Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Demontera eternittak

34 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

BM 4 ever

#16 » 08:06:00, 29-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni krånglar till det. Ta bara en insexhylsa med 1/2 tum fattning. Vänd den, sätt insexdelen i chucken. Klart.
Slava Ukraini !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96



Bygert

#17 » 10:15:42, 29-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen tål det väl att sägas att egentligen ska ju jobbet göras av specialfirma som kommer med rymddräkter och fet räkning. Troligen är det känt men man kan ju vara lite diskret och fundera på om man har grannar som längtar efter ett tillfälle att få anmäla en för något.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Skru'are

#18 » 10:47:05, 29-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte varför ni skall ta bort plattorna,
men är det för att lägga nytt tak så finns det metoder där man inte river bort dem utan de blir en viktig del i det nya taket.

* plattorna bör vara i hyfsat skick
* de rengörs från det värsta och skadade delar åtgärdas
* de skall utgöra tätt skikt under byggtiden
* vara arbetsyta
* de skall vara underlagstak - för kondens osv
* regla upp över med befintlig infästning (finns olika alternativ, bl a stålreglar)
* lägg nytt yttertak
* Sparar mycket arbete och pengar. Ger ett bra tak.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

busholle (trådstartaren)

#19 » 11:07:13, 29-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kom detta, hade väntat på det.

Arbetsmiljöregler gäller i huvudsak inte egenföretagare utan anställda utan det krävs ett anställningsförhållande för att det ska vara tillämpligt.

Det är därför egenföretagare klarar sig ifrån de flesta behörighetsutbildningar. De få delar i arbetsmiljöreglerna som är tvingande är krav på maskiner och fordon som besiktning och säkerhetsutrustning.

Som egenföretagare på egen gård får jag vara hur dum som helst så länge jag inte påverkar eller skadar någon annan än min familj. Visst ska man vara försiktig med asbest men utomhus minskar exponeringen drastiskt och ska man bara demontera något i hela stycken så lär inte exponeringen innebära större risk än något paket cigaretter. Däremot skulle jag vara mycket försiktig vid renovering av bromsar på något veteranfordon men den risken ser inte så många.

4 personer gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Bygert

#20 » 11:29:47, 29-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.av.se/globalassets/filer/pu ... 2006-1.pdf

7 § Med arbetsgivare jämställs vid tillämpning av 10–12, 14–16, 33, 36 och
37 §§ i dessa föreskrifter den som ensam eller gemensamt med familjemedlem driver yrkesmässig verksamhet utan anställd samt de som för gemensam räkning driver sådan verksamhet.

Är man i sin privatbostad så kan man klara sig från arbetsmiljöregler men inte från miljöregler. Arbetar man själv i sitt eget företag så gäller alltså vissa av reglerna ändå.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Stridis2

#21 » 11:46:42, 29-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu måste jag få hoppa in och framföra tvivel mot både Skru'are och Busholle. Jag har inte läst lagtexterna själv, men fått information från bl.a. en bekant som är sanerare och vid tillfället inte hade någon anledning att ljuga (han kunde inte tjäna pengar eller få något jobb på det).

Som jag förstått det hela är det som så här:
* Som privatperson får du över huvud taget inte ens transportera eternit på allmän väg (lokala renhållningsföretaget)
* Det är sedan många år förbjudet att gräva ner eternit på egen mark (lokala renhållningsföretaget)
* Som privatperson får du inte plocka ner ditt eget eternittak utan rätt utbildning
* Det finns utredningar om att totalförbjuda eternit i byggnader, även privata. Detta skulle innebära att ett tak som Skru'are rekommenderade måste rivas (av godkänd personal) och eterniten under saneras, än en gång av godkänd personal. (eternitsaneraren)
* I Danmark är det redan totalförbjudet att bygga in eternit enligt Skru'ares förslag (dansk familj med sommarhus i sverige som hade eternittak som skulle läggas om, samt eternitsaneraren)

Enligt eternitsaneraren så skulle en eternitfiber som befinner sig i ett rum utan någon som helst luftrörelse ta tolv timmar att falla två meter. Det tar alltså hemskt lång tid innan partiklar har fallit ner till marken. Samma sanerare berättade om en husbrand där han hade fått sanera. Eterniten exploderade i små flagor som flög flera hundra meter från brandhärden. En sådan sanering är inte billig. Han gissade att försäkringsbolag kommer att höja avgiften för hus med eternit.

Som sagt, jag har inte själv läst lagtexterna, men jag har försökt redovisa mina källor så gott det går. Visa gärna att jag har fel. Jag skulle faktiskt i detta fall bli glad, fast jag är rädd att jag har hyfsat rätt i de flesta påståendena ovan. :sad:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Ivar Risslén

#22 » 12:22:56, 29-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bråka inte grabbar, vi har internet så att det går enkelt att ta rätt på vad som gäller. https://www.av.se/produktion-industri-o ... av-asbest/

Se till att ha riktigt andningsskydd för det kan bli en plågsam ålderdom om du drabbas av asbestos eller liknande lungsjukdomar.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Skru'are

#23 » 13:10:18, 29-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu spekuleras det friskt! :djaevul:

Det gäller att veta sin roll - när är man privatperson och när är man företagare, arbetsgivare respektive anställd. Man kan vara alla tre, men det kan variera när man är det ena eller andra. Skillnaden kan vara hårfin!

