Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Mitt solpanelsprojekt 10 kW

106 inlägg • Sida 6 av 8
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

tronde

#76 » 02:04:33, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får glede deg over at taket ditt ikke er som på den lokale yrkesskolen.


Ca 1/5 av totalt i overkant av 2000 kvadrat uten snø.
Bild

Samme område med våt, tung snø. Taket tåler ikke maskiner, og det er vel ikke plass til dem heller. Tok nesten to uker for hånd. Aner ikke hvor mye det kostet, men antar at de 100kWp med solceller ikke gir særlig økonomisk gevinst.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet



Daki (trådstartaren)

#77 » 10:18:13, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

December producerade sämst men nu har det vänt. :grin:

Bild

Bild

Bild

Har använt min laddhybrid nu i en månad. Funkar fint men räckviden är ganska kort. Sex år gammal bil + vinter så är räckvidden är bara 27 km på el.
Räckvidden blir lite längre till sommaren hoppas jag.
Jag kör 82 % på el enligt kördatorn så jag har en bränsleförbrukning på 1,8 L på 100 km.
Har fixat ett ladduttag vid min verkstad också.
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Daki
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:51:49, 08-01-2014
Ort: Nykarleby, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Viktorputts

#78 » 11:58:39, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant att läsa om lösningar med elbil.
Ofta räcker 27 km, firman har en El-Kango som räcker för mig och den är ofta ledig. Många vågar inte köra ens 5 km i den, ""tänk om den stannar""

Hur funkar det med värmen i din bil nu på vintern?
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Daki (trådstartaren)

#79 » 12:17:33, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om kupén är kall använder bilen automatiskt bensin till att få upp tempen. Men sen lönar det sig att inte skruva upp värmen för mycket, för då går det åt mer el.
Användarvisningsbild
Daki
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:51:49, 08-01-2014
Ort: Nykarleby, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

QV_

#80 » 17:07:50, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kanske skrivits här för men de (Svenska i alla fall) 230V uttagen "Shucko" för 10A är inte gjorda för långvarig belastning.
Här blir det ju en del problem med elbilars laddare eftersom de använder hög ström över lång tid.
Så se upp för varmgång.

Däremot så är de blå runda 230 som numera verkar vara standard på campingarna gjorda gör långvarig belastning.

https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018083
Typ dessa CEE don
Senast redigerad av QV_ 23:58:45, 12-02-2020, redigerad totalt 1 gång.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

tronde

#81 » 19:23:54, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Har kanske skrivits här för men de (Svenska i alla fall) 230V uttagen "Shucko" för 10A är inte gjorda för långvarig belastning.
Här blir det ju en del problem med elbilars laddare eftersom de använder hög ström över lång tid.
Så se upp för varmgång.

Däremot så är de blå runda 230 som numera verkar vara standard på campingarna gjorda gör långvarig belastning.

Det har vært en del uheldige hendelser med Schuko og høy belastning over tid. De er merket med 16A, men det har aldri vært meningen med 16A kontinuerlig last. I Norge har de strammet inn, og det er nå forbudt å installere nye varmtvannsberedere på mer enn 1500W koplet med Schuko.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Daki (trådstartaren)

#82 » 09:14:53, 18-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laddaren som kommer med min hybridbil är under 10 A. Uttaget är 16 A och har jordfelsbrytare. Men jag är medveten om att det ändå finns en liten risk, så jag planerar att byta ut uttaget i samband med att jag installerar en till Smart Meter.
Användarvisningsbild
Daki
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:51:49, 08-01-2014
Ort: Nykarleby, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Daki (trådstartaren)

#83 » 12:14:41, 19-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan låta Fronius-växelriktaren styra ladduttaget om man vill.

Bild

Det finns en dyrare variant där man laddar bilen steglöst efter solelen. Ganska dyr laddare så om det är värt investeringen är tveksamt.
Jag skall köra med min hybrid ett år så får jag se om det blir någon inbesparing.
Den fasta kostnaden är betydligt billigare med elbil/hybrid och bilarna kostar ungefär detsamma att köpa.
Men att ha en bil som går bara på el i glesbygden tror jag inte på, en bränslebil per hushåll behövs. :driver:

Bild

Björn Gillberg berättar om el- och vätgasbilar.

https://www.youtube.com/watch?v=eqwemyaYA6I

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Daki
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:51:49, 08-01-2014
Ort: Nykarleby, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

tronde

#84 » 17:59:21, 19-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Daki skrev:Uttaget är 16 A och har jordfelsbrytare.

