Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Mitt solpanelsprojekt 10 kW

106 inlägg • Sida 2 av 8
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Daki (trådstartaren)

#16 » 20:56:41, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För strömmen jag säljer får jag detsamma som den kostar att köpa, 4-5 cent per kW. Men överföringskostnaderna gör den köpta elen dyrare, 14 cent per kW. Så om jag köper 1 kW så måste jag sälja 3 kW för att nolla elräkningen.

En batteribank är under planering till nästa sommar. Storlek och finansiering oklart. :klia:
När det gäller elinstallationer så är bestämmelserna ganska lika i Finland och Sverige, tror jag.

En Jäspi GTV 700-35 har de perfekta måtten som jag söker. Två varmvattenslingor och förberett för en tredje om man skulle skaffa vattenburna solfångare eller något annat skoj :mrgreen:

Bild

Under semestern ska jag börja på. Måste få ut min varmvattenberedare på 300 l för att svetsa en till anslutning för tempgivare till Ohmpilot och göra om den från två fas till en fas.
Det behövs kanske större elpatron... :klia:
Blir tvungen att plocka ut fyra dörrkarmar för att få ut den. Så man får tvätta sig i uteduschen en tid. Frugan kommer att bli överlycklig :aaargh: över att vara utan varmvatten ett par dagar :vissla:

Säljs i Sverige som Ackman 700B
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Daki
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:51:49, 08-01-2014
Ort: Nykarleby, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Daki (trådstartaren)

#17 » 16:11:06, 20-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glad midsommar :bira: Eller matmidssommar :eat:

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Daki
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:51:49, 08-01-2014
Ort: Nykarleby, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

magloman

#18 » 17:45:48, 20-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm då skulle man alltså överdimensionera anläggningen så man inte förlorar så mkt på vintern. Finns det nån övre gräns på hur mkt man får sälja?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Daki (trådstartaren)

#19 » 20:27:30, 20-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man säljer mer än man köper på årsbasis så blir man producent och får skatta på den el man säljer.
Den el som man använder själv är värd 14 cent och den man säljer 5 cent så man vill gärna konsumera all el själv. Blir sämre ekonomi att sälja.
Att lagra energi i vatten och batterier kommer jag att göra. Att lagra solel som vätgas skulle vara optimalt men är för dyrt än.

En bekants son har fått jobb på Teslas batterifabrik. Hoppas på lite information därifrån :grin: :eat:
Batterier på 85 kW från en krockad Tesla skulle sitta fint. Men man måste byta ut all elstyrning på batterierna och det är där kunskapen tar slut. :klia:
Användarvisningsbild
Daki
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:51:49, 08-01-2014
Ort: Nykarleby, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

magloman

#20 » 20:42:34, 20-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok

Jo jag såg dom även sålde batterier för hemmabruk. En 14kwh pack kosta typ 90’

Klart intressant ämne det här.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Daki (trådstartaren)

#21 » 22:50:21, 20-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senast redigerad av Daki 23:28:34, 20-06-2019, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Daki
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:51:49, 08-01-2014
Ort: Nykarleby, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Janson1

#22 » 23:23:43, 20-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, vilket kul projekt och detta har gått mig förbi tills nu... Jag är lite inne på samma grej att försöka använda den egenproducerade elen själv i första hand istället för att sälja. (Jag har själv en hemmaprogrammerad Arduino Nano som jag styr min vattenburna elpanna med). Det här med batterier, det måste vara hyfsat billigt, annars lönar det sig inte... Där jag bor så ger solen i princip noll 3-4 månader om året och då hjälper inget batteripack i världen. Men jag funderar vidare!

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Daki (trådstartaren)

#23 » 12:46:09, 22-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att lagra energi i en batteribank är ett bra alternativ om man hittar dem till ett vettigt pris, och man kan få ström även vid strömavbrott.
Lagra i vatten är billigare och livslängden på en vattentank är längre än på mig själv.

Har nämnt detta tidigare.
Med ett vindkraftverk kan man få ström året om. Men blåser det tillräckligt? Jag har testat med en Ventus w830 och jag har dålig vind, även om jag själv upplever att vi bor på en blåsig plats.

