Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Hus- och garagebygge på landet

130 inlägg • Sida 4 av 9
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

qqq

#46 » 19:51:23, 11-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi ser här ett klassiskt fel i garagekonstruktionen... dessutom om jag skulle göra plattan så skulle jag planera för att ha saxlyften nedsänkt i plattan, så golvet blir helt plant när lyften är nere...
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



QV_

#47 » 20:01:43, 11-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att sänka ner saker i golvet är (var för mig) massor med extra jobb. Har man bara ett avloppsrör under så är det nog lättare att skära upp golvet och gjuta en ny platta i hålet...

Men en lyft på golvet är mycket bättre än ingen lyft.

Ja en platta utanför dörrarna. Så här är det hos mig.

Bild

Används ofta och alltid när jobben skitar ner.
Bara att rulla ut jobbet, göra det "skitiga" och sedan rulla in igen.
Frun hade ingen synpunkt under bygget men nu efteråt anser hon att den är jättebra.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

petterekman (trådstartaren)

#48 » 21:09:13, 11-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:Vi ser här ett klassiskt fel i garagekonstruktionen... dessutom om jag skulle göra plattan så skulle jag planera för att ha saxlyften nedsänkt i plattan, så golvet blir helt plant när lyften är nere...


Och det klassiska felet är...?

Min kompis har en saxlyft som är monterad på golv, och vi stod länge och funderade och diskuterade en kväll hur jag skulle göra. Vi ansåg båda att det är bättre att ha saxlyften på golvet än nedfälld på grund av flera orsaker:

- Är lyften nerfälld bör man ha en golvbrunn i vardera hål anser jag, så att eventuellt vatten som definitivt kommer komma (Murphys lag) har någonstans att ta vägen. Dessa golvbrunnar skulle byggnadsinspektören säkerligen ha synpunkter på så att jag skulle behöva någon form av oljefång eller oljeavskiljare vilket driver priset ännu mer
- Är lyften nerfälld blir det svårare att städa
- Hans lyft har utdragbara förlängningar i bakkant, så för att bibehålla den funktionen måste man ha en förlängd skåra vilket innebär ett hål som kan vara lite problematiskt när man har förlängningarna inskjutna
- Grundläggningen blir betydligt jobbigare

Jag kom fram till att det för mig inte var värt det. Har vistats många, många timmar i hans garage och aldrig någonsin stört mig på att han har lyften på golvet. Förutom när man ska köra upp på den förstås, då är det minimalt jobbigt, och det kan jag leva med. Dessutom har jag ingen lyft redo, vilket betyder att eventuell ursparning skulle behöva vara "universell" för att passa olika lyftar, och då kan man ju ge sig fan på att när man väl hittar någon man vill ha sen så är den antingen för stor för hålen eller så liten att det blir jobbiga glipor runtom.

QV_ skrev:Att sänka ner saker i golvet är (var för mig) massor med extra jobb. Har man bara ett avloppsrör under så är det nog lättare att skära upp golvet och gjuta en ny platta i hålet...

Men en lyft på golvet är mycket bättre än ingen lyft.

Ja en platta utanför dörrarna. Så här är det hos mig.

Bild

Används ofta och alltid när jobben skitar ner.
Bara att rulla ut jobbet, göra det "skitiga" och sedan rulla in igen.
Frun hade ingen synpunkt under bygget men nu efteråt anser hon att den är jättebra.


Ingen dum idé alls. Har planerat att gjuta en två meter lång ramp framför portarna (återigen något som kompisen har som är riktigt trevligt), men det där är ju ännu bättre. Dock måste man ju dra gränser någonstans, så måste fundera lite på hur mycket det kostar och hur mycket det smakar. :P Men tack för tipset!

1 person gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

InläggDetta inlägg har raderats av petterekman den 21:09:27, 11-06-2019.

1 person gillar det här inlägget.

qqq

#50 » 21:47:57, 11-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet


2 personer gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

petterekman (trådstartaren)

#51 » 07:59:48, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet



Ha ha, du menar så. Tyvärr är det ju det där med pengar också, där brukar verkligheten sätta stopp! En Bendpak fullhöjdslift för infällt montage börjar ju sin prissättning på förmånliga 50 000 kr ungefär, när man kan få tag på en helt "normal" saxlift för 20 000 kr... När jag började planera för husbygge var mitt garage på 180 kvm och innehöll skilda rum för metallbearbetning och träbearbetning, men ibland (ofta) måste man spara pengar någonstans!

