Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Hus- och garagebygge på landet

130 inlägg • Sida 5 av 9
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

magirus

#61 » 00:33:14, 13-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ypperlig Herrgård fr Burträsk ä fina fisken på smörgåsen!!! :eat:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 



petterekman (trådstartaren)

#62 » 19:13:39, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen! Nu är första semesterdagen här, och när man inte jobbar heltid på dagen och med bygget på kvällen så hinner man ta sig lite mera tid till uppdateringar. Så här följer lite bilder som saknades i senaste inlägget:

VA-dikesgrävning på gång:
Bild

Lite vatten i diket:
Bild

Fick pumpas ut via avloppsrör tillfälligt över grannåkern:
Bild

Uppbyggnad av suterrängväggarna påbörjad:
Bild

Tre glada medhjälpare när väggarna är klara:
Bild

Gjutning avklarad, första gången jag jobbat med betong själv!
Bild

Takstolarna till garaget levererade:
Bild

Väggarna färdigt gjutna:
Bild

Och tack för de uppmuntrande orden! Vi har kämpat oss vidare med diket och är nu "bara" 25 meter från brunnen. Nu har vi kommit fram till det lerigaste partiet, och när vi nu hade tänkt ta tag i det idag på första semesterdagen så har det hällregnat i stort sett hela dagen, med fortsättning i natt och imorgon. Snart lejer jag ut sista biten åt någon entreprenör så jag slipper se skiten... :uupps:

På fredag ska en kap- och gersåg införskaffas och till helgen är planen att börja bygga väggelement. Hoppas att allt går vägen så att stommen med takstolar är uppe till nästa helg.

11 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

63an

#63 » 19:30:31, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beundransvärd aebetsinsats!! :thummar: Är så trevligt se att de finns folk fortfarande som kan jobba utan att gråta men såklart alla har inte självdriv när det behövs! :vissla:
Passar på att förbanna alla borrfirmor som gjort upp om pengaspel när man vill ha anbud på bergvärme i trakten alla är upptagna å ska man ha rut-rot så tar de de pengarna oxå :huh: Så ser det ut just nu här där jag lever :aaargh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Stridis2

#64 » 21:05:11, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

petterekman skrev:...På fredag ska en kap- och gersåg införskaffas...

Jag rekommenderar kraftigt att titta på Makita. De gör (enligt mitt tycke) de absolut bästa cirkelsågar jag har jobbat med. Har iofs aldrig använt deras kap- och gersågar. :sad:
Har själv en Metabo. Mekaniskt är den jättebra, men den lät värre än ett ryskt jaktplan och gjorde inga snygga snitt. Bytte till en Makita sågklinga. Sågen blev mycket bättre (dock inte lika tyst som en Makita), och sågsnitten blev perfekta.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

lellemars

#65 » 21:53:20, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Makita gör säkert bra kap och gersågar, jag har en billig som är lite väl racklig. Om man pröjsar 5000kr eller mer så har nog alla fabrikat ok maskiner. Vill man komma billigare undan tror jag den enda är dewalt 777.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06

QV_

#66 » 22:39:13, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag införskaffade en gersåg så kollade jag stabiliteten på maskin och klinga på en 10,000 kronors maskin. Sedan kollade jag motsvarande på en 1,000 kronors.
Då var referenspunkterna klara.

Sedan gick jag från 1,000 och uppåt tills jag var nöjd.
Det vart en Dewalt för 3,500. Inte alls som en 10,000 kronors men lite flex får man leva med.
Jag önskade en såg som tog 200-300 breda plank. Detta eftersom jag bor i ett torp där breda plank inte är ovanligt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

petterekman (trådstartaren)

#67 » 22:55:41, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två veckor sen sist och jag kan konstatera att någon stomme minsann inte blev monterad förra helgen!

Men låt oss backa till sist: vi skulle åka och köpa kap- och gersåg. En sväng till Stockholm togs, och lite smått och gott roligt införskaffades (är inte en av de roligaste grejerna med att bygga hus att köpa en massa roliga maskiner och verktyg?), till exempel en DeWalt DCF620D2K skruvautomat, en Bosch GCM 350-254 kap- och gersåg och en Nilfisk Multi II 30 T grovdammsugare. Ännu inte hunnit använda skruvautomaten, men kap- och gersågen och grovdammsugaren har fått bekänna färg denna vecka och de är jag grymt nöjd med!

Sen sist så har vi kämpat vidare med vårt förbaskade VA-dike vilket vi till slut fick klart. Avloppet är testat och vatten flödar fint! Har återfyllt och städat lite, så nu är vägen till tomten farbar och man slipper köra över grannens före detta ridbana.

Därefter har vi byggt väggar och rest dessa. Under de senaste dagarnas värmebölja har vi haft en kompis från Göteborg som hjälpt till, och vi tre samt min far och även grannen ibland har kämpat på i solen. I förrgår byggdes de två innerväggarna i garaget (varav en bärande) och den fläskiga HEA 300-balken som spänner drygt 7,5 meter och bär takstolarna på mitten kom på plats. Igår fortsatte vi med att lägga alla mellanbjälkar (2 stycken mellan varje takstol) på plats och därefter riktade vi upp alla väggar så att hela konstruktionen är i lod. Vi hann få upp två takstolar innan det blev för sent och vi ville dessutom svalka oss med lite wakeboard innan solen gick ner.

