Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Skarva platta vid tillbyggnad.

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Pistongen (trådstartaren)

#1 » 09:27:16, 08-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

2013 byggde vi en enkel enplansvilla med vanlig betongplatta. Huset byggdes efter de förutsättningar som gällde då, men idag har det ändrats och vi behöver helt enkelt mer plats. Så nu tittar vi på att bygga ut, och det mesta tänkte vi göra själva, inklusive plattan. Dock har ett gäng frågetecken dykt upp, varav det största är hur gör man med skarvningen mot den befintliga plattan. Lägger man bara kantelement mot kantelement med nån mjuk fog emellan? Och hur undviker man att gruset rinner ut från den befintliga plattan när man gräver man ur för den nya? Jag vill ju inte ha ett tomrum under beftintlig platta?

Och dränering, idag är det separata rör för takavattning och grunddränering under huset. Kan man skarva på respektive rör för tillbyggnaden eller bör man dra helt separata rör? Jag antar att befintliga rör är beräknade efter arean på huset, men brukar det finnas marginal? Det finns säkert 1000 saker till att tänka på, men de här är de två stora jag har fastnat på nu :)
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M



Volvot24

#2 » 09:44:45, 08-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Mitt lilla bidrag.

Om det är så att dränering av grunden, börjar vid den delen av befintlig platta, med fall nedåt, så är det nödvändigt att lägga separat dränering, i var fall för de tre nya kanterna, som inte ansluter till huset.
Annars rinner ju inte vattnet undan.

Och någon typ av elastisk fog mellan plattorna blir nog tvunget.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

jpd

#3 » 09:55:14, 08-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När den gamla plattan grävdes gick väl makadamen en bra bit utanför själva kantelementen.
Det borde väl räcka med att inte gräva djupare än underkant befintlig platta (eller rättare sagt kantelement) för att inte gruset skall rinna bort? Sen att man gräver djupare nån meter därifrån gör väl inget?

1 person gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Volvot24

#4 » 10:09:19, 08-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

När jag la om grunddräneringen till mitt hus, som är byggt på sula och vanlig stenfot, så grävde jag för hand och fyllde en meter åt gången.
Var inte alls mycket som rasade ned.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Pistongen (trådstartaren)

#5 » 10:11:08, 12-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

jpd skrev:När den gamla plattan grävdes gick väl makadamen en bra bit utanför själva kantelementen.
Det borde väl räcka med att inte gräva djupare än underkant befintlig platta (eller rättare sagt kantelement) för att inte gruset skall rinna bort? Sen att man gräver djupare nån meter därifrån gör väl inget?


Först får jag ursäkta sen respons, jag fick ingen avisering om att det fanns svar i tråden.

Bra poäng, i mitt huvud fick jag för mig att jag var tvungen att gräva helt intill men så klart måste den befintliga grunden gå utanför. (De enda gångerna jag såg bygget personligen var när huset restes och vid slutbesiktningen och inga bilder finns kvar från byggtiden)

Ang dräneringen är det så att om jag kopplar på husets dränering så blir det i den änden som är högst. Men jag drar nog en separat trots allt, då vet jag att det blir rätt på en gång utan att tänka på eventuell feldimensionering.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Mattias Petterson

#6 » 10:24:31, 12-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle hacka bort det befintliga kantelementet som ansluter mot nya plattan och gjuta nya plattan direkt mot gamla plattan, skulle även borra in några dubbar som förbinder plattorna med varandra
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Volvot24

#7 » 10:56:50, 12-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det var en bra idé.

Vidnärmare eftertanke, så är det ju så det är byggt hos mig, från börja, 1981.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Mats i Myrhult

#8 » 11:29:14, 12-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag fördubblade gödselplattan på en gård borrade jag in 1 dm var tjugonde centimeter på två sidor av gamla plattan. Drog av kanten mot den nya gjutningen lite lätt med betongslipsliva på vinklslipen för att få färsk yta.
La ut grus och packade. Stoppade i 3 dm armeringsjärnsstumper i hålen, la ut armeringsnät. Gjöt.
Det höll hur bra som helst att köra fram och tillbaks med LM 225 eller 470 Bison dyngkärra.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se