom det blixtsnabbt!
Industrifastighet, utanför detaljplan - kanske någon annan kan veta något?
Kan kommunerna tolka regelverket olika?
Var hittar man detta regelverk?
/Matts
matts.boman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:08, 15-11-2009
Ort: Runmarö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -1955
BM 36 -1954

ner

#6 » 22:11:09, 07-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns bara ett svar, prata med kommunen där fastigheten är. Kommunerna tolkar olika och har olika egna hittepå.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

matts.boman

#7 » 23:29:01, 07-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja - jag tror att du har helt rätt - i detta rättssamhälle!
Olika tolkningar, och helt beroende på vilken person man får tala med.
Ett annat ärende vi har haft - en ansökan om nybyggnad inom strandskydd,
efter 4 års knölande fick vi kontakt med en vettig handläggare i vår kommun,
och sen tog det tre veckor att få godkänt bygglov!
Ibland undrar man oroligt!

/Matts
matts.boman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:08, 15-11-2009
Ort: Runmarö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -1955
BM 36 -1954


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kuri och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se