Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Hus- och garagebygge på landet

130 inlägg • Sida 3 av 9
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

petterekman (trådstartaren)

#31 » 21:58:15, 09-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

lellemars skrev:Kvalitet på cellplasten beror ju helt på belastningen. Ska du köra in med en 25tons hjullastare eller en mekanisk smideshammare
eller några personbilar som du lyfter med garagedomkraft och några lugna roterande snickerimaskiner!


Absolut, det är helt klart det kritiska! Då vi ändå bygger garaget relativt stort (3,6m i takhöjd och gott om plats på såväl bredd som längd) så vill jag inte att isoleringen i plattan ska vara den begränsande faktorn. För min del kommer jag troligen aldrig ha in något större än en traktor, men jag vill ju gärna att lastbil/hjullastare ska gå att ta in om man så skulle vilja. Dessutom finns drömmar om rejäl metallsvarv och metallfräs, och då känns det också bra med lite stabilitet.

Å andra sidan gör S200 istället för S100 typ 15 000 kr skillnad för garaget, vilket ju är en del pengar. Men grunden är inget man gärna gör om den dag man ångrar sig så... Ah, dessa underbara beslut!

3 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89



petterekman (trådstartaren)

#32 » 21:59:49, 09-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer för övrigt en purfärsk flygbild från kvällen. Nu har jag markerat ut garaget på grusbädden med lite reglar, kanske syns om ni tittar noga!
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

Fikman

#33 » 21:39:52, 11-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

petterekman skrev:Här kommer för övrigt en purfärsk flygbild från kvällen. Nu har jag markerat ut garaget på grusbädden med lite reglar, kanske syns om ni tittar noga!
Bild



vart kommer boningshuset att hamna sen?
Fikman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:53, 25-12-2014
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

petterekman (trådstartaren)

#34 » 21:59:32, 11-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fikman skrev:vart kommer boningshuset att hamna sen?


Typ så här:

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

petterekman (trådstartaren)

#35 » 22:05:01, 11-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering från bygget:
Arbetet fortlöper sakta men säkert. Igår kom leverans av 50 kubikmeter 16-32 till garagegrunden och första leveransen byggvaror tillika, så att vi skulle ha något att sysselsätta oss med i helgen liksom. :mrgreen:

Idag har det grävts för avloppet i garaget. Började med spade och skottkärra och tänkte "Kan min svåger så kan jag!" (han har gjort så sjukt mycket arbete på deras lilla tomt i Stockholm med spade och skottkärra att jag flera gånger funderat om han har några sadomasochistiska tendenser) men efter vad som kändes som en evighet och en knapp meter grävt i packad 0-70 så gav jag upp och hoppade in i Eivor istället. Femton minuter senare var hela ledningsgraven grävd. Konstaterade att det tog väldigt mycket längre än jag hade trott att lägga avlopp, men det går ju inte snabbare av att man är ovan och väldigt noggrann heller... Men är det någonstans det är värt att lägga lite extra tid så känns det som att allt som har med grunden att göra är en stark kandidat!

Imorgon hoppas jag bli klar med avloppet och lägga radonslang och dränering så jag kan ösa på makadamen.

Bild

Bild

11 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

magloman

#36 » 22:16:20, 11-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härlig tråd :thumme:

Köp kabel eller VA skopa om du inte har det. Den går ju sälja senare. Kommer ha mkt nytta av den.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

petterekman (trådstartaren)

#37 » 23:09:20, 11-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Härlig tråd :thumme:

Köp kabel eller VA skopa om du inte har det. Den går ju sälja senare. Kommer ha mkt nytta av den.


Har tittat på varje som varit till salu de senaste tre åren typ, men aldrig köpt då jag tycker det känts svårt att motivera kostnaden. Har fått låna en smalskopa av en bekant dock, så det löser sig. :grin:

Kul att du gillar tråden, jag har varit mycket i din tråd och läst om ditt projekt och blivit inspirerad!
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

magloman

#38 » 23:58:08, 11-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok :-)

Jasså? Trevligt :-)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

petterekman (trådstartaren)

#39 » 20:28:02, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj vad tiden flyger utan uppdateringar!

Varit många långa kvällar på sistone, och tiden att fixa film och skriva uppdateringar infinner sig inte alltid.

Här är iaf ett klipp på dag 7 till 17, där det grävts ut ännu lite till för garaget, återfyllt med 0-70 och sen paddat. Mycket flytt av massor för att komma åt att jobba överallt. Tur Eivor har bra kondition!


13 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

petterekman (trådstartaren)

#40 » 22:13:44, 28-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter vad som känns som tusentals timmar (i själva verket totalt 185 timmar nedlagt hittills på bygget) med hemska 0-70, avskyvärda 16-32, och ganska mysiga 4-8 är nu grusbädden för garaget avjämnad och vi kan äntligen börja lägga kantelementen! Fördelen när man gjort ett bra underarbete, som många förut sagt, är ju att läggningen går som på räls. De kommande dagarna ska 250 mm S200 läggas, lite armering najas, och golvvärme fästas. Målet är väl att gjuta om en dryg vecka kanske, om allt går bra. :razz:

Bild
Bild
Bild

10 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

Landmann

#41 » 07:51:41, 29-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har möjlighet så hyr en najmaskin, fixera kantbalken och mattorna sen kör du över allt på en gång
"Hur långt är ett snöre?"
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

QV_

#42 » 18:51:41, 29-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag najade kantbalken (och det övriga) med najmaskin. Problemet jag hade var att när man lyfter balken på plats så är allt så rakligt.
Najar man "klassiskt" så blir det stabilare.

Får du för dig att göra en grop i grunden för ex en saxlyft så skall den gjutas dagen innan.

