Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Planering/ Dimensionering Foderräls

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Tobbe G (trådstartaren)

#1 » 13:02:00, 25-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Tänkte söka lite hjälp på detta fina forum.

Foderrälsen som upprullaren hänger i ute på logen håller på att ge med sig, För klen konstruktion, och tyngre balar numera.

Rälsen är av IPE120 balk och idag är det bara den som hänger över genomkörningen på logen med ett dragjärn till mitten och i en led i ena änden för att kunna svänga undan den när man behöver köra in på logen. denna balk är idag väldigt sned och krokig och man nästan väntar på att den och upprullaren ska trilla ner varje gång man kör över med den.

Funderar på att göra en konstuktion som ej är ledbar men går att lyfta bort vid behov men kan inte det här med dimensionering.
Själva rälsbalken behöver ju vara IPE120 för att det ska passa med rälsvagnar och så. Men tänker att man kan styva upp den med ännu en balk och ett fackverk.
det jag tänker mig är att man lägger en balk uppe på bjälklaget för rännet och sedan gör ett fackverk ner till själva rälsbalken.
Om man gör så så blir måttet från balken som ligger uppe på bjälklaget till överkant rälsbalken ca 290mm. spänvidden ca 4500mm.

Finns det någon som kan beräkna detta hur grov behöver den övre balken vara och hur ska fackverket se ut?
Upprullaren med bal räknar jag med 2000kg fördelat på två rälsvagnar cc 1800-2000. räknar man riktigt noga så är det kanske 800-1000kg för balen å 3-400 kg för själva upprullaren, men vill ha lite marginal.
kan även uppstå lite extra vikt och snedbelastningar om man bär sig dumt åt när man lastar upprullaren från sidan med lastmaskin.

Har någon ett svar på detta så vore jag jätte tacksam :smile:
ska försöka ladda upp lite bilder från telefonen...
Tobbe G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:09, 29-01-2016
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -71
JD 3050 -87
Huddig 960 -86
BM S800 -??



Tobbe G (trådstartaren)

#2 » 13:08:00, 25-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Tobbe G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:09, 29-01-2016
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -71
JD 3050 -87
Huddig 960 -86
BM S800 -??


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se