Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Hus- och garagebygge på landet

130 inlägg • Sida 1 av 9
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

petterekman (trådstartaren)

#1 » 23:09:48, 21-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter tre år här på forumet och 10 sidor i min Åkerman-tråd [Åkerman] Min största leksak någonsin, en Åkerman H10b -89 tog vi nu under påsk äntligen steget ut och inledde vårt husbygge efter att vi fått bygglov beviljat.

Huset blir ett enplanshus på 152 kvm boyta, och garaget blir 1,5-plans, med ett bottenplan på cirka 120 kvm och ett loft på dryga 60 kvm. Loftet skall inrymma hemmabio och en lägenhet/lokal för sambons massageverksamhet. Garaget byggs först, och så är tanken att vi ska bo på loftet under resterande byggtid.

Så mycket arbete som möjligt kommer att utföras av oss själva. Detta delvis för att spara pengar förstås, men också för att vi ser det som ett kul projekt. Ingen av oss har gjort något liknande, men vi gillar båda att jobba fysiskt och har inte tummarna i händerna. Vi kommer förstås ta in hjälp där vi verkligen måste eller där det annars är fördelaktigt (till exempel spackling/slipning/målning samt gjutande av platta), men med resterande arbete i åtanke har vi som mål att kunna flytta in i garaget om ett år för att sedan ha huset färdigställt ett år efter det, vi siktar på inflyttningsfest midsommar 2021!

Jag kommer ha min GoPro monterad i ett träd på gården under en stor del av bygget för att få time lapse-videos, och kommer även dokumentera med drönare och vanlig kamera. Får se hur länge man orkar hålla er ordentligt informerade, men ska försöka få upp lite grann hyfsat regelbundet åtminstone!

Börjar med alla ritningar på projektet:
Alla ritningar.pdf


Och här kommer Youtube-klipp på första dagen:


Samt andra dagen:


Och tredje dagen (idag, kommer upp på tuben om en timme när mitt långsamma internet laddat upp den):


Feedback uppskattas, högt som lågt! Har ni frågor så ställ dem så ska jag svara så gott jag kan.
Eller så får ni bara ta popcornen i famnen och njuta av mina filmer. :bira:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

16 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89



QV_

#2 » 00:34:08, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyckte mitt var välisolerat men du har ju ytterligare lager som jag inte har.
Portarna som Tracker rekommenderade mig kan jag ju rekommenderar dig.

Såg inget om golvvärme i betongplattan.
Kör min på 10 grader. Uppskattad förbrukning är 3-4 tusen kwh. (120m2)
Jag la rören ovanpå isoleringen. Har då 20cm betong ovan så det blir trögt att reglera värmen men det gör inget för den regleras inte :-)
Det gick åt 450 meter slang för mig i 5 slingor a 90 meter.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

treaser2

#3 » 07:47:07, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lycka till!
Kom ihåg att ta pauser
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

6 personer gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

petterekman (trådstartaren)

#4 » 08:38:37, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Tyckte mitt var välisolerat men du har ju ytterligare lager som jag inte har.
Portarna som Tracker rekommenderade mig kan jag ju rekommenderar dig.

Såg inget om golvvärme i betongplattan.
Kör min på 10 grader. Uppskattad förbrukning är 3-4 tusen kwh. (120m2)
Jag la rören ovanpå isoleringen. Har då 20cm betong ovan så det blir trögt att reglera värmen men det gör inget för den regleras inte :-)
Det gick åt 450 meter slang för mig i 5 slingor a 90 meter.


Då vi har tänkt bo på loftet krävs att hela garagebyggnaden uppfyller energikraven för hus, men samtidigt känns det rätt smart att ändå isolera ordentligt när man nu bygger. Jag har jämfört priser på isolering och virke och försökt hitta det långsiktigt bästa pris-effekt-förhållandet. Tjockare isolering än så här tyckte jag fick för lång payback-tid helt enkelt. Dessutom känns det rationellt att använda samma dimensioner på isolering och virke i såväl hus som garage. Förenklar hanteringen och ger större möjlighet att förhandla om bra pris, tänkte jag. :)

Uppvärmning sker genom injguten golvvärme från bergvärmepump placerad i garaget. Förrådet i garaget blir även teknikrum med all inkommande media: värme, vatten, el, fiber, vilket sedan matas vidare till huset via kulvert under carporten. På loftet blir det väl högst troligen radiatorer dock.

Infarten är tänkt så här:
-Fiberduk
-30-40 cm 0-70
-10 cm 0-32
-5 cm 0-16 (när huset är klart)

För huset kommer vi troligen behöva gräva åtminstone en meter för att nå bra mark, så där är tanken:
-Fiberduk
-Grovfyll 50-200
-30 cm 16-32
-Avjämningslager 4-8 för kantelement

1 person gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

Landmann

#5 » 08:53:12, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, ta pauser och sätt rimliga mål. Vilan är lika viktig som att bygga.
Och glöm inte att ha kul, för det är kul att bygga!
Lycka till
"Hur långt är ett snöre?"