1 person gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

qqq

#52 » 17:36:19, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

petterekman skrev:


Ha ha, du menar så. Tyvärr är det ju det där med pengar också, där brukar verkligheten sätta stopp! En Bendpak fullhöjdslift för infällt montage börjar ju sin prissättning på förmånliga 50 000 kr ungefär, när man kan få tag på en helt "normal" saxlift för 20 000 kr... När jag började planera för husbygge var mitt garage på 180 kvm och innehöll skilda rum för metallbearbetning och träbearbetning, men ibland (ofta) måste man spara pengar någonstans!

tanten får väl jobba dubbla skift.. nåt får hon väl offra för sin flitiga gubbe... :driver:
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#53 » 20:39:49, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo så är det.
Jag skissade på 250m2 men när materialkostnaden var uppe på 750,000 så släppte jag idén.
När jag var nere på 120m2 så kostade en utökning på 1,2 meter c:a 50,000 extra i material. Någonstans måste man börja bromsa. Så det vart 120m2 men med en 45m2 utomhusplatta. Kosten vart till slut 50% över "budget". Men det är väl som vanligt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

petterekman (trådstartaren)

#54 » 08:56:41, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten uppdatering här igen!

Har inte hänt så mycket att visa den senaste veckan.
Golvvärmen är lagd, men sen åkte sambon till Stockholm för att jobba och då avvaktar jag med armeringsmattorna tills hon kommer tillbaka och har fortsatt med VA-diket istället för det går bättre att göra själv.

Bild

Jag gjorde ju en rejäl tabbe vad gäller VA-diket dock. Började gräva upp vid garaget och har följt infartens fall för att hålla ledningen på lagom djup hela tiden (ca 2 % fall), efter kanske 40 meter kom jag till första böjen, och här tänkte jag att jag skulle kolla vilket fall jag kunde hålla härifrån för att klara min "flaskhals" för VA-diket: jag ska gå med VA över en Ø400 dikestrumma som ligger under en väg. Jag kan inte gå under trumman för där är det för det första berg, och för det andra kommer jag att hamna för lågt för att klara fallet till anslutningspunkten för avlopp som är ytterligare cirka 80 meter bort. Så VA måste gå över trumman men gärna långt ner under vägen för att inte frysa, men sen tänker jag att det finns en teoretisk risk för frysning underifrån där den korsar trumman också.

Nåväl, när jag då skulle kolla vilket fall jag kunde ha så konstaterade jag att jag redan låg med avloppet på det djup det borde ligga när jag passerade diket 30 meter längre fram... :uupps: Som tur var hade jag inte grävt igen något, så det var bara att börja lyfta avloppet istället. Men, då hamnar det väldigt nära markytan, så jag har isolerat med 100 mm cellplast och tänker dessutom att jag får höja marknivån lite för att ge ytterligare marginal.

Fick iaf VA-diket färdigt över trumman igår, och ska försöka få allt draget ikväll. Sen siktar jag på att gräva vidare och dra vatten så att jag kan ansluta det i början av nästa vecka, så att vi kan vattna plattan efter gjutningen som är inbokad nästa vecka!

Bild

10 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

petterekman (trådstartaren)

#55 » 12:50:47, 28-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och en uppdatering igen.

Vi har den senaste veckan jobbat med armering, täckning av VA-diket inom tomten, armeringsjärn för kommande källarväggar, och att färdigställa allt för gjutning. Så här såg plattan ut i söndags:

Bild

Det mesta var här klart. Det som återstod var att bygga gjutform för hålen för garageportarna, lägga potentialutjämningslinan, samt koppla och provtrycka golvvärmen. Det mesta av detta skedde på onsdag kväll, lagom innan gjutning på torsdag morgon. Bra timing förstås, framförallt med provtryckningen... För när jag skulle provtrycka klockan 22.15 så konstaterade jag att delarna jag fått lånat av en VVS-bekant för att provtrycka inte passade! Ringde till VVS-aren som då låg i sängen och undrade "Ska du gjuta imorgon bitti?" varpå han senare sade "Ja, det är ju självförvållat i alla fall..." och syftade förstås till min fantastiska planering kvällen innan.
Nåväl, min kompis som bor bredvid där jag bygger ställde (som alltid) upp som räddaren i nöden och vi åkte till hans jobb för att hämna lite adaptrar. Tillbaka till bygget, och 00.15 var det provtryckt, formen städad, och vi åkte hem för att sova.

