Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Sniklösningar spannmål tork o lager.

186 inlägg • Sida 3 av 13
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

gaffa

#31 » 00:16:23, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:
palle1 skrev:Jag har lokaler som man skulle kunna bygga om till planlager, även intresserad av höproduktion. När jag började kalkylera och la in alternativvärdet på hallen, så sprack min kalkyl.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk


Jag antar att du bor nära nån större stad då om du kan få ett redigt alternativvärde på befintliga byggnader? Eller vad bestod alternativet till planlager av för verksamhet?

gaffa skrev:En ordenlig plantork som Trigon föreslår är ju trevligt att ha om man ska bli fröodlare och vill torka hö men det är inte något att satsa på för rationell spannmålstorkning. Några av kvarnarna köper inte spannmål som är torkad och lagrad på detta ohygieniska sätt. Plantorkar är dessutom allt för dyra både att bygga och använda.


Blir det så ohygieniskt torkat om man sköter sin planbottentork ordentligt och inte lägger in dyngblöt gröda utan att flytta ut den till en annan planbottentork, alternativt lägga tillbaka den igen? Hur uppkommer det ohygieniska? I övrigt kan jag hålla med om att ifall ändamålet endast är spannmålstorkning så är antagligen inte planbottentork ett vettigt alternativ.


Torkzonen som uppkommer gör att spannmålen förstörs tillräckligt mycket för att inte hålla livsmedelskvalitet. Lagring ska ske i sluten behållare för att vara livsmedel dessutom
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson



gaffa

#32 » 00:19:36, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne skrev:Så om man tänker sig 1,30 kr/kg i total kostnad för snuskburken och 20 öre i förtjänst per år (kan vara mer men sällan mindre) ger pengarna åter på 7 år, är väl ok antar jag.


Du får lägga till en post till på pluskontot. När det är bra att tröska har du obegränsad mottagningskapacitet där du har din verksamhet.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Nickebonne (trådstartaren)

#33 » 09:25:52, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Tror du räknar helt rätt.

Vissa år kommer du även spara pengar på torkkostnaden mot att dunka iväg på torkavtal.

Men framförallt har du möjligheten att sälja till den som betalar mest för stunden.


Allt vad spannmålshantering är ju typ nollvärderat den dagen inte gårdens använder anläggningen själv.


Sparar man pengar på att torka i torksilo? Jag har fått för mig att det vid lite högre vattenhalter är ganska dåligt sätt att torka, men det vet du bättre gaffa?

Jag har en avlägsen släkting som under 15 år arrenderade 2 stora gårdar o kom upp över 500 ha. I början nyttjade han arrendegårdarnas torkar men då en brann upp byggde han hemma istället. Nu har han fyllt 60 och sagt upp arrendena utan att veta ett skit tror jag han står med tork, stora maskiner och ännu större lån o inte ett skit för allt slit. Där ska man inte hamna.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

e_pettersson

#34 » 09:56:04, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man någonstans att tippa den torra spannmålen blir ju en Mobiltork ganska intressant. Våta spannmålen tippar man ute brevid torken på en asfalterad yta. Torr spannmål i Fd militär båghall?
Möggelburken blir ju välldigt jobbig att skruva ner den dagen man ger upp eller skulle du stå ut med en arrendator som springer på gården och trånar efter frugan?
Om det blir möggelburk spar du en skvätt 12% spannmål som du blandar in i bottensatsen när du börjar fylla första metern.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Alrik

#35 » 10:08:04, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne skrev:
Alrik skrev:Tror du räknar helt rätt.

Vissa år kommer du även spara pengar på torkkostnaden mot att dunka iväg på torkavtal.

Men framförallt har du möjligheten att sälja till den som betalar mest för stunden.


Allt vad spannmålshantering är ju typ nollvärderat den dagen inte gårdens använder anläggningen själv.


Sparar man pengar på att torka i torksilo? Jag har fått för mig att det vid lite högre vattenhalter är ganska dåligt sätt att torka, men det vet du bättre gaffa?

Jag har en avlägsen släkting som under 15 år arrenderade 2 stora gårdar o kom upp över 500 ha. I början nyttjade han arrendegårdarnas torkar men då en brann upp byggde han hemma istället. Nu har han fyllt 60 och sagt upp arrendena utan att veta ett skit tror jag han står med tork, stora maskiner och ännu större lån o inte ett skit för allt slit. Där ska man inte hamna.


Ned vissa år så kommer du kunnat tröska vid lägre vattenhalter än vad det kostar att torka mot att köra iväg de på torkavtal.

Jag har inte räknat ut hur mycket olja de gått åt för 2019 för att få fram per kg torkad vara. 2018 så sparade man pengar på egen torkning mot ett torkavtal. Hälften av de jag tröskade var ju bara i torken 1h för att ta lite grönskott och för man måste torka. 2017 kostade de mig i ren olja 17öre/kg, var ju som bekant ett blötår. 2016 blev de knappt 8öre/kg.

Jag räknar på ren drift av torken som jämnförelse. Ränta, amortering och pengar över ska merbetalningen av spannmålen betala pga lagring.


