Sida 1 av 2

Vägbygge, tankar och funderingar.

InläggPostat: 12:15:40, 17-05-2019
av Jim_the_one
Hej på er.

Ska flytta vägen nere vid stugan, som det visar på bilderna är det en del tid kvar. Ska man lämna kvar riset och stubbar som det är och lägga duk uppe på?

Eller bort med ris å stubbar sen duk och vägmaterialet.


Eller vända på stubbarna?

Helt klart är att det ska vara en kraftig duk iaf. Är mosse det mesta av sträckan.

Det är även en bit dike, hur gör man där? Fiket som sådant har ingen större funktion idag.

Materialet tar jag av slänten som fungerar som väg idag. Mestadels sand.

Hela sträckan är ungefär 50 m.

Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Vägbygge, tankar och funderingar.

InläggPostat: 20:34:25, 22-05-2019
av dc_lindberg
Stubbar multnar med tiden... då blir det gropar/hål...
Mitt personliga råd är att -kan- du få bort stubbarna, så gör det.

Vad är kravet på vägen när den tas i bruk?
Hur tunga ekipage -måste- den tåla någon gång, och vad är det "dagliga" kravet/belastningen?

Tror jag la ut dessa pdf'r i en liknande tråd i mars i år...
De är god läsning!

Bättre vet mer än man behöver så man kan fatta väl grundade och väl informerade beslut om "det struntar jag i" ;-)

Re: Vägbygge, tankar och funderingar.

InläggPostat: 20:41:09, 22-05-2019
av HARA CAWAY
När jag bygger väg över mossmark så låter jag ris och stubbar vara kvar.
Såga av stubbarna så korta som möjligt,lägg sedan på den tjockaste klass 3 duken.
Snåla inte med gruset.
Om du väljer att ta bort stubbarna så får du gräva ut ner till fast boten.
Vägen kommer då att bli starkare än om du grusar på riset men det går även åt mycket mer grus.
Ofta runt en meter grus.

Re: Vägbygge, tankar och funderingar.

InläggPostat: 21:25:23, 22-05-2019
av LeifAndersson
Man lämnar rätt ofta stubbar under vägbanan, när och om de ruttnar blir det inte ett hål plötsligt utan det är en utdragen process, som fylls igen av normalt vägunderhåll över tid. Så det händer inget dramatiskt med dem, men de ökar bärigheten i början och man spar grus till vägbanken.

Re: Vägbygge, tankar och funderingar.

InläggPostat: 09:43:03, 23-05-2019
av Jim_the_one
Tack för svar.

Var helt säker på att jag skrev att det åker en sopbil 1 gång i månaden och slamsugare 1 gång per år och kanske 2 bilar i veckan.

Så nu har jag skrivit med det också.

Det var lite till att "offra" en sågkedja att få ner stubbarna i höjd och sen på med duk och sen grusade på.

Re: Vägbygge, tankar och funderingar.

InläggPostat: 12:52:02, 23-05-2019
av dc_lindberg
Jim_the_one skrev:
... det åker en sopbil 1 gång i månaden...
... slamsugare 1 gång per år...
... kanske 2 bilar i veckan.

Det var lite till att "offra" en sågkedja att få ner stubbarna i höjd och sen på med duk och sen grusade på.


= "framkomlig" "körbar" grusväg ?
= låga krav och förväntningar
= billigaste (vettigaste?) är som HC och LA rekommenderar
Slösa en motorsågskedja på det där?...hm...

Gällande gropar och sättningar - där skiljer vi oss åt i uppfattning; för det blir sättningar med tiden. Frågan var snarast hur dessa påverkar det som byggs ovanpå.
Jag valde att göra som du nu kommer att göra - lämna stubbarna kvar under. Men (!) det är under min garageplan... o de har lett till irriterande sättningar och har nu nästan nått ett läge där det blir omfattande oläggningsarbeten... (ca 25 år efteråt). Så tidsaspekten finns ju också att beakta.
Eftersom du -inte- har höga krav på grusvägen så är det i det här läget -dumt- att förändra den bärighet som naturen ger dig; det kommer att kosta mer än vad som är motiverbart med tanke på användningsområde och krav.