Bild

Bild

https://www.youtube.com/watch?v=4LpQDXY6nM0

Så ser min produktion ut hittills. Jag kommer att sälja mindre när jag får allt monterat. Höst och vår hoppas jag på 90% egen konsumtion.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Daki
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:51:49, 08-01-2014
Ort: Nykarleby, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Daki (trådstartaren)

#24 » 17:15:32, 28-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev Kontaktplast så man inte ser ackumulatortanken.

Bild

Jäspi har kommit. :grin:

Bild

Blev lagom detta :thumme:

Bild

Kran till större solföljare :klia:

Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Daki
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:51:49, 08-01-2014
Ort: Nykarleby, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Daki (trådstartaren)

#25 » 18:53:28, 30-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför visar alla bilder att man endast har hybrid-växelriktaren kvar när man går off grid? :klia: I mitt fall skulle jag bli utan varmvatten och mista hälften av anläggningens kapacitet.
Har någon svar på detta?

Bild

Så här har jag.

Bild

Vill man ha invertrarna separat i solarweb så går det. Men det är onödigt tycker jag. Den data som man behöver finns ändå, men om man vill analysera varje watt separat så blir det bättre.

Bild

Vill man ha maxeffekt ur en Fronius hybridväxelriktare 5 kW så måste man ha ett batteri som är 400 volt annars laddar den inte fullt ut.
Vid 400 volt laddas batteriet med 6400 W om man överproducerar förstås.

Bild

Har börjat med rörarbetet.

Bild

Kommer att byta ut trähyllorna till gallerhyllor då det kommer att vara ganska varmt i rummet, så det får bli torkskåp.

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Daki
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:51:49, 08-01-2014
Ort: Nykarleby, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

kimmen

#26 » 21:42:44, 30-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför har jag missat den här tråden? Mycket intressant att få följa ditt projekt
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

QV_

#27 » 22:35:26, 30-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Daki skrev:Varför visar alla bilder att man endast har hybrid-växelriktaren kvar när man går off grid? :klia: I mitt fall skulle jag bli utan varmvatten och mista hälften av anläggningens kapacitet.
Har någon svar på detta?


Nu förstår jag inte bilderna du visar men offgrid så laddar man väll bara vattentankarna om batteriet är fulladdat och det som är inkopplat inte förbrukar all effekt.

Offgrid läget är väll tänkt att vara med så låg förbrukning att man klarar sig över de mörka timmarna även om dagen varit mulen.
Men det är bara bilder som visar "den vanligaste" uppkopplingen.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

joakim72

#28 » 06:24:10, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Daki skrev:Varför visar alla bilder att man endast har hybrid-växelriktaren kvar när man går off grid? :klia: I mitt fall skulle jag bli utan varmvatten och mista hälften av anläggningens kapacitet.
Har någon svar på detta?


Måste skriva lite så man får notiser härifrån...
Jag har inte förstått vilken av alla kopplingar du använder, men det klarnar säkert, men det jag funderar på är hur du skall få el i huset och samtidigt få nätet bortkopplat (måste) vid strömavbrott, eller innehåller smart grid meter denna funktion?
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Daki (trådstartaren)

#29 » 17:38:52, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man solpaneler och det blir strömavbrott stänger systemet ner så att linjemontörer inte skall få en elektrisk stöt.
Så även om man producerar egen ström, är man utan ström som alla andra vid elavbrott.
För att kringgå det här problemet kan man installera en kontaktor som då bryter kontakten med elnätet, och anläggningen startar på nytt (röda pilen på bilden).

Smartmetern sänder information via datakabel till växelriktaren när strömmen kommit tillbaka (den röda linjen) och då sluts kontaktorn igen.
Hur detta ska vara kopplat i praktiken har jag inte sett.
Att Fronius Ohmpilot hamnar på grid-sidan gör att man blir utan varmvatten. Men i sin tur räcker batteriet längre i stället.

Bild två
Jag har två stycken 5 kW växelriktare så vid elabrott skulle jag bara ha 5 kW kvar enligt bilden.

Bild
Användarvisningsbild
Daki
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:51:49, 08-01-2014
Ort: Nykarleby, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

joakim72

#30 » 19:08:35, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Teoretiskt så borde hybridinvertern hålla igång den vanliga fronius om man kopplar nätkontaktorn direkt efter smartmetern, alltså flytta kontaktorn ett steg till höger i nedre bilden men om det går att genomföra pga. den interna datakommunikationen vet jag inte.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se