Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Projekt såghus.

164 inlägg • Sida 3 av 11
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Stridis2

#31 » 16:33:58, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are: Du som verkar vara väl insatt i betongens mystiska värld (i alla fall för min del då jag normalt bara jobbar med trä och metall). Varför river och glättar man i så fall betonggolv? Är det bara för att få det slätare, eller något annat? Med riva menar jag antingen med slät plåt under helikopter eller med träbrätte. Med glätta menar jag antingen med fyra vingar under helikoptern eller med stålbrätte.

Finns det någon bra sida med information om hur man bör göra som amatörgjutare när man gjuter betonggolv? Tycker frågan brukar komma upp lite då och då här på M.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Skru'are

#32 » 18:31:45, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att bearbeta till en slät yta är ju för att kunna hålla rent; städa. Att kunna köra en pallyft eller att inte snubbla.
Det gäller att göra det vid rätt tillfälle. Med rätt betong.
Att välja fel tid och/eller överdriva det så att man drar upp vatten och cementpasta till ytan förstör betongen både under och i ytan.
Det skulle kunna kallas "framkallad separation".
Har du rivit några gamla utomhustrappor av betong så ...
Förr gjöt man inte enskiktsgolv, utan gjöt en "finsats" med annat betonrecept.
Före SKB använde man en lösare/blötare betong för ökad gjutbarhet. Direkt efter så vakumsög man med särskilda mattor bort vattenöverskottet för att få en bättre betong, dito vct.
Förr stöd det på säckarna "Spara på vattnet vid betongens tillredning - slösa på vattnet vid betongens eftervattning".

Idag har vi så många kvaliteter och tillsatsmedel att alternativen av parametrarna blir väldigt många. Och de påverkar varandra.
Det är en hel vetenskap idag. Med stora möjligheter...
Man har ändrat beteckning o d idag. T ex utförandeklass 1 var tidigare den högsta med störst krav, från gruset till behörighet för gubbar inkl kontrollant. Idag är 1 lägst - så man får se upp med sitt CV och gamla referenser...
Men de basala begreppen och funktionerna gäller än. Det är samma naturlagar som gäller.

3 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Skru'are

#33 » 19:18:07, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du frågade också "vilken sida" du kunde läsa på.
Jag avråder att försöka lära dig genom att surfa på Internet. Det fordras kunskap redan för att kunna sålla i den dynghögen vad gäller bygg.
Det finns redan för många Maskinister som har fallit offer för den.

De officiella, godkända utbildningarna för behörighet av lägst rang är det bättre att börja med. Förr var det Betongkurs B eller B2:an som var grundläggande för en vanlig ingenjör eller lagbas för att gå nära betong. Har du möjlighet att låna från någon som gått kurs så kan du säkert finna intresse i det och förkovra dig. Ställ frågor om du inte är helt med, innan du går vidare. Här du inte någon bekant att kontakta? Annars så kan biblioteken hjälpa dig. Det är, var iallafall, några tunna böcker som kompletterar varandra.
Allt blir mycket roligare med kunskap och motivationen ökar. (Dessvärre även komplexiteten och svårigheterna, men på den här nivån är det inga problem för dig)
Sedan kan det ju vara för en del som i historien om körskolläraren och den nya eleven. Har du kört något förut med pappa så vi måste vänja dig av med en massa dumheter eller kan vi gå direkt på att lära dig köra bil så du får körkort?

2 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

63an

#34 » 19:29:22, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jösses de här blir bara roligare å roligare! :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Stridis2

#35 » 23:14:01, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are: Tack för tipset om kurslitteraturen. Ska kolla biblioteket. Har tyvärr inte en enda bekant som jobbar med betong så inget proffs att fråga. :sad: Bara glada hemmapulare som jag.
Ska vi försöka ge tillbaks tråden till Leif och hans såghus nu??? :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Skru'are

#36 » 00:10:10, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leif är nog intresserad också, så det accepteras i tråden?
Stridis, starta en tråd om dina studier. Det finns proffs ganska nära dig, tror jag...
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson (trådstartaren)

#37 » 10:14:07, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just nu kan inte betong diskuteras för mycket. Diskussionen om olika kvalitet är extra viktig när jag i första hand jagar en restmängd, och då får man ju inte exakt vad man vill ha alla gånger. Då är det mer frågan om vad som går att använda med gott resultat. Vet ganska exakt vad jag vill ha, men kan man spara några kronor på att köpa en restmängd och den kvalitén funkar så är det perfekt. Har lite beredskap för lite avvikande kvallisort, har både vibrostav och vibrobalk. Formen är gjord så den går att dra av med balk om det skulle behövas. Men som sagt, det ska inte behövas på det här lilla projektet.
Många bygger ju trägolv i såghus vilket det är en del fördelar med, men jag gillar betong när det är en permanent lösning som normalt aldrig ska behöva något underhåll i framtiden! En gummimatta på betongen och det blir en behaglig arbetsplats! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#38 » 12:11:34, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ryktas om att det kommer betong i eftermiddag! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Skru'are

#39 » 15:53:52, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med dagens roterade kan tillsatser sättas in på plats. Flyt, luftporbildare (finns oftast i betong ) o d kan modifiera en betong som är optimerad för något annat. Bara det inte är för mycket vatten i den.
Om det är lite grövre sten i den (bara den inte separerar) så får du jobba lite mer med den, men resultatet behöver inte bli dåligt.
SKB och slodda skulle passa för dig. Men du har ju utrustning fö flera alternativ och kan anpassa dig till vad du får.
Du har ju tungt vägande skäl...

Det är en j-a skillnad på btg med mattor.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson (trådstartaren)

#40 » 16:53:58, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjutet och klart! Inga problem med gjutningen, bara att lägga ut betongen och gå över med sloda. En hästbox på 10,5 kvadrat fick nytt golv medelst handutläggning och krypa så lite som möjligt i betongen, och till sist så snyggade vi till golvet i kvarnen där elevatorgropen tidigare gjutits igen. Så det blev tre gjutningar av det lasset. Återkommer med vad det var jag fick när räkningen kommit, men det var bra skit! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#41 » 17:08:51, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

C35/45-S5 SKB blev det. :thumme:
Jag sade ju att det verkade vara bra skit! :shake_hands:

Tillägg: Måste lägga till en bild, annars har det ju inte hänt!


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Skru'are

#42 » 18:02:03, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vatten - och presenning på det ute. Ett stort brett leende på godsägaren som är nöjd med dagen och sitt verk. :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson (trådstartaren)

#43 » 18:57:33, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jajamän! Nu är det bara att vattna och skydda från sol. Men vädret blev utmärkt för betongarbete! Så nöjd med att jag avstod i förra veckans värme!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#44 » 19:58:49, 31-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är nog det gemytligaste stadiet på ett bygge! Bara att lugnt vänta! :thumme:


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

johan.eriksson

#45 » 20:46:42, 31-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut att kunna bli riktigt bra.
Får nog planera ett studiebesök nästa sommar.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: HVA59 och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se