Du ser - inte så dumt att ha läst på mer än man behöver kunna, för att göra ett informerat val ;-)

Oavsett!
Vad kan du få fram för padda?
400kg's ?
Eller är planen att låta naturen sätta vägen åt dig? Se i så fall till att du har material att tillgå för småreparationer/ifyllningar, som du kommer att behöva göra lite då o då under åren.
:thumme:

Ser fram emot bilder på hur vägen tar form :photograph: :popscorn:

Re: Vägbygge, tankar och funderingar.

InläggPostat: 13:26:00, 23-05-2019
av ac tc
Men den ska bära en sopbil under tjällossning.

Re: Vägbygge, tankar och funderingar.

InläggPostat: 13:35:37, 23-05-2019
av LeifAndersson
"Dukar" man och lägger på 30 cm 0-60 så bär det för en lastad schaktbil med "grumligt vatten" som underlag, så ett par överfarter med 12-15 ton i källossningen kräver inte så mycket bara det är "dukat" och bra fyllning på duken. Dikena är viktigare för bärigheten än själva vägbanken.

Re: Vägbygge, tankar och funderingar.

InläggPostat: 13:40:05, 23-05-2019
av dc_lindberg
Jim_the_one skrev:Materialet tar jag av slänten som fungerar som väg idag.
Mestadels sand.



Inte ditt ansvar om föraren väljer att köra fast ;-)

...blanda inte in tjällossning nu i tråden som var på väg att bli en så bra historie!
Tjällossning = joker = huvudvärk...

OM du måste ta hänsyn till vattnets expansion så måst du se till att dräneringen är gjord enligt konstens regler - Trafikverket har säkert mkt bra anläggningsmanualer för den formen av vägbyggen. Eller så tar du kontakt med ex-. LUT (Luleå tekniska universitet och deras utbildning på området. Tror de är ngt med "grus ingenjör") o ber om hjälp (studier om vägbyggen).

Ska du måst ta in detta med tjällossningen så blev din vägstump helt plötsligt -vansinnigt- dyr liksom...
Vore jag dig skulle jag -inte- ens fundera kring det problemet!
- sandlådor (material att fylla på och jämna till med. Här i Fjollträsk är sand = 0-8 makadamm/kross... )
- väl skyltat; "begränsat vägunderhåll" "används på egen risk" "risk för att köra fast" (eller nått sånt)
Har man skyltat så är man juridiskt skyddad så länge det rör sig om enskild/egen väg; vilket också måste skyltas klart och tydligt.
Du kan även skylta att bärigheten under tjällossning och skydfall/omfattande regn inte kan garanteras.

Mkt mkt mkt billigare med en/ett antal skylt/-ar än att bygga upp "grusvägen" för att motstå tjällossning!


Är du -helt- säker på att 30cm räcker LA?
När jag läser på så är 30cm tjockleken för grundläggande bärlagret 30-80. Sedan 30cm till med 16-32 och sist 0-16 5-10cm för utjämning.
Iof så höll ju vägen över mossen på Irland i flera hundra år o dess "fiberduk" var grangrenar, vilket är den fiberduk vi också använde oss av långt in på 1900-talet; o den håller -länge-.

Vad är det för axeltryck vi talar om?
5-ton?
10-ton?
...mera?

Re: Vägbygge, tankar och funderingar.