Idag sjönk temperaturen till lite drägligare nivåer, sambon och kompisen från Göteborg åkte till Sverige, och grannen hade fullt upp, så då satte jag på fallselen på min 72-årige far och skickade upp honom att ta emot takstolar i blåsten! Två stycken fick vi på plats, vilket betyder att 4 av 12 nu är uppe.

Meningen var från början att grannens svärfar som kör kranbil skulle komma och lyfta takstolarna åt mig, men när jag ringde honom i fredags så sade han att han inte hade tid då det var alldeles för mycket att göra i gästhamnen de driver. Han tyckte jag skulle prova lyfta med min kära Åkerman istället, något vi insåg att inte skulle funka då hon inte når så långt och högt. Eller gör hon? Vi skruvade ihop 4 stycken 45x195 till en stor balk och spände fast denna med spännband i snabbfästet, och plötsligt hade vi en helt tillräcklig lyftbalk! Med denna har alla lyft (mellanbjälkar och takstolar) gjorts, och den fungerar långt över förväntan! :grin:

Imorgon hoppas jag att vädret är bra så att vi hinner få resten av takstolarna på plats, det hade varit skönt att få upp råsponten och takpappen och kunna börja med utegipsen på väggarna.

Bilder:

Väggbygge på gång:
Bild

Hemmabyggd lyftbalk:
Bild

Stålbalk och en takstol på plats:
Bild

72-åring tar nöjt emot takstolar:
Bild

Sydsidan nästa helt återfyllt mot suterrängväggen (marken ska höjas ytterligare, men massorna jag hade inom Eivors räckhåll tog slut):
Bild

24 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

magirus

#68 » 22:54:06, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga: :thummar: :shake_hands:
magirus
 

L.Svedberg

#69 » 08:02:23, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket fint! Hoppas du får riktigt bra väder att spika råspont och lägga papp!
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

Sparrow

#70 » 08:54:17, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra säkerhetstänk på den här arbetsplatsen :thummar: Skulle behövas på de stora byggena oxå.

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

QV_

#71 » 09:02:05, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bekymmret med vissa av dessa säkerhetsselar är att de dödar den som hänger på några få minuter (4-8 minuter). Så har man sele så behöver man en akutplan hur man får ner personen mycket snabbt. Nu syns det inte på bilden om selen är bra eller dålig. Men de skall inte belasta insida lår (skrevet) om man hänger. Då stryper de allt blodomlopp i kroppen.

Om man skapar en egen säkerhetssele av något slag så får man inte använda statiska rep utan ryckutjämning. Ser ut som att det sitter en sådan svart tygklump närmast ryggen. Att falla några dm i statiskt rep gör mycket ont
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Skru'are

#72 » 11:24:01, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du tar i lite väl mycket om fallskyddssele, men du har rätt i att det kan vara en falsk säkerhet.
Till selen hör två linor med öglor, fotsteg, som man kan släppa ner och ställa sig i. Därmed kan benens blodkärl med klaffar/backventiler fungerar.
Det finns selar som man sitter i på så sätt att grenremmarna inte stryper flödet. Det finns lyftselar. Jfr fallskärmsselar.
Falldämpare är effektiva, men kan invagga i falsk säkerhet.. Det fordras fritt utrymme under - t ex 6 m innan lasten bärs av bandet. Det finns ofta mycket som kan skada allvarligt under vid fall.
Att linan hela tiden skall vara sträckt förbises ofta. Pendling är ett annat problem, det kan fordras flera fästpunkter och linor..
Bälte skall inte användas, annat än som stöd i vissa fall.
Det är stora laster det rör sig om.
Felaktigt monterade infästningar för livlina är inget ovanligt. Även om det finns "godkännda" sådana, så klarar de inte bråkdelen av laster de är avsedda för. Det är mycket svårt att bedömma vissa vanliga konstruktioners skick i befintlig bebyggelse..
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

QV_

#73 » 13:13:16, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo om personen som faller är vid medvetande efter fallet så är allt så mycket enklare. Då fungerar fotstegen.
Jag har både klättersele, grottkrypningssele (som man alltid hänger långa tider i) så det finns selar för många behov. Det är bara rätt intressant att man godkänner en sele som man kan omkomma i på rätt kort tid. Bara för att den gör sitt jobb. Man måste ju fortfarande tänka själv, trots alla regler som byggs på hela tiden.

Nu får man inte använda stege över 2 meter på jobbet. Det är lyft som gäller. Men de kan vara svåra att få in i konferensrummen... ibland är det ju 2 meter till ovanför undertaken.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Skru'are

#74 » 13:41:33, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med undantag för toaletter där det inte går att bygga ställning!

Det här med fallskydd och taksäkerhet är en hel vetenskap. Sällan logiskt eller praktiskt. En del material och idéer har hämtats från klätterbranschen på sensre tid, men det går långsamt i byggbranschen.
Kunnandet i arbetsmiljöinspektionen är idag begränsat till paragrafer, viten och höga sanktionsavgifter. Förr fanns ibland erfaret byggfolk med inriktning på att lösa problem praktiskt och förebyggande och i dialog med arbetsplatserna.
Rätt man på rätt plats är en gammal sanning - alla skall inte upp på tak od; av mer än ett skäl.
Varje olycka är ett misslyckande.

4 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Skru'are

#75 » 14:11:56, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Man måste ju fortfarande tänka själv, trots alla regler som byggs på hela tiden.

Det är nog det centrala.
Ditt inlägg är högst befogat i tråden (och flera andra)

PS jag undrar hur man tolkar idag, men fullt lagligt har jag varit upp i en stege på mer än 40 m stående på marken lutad mot en byggnad..
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se