Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Falu Rödfärg

63 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Ulf

#16 » 15:45:49, 05-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mindes Anders.B's tips när jag var in på Swedol senast, 149 spän plus moms för 10 liter, ordinarie verkar vara 250 plus moms.

Vedskjulet som stått omålat sedan -08 på "uppenbart synliga ställen" med ett lager. Det verkar bli kanon, men resten får vänta tills kossorna inte går där, det är lite trångt bakom till elstängselet (blir lite jobbigt efter några smällar).
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61



lennartostman

#17 » 00:27:44, 13-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag letar efter recepte på röd slamfärg.
Ja, det finns på många ställen men det skall vara ett recept där man skall koka färgen i 2-4 timmar. Ett sådant har jag inte hittat.
Jag har tänkt att ta min gamla bykgryta och koka ca 50 liter till nästa år.
Men jag vill få tag i ett gammalt bra recept.
Rågmjöl, inte vetemjöl.
Helst rå linolja och såpa, inte kokt linolja osv.
Kan någon hjälpa mej.
Jo då, det är ju enkelt att at vilket recept som helst
och sedan koka det den tid jag vill
men det är inte så enkelt, om man vill göra det rätt.
Det vill jag försöka göra
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

VonRon

#18 » 22:40:59, 17-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många hävdar att rödfärg helst ska jobbas in i träet med pensel. Själv tycker jag mest att det låter som tro och bullshit träet drar nog åt sig färg lika bra om man sprutar på det tror jag. Men frågan är. Är det någon som har några fakta om saken. Har det gjorts några vetenskapliga undersökningar tex.
VonRon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:23:35, 10-10-2010
Ort: Karlskogatrakten
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema V7F9

lennartostman

#19 » 00:25:53, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag TROR inte det har så stor betydelse.
Dock är det ju ganska stor skillnad i konsistens mellan den du målar med och den du sprutar med.
Det i sej innebär ju att det skydd som finns är mer uttunnat när du sprutar än när du målar för hand.
Som sagts i ett tidigare inlägg så flagade färgen men det kunde ju bero på att man inte hade arbetat in den ordentligt. Den hade ju en annan konsistens och kräver ju lite arbete.

Men det är ju bara min teori.
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

janneB

#20 » 01:35:45, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

VonRon skrev:Många hävdar att rödfärg helst ska jobbas in i träet med pensel. Själv tycker jag mest att det låter som tro och bullshit träet drar nog åt sig färg lika bra om man sprutar på det tror jag. Men frågan är. Är det någon som har några fakta om saken. Har det gjorts några vetenskapliga undersökningar tex.


Om man sprutar färgen bör den tunnas ut, men om man sprutar flera ggr och låter färgen torka mellan gångerna,
då borde träet bli mera mättat än om man penslar? Ungefär som grundning och färdigstrykning.
Har jag fel eller är det bara en fix ide?
janneB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:34:33, 17-12-2007

VonRon

#21 » 21:36:21, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv brukar jag spruta färgen och tycker det har fungerat ypperligt bra. Men jag och en bekant har lite olika åsikter om sprutning av slamfärger han påstår att statens anläggningsprovning någon gång skulle ha gjort en undersökning om bästa appliceringsmetoden för slamfärger och kommit fram till att det är pensel som gäller. Själv tror jag nästan att han har hittat på den undersökningen själv. Är det någon här som har hört talas om någon sån undersökning?
VonRon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:23:35, 10-10-2010
Ort: Karlskogatrakten
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema V7F9

lennartostman

#22 » 23:16:34, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vill jag åter igen fråga om recept på rödfärg.
Har gjort det tidigare men då hade antagligen tråden svalnat ner.
Så, jag vill ha ett recept på hur man gör riktig falurödfärg.
Det finns recept, jag vet det men jag efterlyser det recept där man pratar om att koka färgen i ca 2-4 timmar. Jag vet att något händer om man har rätt blandning och kokar den länge.
Avvaktar med spänning.
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

ola.holmberg

#23 » 13:18:33, 19-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker att falus färg och byggmax billiga skiljer lite i nyans , den billiga är lite mörkare enligt mitt öga.
Men för övrigt så funkade den lika bra som falus , än så länge iallafall.
ola.holmberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:54, 12-03-2009
Maskintyp: Ej angivet

bearclow

#24 » 14:12:16, 19-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Appropå nyans/kulör, målade nyss med Caparols rödfärg, den var i mitt tycke för orange.

