Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Här kör man inte bil längre!

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

LeifAndersson (trådstartaren)

#16 » 12:42:42, 22-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Ahaa nu ringer snart Larsson och vill ha mera betalt för Hydreman när du bevisat att den faktiskt gick att använda till nått. :grin:

/C


Jag kan presentera en verkstadsräkning på 2-300 arbetstimmar och en hel reservdelstraktor till reservdelar så det vore ett intressant möte! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



RD350

#17 » 20:23:07, 22-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut att vara en skaplig backe du sått gräs på, där vill du inte ha någon åskskur innan gräset kommit upp ordentligt! :uupps:
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

LeifAndersson (trådstartaren)

#18 » 21:10:56, 22-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä det är en spännande plats att anlägga gräsmatta på! Därför är det ingen idé att vara alltför noga, kommer det en riktig regnskur lite för tidigt lär det bli att fixa till det lite! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Stridis2

#19 » 22:13:55, 22-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid risk för regn så lägg ut presenningar över det nysådda gräset, gärna transparenta. Då slipper man att jord och frö spolas bort. Jag känner ett par som gjorde detta efter att ha fått hela sin nyanlagda gräsmatta bortspolad två gånger. Vädertjänsten gissade på uppehåll i flera veckor så de bär (för hand alltså) upp all jord och sår ut en tredje gång. När de är klara börjar det dra upp till åska. Mannen kastar sig i bilen till Bauhaus och köpte upp alla deras genomskinliga presenningar (tror det bara var i den största storleken). Snabbt hem och fick ut alla. När de lade på den sista så började det falla stora, tunga droppar. men jorden var räddad. :hurra:
Nu var de inte så snabba på att få bort presenningarna, tog några dagar. Jorden var fuktig sedan innan (plus full med gräsfrö efter ha blivit utsådd tre gånger... :mrgreen: ) och presenningarna fungerade som drivhus, så efter en vecka stack där upp massvis med gröna strån. :grin:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#20 » 22:34:35, 22-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är mkt jobb för ingenting! Bara jämna till så blir det grönt med tiden.

Men alla har vi ju våra böjelser, hehe
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

tortap

#21 » 22:53:54, 22-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Ja det är mkt jobb för ingenting! Bara jämna till så blir det grönt med tiden.

Men alla har vi ju våra böjelser, hehe


Kan ju inte skada att stö ut lite frön iaf. Jag sådde in slänten i diket där man grävt ner fiber framför mitt hus. Morsan som har gröna fingrar var nästan arg när jag inte krattade ner dem och bultade och hade mig. Kom några riktiga regnskurar och lite for väl... men det blev grönt. Fast, det blev grönt bortanför tomten också där ingen sått nånting :bira:

2 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

krokodilen

#22 » 11:58:40, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Ja det är mkt jobb för ingenting! Bara jämna till så blir det grönt med tiden.

Men alla har vi ju våra böjelser, hehe


Hehe ja det är ungefär som vissas reflex att "rycka av toppen" för att kolla vad som är fel.

Vi MÅSTE fräsa upp åkerbiten som ska bli gräsmatta och så om,,, usch va jobbigt. Eller så plattar man till myrtuvorna och river över med åkgräsklipparen och efter sommaren är alla förvånade hur snyggt det blev.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se