Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Sidotrumma - Vems ansvar?

27 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Fosson (trådstartaren)

#16 » 16:02:34, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får se, snösmältningen börjar ta fart nu....annars är diket torrt större delen av året.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.



Åsa-Nisse

#17 » 16:53:30, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visserligen från Trafikverkets sida, men texten är en tolkning av väglagen.
https://www.trafikverket.se/resa-och-tr ... lda-vagar/
Klicka på länken och välj sedan "Vattenfrågor" så hittar du nedanstående text:
"Vem är skyldig att underhålla sidotrummor genom utfarter och anslutningar till andra vägar?
Vägens ägare har underhållsansvaret om trumman ligger i vägdiket och inom vägområdet."

I detta fallet är då Kommunen ägare till vägen som har en rostig plåttrumma som sidotrumma, och då också underhållsansvaret.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

uppland2

#18 » 17:57:07, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:"Vem är skyldig att underhålla sidotrummor genom utfarter och anslutningar till andra vägar?
Vägens ägare har underhållsansvaret om trumman ligger i vägdiket och inom vägområdet."


Just det där med inom vägområdet är viktigt. Äldre vägar hade inte alltid särskilt väl tilltagna vägområden.

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Burträskarn

#19 » 18:13:25, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vägområdet är alltid en halv meter bortom bakre släntkrönet på bevuxen mark (= skog...), och två meter på öppen mark. Vägområdet är egentligen en rättighetsyta för väghållaren för att få plats med skyltar och sånt jox...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

dc_lindberg

#20 » 19:14:47, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...att ha rätt... och att... få rätt... Det är inte alls alltid samma sak...
Motparten är en Kommun... de gör som de vill och anser lagar vara "allmänna rekommendationer" som andra bör ta i beaktande men gäller under inga omständigheter kommunen... Jag har haft upp en kommun i en Länsstyrelse ett antal gånger - jag har självklart vunnit varje gång, och kommunen ifråga har lika självklart fullständigt struntat i att Länsstyrelsen fällt dem.
Kommuner gillar inte att bli påkomna... blir de det så blir den som råkat komma på dem måltavla för allsköns kommunal kreativitet efter det...

Vi alla är rörande ense om att trumman är väghållarens ansvar. Punkt slut.
Men... väghållaren är en kommun... å det är såååå lätt att helt ovetandes oavsiktligt klampa dem på tårna, å de är ena superöverkänsliga snarstuckna hämndlystna långsinta ... osv etc... :cencored:

Det är alltid bättre att tassa överdrivet försiktigt när man har att göra med folk som bestämmer men saknar sådant man förväntar sig att person med befogenhet borde besitta...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#21 » 22:23:57, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommunpolitiker brukar vara mycket rädda för att bryta mot lagar och förordningar, i all synnerhet kommunallagen. Och politiker som sitter i nämnder och liknande organ som ansvarar för myndighetsutövning i kommunens namn (t ex miljönämnd och socialnämnd) är om möjligt ännu mer rädda än andra för att göra sig skyldiga till lagbrott. Däremot brukar anställda tjänstemän vara mycket mindre nogräknade, de ser ofta inte bara lagar som frivilliga rekommendationer utan de tar ofta också ganska lätt på vad deras politiska överordnade tycker och tänker.

Ett tips är att om man har problem med sina kontakter på tjänstemannanivå med kommunen, så prata med en politiker i den nämnd som är överordnad förvaltningen i fråga. Lämpligen antingen en politiker som man själv har röstat på eller nämndordföranden själv. Spelar man sina kort väl brukar man kunna få reda på om det finns problem och lite för stor självsvåldighet inom den aktuella förvaltningen, och i bästa fall kanske även insidertips om hur man ska kunna kringgå eller neutralisera problemen.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Åsa-Nisse

#22 » 13:08:10, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Burträskarn skrev:Vägområdet är alltid en halv meter bortom bakre släntkrönet på bevuxen mark (= skog...), och två meter på öppen mark. Vägområdet är egentligen en rättighetsyta för väghållaren för att få plats med skyltar och sånt jox...


Lite tillrättaläggande: Gamla vägar utan fastställd arbetsplaner kan helt sakna uppgifter om vägområde. Då gäller i alla lägen att vägbana+ slänter och diken utgör vägområde av hävd. Med andra ord den mark som har schaktats eller fyllts ut för vägens behov en gång i tiden. Inget därutöver.
Sen när man kom fram till 1944 års väglag så tillkom 0,5 m i åker/äng och 1,0 m i skog utanför arbetat område till vägområde.
1972 utökades ytterligare på nya vägar som byggts/ändrats från detta årtal till att gälla även en kantremsa på 2m utanför arbetat område oavsett markslag.
Idag när det fastställs en arbetsplan för nya vägar skrivs det in hur stort vägområdet ska vara utmed vägen.
T.ex vid viltstängsel ingår alldid 1 m bakom/utanför stängslet.

I det aktuella fallet har jag uppfattat att sidotrumman ligger i linje med diket och då är den inom vägområdet oavsett årgång på bestämmelser. I vissa fall kan ju " sidotrummor" dras in ett antal meter på anslutande vägen och helt plötsligt bli en vägtrumma under den vägen istället, om den kommer utanför huvudvägens vägområde.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Fosson (trådstartaren)

#23 » 13:49:19, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, den ligger i linje med diket.
Vid snösmältningen eller väldigt ihållande regn så kryper vattnet upp över vägen istället för att gå igenom trumman, som ju är igenproppad med grus och ömse då den är trasig.
Jag fick ett mail från kommunen nu där deras tjänsteman frågade vart trumman ligger (jag skrev aldrig det i mailet till dom) så jag antar att han tänker svänga förbi när han passerar nån gång och titta på trumman.
Man vet aldrig "plötsligt händer det"...
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

Skru'are

#24 » 14:43:55, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta några bra och tydliga foton; översikt längs diket och detaljer.
Eposta dem med "En av trafikanterna har en bekant som är journalist och han tog en del bilder. Jag bifogar några."
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Fosson (trådstartaren)

#25 » 14:50:59, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härjedalen har få innevånare.... den lokala journalisten brukar promenera skogsvägen med sina hundar ibland, men jag har inte sett att han har kameran med sig :razz:
Jag avvaktar, det är ju inte alls mitt bekymmer överhuvudtaget egentligen, jag bara retar mig på den där trumman som jag ser varje gång jag knallar förbi där med hunden.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

Åsa-Nisse

#26 » 17:58:54, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fosson skrev:Jodå, den ligger i linje med diket.
Vid snösmältningen eller väldigt ihållande regn så kryper vattnet upp över vägen istället för att gå igenom trumman..

Detta innebär att kommunen borde vara väldigt intresserade att det blir åtgärdar så snart som möjligt, för en vattenmättad vägkropp har dålig bärighet och det tar bara längre tid för den att torka upp om inte vattnet kan rinna undan. Det kan ju få följdskador på kommunens väg med trasig beläggning osv. och då snackar vi pengar att reperera.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Skru'are

#27 » 18:53:53, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fosson
Det löser sig nog. Jag tycker du väljer en bra taktik.
Att ta reda på så mycket fakta som möjligt och ha välgrundade argument är en bra grund.
Sedan ta det med lämpor, men låta det framgå att du är välinformerad - utan att framkalla prestige.
Rekomenderar att du skriver. Om ni talar med varandra så bekräfta i en enkel epost. Med kopia till dig själv generellt.
Om ytterligare steg fordras kan det innebära en annan ton.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se