Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Hus- och garagebygge på landet

130 inlägg • Sida 2 av 9
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

petterekman (trådstartaren)

#16 » 08:19:46, 25-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår var då dagen G som i Grus. Klockan 13.30 kom grusbilen med första lasset, och vid 17.00 hade jag lagt ut det sista av de dryga 100 kubik 0-70 som kom.


7 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89



petterekman (trådstartaren)

#17 » 22:25:09, 27-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har jag fortsatt hela dagen med att gräva för garaget. Har kört med rotationslaser och grävt ner till ca 90 cm under färdigt golv för att nå bra mark. Där nere är det stenhårt, så pass att jag knappt kom ner med tandskopan...

Men, från gaveln med portarna och cirka 1,5m in under plattan gick ett stråk med lera. Började gräva i det för att se hur lokalt det var, och det gick ungefär 60-70 cm djupt. Grävde bort all lera jag hittade och har nu bra mark överallt, men nu har jag då en schaktbotten i två nivåer: en nivå som är på -90 cm, och så en mindre del som ju är runt -150 cm. Så en dum fråga: kan man ha schaktbotten så? När jag försöker applicera logik på det så tycker jag att om man fyller upp med 0-70 eller något, och paddar ordentligt, så borde det inte spela någon roll om en del av schaktbotten är djupare då det underlaget borde vara lika dugligt (snarare bättre) som den andra marken. Eller tänker jag fel? Det kommer ju ändå komma en 30 cm 0-70 eller liknande ovanpå den "vanliga" schaktbotten för att komma upp i lagom nivå för att lägga 16-32.


2 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

QV_

#18 » 00:15:44, 28-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag ingen med byggutbildning men...

man packar 10 cm material per 100 kg padda (vad jag har hört)
så fyll upp och padda, Jag ser inga bekymmer med det.

Sedan måste man ha material utanför plattans yta. minst 45 grader lutning så om dessa 150cm finns i ytterkant så måste dina 0-70 massor ligga minst 150cm (helst 200cm) utanför plattans kant
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

petterekman (trådstartaren)

#19 » 08:18:56, 28-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Nu är jag ingen med byggutbildning men...


Själv har jag en byggutbildning (byggingenjör) men... Just det här kom aldrig på tal. :mrgreen:

Jag tackar för inputen! Ska prata med en markkonsult i veckan, men det är även trevligt att få input från duktiga maskinister som har praktisk erfarenhet!

1 person gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

Lars_karlsson

#20 » 08:29:50, 28-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du närmar dej bygglovet och bygganmälan kommer frågan upp hur du packar marken under dina hus,lät ju bra att byta ut leran,på minus 1m bruka jag använda 0-150 och packa varje 30cm med en padda som väger 500 kg, har du en kontrollansvarig så prata med han, andra saker att tänka på är ju dränering, radon,
Tror att du gör rätt i att dokumentera allt du gör ,mycket foto bruka vara bra.

1 person gillar det här inlägget.
Lars_karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:36, 02-09-2007
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6000
Ih 674 såld
valtra 900

qqq

#21 » 10:32:57, 28-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går inte att flytta den planerade plattan ett par meter ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Fikman

#22 » 11:51:59, 28-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte för man har nån specifik utbildning eller så men hade lagt 0-90 i djupdelen, du har ju bra väggar där som stöd så matrealet inte vandrar iväg, sen kört vidare med 0-70 upp till det är dags för singel.

Hur stor padda har du?
Fikman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:53, 25-12-2014
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

petterekman (trådstartaren)

#23 » 15:22:19, 28-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars_karlsson skrev:När du närmar dej bygglovet och bygganmälan kommer frågan upp hur du packar marken under dina hus,lät ju bra att byta ut leran,på minus 1m bruka jag använda 0-150 och packa varje 30cm med en padda som väger 500 kg, har du en kontrollansvarig så prata med han, andra saker att tänka på är ju dränering, radon,
Tror att du gör rätt i att dokumentera allt du gör ,mycket foto bruka vara bra.


Nu har du alltför höga förväntningar på byggnadsmyndigheterna på Åland! :mrgreen:
Bygglov har jag fått, och nu struntar kommunen högaktningsfullt hur jag gör fram tills deras första syn vilket är grundsyn innan gjutning och då kollas bland annat armering.

Dränering och radonskydd finns med i planerna.

qqq skrev:Det går inte att flytta den planerade plattan ett par meter ?


Stod och tänkte samma tanke på gården, och jo, det GÅR att flytta den, men då skulle jag vilja flytta huset också och det är jag mindre sugen på. Dessutom vet man ju aldrig vad man har för grundförhållanden två meter bort, kan vara sämre åt det hållet.