4 personer gillar det här inlägget.
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

Stridis2

#6 » 09:08:25, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hellskotta, vad snabbt du gräver! :mrgreen:
Ska bli roligt att följa. Inte för jag brukar ha mycket till övers för moderna layout-och designidéer, men detta såg riktigt trevligt och funktionellt ut. Hur mycket av designen är er egen?

Som övriga har sagt, bränn inte ut er. Det är lätt man vill för mycket. Funkar ett tag, men inte för länge! Mitt egna husprojekt har tappat mycket i hastighet, och tråden om det har nästan dött... Borde nog försöka uppdatera den lite... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

petterekman (trådstartaren)

#7 » 09:58:44, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Hellskotta, vad snabbt du gräver! :mrgreen:
Ska bli roligt att följa. Inte för jag brukar ha mycket till övers för moderna layout-och designidéer, men detta såg riktigt trevligt och funktionellt ut. Hur mycket av designen är er egen?

Som övriga har sagt, bränn inte ut er. Det är lätt man vill för mycket. Funkar ett tag, men inte för länge! Mitt egna husprojekt har tappat mycket i hastighet, och tråden om det har nästan dött... Borde nog försöka uppdatera den lite... :vissla:


Jodu! Har ju dragit upp pumpen på gamla bettan vet du, nu larvar hon i 20 km/h... :driver: :skratta3:

Jag hade hållit på och ritat på huset själv i över tre år när jag träffade min nuvarande sambo, och med lite gemensamma ändringar var vi riktigt nöjda och tänkte söka bygglov. Då blev jag kontaktad av en arkitektkompis som jag själv frågot om ville hjälpa till för länge sen, och hon undrade om jag fortfarande behövde hjälp. Sagt och gjort, hon kom över och vi tog en titt på tomten, beskrev vad vi ville, gav henne de ritningar vi själva gjort, och sen fick vi tillbaka något som inte alls påminde om vad vi hade ritat! Den versionen hade många kraftiga brister och vi var inte alls nöjda, men hon tog våra synpunkter till sig och lämnade ett reviderat förslag som plötsligt kändes mycket bättre. Fortfarande en hel del som vi själva ville ändra och en hel del "arkitektgrejer" som inte är rimliga, men vi tog hennes underlag och började flytta lite här och lite där, justera, skala ner vissa delar och skala upp andra, och efter många timmar kom vi fram till det vi har nu. Så, "arkitektritat" i botten, men med en hel del av vårt eget inbakat, kan man väl säga. Så här såg utvecklingen ut från hennes två skisser till slutgiltigt:

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

Stridis2

#8 » 10:30:11, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som ni har gjort helt rätt. Bra att prata med någon som är erfaren och ser missar man själv gjort i okunskap, men ändå få med sin egen önskan. Det kan bli hur bra som helst, det här! :thummar:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

QV_

#9 » 12:33:56, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller isolering under plattan så är det S150 som (tydligen) gäller som minimum nuförtiden. Det jag såg på Blocket.se var nästan alltid S80
Kantelementen är ju i S200. (Det stod inte någon spec på kvaliten i ritningen)

Det är en rätt markant prisskillnad mellan S80 och S150.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

petterekman (trådstartaren)

#10 » 19:39:47, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har det inte blivit så mycket gjort, spridit ut några högar med massor och snyggat till infarten lite. Imorgon ska jag hämta två rullar fiberduk från en kompis som har grävföretag och lägga den, och siktar på att ta emot några lass grus till infarten på onsdag.

Så istället för en kort och tråkig timelapse bjuder jag på en översiktsbild tagen idag. (Notera träden till vänster i bild, det är följderna efter Alfrida den 2:a januari i år. Så där såg det ut på stora områden på Åland, som drabbades hårdast.)

Bild

7 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

qqq

#11 » 21:54:36, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det lermarker mest på åland ? ni borde väl ha nära till berg ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

petterekman (trådstartaren)

#12 » 22:06:24, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:Är det lermarker mest på åland ? ni borde väl ha nära till berg ?


Skulle väl säga att det varierar väldigt mycket. På vår tomt har jag mest sett sand, massor med sten, lite lera och en hel del blöt sandaktig någonting. Gick inte att rulla en korv med mindre än kanske 2 cm i diameter av det iaf.

Generellt på Åland är det en hel del berg.

Jag hittade berg en gång när jag skulle prova se hur djupt jag kunde gräva i ett hörn på tomten, på just det stället var jag då nere på kanske -3,5 m.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

petterekman (trådstartaren)

#13 » 22:22:50, 23-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag kom fiberduken för infarten på plats, och imorgon kommer 100 kubik grus. Nu finns det liksom ingen återvändo längre, läskigt värre! :myzsko:

Bild

8 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

texas5020

#14 » 22:40:37, 23-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir du aldrig att svänga ut och in från andra hållet ? :klia:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

petterekman (trådstartaren)

#15 » 08:17:19, 25-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

texas5020 skrev:Blir du aldrig att svänga ut och in från andra hållet ? :klia:


I princip aldrig. Den vägen går bara ner till åkern söder om mig och är inte min mark, så det finns egentligen ingen anledning för mig att köra dit.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Berntson och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se