Finns nog exempel överallt där man funderar på tanken med allt. Finns ett gäng här inom 5-6mil radie man funderar på köp, arrende osv. En del över pensionsålder som kör på som om dom är 25 år.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

gaffa

#36 » 10:09:30, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid större kvantiteter med vattenhalter på över 20% är torksilon ett dåligt val eftersom det då inte går att tröska några större kvantiteter. Torkningen går långsamt när det är höga vattenhalter och ur energisynpunkt så går det åt aningen mer energi än till en kontinuerlig tork eftersom spannmålen ska röras om under några veckor. Som E.Pettersson nämnde någon gång så är grejen med silotork att man ska tröska av maximal kvantitet de dagarna när vattenhalten är låg. Den obegränsade mottagningskapaciteten vid tröskning gör att det fungerar om man är inställd på att köra för fullt när det är bra förhållanden. Jag tycker att du räknar för lågt med 20 öre för möjligheten att göra affärer med din spannmål eftersom prisskillnaden mellan skörd och vinter har legat mellan 30-90 öre de senaste 5 åren och det måste vara värt 10 öre att kunna bli av med spannmålen hemma vid tröskning istället för att köra på vägen och stå i kö. 30 öre i förtjänst per år är nog en realistisk nivå.

En riktig modern tork i höghus är alltid bäst men det är även en investering för nästa generation, men det gäller att gården har minst 200-300ha för att en så dyr anläggning ska vara riktigt attraktiv om gården skulle behöva säljas.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

gaffa

#37 » 10:28:54, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser inte några problem i att bli av med skiten när den dagen kommer som Petterson gör faktiskt



Bild
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

e_pettersson

#38 » 10:32:33, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja gaffa du är helt klart en mer vidsynt entreprenörer än vad jag är :grin:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Nickebonne (trådstartaren)

#39 » 11:02:43, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

e_pettersson skrev:Har man någonstans att tippa den torra spannmålen blir ju en Mobiltork ganska intressant. Våta spannmålen tippar man ute brevid torken på en asfalterad yta. Torr spannmål i Fd militär båghall?
Möggelburken blir ju välldigt jobbig att skruva ner den dagen man ger upp eller skulle du stå ut med en arrendator som springer på gården och trånar efter frugan?
Om det blir möggelburk spar du en skvätt 12% spannmål som du blandar in i bottensatsen när du börjar fylla första metern.

Fast en stadig mobiltork ligger väl uppåt miljonen och det får man ju ganska mycket snuskburk för.
Sen ska man asfaltera skaffa skruva osv...

Tecknar inte torkavtal och tror inte det är lönsamt för min del, lagringsavtal nyttjas ibland men det är svårt att få den kalkylen att bli lysande, finns väl en del beräkningar som menar att det är svårt att lagra billigare själv.

Iår ser väl dock inte lagerkalkylen lysande ut??? Kollar inte priset var vecka men får för mig att det inte rusat mot poolpriset.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

palle1

#40 » 11:11:01, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör utan torkavtal, åtminstone tills man går på pumpen. Försöker låsa pris på en del innan skörd, ibland för lev. efter årsskiftet.
Vilket innebär att jag lagrar in hos köparen.
Det viktiga tycker jag är att inte lämna i skörd och inte veta priset. Då hoppas man det är bättre att lagra in.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
palle1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:06, 30-07-2012

Alrik

#41 » 11:17:32, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med en stadig mobiltork så kommer du hamna närmare 1,2-1,5M med allt innan de är klart.

Lagringen betalar sig direkt skulle jag hävda eftersom du kan sälja till vem du vill när du vill. Lagringsavtal betalar man ju för år på år på år.

Vet inte hur Vallberga LM har för priser men allt jag levererat med avtal och utan avtal har som lägst varit 23 öre högre än poolpris när frakten är betald. Man får nog räkna bort egentransporten från poolpriset och då blir skillnaden högre. Har aldrig levererat till poolavtal men antar att ortsavdraget också räknas av slutpriset och då är vi ju nere i tråkiga siffror.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

gaffa

#42 » 11:27:42, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man tittar på prisnivåerna som Lantmännen erbjuder vid lösen av depåavtal så kan man lätt tro att det handlar om storskaligt bedrägeri eftersom priset är minst 30 öre lägre än aktuell notering.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

e_pettersson

#43 » 12:31:35, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mobiltork är alltså dyra.
Behöver du ha 3 st silotorkar? Min uppfattning när jag tittade runt var att en mindre silo vart nästan jätte dyr. En extra ring på en silo var väldigt billig extra volym.
70 öre prisdiff har jag iår mot skördeleverans och att sälja nu på höstvete.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

palle1

#44 » 12:48:54, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen lantmännenälskare, men priserna på LM2 ska man inte rätta sig efter.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
palle1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:06, 30-07-2012

gaffa

#45 » 14:25:28, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag syftade inte på noteringen på LM2 utan det gäller gjorda affärer.

Priset per ton på silotorkar är högre på mindre storlekar men det finns väldigt stora prisskillnader på prissättningen hos olika fabrikat. Sukupsäljaren köper helst in 48 fotare och har bra pris på dessa.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se