Att asbest är farligt råder det inte någon tvekan om. Men omständigheterna kan vara mycket olika.
Myndigheter och politiker gjorde inget när man i Lomma upptäckte följderna av extrem exponering. Skandalöst! Reaktionen blev att man sedan gick långt åt andra hållet (jfr pendel) och skulle radera sitt misstag... Vi får hoppas att en balanserad syn infinner sig.

Mitt exempel finns på tusentals kvadratmeter. Noga kontrollerat av olika myndigheter.
Det gäller att veta var, när, hur man skall göra.

PS svensk lag gäller även för danskar i Sverige. (Men på ett litet sommartorp är det säkert mer rationellt att ta bort plattorna.)
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#24 » 18:23:46, 29-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har suttit och gjort en del internetforskning på området. Det verkar som jag hade fel i två av mina påstående, närmare bestämt transport och nertagning som privatperson. Tydligen får man göra båda, även om eterniten ska vara inplastad i tjock plast vid transport och deponi (hittat uppgift på minst 0,2 mm plast).
Anledningen till mina diskussioner med lokala renhållningsbolaget var att jag dumpade ett eternittak hos dem. De sa att man inte fick slänga på lokala återvinningsstationen, men renhållningsbolaget sa att man fick. Hade skriftligt att det var godkänt. Så jag tog med två plattor varje gång jag skulle dit. Efter ett år så var taket borta. :mrgreen:
Men det var kanske därför jag fick lite felaktig information om transportregler när det kom krav på att det skulle vara inplastat.

Läste en ganska skrämmande sak om att gräva ner eternit. En fastighetsägare skulle riva sitt eternittak. Kontaktade lokala renhållningsbolaget och kommunens miljöinspektör och fick rekommenderat att gräva ner den under en ridbana. Miljöinspektören har till och med varit ute på plats efteråt och sagt att det var bra gjort. Fastighetsägaren säljer och de nya ägarna blir oroliga för eterniten, så frågan kommer upp till ytan. Den gamla fastighetsägaren är nu dömd i Mark- och miljödomstolen att betala saneringen, trots att han har följt de rekommendationer som kommunen och renhållningsbolaget har givit honom. :uupps:
Artikel om händelsen.
Dom i fallet.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Göran Ekman

#25 » 18:42:58, 29-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får en svag känsla av att regelverket lite grand bjuder intill att man medvetet gör något olagligt och sedan väljer att glömma bort det.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

raggsockan

#26 » 21:44:53, 29-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja slog sönder eterniten med yxa när de skulle kortas av :mrgreen:
tyckte de funka fint med skift nyckel när de skulle släppas på bulten , men de är ju ja de :bira:
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

torbjorn_forsman

#27 » 21:50:05, 29-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På återvinningsstationerna i Sundsvall finns det särskilda containrar för eternit och annat asbesthaltigt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

busholle (trådstartaren)

#28 » 08:06:49, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

raggsockan skrev:ja slog sönder eterniten med yxa när de skulle kortas av :mrgreen:
tyckte de funka fint med skift nyckel när de skulle släppas på bulten , men de är ju ja de :bira:


Är man van vid moderna verktyg så känns skiftnyckel för ett par hundra kvadrat eternit inte så tidsenligt.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Martin_N

#29 » 10:12:21, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Renhållningsbolagen lägger eternitskivorna på deponi dvs. gräver ner dem. Så att gräva ner dem är inte farligt (om man har rätt tillstånd).
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007

Bygert

#30 » 10:26:19, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ned grävda eternitplattor är ju ofarliga så länge inte nån råkar gräva upp dem. Det är ju lättare att hålla koll på för en deponi än när man pular ner dem själv nånstans. Viss logik finns det ju alltså i att samhället inte tycker att man ska gräva ner dem hur som helst.

Vad man får göra, det är snåriga regler och inte alltid enkla bedömningar. För många blir nog slutsatsen att orka krångla, jag byter den där plattan själv och så behöver ingen veta det. Hälsorisken om man gör det med åratal emellan och håller lite hygien är nog inte av det allvarligare slaget. Men risken för myndighetskrångel finns ju. Det är vad jag ville ha fram, det kan bli problem. Att sen tröska igenom reglerna för att se exakt vad man får göra ser inte jag som så meningsfullt, blir det problem kan man utgå från att det kommer ut nån och tittar som kommer att göra en kreativ tolkning av reglerna för att se till att man gjort åtminstone nåt fel.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se