Fikman skrev:Inte för man har nån specifik utbildning eller så men hade lagt 0-90 i djupdelen, du har ju bra väggar där som stöd så matrealet inte vandrar iväg, sen kört vidare med 0-70 upp till det är dags för singel.

Hur stor padda har du?


Utbildning är överskattat, praktisk erfarenhet är många gånger mera värt!
Jag kommer låna en 500 kg padda, så tänker mig upp till 40 cm lagertjocklek innan paddning.

1 person gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

Fikman

#24 » 18:59:53, 28-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

petterekman skrev:
Fikman skrev:Inte för man har nån specifik utbildning eller så men hade lagt 0-90 i djupdelen, du har ju bra väggar där som stöd så matrealet inte vandrar iväg, sen kört vidare med 0-70 upp till det är dags för singel.

Hur stor padda har du?


Utbildning är överskattat, praktisk erfarenhet är många gånger mera värt!
Jag kommer låna en 500 kg padda, så tänker mig upp till 40 cm lagertjocklek innan paddning.



Jag brukar gå och padda samtidigt som polaren lägger ut och med en 26-tonnare så blir det nån dec i stöten han lägger, såg du fundera på 50-200 till fyllning under huset och då är jag tveksam att en 500-padda skakar ihop det, har vart med på några sluttande tomter där vi fått fylla närmre 2M där har chefen lagt upp jordvall att fylla mot och sen har det hällts i 0-90, han lägger ut och en kör paddan för att få hela klacken ihop packad
Det flyter bra om man har en som hjälper till och kör paddan, har fått lära mig att man ska gå över ytan 10ggr från olika vinklar.

Bara lite tankar erfarenheter från en självlärd grovis

1 person gillar det här inlägget.
Fikman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:53, 25-12-2014
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

petterekman (trådstartaren)

#25 » 20:48:43, 28-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fikman skrev:
petterekman skrev:
Fikman skrev:Inte för man har nån specifik utbildning eller så men hade lagt 0-90 i djupdelen, du har ju bra väggar där som stöd så matrealet inte vandrar iväg, sen kört vidare med 0-70 upp till det är dags för singel.

Hur stor padda har du?


Utbildning är överskattat, praktisk erfarenhet är många gånger mera värt!
Jag kommer låna en 500 kg padda, så tänker mig upp till 40 cm lagertjocklek innan paddning.



Jag brukar gå och padda samtidigt som polaren lägger ut och med en 26-tonnare så blir det nån dec i stöten han lägger, såg du fundera på 50-200 till fyllning under huset och då är jag tveksam att en 500-padda skakar ihop det, har vart med på några sluttande tomter där vi fått fylla närmre 2M där har chefen lagt upp jordvall att fylla mot och sen har det hällts i 0-90, han lägger ut och en kör paddan för att få hela klacken ihop packad
Det flyter bra om man har en som hjälper till och kör paddan, har fått lära mig att man ska gå över ytan 10ggr från olika vinklar.

Bara lite tankar erfarenheter från en självlärd grovis


Bra erfarenheter! Jag fick rekommenderat att fylla med 50-200 av grusleverantören, men jag är nog mera inne på 0-90 eller liknande. Vill ju gärna ha något som går att packa ordentligt till en stenhård yta och som inte sen rör sig.

3 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

petterekman (trådstartaren)

#26 » 20:34:47, 29-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår blev det en sväng till Norrtälje för att shoppa lite, främst över 200 meter markavloppsrör. Har tagit in en del offerter på markavloppsrör, dränering, dagvattenrör, kantelement, isolering osv, och mycket har faktiskt varit billigare på offerterna än lägsta priserna jag kunnat hitta i Sverige på nätet. (Sen kan ni ju säkert få lägre priser om ni förhandlar med handlare där också, men det är nog svårare för mig.)
En sak som dock skilde sig enormt var markavloppsrör! Nästan halva priset fick jag dem för i Sverige, och då jag ska ha så mycket rör så var det värt en resa för mig, fick även lite annat gott och blandat husbyggarnyttigt inhandlat.

Kom hem igen lagom till kvällen och hann med en stund till med Eivor där jag fortsatte gräva för garaget. Hittills har jag lagt knappt 11 timmar på att gräva för garaget, om det är mycket eller lite vet jag faktiskt inte, men det känns som jag börjar vilja få det klart snart! :P
På onsdag kommer även en markkonsult och tar en titt på min schaktbotten för att ge ett utlåtande.


