Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Projekt såghus.

164 inlägg • Sida 1 av 11
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

LeifAndersson (trådstartaren)

#1 » 13:27:38, 17-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det nästan exakt ett år sedan pannrums projektet startade, och när det nu är i hamn så är det dags att börja spåna på nästa projekt.
Sitter och skissar på ett såghus åt Solosågen jag skaffade i fjol höst. Blir det bara bart på marken så kommer den fram och får skära till formvirket till plattan till sitt eget såghus. Är rätt klar med storleken på plattan när det är det utrymme som erbjuds ungefär, så det är rätt klart så långt. När plattan är gjuten flyttas sågen till sin plats och monters och justeras in en gång för alla där. Sedan får den fixa till virke så den så småningom blir väderskyddad. Vi börjar med första skissen på själva såghuset här så får vi se vart det landar så småningom. Våra projekt brukar ändras allt eftersom, och det här skjulet lär inte bli något undantag från den regeln!


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



Ivar Risslén

#2 » 13:34:29, 17-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog börja med att lägga till en meter på längden. 5 meters öppning blir nog lite snävt och kommer att erbjuda möjligheter till svordomar.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

LeifAndersson (trådstartaren)

#3 » 13:52:44, 17-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Jag skulle nog börja med att lägga till en meter på längden. 5 meters öppning blir nog lite snävt och kommer att erbjuda möjligheter till svordomar.


Vi får se hur det blir plats i verkligheten. Men det kommer att gå att såga drygt 6m. Det är nämligen så att till höger om såghuset är vedmaskinens upplagsbord, och blir det frågan om längre stockar så lägger man stocken där och drar in den från sidan på samma stocktralla som vi kommer att ta ut bakorna på. Därav de så pass stora öppningarna på kortsidorna, sågar man grova plank så tar man ut dem på samma tralla fast åt vänster. Så går det inte att öka formatet så mycket så skulle det funka riktigt bra så där tror jag. Och kortare och kanske grövre timmer matas traditionellt framifrån via ett kort stockbord som fylls på med skotaren lite eftersom.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Stridis2

#4 » 14:46:20, 17-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu känner jag i princip inte till någonting om Solosågen, men lite spontana tankar. Jag har bara jobbat med traditionella stocksågar samt Woodmitzer LT15 och LT20.

* Hur blir man av med sågspån? Har ni sug med slang ut? Annars kan det bli jobbigt med så stängt hus. WM slänger spånet åt vänster och Logosol tror jag skickar det åt höger. Finns utsug till båda fabrikaten, men har man inte detta så bör man ha ett öppet hus... :mrgreen:

* Jag skulle rekommendera att göra framsidan öppen (nästan) hela vägen ner. Om man ska lasta in tunga stockar så kan man göra detta med pallgafflar. Trevligt om man kan köra in kran med grip också, men då krävs ganska öppet uppåt också.
Alternativt, gör väggen under öppningen lätt att ta bort. Vill ni någon gång byta till exempelvis ett WM-sågverk så är det dumt om denna del är för hårt infäst.

* Hur ska ni ha logistiken? Där jag hjälper till att såga med WM-verket så tar vi in stockarna på långsidan (givetvis). Både ytor och färdigt virke tas rakt bakåt, sett i sågriktningen. Bakom sågen står vagn där man lägger färdigt virke, och en bredvid en hög där man lägger ytorna. Sågar man ut något som inte är färdigt men måste mellanlagras så hamnar det framför sågen där osågade stockar ligger.
Hade varit trevligt att ta ut antingen ytor eller färdigt virke på motstående långsida jämfört med där man tar in stockarna, men just nu finns där inte plats för vår del.
Ni kommer väl att såga från vänster mot höger, sett framifrån. Ska ni ta ytorna åt höger till vedmaskinen? Blir ganska mycket springande då, framför allt vid kort stock.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mikkel

#5 » 19:16:51, 17-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska bli intressant att följa detta projekt :thumme:
Jag har köpt en begagnad Bamsesåg som jag ska ställa intill mitt stockbord. I ena änden av stockbordet står vedmaskinen och i andra änden av stockbordet ska sågverket stå. Så nu behövs det två såghus ! Har just börjat med taket över vedmaskinen som blir en ganska öppen konstruktion i stål. Det där med logistiken är som sagt viktigt, hur man får in stocken och ut med brädorna. Har också en fyrhjulig liten vagn att lasta bräder på men lutar åt att använda en skogsvagn utan kran som bara står och dräller.
Viktigast är som du gör Leif att få till enstadig grund för sågverket att stå på så att bräderna blir raka.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Skru'are

#6 » 20:40:12, 17-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lågt ställvis. Du kommer att ha grejer i taket.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson (trådstartaren)

#7 » 20:50:28, 17-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Lågt ställvis. Du kommer att ha grejer i taket.


