Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Hus- och garagebygge på landet

130 inlägg • Sida 8 av 9
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Stridis2

#106 » 18:39:55, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådan plåt ser ju ut som f-n, plus att den är svår att lägga om inte underlaget är absolut rakt. Pannor sväljer ojämnheter i underlaget bättre.

Nu ska det i ärlighetens namn sägas att plåt har många fördelar också. Snabbare att lägga och lägre vikt, t.ex. Men i mina ögon så smäller ett panntak mycket högre i nästan alla lägen. Allra helst om det är gamla enkupiga tegelpannor. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



QV_

#107 » 18:42:06, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

hus lägger jag tegelpannor (nu låter det som jag hanterar många hus, vilket jag inte gör)
Plåt läger jag på ekonomibyggnader. Är byggnaden liten och det finns pannor så kan de åka upp....

Hus skall vara snygga och ekonomibyggnader skall vara praktiska (och gärna snygga).

edit: tegel eller betong efter smak
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

petterekman (trådstartaren)

#108 » 21:59:17, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Vad är det som gör att man hellre har pannor än takplåt på ett hus?

Skickat från min G8141 via Tapatalk


För vår del är det flera orsaker. Vi gillar utseendet, det är tyst, det ger en tyngd till huset (både bokstavligt och bildligt) och för oss som gör jobbet själva så är det billigare än att ta in en plåtslagare och lägga ett dubbelfalsat plåttak (vilket jag inte tänker försöka mig på själv.)

2 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

Martin.Eriksson

#109 » 22:02:21, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Jonas Ryrfeldt

#110 » 22:54:57, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt bygge :thummar: :thummar: :thummar:

Mvh Jonas Ryrfeldt .
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

63an

#111 » 07:00:36, 14-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ä r läkten kraftig DÅ kan man välja vad man vill! När jag byggde så ingick Zanda Betongpannor Vikt 5.1kg Å man blev ganska mör i armar å ben kan jag lova :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

magloman

#112 » 14:52:33, 14-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går åt en del handskar att lägga Zanda också :vissla:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

63an

#113 » 15:13:23, 14-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får även veta att de finns muskler, sen blev de massor med grönmossor å de är inte vackert! Lägger bara plåt numera :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Ivar Risslén

#114 » 15:24:55, 14-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att lägga dubbelfalsad slätplåt på ett tak utan hinder är inte svårt om man har tillgång till moderna maskiner. Men jag vet inte om det är finare än ett tegeltak.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Mattias Petterson

#115 » 17:14:28, 14-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För mig finns bara tegel eller falsade tak, korigerad plåt eller tegelimitation har man på industribyggnader mm
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

ord bind

#116 » 12:41:02, 16-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snygga portar. Hoppas på fler trevliga upp dateringar.
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

petterekman (trådstartaren)

#117 » 10:33:22, 26-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag lite dåligt samvete över att det uppdaterats så dåligt här på sistone. Har varit full rulle på bygget mest hela tiden, kombinerat med jobbyte, begravning, och så förstås jul nu. Dock kan man bara vila på julafton, så igår var det tillbaka till bygget igen!

Sen takpannorna kom på plats så har fokus legat på att få klimatskalet plastat och förberett för lösisoleringen. Och för att kunna isolera måste luftspalterna i snedtaken vara på plats, ventilationen på loftet färdig, imkanalen och takhuven till köksfläkten på plats, avloppsluftaren monterad och all takgles mot plasten uppsatt.

Bild

Luftspalterna gjordes på traditionellt vis med läkt och masonitskivor.
Ventilationen har jag projekterat själv, och som gammal vvs-konsult har det varit väldigt intressant att först projektera och sen utföra för jisses vad tid det tar och vad pilligt det är med ventilation! Det tog mig 20 timmar att dra kanaler för hela loftet till tre tilluftsdon och två frånluftsdon, samt få in imkanalen. Största delen av tiden är väl visserligen när man står och kliar sig i huvudet och funderar på hur man bäst ska lösa korsningar och hur man skulle få kanalerna på bästa sätt längs snedtaket och ut på kattvinden till där aggregatet ska stå...
Att isolera kanaler var heller ingen rolig sysselsättning, det momentet rusade snabbt upp till första plats på listan över jobbigaste momenten hittills på bygget!

Bild
Bild

Ta hål i det nya taket för takhuv och avloppsluftare var inte heller särskilt roligt. Inte för att det var så jobbigt, utan för att det kändes så fel att såga hål i råsponten vi nyss lade, och läskigt att försöka få det tätt! Men jag tror det blev bra, här ska det inte läcka någonting! (Kan även passa på att informera de som är oroliga över säkerheten att fallsele användes hela tiden jag var på taket fäst i skyliften som jag tog mig upp med.)