3 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

Fikman

#27 » 21:19:00, 29-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utbildning är överskattat, praktisk erfarenhet är många gånger mera värt!
Jag kommer låna en 500 kg padda, så tänker mig upp till 40 cm lagertjocklek innan paddning.[/quote]


Jag brukar gå och padda samtidigt som polaren lägger ut och med en 26-tonnare så blir det nån dec i stöten han lägger, såg du fundera på 50-200 till fyllning under huset och då är jag tveksam att en 500-padda skakar ihop det, har vart med på några sluttande tomter där vi fått fylla närmre 2M där har chefen lagt upp jordvall att fylla mot och sen har det hällts i 0-90, han lägger ut och en kör paddan för att få hela klacken ihop packad
Det flyter bra om man har en som hjälper till och kör paddan, har fått lära mig att man ska gå över ytan 10ggr från olika vinklar.

Bara lite tankar erfarenheter från en självlärd grovis[/quote]

Bra erfarenheter! Jag fick rekommenderat att fylla med 50-200 av grusleverantören, men jag är nog mera inne på 0-90 eller liknande. Vill ju gärna ha något som går att packa ordentligt till en stenhård yta och som inte sen rör sig.[/quote]

Kan vara så att grusleverantör ville slippa krossa om 50-200, men vad jag har blivit lärd så slår en 500-padda ihop 0-90 utan problem till stum yta, ska du packa grövre fraktion lär du ha bokserande vält typ för att kunna packa det.

Vad kommer du ha för kantbalk när du ska gjuta platta?

Vi kör albabalk som är 40 hög, du ställer den på plattor på singelbädden, fyller med 30 isolering sen gör fast golvvärmen i isolering armerar och gjuter, vill man ha ett garagegolv som tål lite mer så isolerar man 27-28 bara får du 2-3 cm tjockare garagegolv, kan du gå in med lite tyngre grejer i garaget
Fikman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:53, 25-12-2014
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

petterekman (trådstartaren)

#28 » 21:34:05, 01-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag träffade jag en markkonsult på platsen och gick igenom mina funderingar. Hans kommentarer var enkla:

- Underlaget går jättebra att bygga på.
- Dra en dräneringsslang från djupaste punkten i min schaktade grop (där jag grävde bort lera) ut i det närliggande diket, och se till att alla punkter inom min schaktade grop har fall mot lågpunkten. Då kan eventuellt vatten som kommer in under grunden ta sig bort. Osannolikt att det skulle bli ett problem även utan dränering, men eftersom jag hade diket bara knappt 5m från garaget så tyckte han det var en bra försäkran.
- Jag undrade om jag skulle sätta markduk under. Han tyckte att det inte behövs, men eftersom jag har två rullar liggande är det lika bra att lägga den.
- Ovanpå det läggs "tunnelkross" som han kallade det, 50-150 "eller ditåt". Nämnde att min grusleverantör föreslog 50-200 och då svarade han att det troligen är deras variant på temat. Detta fyller jag upp till en någorlunda jämn botten.
- Fiberduk på detta, och sen 0-90 eller 0-70 där ovanpå för att komma upp till den höjd jag vill lägga 16-32 på. Fiberduken här är ju för att förhindra att de finare fraktionerna rinner ner i 50-200:an och urholkar underlaget.
- Sen 16-32 på. Klart.

Utöver detta så grävde vi fram kommunens vattenledning igår kväll för att se vilket djup den låg på. Då vårt avlopp ska korsa deras ledning ville jag bara försäkra mig om att inte deras ledning hamnar i vägen, men den låg ganska långt under.


:thumme:
Lite dumt att ge sig på att gräva fram kommunens ledning klockan 20 på Valborgsmässoafton kanske, men jag grävde för hand i omgångar för att däremellan ta bort med maskinen till det djupet jag grävt för hand. Då jag själv är teknisk chef för en annan kommun vet jag hur glad jag hade blivit om något pucko grävt av en ledning vid ett sådant tillfälle, så jag var lite extra försiktig. :mrgreen:

Bild

12 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

petterekman (trådstartaren)

#29 » 09:19:25, 09-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj vad tiden går och jag varit dålig på att uppdatera!

Mellan våra vanliga jobb, att följa Game of Thrones säsong 8 (vilken för övrigt hittills är helt värdelös tyvärr) och att jobba på tomten finns det inte så mycket tid att skriva inlägg och göra filmer, men jag känner att det är dags för en liten uppdatering!