Minst 1 måste veta vad han gör. Denne person skall vara på plats alla 12 timmarna.
2 gubbar till behövs under gjutningen.

Du kan inte lämna gjutningen inom 12 timmar efter att du har börjat. Så alla verktyg som behövs skall finnas där när du börjar.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

3 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

petterekman (trådstartaren)

#43 » 22:29:48, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att läsa senaste inlägget jag skrev den 28/5 där jag tänkte att gjutning skulle ske påföljande vecka! Optimisten i mig levde då ännu... :grin: På grund av resa till såväl Stockholm som Göteborg har vi inte hunnit lägga ner så mycket tid som vi (jag...) velat, men man måste ju vila lite emellanåt också!

I helgen passerades 200 timmar nerlagt på projektet, och då fick vi äntligen isolering klar. Ångrade mig så sent som förra veckan vad gäller konstruktion av plattan, och har gått ner till 100 mm tjock platta med 300 mm isolering istället för 150/250. Detta då jag, efter lite egen dimensionering och diskussion med två konstruktörer jag känner, kom fram till att en 100 mm platta på 300 mm S200 isolering med 8150 armeringsnät borde räcka till även för en lastbil, och något större än så kommer jag aldrig ha in där (säger jag nu...) så då kändes det som en klok ändring!

Eftersom jag redan införskaffat 250 mm isolering fick jag dock komplettera med ett lager 50 mm till, och då en del av isoleringen jag fått levererad tidigare var skadad och S200 var beställningsvara, så fick jag 50 mm spontad S300 till samma pris! Så blir grunden, nerifrån och upp:

- Mellan 30 och 70 cm 0-63
- Cirka 30 cm 16-32
- Cirka 3 cm 4-8
- 50 mm S300
- 50 mm + 2x100 mm S200
- 100 mm betong med 8150 armeringsnät

Och det känns bra, jag kommer nog sova gott om nätterna.

Nåväl, så här såg det ut på fredag eftermiddag på bygget:
Bild

Fullständigt kaos med så mycket grejer överallt. Vi började då med S300an, och sen körde jag 12-timmarsdagar såväl lördag som söndag, med lite förstärkning från sambon och farsan till och från, och vid 23 igår kväll var isoleringen klar. Konstaterade då att jag borde haft mera solskyddskräm, för i strålande sol och sval vind, samt 130 kvm vitt underlag, så grillades jag utan att känna hur mycket det tog. Fick en fin bränd rand på ryggen i glipan som blev mellan shorts och t-shirt när man jobbat framåtböjd, och brände vaderna till kräftor!
:djaevul:

Sambon var inte rädd att ta i trots att hon varit finklädd för ett annat ändamål, hon körde på ändå!
Bild

Ikväll armerade jag kantbalken och för de bärande konstruktionerna. Blir en 5 m lång bärande vägg i mitten av garaget med en balk som sen täcker spannet till andra ytterväggen. Därav de två större fyrkanterna vid kantbalk och bärande vägg, då väggarna här kommer bli ganska tungt belastade.
Bild

Imorgon tänkte jag börja montera golvvärmen, och sen lägger jag armeringsnäten ovanpå detta. Förhoppningvis tar det inte längre än tre kvällar. Men jag har ganska gott om tid då killen som ska vara med och sköta gjutningen har bokat in mig först veckan efter midsommar, med en eventuell lucka nästa vecka. Skulle dock behöva få det kommunala vattnet inkopplat innan dess så vi kan vattna plattan, och för att få det inkopplat måste jag gräva ytterligare 70 meter VA-dike. Tid är relativt...

5 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

QV_

#44 » 23:43:22, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

15 cm enkelarmerad håller för lastbil med 18 ton grus. Det har jag provat praktiskt.....
"Problemet" med 10cm är om du skall installera någon 2 pelarlyft. Då är 10 cm tunt.
Ett annat som uppkommer mera på enkelarmerade plattor är sprickor. Nu spricker alla plattor. Fast med min som då är dubbelarmerad så kommer ju näten närmare ytan och då spricker det mindre.

Sedan rekommenderar jag en oisolerad platta framför portarna. Min är 5 meter djup (9x5m) och det är nästan ett minimum. 6 meter vore trevligare.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

petterekman (trådstartaren)

#45 » 08:08:23, 11-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:15 cm enkelarmerad håller för lastbil med 18 ton grus. Det har jag provat praktiskt.....
"Problemet" med 10cm är om du skall installera någon 2 pelarlyft. Då är 10 cm tunt.
Ett annat som uppkommer mera på enkelarmerade plattor är sprickor. Nu spricker alla plattor. Fast med min som då är dubbelarmerad så kommer ju näten närmare ytan och då spricker det mindre.

Sedan rekommenderar jag en oisolerad platta framför portarna. Min är 5 meter djup (9x5m) och det är nästan ett minimum. 6 meter vore trevligare.


Planen är en saxlyft och inte en tvåpelare, och med saxlyft har jag svårt att se att det skulle bli så stor belastning att det skulle vara något som helst problem.
Räknar man på det så ska i teorin min platta, med mina förutsättningar, tåla 4-5 ton på ytan som utgörs av en pelarlyftsfot. Det borde alltså gå med en sådan utan problem ändå. (Sen är inte alltid teori och praktik förenade, folk kanske har andra erfarenheter från verkligheten.)

En dubbelarmerad 15 cm tjock platta hade förstås varit det ultimata, men det springer snabbt iväg med betong- och armeringskostnader trots att jag gör jobbet själv. Enkelarmerat och 10 cm kändes som en helt duglig kompromiss.

Hur menar du med en oisolerad platta framför portarna? Alltså en platta utanför garaget som "infart"?
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se