Från en kommunal väg går en skogsväg över min mark bort till ett litet stugområde. Vem ansvarar för sidotrumman vid infarten in på skogsvägen? Kommunen eller stugägarna?
Om den ligger inom vägområdet så är väghållaren(kommunen) ansvarig, i synnerhet om den anslutande vägen har nån form av status (och det har den ju, eftersom den verkar vara väg till fastigheterna med sommarstugor). Undantagen är om den anslutande vägen ligger på en vattendelare (och en trumma är överflödig), eller om det är en infart som markägaren på eget initiativ byggt (men som inte är nödvändig för att få tillträde till fastigheten).
Jag antar att det finns en anledning till att frågan är ställd...???
Just Anledningen är att jag hsr snöröjningen på vägen och tjälskjutningen trycker upp trumman i dagen mer och mer för varje år. Nu är den uppe så mycket att den körs sönder och nån bil riskerar att skada däcken på plåtkanterna som uppstått. Den borde bytas och sänkas.
Enligt Trafikverkets regler så är den anslutande vägens ägare ansvarig för att bekosta och lägga sidotrumma vid behov. Då den väl är på plats är det stora vägens ( kommunens) ansvar att sköta den med rensning och se till att den fyller sin funktion. Den ska ju läggas på ett fackmannamässigt sätt och det kan ju vara där det skitit sig om tjälen lyft upp den och kommunen kan påfodra att den läggs om på ett riktigt sätt av stugägarna.
Var det inte något TV program som tog upp precis exakt den här frågan för ca 1 år sedan? - plus ? - Uppdrag Granskning ? - Kalla Fakta ?
Det har blivit ett ... tjafs om ansvar sedan staten splittrade Vägverket (...Vägvärket?...) i två: - Transport Styrelsen - Trafikverket
Men staten -glömde- uppdatera lagen... Väglagen... se'n har staten kommit på att Vägverket inte finns längre, så man ändrade ordet Vägverket i lagen till Trafikverket (i vart fall på någon plats om inte alla i lagen...). Kaos är fullbordat!...
Du är ju inte klar över vem som är väghållare... Detta är ett "jag antar att":
Den kommunala vägen är i princip en skogsväg den också så jag är inte helt hundra säker dock.
Det är kommunens F.B. skyldighet att ha kartor över kommunen som är uppdaterade och -riktiga-, men... inte ens i min byhåla klarar de av att presentera giltiga tomtkartor...(så sent som ifjol somras fick jag en version av kommunen och en helt annan av Lantmäteriet...).
Du måste alltså börja med att ta reda på vem som äger vägen, marken där vägen ligger: - Kommunens kartor - Lantmäteriets kartor => därefter får du vända dig till markägaren, om kartorna är samstämmiga dvs... om de skiljer måste du begära förklaring av kommunen varför deras kartor avviker från Lantmäteriets (o det blir ingen rolig historia...)
När du kunnat få fram vem som är markägare, då måste de svara på vem som är väghållare, och -det- skall överensstämma med de uppgifter som Lantmäteriet och Trafikverket har gällande vägen ifråga... Glömde jag nämna det ovan? Jo, Trafikverket har en förteckning över vilka vägar som är deras, o -den- håller de verkligen koll på! (jag har testat dem )
När du sedan kommit fram till vem som är väghållare, så kommer den att svara att trumman inte är dess ansvar... - å så börjar alltihopa om igen från början, i domstol... (Länsrätten gissar jag)...
O -ALLT- du behöver göra enligt svensk lag är att anmäla problemet till Polisen, som är tillsynsmyndigheten och den enda myndighet som äger rätten att stänga av en gata... Det är Polisen ansvar att kontakta väghållaren och begöra att den åtgärdar vägen! ...men polisen anser att det inte är deras ansvar... de hänvisar säkert till Väglagen §8 och att deras huvudman inte är kommunen utan staten, dvs Trafikverket, o Trafikverket anser att §6 inte gäller... och hänvisar till §8... men §8 har inte ett dugg med det ansvar som stipuleras i §6 att göra! Vad anser "staten" om detta uppträdande av Trafikverket? Jo, Näringsdepartementet svarar att; Väglagen -gäller- , men att det är upp till myndigheten att själv tolka lagen... o när myndigheten inte tar sitt ansvar som tillsynsmyndighet, vilken myndighet är det då som skall idka tillsyn över myndigheten; JO. JO tar inte frågor om hur myndighet utövar sitt myndighetsansvar låter de meddela... Men om det är kommunal mark, då är det dit man skall vända sig svarar Näringsdepartementet och får motfrågan om "men när kommunen inte tar sitt ansvar... då är det ju Väglagen som gäller ju... Ja: svarar Näringsdepartementet, och får frågan; men när kommunen inte tar sitt ansvar, och Väglagen gäller, dvs §6... vem är -då- tillsynsman över kommunen? Näringsdepartementet svarar: "Det var en bra fråga."
Enligt lagen är du som trafikant skyldig att göra Polisen uppmärksam på hinder och fara i trafikmiljön. Men en Polisanmälan om trumman, så går du skadefri. OM någon skadar sitt fordon, sig själv eller annan pga trumman så blir din polisanmälan ett verktyg som gör väghållaren dubbelt ansvarig och om polisen undlåtit att utföra sitt arbete blir det både JO och JK som får förklara för polisen hur lagarna ligger...
Å allt detta "tjafs" över en vägtrumma? ...Sverige är Fantastiskt!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann
Ägare till marken där trumman ligger är jag. Kommunens väg går ett par kilometer till några gårdar som ligger uppe på ett berg. Det är kommunen som plogar, sandar, hyvlar mm och de bekostade t.o.m. ny asfalt häromåret. (asfalten slutar ca 100m senare och övergår till grusväg) Vägen in till stugområdet är nån sorts "gammal hävd-väg" typ. Den bröts på 50-60-talet med min gårds dåvarande ägares goda minne. Inget står skrivet nånstans om vägen, servitut och sånt. En pensionär som äger skog, och en av stugorna, längre in efter vägen funkar som självpåtagen vägfogde då det var hans far som bröt vägen då det begav sig. Det är pensionären som lejt mig att ploga och honom jag ska skicka räkningen till, sen knallar nog han runt till de andra stugägarna och kräver dem på stålar, antar jag.
Men nu var det ju trumman, en plåttrumma som rostat sönder och är på väg upp, det är lermark så det mesta rör sig upp och ner vår och höst.
Bra!....eller... ja att det är du som är markägaren F att det är oskrivet med en Kommun insyltad...
Kommunen är alltså, men högsta graden av sannolikhet, Väghållaren. Då är också ansvaret entydligt kommunens, om inget annat är skrivet (å det var det ju inte...)
Att rätta till eländet kostar flis...kommuner har inge flis... de bara skattar och skrattar... Du måste få god tumme med: - ansvariga politiker (trafikutskottet) och - ansvariga tjänstemän (...kärringar?)...
Att ta på sig att göra iordning det där själv... inte på kommunal väg, men det är din mark så... knivigt... Mitt förslag är att du skaffar dig ett gediget underlag rörande vad reparationskostnaden kan röra sig om, material och arbets-/maskintid. Då -vet- du vad du har att förhandla "mot" i vart fall. Tyvärr har ju kommuner i landet fått för sig att det är bara att "hitta på" åtgärder på vägar, och sedan skicka räkningen till intilliggande fastigheter... så med kunskapen och vetskapen om vad det kan komma att kosta, så kan du kanske kosta på dig att "offerera" att åtgärda det mot ersättning?
"Tydliga gränser gör goda grannar" Ett amerikanskt uttryck som verkligen är på sin plats när grannen är kommun eller stat...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann
Och mycket riktigt... kommunen tyckte att detta var vägföreningens ansvar....föreningen som inte finns.
Jag vet inte varför jag bryr mig egentligen, jag kör ju traktor över trumman så det är inte ett hinder, eller så promenerar jag med jycken över den, men det retar mig som fan att se den komma upp mer och mer för vart år. Finns det nån text jag kan drämma i huvudet på kommunen, om dom nu verkligen har fel?
Hur är det med vattenföringen i kommunens vägdike? Om vattnet från kommunens väg börjar rinna utefter stugvägen, istället för genom trumman, då har de inget val. Då är de tvungna att fixa trumman. Alternativet är att gräva av vägen, men är sommarstugorna egna fastigheter så har de rätt till väg, och det har du ju ordnat...