Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Verkstad + carport i lada

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Shellman (trådstartaren)

#16 » 01:43:03, 28-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger in med vädersträck här:


Bild
Bild
Bild

Som man kan se på panorama-bilden så är stolpladan ca 30 meter lång. Den murade delen i vinkel sticker ut ca 9 meter och följer ladan 7 meter.

David, Luleå, jag ska ordna en ritning över hela ladan, kanske över hela området där så får man en bättre idé om vad som försigår.
Men här är satellitbild med gränser i gult och ladan markerad i grönt.
Det ser ut att vara mycket träd runt om, men jag har fällt mycket, och kommer ta mer, så det är mest gräsmatta öster om ladan.
Bild

Här är eventuella nybyggnationen markerad i vitt, överlappar med carporten:
Bild

Hej Claes, ingen fara, det är bara bra att alla betänkligheter kommer upp så man inte gör någon blunder. Men jag är tacksam för de ytterligare idéerna du kom med.
Jag är sannerligen inget proffs och har inte byggt mycket själv så när du både kommer med "ena sidan" och "å andra sidan" så hjälper det mycket!
Jag ska ringa länsförsäkringar och höra med dem också, för 15m mellan byggnaderna blir alldeles för mycket. Jag har ju ändå tänkt bygga EI60 och fönster behövs inte många, så det ska väl inte vara några problem? Tar ju 30 minuter från Örebro / Karlskoga för brandkåren så det ska ju duga gott och väl tycker man.

Den murade delen består dels av någon sorts murblock, dels av något urgammalt slagg / murbruk. Det sistnämnda blir bara sand när jag river det. Fullständigt opålitligt. Det tål visserligen tryck (håller okej för släggan) men smular sönder direkt bara man petar på det horistontellt med spettet. Så det har nog sett sitt bäst-före-datum. Murblocken är det inget fel på, det är sant, men de täcker bara öster och norr, och öster hade jag redan tänkt behålla. Norr är rivet 1/3.
Problemet är att den gjutna sulan bara går längs med öster och norr, och på norrsidan är den bräckt halvvägs. Förmodligen för att det varit sankt under. Jag tänkte bara ta bort allt det, och fylla upp med typ 32-90 + 8-32 överst.

Och så en ritning med hela ladan utmarkerad, med vädersträck:

Bild



Åt öster syns den möjliga verkstaden, 6250 x 18000 med en port på kortändan norrut.
Jag tror inte den här varianten blir billigare då det måste till yttre fasad + tak + takstolar. Det är inga småsummor.
Jag är öppen för idéer så tar gärna synpunkter på det här.


Bild
Användarvisningsbild
Shellman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:13:04, 24-05-2019
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Snart: Kubota U48-4 med EC206,
Nu: KingQuad 400.
Tidigare: Zetor 6045 och VW Amarok (saknar!).
Kanske: Satt upp mig på väntelista för Cybertruck.



Landmann

#17 » 08:47:31, 28-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man lär sig alltid något hela tiden.
Ta hand om bef om det är i någorlunda skick, så att den är torr och frisk.

Bygg verkstad bredvid, skulle rekommendera bit bort från huset så du kan inreda den brandsäker.
Går jättebra att bygga nytt tidsenligt. Även helt miljö och hälsovänligt. (Kan berätta mycket om det)
Finns sätt att bygga snabbt och lätt, bra om man vet att man inte orkar hålla på i 2-3år

Viktigaste är att proportionerna och takvinkeln ska stämma överens med dom befintliga husen på tomten.

Men det är du som ska känna efter hur du vill och kan göra
"Hur långt är ett snöre?"

1 person gillar det här inlägget.
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

Stridis2

#18 » 11:55:26, 28-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns fördelar med att bygga i befintliga byggnader. Man har oftast tak klart direkt, man kan jobba i den takt man hinner och orkar med, när pengarna tryter så kan man ta en paus utan att allt förstörs och man kan använda husen under tiden.
Nackdelarna har redan nämnts flera gånger i den här tråden och andra...

En tanke som slår mig är om du inte kunde byggt en provisorisk verkstad i befintlig lada. Stötta upp väggar, spika på ribbor (lock) på ytterväggarna så det blir hyfsat tätt och ta upp ett porthål på lämplig gavel. Inga stora kostnader och inte jättemycket arbetsinsats. Men att kunna få in skruvningsobjekt under tak är värt jättemycket. Även om det är kallt så blåser det inte så mycket och ingen nederbörd när man ska skruva. Verktyg och maskiner mår inte jättebra i kalla utrymmen, men det är bättre än under bar himmel.
När du har din provisoriska verkstad klar så börjar du på nybygget av din drömverkstad. Stora ytor, högt i tak och anpassat precis som du vill ha det hela. :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Shellman (trådstartaren)

#19 » 02:35:38, 30-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, nu har jag mätt lite noggrannare.