Nästa dag 07.30 kom betongaren och första lasset betong. Tyvärr hade jag en utbildning hela dagen, så kunde inte närvara under gjutning. Min kompis, grannen, var dock där emellanåt och kollade om någon hjälp behövdes (och skickade mig bilder på hur det framskred) och kommenterade: "Det där har han gjort förut..." i ett tidigt skede då han kände sig överflödig och inte behövde hjälpa till något alls. :)

Bild

Senare på kvällen åkte jag och sambon dit och skrapade bort allt skit som blåst ner från träden för att få se hur ytan blev innan vi börjar vattna ordentligt, och vilken finish! Sambon lade sig ner och tyckte att vi nu hade en väldigt stor hamam-sten, och låg och njöt på den varma och släta betongen...

Bild

När vi njutit en stund så ställde jag dit en vattenspridare, så nu ska den vattnas ordentligt de kommande dagarna. Då det blåser friskt och är soligt så torkar det rysligt fort, även med presenning, så jag säkrar och kör med vattenspridare.

Bild

På torsdag nästa vecka kommer Thermomur-elementen så att vi kan börja bygga väggarna, tills dess ska vi nog försöka göra klart VA-diket och ansluta till det kommunala, samt börja med husgrunden.

11 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

petterekman (trådstartaren)

#56 » 09:25:03, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och här kommer timelapsen på gjutningen.


9 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

petterekman (trådstartaren)

#57 » 13:06:11, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för en uppdatering igen, så ni inte tror vi ligger på latsidan!

Under tiden garageplattan fick härda i fred så fortsatte vi med grävande av VA. Från tomtgräns har vi cirka 45 meter till vattenanslutningspunkt, och cirka 35 meter ytterligare till avloppsbrunn. Grävde och grusade först för vattnet som vi lade rejält djupt och anslöt någon dag efter gjutning för att kunna vattna. Därefter fortsatte vi och grävde till brunnen för att sedan börja lägga avlopp.

Här kom första motgången i projektet så här långt.

Dagen efter att jag grävt vidare vårt VA-dike så kom mer regn än vad det kommit på flera månader, vilket snabbt fyllde på i vårt stackars dike som blev stående med upp till 60 cm djupt vatten. Jag lånade en dränkpump och så har vi kämpat med att försöka få till en bra grund att lägga avloppsrören på, men det är inte så lätt! Den första sträckan, där vi lagt vatten, hade vi redan hunnit grusa och vibrera en hyfsad bädd för avloppsrör (ej i riktigt rätt fall, men vi var på väg), och här klarade sig marken hyfsat även om det på vissa ställen blivit lite svampigt efter att vi pumpat bort vattnet.
De sista 35 metrarna till avloppsbrunnen är dock snäppet värre. Där det tidigare var stenhård blåmo som knappt gick att gräva genom med H10an, är numera riktigt mjukt och geggigt... Här skulle behöva grävas bort allt det geggiga och återfylla med 0-70 (tänker jag) innan vi lägger 0-8 och avloppet. Problemet är att jag inte kan grensla VA-diket längre för att gräva vidare då det på ena sidan är ett åkerdike och på andra sidan ligger alla massor jag redan grävt upp... Nåväl, vi har en plan, men det hela har tagit mycket längre tid än vad jag hade räknat med, och vår stackars granne har en gårdsplan som ser ut som ett bombnedslag!

Till det positiva hör dock att vi igår göt suterrängväggarna till garaget! Vi byggde upp dessa med Jackons Thermomur (riktigt trevliga att handskas med) och pumpade betong under 2 timmar igår. Tog inte in någon fackman denna gång, det var bara jag, sambon och mina föräldrar (samt pumpbilsoperatören) - och det gick riktigt bra vill jag tro. Jag har aldrig gjutit något tidigare, men efter lite träning med mursleven började man få in snitsen och jag tror att resultatet ska duga! Vi fick även takstolarna till garaget levererade igår, så nu väntar vi en vecka på att väggarna ska härda innan vi börjar resa resten av stommen. Under den tiden får vi väl fortsätta kämpa med det där förb*****e VA-diket som vi börjar vara lite trötta på. Vi kommer gråta av lycka när avloppet är lagt och vi fått gräva igen allt!

6 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

magirus

#58 » 20:26:11, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan int hjälpa på nåt annat vis än att skicka lite diggetal uppmuntran o inspiration från Magirusland!!
Skickar även med några "Hejaheja" att ta fram o gnaga på när orken tryter för er! :shake_hands:
Ett kalasbra jobb ni gör och en bra dokumentation :buga:

4 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Sparrow

#59 » 21:02:26, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan bara instämma med föregående talare :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Burträskarn

#60 » 22:31:25, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite vällagrad energi från det Västerbottniska Ostriket kan kanske vara till tröst...?
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: robson och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se