Bild

Byggde en landgång uppe på "övre" vinden (byggde på kattvindarna tidigare) trots att det var lite ont om utrymme där. Cirka 43 cm från landgång till inre nock i takstolarna gör att det främst är ett kräl-utrymme, men nu finns den där och då kan man åtminstone komma åt och inspektera i framtiden! Dessutom gjorde det att isoleraren kom åt att spruta snedtaken uppifrån så att vi slapp skära en massa hål i plasten. När jag frågade om han trodde det var möjligt lät han väldigt positiv och sade att "Det är mycket trevligare att göra det uppifrån även om det är trångt, vi gillar inte heller att skära hål i plasten och försöka spruta nerifrån."

Bild

Sen var det dags för lite markarbeten då jag motfyllde ytterligare lite mot suterrängväggarna, vilket var lite halvknepigt då Eivor ibland är lite för stor... Kunde bara svänga runt mitt på långsidan då det var träd i vägen om jag stod närmare där bilden var tagen, och eftersom högen med fyllning låg där så fick jag: ta en skopa med fyllning, larva till rätt ställe och svänga, backa lite för att kunna sprida ut det, köra fram lite för att kunna svänga, backa tillbaka för att hämta en ny skopa. Och upprepa igen, och igen, och igen...

Bild
Bild

Den 4/11 kom sen isoleraren och sprutade 40 cm cellulosaisolering i taken (förutom i snedtaken där det fick plats med cirka 32).

Bild
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

petterekman (trådstartaren)

#118 » 11:04:36, 26-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Därefter var det ett uppehåll på en vecka, men den 10/11 fortsatte vi. Då hjälpte min far mig bland annat med att korsläkta färdigt på loftet.

Själv höll jag på med att göra färdigt väggen där värmepumpen ska stå så att vi skulle kunna ställa dit den och få den inkopplad så fort som möjligt. Här stötte vi dock på ett problem som jag borde tänkt på när vi reste stommen: stommen ställde vi ju längs ytterkant på väggelementen, och dessa är 250 mm tjocka. Med 195-stomme på så har man i teorin 55 mm kvar till insida vilket gör att 45 mm korsläkten hamnar 10 mm innanför innerkant på väggelementen. I verkligheten är inte stomme och väggelement heller helt perfekta, vilket innebär att avståndet varierar... Detta medför i sin tur, eftersom jag vill ha OSB+gips hela vägen ner till golv, att vi måste shimsa ut korsläkten med individuella shims överallt så att korsläkt och väggelement linjerar. Hade man gjort tvärtom, och ställt stommen så att insida stomme+45 hade linjerat, så hade det inte påverkar spikläkten och panelen alls, och hade alltså varit en mycket smartare lösning!

Nåväl. Detta till trots så har jag reglat upp väggen, dragit tomrör och satt dosor för det som behövs, samt dragit i 5G6 till värmepumpen innan jag skivade väggen (för trots 25-rör och så snälla böjar jag kunde så gick det hyfsat trögt) så man inte behöver riva ner väggen om det skulle vara ett problem. Nu kanske någon tycker att 5G6 till pumpen känns mycket, men med tanke på att pumpen är specificerad för 25A (vid max tillskott) så tyckte jag det kändes dumt att snåla på kablarna. Förhoppningsvis ska den aldrig någonsin behöva så mycket ström, men jag jobbar ofta efter devisen att göra saker ordentligt direkt så man slipper göra om.

Bild
Bild
Bild

För att kunna gipsa den väggen ordentligt så gjorde jag klart hela trapphuset upp till loftet.

Bild

Och sen började jag spackla.

Bild

Har aldrig spacklat förut (annat än småsaker) så det var lite spännande att prova. Efter en stund tyckte jag man fick inte snitsen hyfsat ändå, och även om det inte är den roligaste sysslan så är det långt ifrån den sämsta heller. Tyckte inte riktigt att man fick något perspektiv på rumshöjden på bild, så jag ställde dit staven till lasern utdragen till 2m.

Bild

Med allt mindre dagsljus och allt mera nederbörd var tiden för utearbete högst begränsad, men i mitten av november hade vi uppehåll en helg så att vi kunde fortsätta skjuta upp panel. Fick ditsatt all panel vi hade, så nu blir det en sväng till brädgården för att hämta mer!

Bild

25/11 var väggen där värmepumpen skulle stå helt färdig, rörisen var tilltalad och skulle "komma i slutet av denna vecka".

Bild

Jag gjorde även en enkel uppställningsritning för honom så att han skulle veta hur jag hade tänkt.