Det är inte exakt på millimetern som det ser ut i ritningen, men bra nära centimetern i alla fall.
Här är i alla fall förutsättningarna.

Bild

Oavsett vad som sker inne i ladan blir det nog enklast möjliga carport, dvs grus, ingen övervåning, ett enkelt mellanbjälklag på ca 3000mm höjd, mest för att minska vindfånget i taket (tänker mig att det kan vara bra). Tre platser blir det i alla fall, 2 personbilar och ett släp plus övrigt som får plats.

Planeringen för verkstan går vidare, oavsett måste där rensas upp.
Nybygge blir inte inom en snar framtid och en verkstad vill jag ha innan dess, så blir nog något mellanting inne i ladan.

Här är ca 70m2 och 3000mm takhöjd möjligt, skippar då övervåning.

Stridis2 skrev:Det finns fördelar med att bygga i befintliga byggnader. Man har oftast tak klart direkt, man kan jobba i den takt man hinner och orkar med, när pengarna tryter så kan man ta en paus utan att allt förstörs och man kan använda husen under tiden.


Det här är precis vad jag tänker mig. Kan inte dra igång ett nybygge nu.

Angående provisorisk verkstad, ja det kanske mest troligt blir ett mellanting, inte hela baletten som jag tänkte först, men inte fullt så enkelt som du föreslår.

Börjar med att förbereda för att gjuta en platta där inne, så får vi se hur snart det blir av. Att rensa och städa kostar inget i alla fall.
Därefter regelstomme och ett innertak, och det här kan man ju pyssla med i sin takt. Letar upp någon beggad ytterdörr och en vikport eller så (att monteras mot carporten till).

Det ska också grävas lite runt om för att få undan matjord som byggts upp och bättra på avrinningen, men får se vad som behövs när jag har bättre koll på hur grunden ser ut.
Senast redigerad av Shellman 16:09:30, 31-10-2019, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Shellman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:13:04, 24-05-2019
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Snart: Kubota U48-4 med EC206,
Nu: KingQuad 400.
Tidigare: Zetor 6045 och VW Amarok (saknar!).
Kanske: Satt upp mig på väntelista för Cybertruck.

David, Luleå

#20 » 08:59:06, 30-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det klarnar, men jag är inte helt 100 på hur du tänkte med portarna. Därför är jag lite förvirrad ännu.

Jag har fått för mig att du ska ha genomkörning genom portar Alt A men då förstår jag inte hur man tar sig in i verkstaden där den gula porten är? är den rätt placerad?

Men det kanske är en port i gaveln B som gäller. Då blir det mera logiskt. Men då förstår jag inte varför du har pelare innanför väggpelarna. De tar ju en himla massa utrymme.

Vilken är din tanke här med logistiken in och ut ur byggnaden?


Bild

Hur är det med skalan på figurerna?
Det kan väl vara häftigt med att sätta in lite folk som referenser på utrymmet. Men då måste de stämma i skala. Verkstan känns vid första anblicken på skissen väldigt liten ut. Tills man börjar förstå att sen som står i verkstan kanske är 2,5 meter lång och jättebred. Jag tror att mycket blir tydligare utan person-figurer.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Stridis2

#21 » 09:34:06, 30-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Shellman skrev:Bild
Bild

Nu har jag kanske snurrat bort mig igen, men en del undringar du kanske redan har svarat på.
Ni bor i huset längst norrut, märkt 150?
Infartsvägen till tomten kommer rakt under N längst upp i bild?
I så fall hade jag önskat ha carporten i den nordligaste delen av logen, så man bara kör rakt in när man kommer hem. Kortare sträcka att gå in med tunga matkassar, mindre väg att skotta snö på osv.
Lägg verkstaden där du har markerat carport och fortsätt in till västra långväggen.

På ritningen har du lämnat ett tomt utrymme på nästan 4 meter i norra delen av byggnaden. Varför detta? Spontant hade jag önskat använda detta antingen till carport eller verkstad och ha portar eller öppning ut i gavelväggen.

Än en gång, som flera har sagt tidigare, jag tror du försvårar för dig själv om du inte har port från verkstaden direkt ut. Allt från att det kan vara skönt att vädra och få in friskluft på vårkanten till att man ska göra något som är så stort att man inte får in det i verkstaden till att man ska slipa (eller något annat smutsigt så man vill göra det ute) så slipper man bära så långt.