Jeg kjenner ikke utenlandske krav, men i Norge har det blitt krav om jordfeilbryter type B for elbiler. Det kommer av at man kan få jordfeil med en likestrømskomponent, og den kan blokkere funksjonen i en standard jordfeilbryter som er type A.

https://www.electrical-installation.org ... es_of_RCDs
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#85 » 23:43:36, 19-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Typ B har jag inte sett, intressant.
Dock så är de laddare jag kollat på endast 1 fas laddare.
De ansluts förvisso till 3-fas och kan välja den fas som är lägst belastad om man ansluter en extra strömtrafo men jag har inte sett någon "vanlig hushålls" laddare som använder 3 faser för laddning.

Typ B är ju för en 3 fas last.

Har ju funderat på att installera någon laddare för elbil lär ju komma, men då inte funnit någon som belastar alla 3 faserna vid laddning.
Men det kanske är bäst att installera den först när det finns någon bil att använda den till. Kan ju komma nya versioner av laddare i framtiden.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Lind1977

#86 » 00:37:58, 20-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte bara tipsa om zappi 3-fas V2. Har laddaren, men inget att ladda ännu. ;) kom på tal om denna då en polare hade en hybrid och en elbil. Samt 2 st zappi 1fas v1 laddare

köpte denna laddare för att kunna nyttja solcellerna maximalt (kan ställa in att antingen ladda enbart vad solen ger, från nätet eller både sol och nätet samtidigt).
Fördelar lasten på 3 faser och ska även gå att schemalägga för timtariff. :)

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

tronde

#87 » 04:45:13, 20-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
Typ B är ju för en 3 fas last.

Nei, figuren viser at type B dekker alle de andre typene i figuren. Det står også i teksten "It has to be noted that the different types of RCDs (AC, A, F and B) are nested one within the other like Russian dolls: type B, for example, also complies with the requirements of type F, type A and type AC. "

En tradisjonell type A er basert på en sum-strøm transformator som kan bli magnetisert hvis det går likestrøm i den. Jeg har sett data som sier at mer enn 6-7mA er kritisk for dens fuksjon.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#88 » 13:30:16, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samt

"a pure DC residual current can be mainly generated from three-phase rectifying circuits, but also from some specific single phase rectifiers."

Men det behöver vi inte strida om. Ämnet är intressant i vilket fall som helst.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

tronde

#89 » 18:07:14, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, men det er kun et eksempel på sannsynlige årsaker.

I "gamle dager" var ikke kraftige strømforsyninber med glatting vanlig, så da var det likerettet trefase som var mest sannsynlig årsak til likestrøm som ikke var pulserende mot null. I dag er det ikke noe problem å få til mange kW fullstendig glattet likestrøm med switch mode strømforsyninger. Det er disse som omtales som "from some specific single phase rectifiers."

Hvis du har en likeretter uten galvanisk skille (eller som har feil i det), vil lekkasjestrømmen bli mer eller mindre ren likestrøm. Det er dette som er problemet, for ren likestrøm (som aldri blir null) kan (vil) magnetisere opp den sum-strøm transformatoren som brukes i standard jordfeilbrytere. Du ser av symbolet på dem at type A tåler både sinus og pulserende likestrøm, men ikke strøm som aldri blir null.

Og ja, dette er veldig interessant. Akkurat som inverterteknikken med solceller, så jeg håper ikke Daki ser på det som spam siden mye av det henger sammen.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#90 » 18:55:53, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Her er tre dokumenter om jordfeilbrytere. Noe burde være relevant for solstrøm også.

Det ser ut som om Schneider er kilden til figuren i den linken jeg la ut.

ABB og Schneider er produsenter, mens BEAMA er britisk bransjeorganisasjon. Innholdet er uansett relvant som grunnlag for å forstå, men det er viktig å huske på at det er det lokale regelverket som alltid kommer først når det gjelder hvordan en elektrisk installasjon skal gjøres.


ABB Distribution systems and protection against indirect contact and earth faultVol.3.pdf


Schneider_Why to choose B type protection for safe and efficient people protection.pdf


BEAMA RCD Handbook - Guide to the Selection and Application of RCDs .pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BM425 och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se