Bild

Med det momentet klart och rörisen på väg fortsatte vi med andra moment, som till exempel att montera den riktiga ytterdörren och bygga entréplattformen samt trappan ner till garaget.

Bild
Bild

Därefter passade jag på, ytterligare en helg när det var uppehåll, att gräva ner dagvattnet från garaget. Dräneringen till garaget går ut på ett annat ställe då den ligger mycket djupare och därför gjordes de inte samtidigt. Dagvattnet från garaget kommer gå ihop med dagvattnet från huset (som kommer dela dike med dräneringen från huset) och det tyckte jag började vara dags nu...

Bild
Bild
Bild
Bild

Det var grymt skönt att få stuprören på plats och äntligen slippa ha allt vatten från taket över hela gården!

Efter många veckors väntande på rörisen som hela tiden sköt fram installationen ringde han mig och berättade att han inte skulle ha tid att installera värmepumpen som han hade lovat, och då jag frågade om jag kunde förbereda med att pussla ihop lite rör tyckte han det var en strålande idé. Fick låna pressmaskin och rörkap, åkte och köpte rör och rördelar, och började bygga!

Bild
Bild

Det här var något helt nytt för mig så det tog nog en hel del längre tid än om en röris hade gjort det, men det var riktigt roligt och väldigt lärorikt, och något jag även kan ha nytta av nu när jag går tillbaka till VVS-konsultbranschen. Konstaterade även snabbt att min fina uppställningsritning mest fick ligga och skräpa, och det blev mycket mera byggt efter eget huvud. Dock var den bra att ha i bakgrunden som en minneslapp.

Med bara några timmar per kväll, och många vändor till rörgrossisten för att köpa saker man missat att köpa, fortskred arbetet långsamt. Men till slut, i måndags den 23/12 efter ungefär 35h av krökande och gängande, hade jag fått allt klart och var nu redo för att rörisen skulle driftsätta! Men det var ju förstås ett ganska dåligt datum. Jag hade ringt honom innan helgen och sagt att jag skulle bli klar, och då berättade han att han inte hade möjlighet att komma och hjälpa mig förrän efter nyår då han skulle resa bort över julen. "Tror du jag kan driftsätta själv då?" var min spontana fråga, och några timmar senare hade jag hämtat kärl för köldbärare samt pump för påfyllning och fått lite instruktioner av rörisen hur jag skulle göra. "Vad är väl en bal på slottet?" tänkte jag, och öppnade nervöst kranen till kallvattnet för att börja släppa på vatten i alla mina rör...

Bild

Efter lite finurlande med hur jag skulle fylla och lufta alla system (och luftning av golvvärmen två gånger då jag inte lyckades tillräckligt bra första gången) och några timmars pillande såg det till slut ut så här:

Bild
Bild

Great success!
Av allt vi gjort på bygget hittills är nog faktiskt detta det jag är mest stolt över. Känslan av att ha fått ihop allt detta helt på egen hand, OCH fått det att funka så väl, det gjorde julen ännu lite bättre. :hurra:

19 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

Stridis2

#119 » 11:38:34, 26-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobb med VP:n! :thumme: Jag brukar predika att installera en VP klara de flesta hyfsat händiga människor, men injusteringen måste husägaren göra om det ska bli optimalt. Det är inget svårt, men man måste kolla vad man har för inomhusklimat varje morgon och se hur det varit utomhus på natten. Har det varit kallt justerar man på ett ställe, har det varit milt justerar man på ett annat (och runt nollan väntar man med till sist...). Man får göra så i kanske en månad innan pumpen är perfekt injusterad, och den tiden och möjligheten har inte en rörkrökare. Det tar kanske två minuter per justering, och den längsta tiden är att gå fram och tillbaks till VP:n. :mrgreen:

Måste fråga, det såg ut som du har använt plast och glasull i väggarna men cellulosaisolering i taket? Plast = diffusionstätt och cellulosaisolering = diffusionsöppen. Varför gör man så? Absolut inga klagomål eller påpekande om att det är fel, har bara inte sett kombinationen tidigare. :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

petterekman (trådstartaren)

#120 » 23:51:01, 26-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Måste fråga, det såg ut som du har använt plast och glasull i väggarna men cellulosaisolering i taket? Plast = diffusionstätt och cellulosaisolering = diffusionsöppen. Varför gör man så? Absolut inga klagomål eller påpekande om att det är fel, har bara inte sett kombinationen tidigare. :klia:


Det är enkelt! Vi har (så vitt jag vet) två firmor som sprutar lösull här på Åland. Den ena kör med cellulosa och den andra med bergull. Jag tyckte det kändes bra att göra det med cellulosa (lite mer eko) samtidigt som jag fick väldigt bra pris då killen bor i grannbyn. :razz:

3 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se