Att bevara känslan av gårdsbilden behöver inte vara jättesvårt. Bygg gammaldags slagportar istället för att sätta in aluminiumfärgade rullportar är en bra början. Se t.ex. denna tråd för exempel på hurdana portar jag tänker på:
petterekman @ Hus- och garagebygge på landet
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Shellman (trådstartaren)

#22 » 14:24:00, 30-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, ja den där gubben hade flugit ut och hamnat fel. Jag har placerat in den korrekt där inne nu.
Ska väl också passa på och poängtera att det är helt öppet till carporten från norr. Tänk vagnslider.
Samt att jag utelämnade den murade delen som ska vara kvar ur ritningen, borde jag inte ha gjort. Men nu är den på plats igen på carportens östervägg.

David, Luleå skrev:Jag har fått för mig att du ska ha genomkörning genom portar Alt A men då förstår jag inte hur man tar sig in i verkstaden där den gula porten är? är den rätt placerad?

Yes, plus en till närmast ladan för släpet. Tre platser, öppet från norr.
Gula porten till verkstad som du markerat ut är ungefär tanken ja.

Så, huvudsyftet med verkstan är inte bilar utan mindre skruv och plock, därför är det inte så viktigt att kunna köra in enkelt. Men tanken är att man ska kunna trixa sig in genom carporten om man absolut vill.

Ny vinkel (från norr) och lite tydligare hur carporten är tänkt:

Bild

Stridis2 skrev:Ni bor i huset längst norrut, märkt 150?
Infartsvägen till tomten kommer rakt under N längst upp i bild?


Jajjemän, stämmer och stämmer.

Stridis2 skrev:I så fall hade jag önskat ha carporten i den nordligaste delen av logen, så man bara kör rakt in när man kommer hem.

Ja, jag håller med på sätt och vis, men det utrymmet är inte aktuellt att göra om, och har tagit fram en gammal vacker fasad där som var täckt av en ful underdimensionerad 70-talscarport som sjunkit ihop.

Den gamla anskrämliga murade delen som stått och förfallit i åratal däremot, får gärna bli använd till något, och med minimalt arbete (jämförelsevis) så kan jag bara ställa in ett par bilar där.
Redan idag stannar vi oftast framför huset på norrsidan och lastar av matkassar på verandan, så det kommer vi nog fortsätta med.
Det är redan långt in till köket som det är från grusplanen. Antingen runt hörnet och in genom huvudentrén på norrsidan, eller in genom källardörren på sydsidan, men då ska man upp för trapport och genom tre dörrar, tvättstuga och badrum och vardagsrum innan man kommer till köket.. Å andra sidan har vi kyl och frys i källaren med så finns dagar då man tar den vändan med några kassar med.

Kan ju berätta att det länge önskats en veranda med trapp på sydsidan vilket skulle ge en nästan direkt ingång från trädgården (och grusplan) in till köket. Vore praktiskt och trevligt på många sätt och vis. Men den dröjer lite.

Stridis2 skrev:Än en gång, som flera har sagt tidigare, jag tror du försvårar för dig själv om du inte har port från verkstaden direkt ut. Allt från att det kan vara skönt att vädra och få in friskluft på vårkanten till att man ska göra något som är så stort att man inte får in det i verkstaden till att man ska slipa (eller något annat smutsigt så man vill göra det ute) så slipper man bära så långt.


Ja, men det blir hyfsat öppet i och med att carporten är helt öppen norrut. Så om man öppnar porten till verkstan så får man nog hyfsat med luft. Öppnar man dessutom tänkta dörren i söderväggen på verkstan (öppning bredvid liggande timret) så har man korsdrag också.

Tanken är att carportöppningarna är stora nog för skrymmande saker, man kan få in riktigt långa grejer om man går in från nordöst och vinklar in det. Men jag förstår vad du menar.
Alternativet här är att ta upp en port från västsidan i verkstan, och sätta in något i stil med det du länkade till (fint som snus för övrigt!). Men det är ju ett större projekt. Nu kan jag sätta in något begagnat fult anskrämligt till port för det syns ändå inte annat än inifrån carporten.
Annat alternativ är att göra port på carportens kortsida. Men samma där, blir ett större projekt. Nu har jag ju ett stabilt stöd för överbyggnaden där, och behöver inte göra mycket annat än sätta in ett par stolpar under resten.

Men jag är tacksam för tipsen och synpunkterna! Verkstadsbygget är steg två och carporten ska bli så enkel så det är ingen större fara om man ändrar sig sen och vill göra på något annat vis. Så finns gott om tid att komma på bättre idéer än de jag själv haft hittills :)
Användarvisningsbild
Shellman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:13:04, 24-05-2019
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Snart: Kubota U48-4 med EC206,
Nu: KingQuad 400.
Tidigare: Zetor 6045 och VW Amarok (saknar!).
Kanske: Satt upp mig på väntelista för Cybertruck.

David, Luleå

#23 » 15:46:00, 30-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att kunna få in ett fordon i verkstaden är ju bra och kommer att vara praktiskt. Ibland är det ju när de inte går att köra som man vill ha in dem och då vill man ju att det ska gå relativt lätt.

Kan du inte göra en gammaldags enklt gjord slagport på gaveln norrut och en billig beg isolerad port in till verkstan innifrån. Då kommer du åt kalldelen via gaveln och får lätt att köra eller knuffa in ett fordon rakt in i verkstaden. Mot carporten kan du ju ha en vanlig ytterdörr så att man lätt kan gå emellan om man skruvar i carporten.

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Shellman (trådstartaren)

#24 » 22:28:05, 30-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Kan du inte göra en gammaldags enklt gjord slagport på gaveln norrut och en billig beg isolerad port in till verkstan innifrån.


I teorin jo, men ett antal hinder föreligger:

1. Ej godkänt här hemma att göra om den fasaden.
2. Frisk och fin timring i änden på stolpladan skulle behöva slaktas helt.
3. Hittills har jag bara slaktat ruttna delar (eller friska bitar som blir överflödiga när det dåliga tagits bort), och har egentligen inte haft på kartan att förstöra något som är friskt.

Sen är just fordonsmek inte något jag direkt tänkt utföra i verkstan. Det är tänkt som ett ställe att förvara verktyg och maskiner och ha en ljus och stor plats att sätta ihop saker på och kunna ha projekt liggandes framme utan att behöva plocka undan. Mekatronik och allmänt fix med allt från verktyg, leksaker och bra-att-ha-uppfinningar, till möbler.

Troligare är i så fall västerväggen, men då blir det väldiga krav på att det ska se fint ut. Hela den långa fasaden vätter mot trädgården och där har jag inte lov att såga i gammalt fint hur som helst. Det går förstås att ordna, men jag vet inte om det extra jobbet verkligen är motiverat här. Nu kan jag ju liksom komma undan med det hela (nästan) utan att behöva bry mig om hur det ser ut.

Om jag ser till att det går att köra in genom carporten så borde det ju duga gott? Även om man inte kan köra raka vägen in från infarten så kommer man ju faktiskt in, de få gånger man vill det. Det är ju inte (jätte)svårt att få in ett släp med material den vägen t.ex., det är väl det troligaste behovet där, eller kunna backa in och tömma ur grejer ur en baklucka/skåplucka. Kommer testa det innan verkstadsbygget drar igång i vilket fall, så märker jag om det känns hållbart.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Shellman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:13:04, 24-05-2019
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Snart: Kubota U48-4 med EC206,
Nu: KingQuad 400.
Tidigare: Zetor 6045 och VW Amarok (saknar!).
Kanske: Satt upp mig på väntelista för Cybertruck.

Göran Ekman

#25 » 10:14:51, 31-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad du nu tänker göra i verkstaden och vad du kommer att göra i den . Är två saker som jag pga.min erfarenhet gissar att det inte kommer att samman falla.
Allt som man kan motivera är tillåtet . Du har just motiverat varför det inte skulle fungera med stora portar på din verkstad. Samt varför det inte är läge att dra i kull det befintliga huset och bygga något ändamålsenligt.
En detalj i carporten tänker du någonsin skruva på något där är ett hårt golv himla trevligt att ha.
Vilket är en liten detalj som är väldigt lätt att fixa efteråt. Som jag förstår det har du redan förstått att takhöjd är viktigare än ett loft.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Shellman (trådstartaren)

#26 » 02:19:29, 02-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, takhöjden vann över ytan. En stor del handlar om försäkringen som folk påtalade, och att jag först planerade varmförvaring och fullutrustad verkstad, som man naturligtvis vill ha ordentligt försäkrat. Det får bli en väldigt enkel verkstad till att börja med, så att man dels:

1. Har en anledning att fixa vad som förfaller (tidigare x antal ägare var inte så duktiga här, så det är lite att ta tag i)
2. Får ett vettigt utnyttjande av oanvända ytor
3. Kan börja skruva lite nån j*vla gång :P

Så, med "enkel" menar jag att det finns en stor bänkskiva där man kan spänna fast något, att det finns hyllor att lägga upp verktygen på etc.
Men svets och smide osv. och annat som kan vara lite känsligt får jag nog vänta med..

Golven är antingen mull och nedersta delen av bräder är fuktiga 30 cm upp när det har regnat i x antal dagar (marken suger fukt) eller bräder med massa skivor och spill över som någon lagt där för att man inte ska trampa igenom. Någon dag måste någon ta tag i skiten och se till att det faktiskt finns möjlighet att fortsätta så att det enda alternativet inte är bara är att riva allt - faktiskt en allt för vanlig realitet runt ikring :???: :cencored: :slag:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Shellman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:13:04, 24-05-2019
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Snart: Kubota U48-4 med EC206,
Nu: KingQuad 400.
Tidigare: Zetor 6045 och VW Amarok (saknar!).
Kanske: Satt upp mig på väntelista för Cybertruck.


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se