Takhöjden får vi bestämma när sågen står på plats och man kan beräkna hur mycket höjd som behövs.
Uppåt är den enda riktning där det är generöst med plats! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#8 » 09:18:23, 02-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev lite andra planer för såghuset! Efter lite provgrävning där det var tänkt att stå så bestämdes att inget byggs på den platsen! Underlaget var för dåligt att bygga på utan omfattande grundläggning, ren myrmark bara 50-60 cm under markytan. :sad: Men en ny lösning hittades som nog blir bättre på alla vis frånsett att sågen inte blir en fristående byggnad så det kommer att påverka försäkringspremien. Såghuset byggs helt enkelt som en förlängning på det traktorgarage vi byggde för ett par år sedan. Blir bra när sågen då hamnar på "vedbacken" och allt som har med trä att göra blir samlat. Där såghuset nu hamnar så var det tänkt att traktorgaraget skulle byggas ut till dubbla storleken, så nu blir det till att hitta ny plats för det projektet. :???: Men det känns ändå rätt att placera såghuset i anslutning till garaget när där finns el draget redan så den biten faller liksom bort också. Tror denna lösning blir bättre trots allt! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#9 » 20:04:45, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny skiss på såghus hopbyggt med annat uthus.


Bild

Måste ta tag i detaljerna nu när gjutningen av plattan är nära. Plattan ska gjutas i samband med att elevatorgropen gjuts igen i gamla kvarnen, och det är om en dryg vecka betongen kommer...
Så nu måste jag mycket snart bestämma i varje fall måttet på plattan till såghuset, övriga detaljer får bli lite eftersom som vanligt när vi bygger något! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

PeterR

#10 » 21:15:08, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I och med att Du inte är helt säker på måtten, kan det vara idé att gjuta platta som om det vore tänkt till en förlängning av traktorgaraget? Om det inte blir för kostsamt kan det också vara användbart med gjuten platta utanför såghuset, både i längd och bredd?

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

LeifAndersson (trådstartaren)

#11 » 13:32:06, 27-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har funderat lite på det där med plattan. Kommit fram till att jag måste bestämma måtten så plattan harmonierar med byggnaden, annars får jag svårt att hålla fukten utanför såghuset. Däremot så fick jag mig en funderare på att gjuta lite på sidan av bygget, men först när grundplattan är gjuten och då med lämpligt fall och en nivå lägre än grunden. Skulle bli trevligt med riktigt hårdgjorda ytor runt såghuset så att vattnet rinner bort från såghuset, och det skulle bli enklare att hålla rent närmast byggnaden! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ivar Risslén

#12 » 13:51:51, 27-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle lägga till minst en meter på längden. 8,0 - 8,5 m långt istället för 7,5 m. Den extra metern kan göra att du trivs bättre där och kan vara bra att ha om man vill lägga till lite extrautrustning till sågen som en timmerhyvel. Och gärna en o,5 m på bredden för det finns inget värre än när man ska trängas.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Skru'are

#13 » 17:25:46, 27-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du nämner fukt. Tänk på att träfasad skall ha minst 300 mm sockelvisning och överlappa. Två skift murblock ger ca 0,4 m.
Bredden verkar smal, du kommer att behöva kompletterande utrustning mot bakvägen.
Som vanligt :photograph: :photograph: :photograph:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson (trådstartaren)

#14 » 16:18:52, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Formen är klar och armeringen på plats! Blir 12 cm platta med kantbalk 25 cm. Balken är separat armerad med 8 mm A järn, och själva plattan med 5 mm matta.
Men nu till mitt problem. Vilken kvalitet på fabriksbetongen väljer jag. Hög flytbarhet är givet när det inte kommer att vibreras något, men vilken kvalitet ska jag satsa på?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Skru'are

#15 » 16:49:28, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lågt vct. Transportluft och luft för frostsäkring. Snåla inte på hållfastheten det påverkar beständigheten.
Leverantören råder dig om du talar om förhållandena och din ambition. Han vet vilken cement han har och vilken ballast.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se