Vad det gäller rödfärg. Har jobbat som målare i 20 år.

Stryk tunna lager.

Spruta eller pensel, sprutar oftast och efterslätar med pensel för att jämna ut färgen.

Borsta noga innan ommålning.

Linoljeprocenten har sjunkit med åren, man kan procenta med kokt linolja.

Rödfärg/slamfärg måste målas om med mycket kortare intervaller än alkyd/akrylat färger. Dom bryts ned fortare.
Användarvisningsbild
bearclow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:04, 31-12-2007
Ort: Hoting
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650
Kawasaki KLF

Yrrol

#25 » 12:50:21, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jula tar 479kr för 10 liter Falu Rödfärg... Vad/var köper ni inför målningarna i år?
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

falcon

#26 » 14:25:34, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yrrol skrev:Jula tar 479kr för 10 liter Falu Rödfärg... Vad/var köper ni inför målningarna i år?

Kommer nog bli byggmax för mitt målande iår också. Inte riktigt falurödfärgs nyansen men på det som det ska på är allt en förbättring.
falcon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:35, 27-12-2009
Ort: Valdemarsvik, Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

steffeb

#27 » 17:38:46, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vågar inget annat än att köpa äkta falu rödfärg, varför vet jag inte. Stryker med en "quick brush". Blir så jäkla bra å jämnt resultat, å fort går det också! Direkt man känner en ökad friktion i penseln så duttar man till på knappen så pytsas mer färg ut. Behöver aldrig doppa penseln i nån hink. :)

Tror de slutade sälja de där, förstår inte varför. Ångrar att jag inte köpte någon reservpensel när de fanns. Den här penseln är inne på tredje huset (grannarna lånat.). Så det är ju bra kvalitet på grejorna.

Det är ju inte direkt avancerade grejor i en sån där. En vanlig ogrässpruta, lite tjockare slang, ett tryckluftshandtag från Biltema (har bytt mitt, exakt lika), samt penseln.... penseln är ju svårast, men det borde gå att lösa. Sitter 4:a gummislangar mellan borsten där färgen kommer ut.

Lyckas inte få in någon bild på en "Quick brush" nu, så ni får söka själv på google.

Bild
Originalets URL: http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/04/06/3f5d90fccc3597c106631c9eb1165197.jpg
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Yrrol

#28 » 17:48:53, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick tips om dessa som säljer pulver man blandar själv; http://daladry.se/kopa-rodfarg-online
799kr för 100liter inklusive frakt.
"tillverkas med pigment från Kopparbergsgruvan i Ljusnarsberg"

DalaDRY utan linolja blir en aning ljusare än Falu Rödfärgs standardkulör. När man tillsätter linolja mörknar DalaDRY till en kulör, som är mycket närliggande. Vi rekommenderar att ni prövar er fram med provytor med och utan linolja innan ni bestämmer er.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

magnusk750

#29 » 23:38:46, 06-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Recept på rödfärg: 50 l vatten, kg järnvitriol, 2-2,5 finmalet rågmjöl, 8 kg färgpigment. Koka upp vattnet, häll i järnvitriol. Den brukar lösa sig snällt o fint, Vispa i rågmjölet, här gäller det att pudra i mjölet sakta och försiktigt, man kan sikta i det genom ett durkslag, och vispa som tusan, så att det inte klumpar sig. Låt sjuda en kvart. Tillsätt rödfärgspigmentet och låt sjuda under lock i ett par timmar. Vispa då och då. Låt färgen svalna under målning. Sedan kan man vispa i ett par % linolja, ev med hjälp av lite såpa om det är svårt att få det att lösa sig. Det är länge sen nu, men jag har kokat rödfärg ett par gånger och minns inte att det var några bekymmer.

Ang spruta eller pensel: som någon påpekade tidigare i tråden, blir det för tjockt så spricker färgen i flagor. Penselmålar man så har man kol på att det inte blir, hur ska man säga, ¨¨mikroförtjockt, lager som lägger sig utanpå, på vissa ställen, istället för att tvingas in i skrymslen o vrår av underlaget. Hur stor skillnad det är kan jag inte riktigt säga, men skillnad är det. Om det är värt jobbet beror väl på hur man värderar sin tid.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

clas_f

#30 » 00:19:20, 07-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm. du glömde mängden på järn-vitrol "Recept på rödfärg: 50 l vatten, kg järnvitriol, 2-2,5 finmalet rågmjöl, 8 kg färgpigment."
clas_f
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:05, 18-09-2007
Ort: uppland
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron