Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

pumpbrunn utan el?

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Yrrol (trådstartaren)

#16 » 20:33:09, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ledningen kommer in i kammaren på på 1,3meter djup ifrån marknivå.
Det är där det läcker in vatten i kammaren.
Det hade varit bra att tagit in rören på en högre höjd. Fast enligt en karta så är det lämpligt att hålla sig nere på 1,5meters djup här.

Jag kommer välja isolerade rör mellan hus och kammaren samt så kan jag lägga frigolit ovanpå innan man lägger igen med jord.

Översta brunnsringen har fått sig en knuff och läcker också in vatten.
Dels ska jag lyfta denna ring och lägga ny vattentätare fog. Sedan ska jag borra locket och ordna lite ventilation så kammarens fuktiga väggar torkar fortare.

Sedan vet jag inte om det är bättre med superkompat jord, eller grus runt kammaren för att hålla undan vattnet som finns i jorden?
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009



CountyBruff

#17 » 21:01:11, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man skall alltid sträva efter att ha en konring som bryter genom markytan.
Den kan inte tjälen få grepp om och då ej lyfta vintertid.
Kan du inte förlänga foderröret och höja ringarna till ovan vattennivå och fylla jord omkring?
Vad är det för karta som säger att brunnen skall vara 1,5 m djup?
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Mattias Petterson

#18 » 21:22:30, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yrrol skrev:riktiga dräneringar finns och leds till diken, det är bara just vid ladugårdens ena långsida som den tvingas ligga högt för klara fallet till närmsta brunn. Vilket iofs kanske fungerat sedan det byggdes, bara att jag ställer högre krav på den nu.

Har nog inte möjligt att placera vindsnurra rätt, däremot kanske solpaneler vore något ifall man hittar 12volt pump. Eller så lägger jag energi på hitta en normal pump som knappt drar något och lever med det än fuktig byggnad. hehe

De flesta länspumpar för båt drivs med 12 volt, finns med inbyggd flotör om man vill ha det :thumme:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Michael Meier

#19 » 05:44:02, 20-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

CountyBruff skrev: .... Kan du inte förlänga foderröret och höja ringarna till ovan vattennivå och fylla jord omkring?
Vad är det för karta som säger att brunnen skall vara 1,5 m djup?


Ungefär som snözon vid takstolsberäkning, en tjäldjupskarta, brunnen är väl en befintlig enhet, den finns redan på plats och inläckage av grundvatten samt dräneringen ner i borrhålet som det är dags att åtgärda.


Lägger man ner fem till tiotusen kronor på foderrörstätning eller (vad jag rycker bättre om) förlängning foderrör, så är problemet löst, att förlita sei på en pump och vippa när det gäller permanent förorening av dricksvattentäkt är högt risktagande plus kostnad och underhåll.

Går ändå inte att koppla ihop ytavvattning med denna dränering av nedstigningsbrunn.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

gaffa

#20 » 09:52:55, 20-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla (nästan) dräneringssystem går att lägga med fall om man gräver tillräckligt djupt och långt...
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se