InläggPostat: 13:56:27, 23-05-2019
av Göran Ekman
Håller på och bygger en väg på mulljord . I början kom vi ner till leran sedan vart det bara mull och vatten. Materialet kom från en höjd bredvid en pinnmobacke ,vi la de lite större stenarna i botten dom som väger några ton är nog urgrävt kanske en meter som mest , sen är det bara mera mineral jordsmassor sten i de flesta storlekarna. Vart efter att vi har byggt vägen har vi backat ut med en dumper som lastad väger 35-40 ton det som gör mig förvånad är att det bär dumpern. Har ingen duk eller någon form av sorterat grus i den vägen . Vad som kommer att gå snett i framtiden vet jag inte ännu . Vi odlar en del mulljord . Där hittar man ofta på träd som man plöjer upp , vi pratar alltså 20-25cm under markytan dom träbitarna är inte dåliga. Kan köpa resonemanget att det är möjligt att vända stubbarna och stoppa ned dom i botten under vägen , har även en äldre skogs väg som passerar ett kärr där låg det klent virke i botten sedan någon form av grus på det har körts rätt mycket timmer den vägen det håller för timmer bilar. Så tydligen går det att få till vägar över mossar.
0-60 låter väldig klent i en vägbank när en skogs väg börjar bli lite svampig vill åkarna åtminstone ha 0-90
Göran i Björnarbo

Re: Vägbygge, tankar och funderingar.

InläggPostat: 19:06:17, 23-05-2019
av LeifAndersson
Man börjar ofta bygga banken med 30 cm 0-60 ( Eller det som finns lokalt) och redan då har man en körbar arbetsväg, sedan grusar man upp med klenare fraktioner allt eftersom. Normalt går det att köra på 30 cm och sprida de vekare fraktionerna eftersom på hela sträckan.
Att vi använder 0-60 beror mest på att den är snällare mot duken och kan läggas i det närmsta direkt på. Lägger du 0-100 och packar med grävmaskin så får man räkna med att duken skadas, och då gör den inte mycket nytta. :sad:

Re: Vägbygge, tankar och funderingar.

InläggPostat: 07:32:47, 24-05-2019
av Jim_the_one
Det kunde jag också ha skrivit från början. Det är bara sommartömning och den börjar i maj, så förhoppningsvis är det väl inte så mycket tjäle som kan ställa till det då.

4-500kg padda har jag tillgång till.

Re: Vägbygge, tankar och funderingar.

InläggPostat: 08:39:29, 24-05-2019
av dc_lindberg
Ah!
Nu är jag med dig LA. Du bygger "flyt broar"! :thumme:
Lite så jag gjorde här:
Parkeringsyta, bärighet, bärlager, tjocklek,
Jag la fiberduken i kors, men bara 1 lager i vardera riktningen.

Jim - titta på bilderna i min tråd. De kanske ger dig en idé om vad som passar dig bäst som lösning?
...gör man "fel" (det där med väl informerat val) så får man göra om...
Plattsättning i trädgården, markvibrator, padda
...det är dags nu igen... ja... att lägga om uteplatsen...
Kika på o se om bilderna kan ge dig matnyttiga och insiktsfulla idéer om hur att gå vidare i ditt väg projekt, och undvika att få som jag ställt till det för mig med min uteplats. (slippa: "gör om - gör rätt")

Re: Vägbygge, tankar och funderingar.

InläggPostat: 12:03:22, 07-07-2019
av Clain
Jim_the_one skrev:Det kunde jag också ha skrivit från början. Det är bara sommartömning och den börjar i maj, så förhoppningsvis är det väl inte så mycket tjäle som kan ställa till det då.

4-500kg padda har jag tillgång till.


Hur har det gått med din väg Jim?
Har du några foton på arbetets gång samt slutresultat?

-Andreas

Re: Vägbygge, tankar och funderingar.

InläggPostat: 17:28:43, 08-07-2019
av Jim_the_one
Nä det har inte riktigt kommit igång ännu. Har tagit ner lite fler träd för att få vägen rakare. Är på semester nu en vecka på Öland. En behöver vila sig lite mellan varven också. Men uppdaterar när det händer nåt.