Jim_the_one skrev:Materialet tar jag av slänten som fungerar som väg idag.
Mestadels sand.
Inte ditt ansvar om föraren väljer att köra fast
...blanda inte in tjällossning nu i tråden som var på väg att bli en så bra historie!
Tjällossning = joker = huvudvärk...
OM du måste ta hänsyn till vattnets expansion så måst du se till att dräneringen är gjord enligt konstens
regler - Trafikverket har säkert mkt bra anläggningsmanualer för den formen av vägbyggen. Eller så tar du
kontakt med ex-. LUT (Luleå tekniska universitet och deras utbildning på området. Tror de är ngt med "grus ingenjör") o ber om hjälp (studier om vägbyggen).
Ska du måst ta in detta med tjällossningen så blev din vägstump helt plötsligt -vansinnigt- dyr liksom...
Vore jag dig skulle jag -inte- ens fundera kring det problemet!
- sandlå
dor (material att fylla på och jämna till med. Här i Fjollträsk är sand = 0-8 makadamm/kross... )
- väl skyltat; "begränsat vägunderhåll" "används på egen risk" "risk för att köra fast" (eller nått sånt)
Har man skyltat så är man juridiskt skyddad så länge det rör sig om enskild/egen väg; vilket också måste skyltas klart och tydligt.
Du kan även skylta att bärigheten under tjällossning och skydfall/omfattande regn inte kan garanteras.
Mkt mkt mkt billigare med en/ett antal skylt/-ar än att bygga upp "grusvägen" för att motstå tjällossning!
Är du -helt- säker på att 30cm räcker LA?
När jag läser på så är 30cm tjockleken för grundläggande bärlagret 30-80. Sedan 30cm till med 16-32 och sist 0-16 5-10cm för utjämning.
Iof så höll ju vägen över mossen på Irland i flera hundra år o dess "fiberduk" var grangrenar, vilket är den fiberduk vi också använde oss av långt in på 1900-talet; o den håller -länge-.
Vad är det för axeltryck vi talar om?
5-ton?
10-ton?
...mera?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.