I helgen blev det lite fortsatt justering av schaktbotten innan jag kände mig bekväm med att lägga ut fiberduk, och på måndag kom första gruset. Då det endast skilde cirka 40 cm mellan "övre" och "nedre" schaktbotten (där jag hade grävt bort lera) ville jag inte sätta 50-200 då jag inte hade fått 3 sten tjockt. Diskuterade lite med min markkonsult och frågade om jag inte kunde köra 0-70 hela vägen upp till nivån jag vill börja lägga dräneringsgrus på, och det tyckte han gick utmärkt. Smidigt att inte använda mig av samma som ligger på infarten tänkte jag, om det blir för mycket så kan man bara lägga det där.

Så först kom cirka 100 kubikmeter grus på måndag, och när jag kom hem från jobbet med en hyrd 500 kg padda och skulle sprida ut gruset så strejkade min älskade Åkerman. Hade märkt redan under lördagen att hon hade väldigt dålig ork, men på söndagen funkade hon fint igen, på måndag var hon dock helt hopplös och orkade ingenting. Dödade motorn bara på att lyfta bommen med tom skopa...
Skruvade bort första bränslefiltret och tömde ut det i en bytta, och där kom det mycket mums! Andra filtret såg dock ganska bra ut. Så iväg och köpa 2 nya filter, blåste ur bränsleslangen, och tog sen en handpump och tömde bränsletanken. I botten på den såg det för bedrövligt ut, så jag kämpade på och städade och klockan 21 fick jag igång henne och hon har gått fint sen dess! Spred ut första gruset fram till 23 för att sen komma tillbaka på tisdag morgon och padda detta lager (där jag fyllde upp "nedre" schaktbotten till samma höjd som "övre") innan jag åkte på jobb. Detta så att grusleverantören kunde köra ut 100 kubikmeter till under dagen. Sen fortsätta sprida ut det på kvällen för att till slut konstatera att det inte RIKTIGT räckte till. Så igår tog jag ytterligare 10 kubik 0-70 och då räckte det till att få det jämnt (nåja) och fint (nästan). Vibrerade igår kväll till 23 så jag kunde lämna tillbaka paddan idag och slippa ännu en dags hyra.

Men det är nu det blir spännande! Nu ska avlopp, dagvatten och dränering ner, och makadam på det.

Har även haft mardrömmar om bygget nästan varje natt. En natt var det att allt var färdigt grusat när jag märkte att hela hålet var ganska mycket fel vridet. Vilket innebar att allt fick grävas upp, och grävas om. Vaknade panikslagen och fick lugna mig med att jag varit noga med att det är rätt, och att det bara var en dröm.
I natt drömde jag att jag kom till tomten (som dock låg på ett annat ställe) och skulle titta på min fina grusbädd, för att chockerad konstatera att någon varit där med grävmaskin och tagit grus av mig! En kille kom fram och berättade vilken grävmaskinist det var, och jag flög fly förbannad på honom och sade att han minsann skulle få grusa upp och vibrera allt och återställa det exakt likadant till dagen efter för då ska avloppen dit. "OCH DET SKA PADDAS SEX GÅNGER I OLIKA RIKTNINGAR" skrek jag åt honom när jag höll honom i kragen.
:lmao:
Är det så här det kommer att fortsätta vara när man bygger hus? Då ger jag nog upp snart... :razz:

Lärdomar och tankar så här långt:
- Att märka ut 1,5 m utanför husgrund att schakta för var för lite, framförallt när jag grävt så djupt. I bakkant blir ju garageplattan närmare 1,5 m under marknivå, och med lite rasvinklar så gav 1,5 m utanför husgrund i marknivå inte riktigt så mycket plats för dränering och dagvatten nere vid grundnivå som jag hade hoppats. Diesel är billigt, gräv ut mer än du tror är min lärdom!
- Att köra 500 kg padda över ojämnt underlag är INTE roligt. Vid första lagret var jag inte så väldigt noggrann att få det plant eftersom det skulle grusas mera ovanpå, men det är ju som att försöka dansa bugg med en rysk tungviktsbrottare när man ska köra paddan och det lutar lite hit och dit!
- Att köra 500 kg padda över underlag där det mesta av de mindre fraktionerna runnit ner är heller inte roligt. De ytor som hade mycket nolla ytligt gick fint att köra på, men där det mest låg 70-fraktion vid ytan var det tungt att köra. Borde man ta lite 0-8 och strö över ytan precis innan man paddar kanske? Det hade nog underlättat körningen väldigt mycket.

Här är sambon som fick prova köra lite markvibrator. :cool:
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

lellemars

#30 » 12:16:06, 09-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kvalitet på cellplasten beror ju helt på belastningen. Ska du köra in med en 25tons hjullastare eller en mekanisk smideshammare
eller några personbilar som du lyfter med garagedomkraft och några lugna roterande snickerimaskiner!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Aegir, Google Adsense [Bot] och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se