Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Falu Rödfärg

63 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Galne

#31 » 08:49:49, 07-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

magnusk750 skrev:Recept på rödfärg: 50 l vatten, kg järnvitriol, 2-2,5 finmalet rågmjöl, 8 kg färgpigment. Koka upp vattnet, häll i järnvitriol. Den brukar lösa sig snällt o fint, Vispa i rågmjölet, här gäller det att pudra i mjölet sakta och försiktigt, man kan sikta i det genom ett durkslag, och vispa som tusan, så att det inte klumpar sig. Låt sjuda en kvart. Tillsätt rödfärgspigmentet och låt sjuda under lock i ett par timmar. Vispa då och då. Låt färgen svalna under målning. Sedan kan man vispa i ett par % linolja, ev med hjälp av lite såpa om det är svårt att få det att lösa sig. Det är länge sen nu, men jag har kokat rödfärg ett par gånger och minns inte att det var några bekymmer.

Ang spruta eller pensel: som någon påpekade tidigare i tråden, blir det för tjockt så spricker färgen i flagor. Penselmålar man så har man kol på att det inte blir, hur ska man säga, ¨¨mikroförtjockt, lager som lägger sig utanpå, på vissa ställen, istället för att tvingas in i skrymslen o vrår av underlaget. Hur stor skillnad det är kan jag inte riktigt säga, men skillnad är det. Om det är värt jobbet beror väl på hur man värderar sin tid.


Enda bekymret är ju att du inte har resterna från kopparenhär och det som minskar algväxt och konserverar träet! Som far min sa: Köp bara redig, den billiga är bara färgpulver och mjöl och blir inge bra!
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700



magnusk750

#32 » 14:49:15, 07-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enda bekymret är ju att du inte har resterna från kopparenhär och det som minskar algväxt och konserverar träet! Som far min sa: Köp bara redig, den billiga är bara färgpulver och mjöl och blir inge bra!


Nä, lite svårt att stoppa i resterna av kopparen, när pigmenttillverkaren har tagit ur dom... :) Sen kan man ersätta järnvitriolen med kopparvitriol, om man vill ha det lite giftigare...

clas_f skrev:Hmm. du glömde mängden på järn-vitrol "Recept på rödfärg: 50 l vatten, kg järnvitriol, 2-2,5 finmalet rågmjöl, 8 kg färgpigment."


Sorry, 2 kg järnvitriol. Receptet är ur Gysinges katalog
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

robin.gustavsson

#33 » 18:06:23, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tar och lyfter den här tråden lite och försöker samtidigt att gå tillbaka till ursprungsfrågan: vettig ersättare till Falurödfärg(alltså den äkta rödfärgen). Jag har provat att måla med med billig rödfärg(99,149:-/10l) men den håller helt enkelt inte måttet enligt mig. Fel kulör, flagnar ja helt enkelt värdelös.

Nu ska jag måla både huset och garaget så det kommer nog gå åt en 130-150 liter färg så då talar priset(450-500:-/10l) emot falurödfärg. både hus och garage är endast grundmålat och det är gjort med falu rödfärg. Men som sagt lägga ut en 7-8 tusen på rödfärg känns sådär. framförallt när jag fick reda på att falu rödfärg är ett dotterbolag till stora enso så nu blir det byte av färg.

Hade varit intressant och höra av TS har att säga om faluvapen nu så här några år senare(men det såg ut som han vart kvar i målarbranchen, inte aktiv sedan 2012).
faluvapen är nån hundrig billigare, även den tillverkas i falun. likaså göranssons det ska kollas upp mera.

Nån med tankar och erfarenheter? Och nej jag ställer mig inte och kokar färg, har knappt tid över för målningen.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Andert

#34 » 19:28:11, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört med rustas rödfärg. Har både sprutat (späder 50% vatten) och penselmålat. Färgen är inte samma som falu rödfärg mer mörk rosa blev den för mig, vad gäller sprutat så har det hållit olika bra beroende på vad det var för underlag och väder, tror det inte får vara för torrt eller kallt. Jag kommer måla klart mitt verkstadsbygge med rustas färg, men sen blir det annan färg, har köpt några burkar på swedol (tranemo) jag ska prova på ett förråd och ska även köpa några burkar faluvapen och testa med på ett timrat gammalt hus. Faluvapen har fått godkänt i folksams test: http://media.folksam.se/sv/2015/04/28/b ... -fargtest/
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

uppland2

#35 » 20:24:15, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpa pigment och koka själv så att du får den som du vill ha det? Ska det vara ursprungligt ska det vara ljusare än flertalet färdigblandade rödfärger av idag. Finns en uppsjö recept med lite variationer på samma tema, ibland med tillskott av egna kroppsvätskor.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

EE

#36 » 23:06:46, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

robin.gustavsson skrev:Jag tar och lyfter den här tråden lite och försöker samtidigt att gå tillbaka till ursprungsfrågan: vettig ersättare till Falurödfärg(alltså den äkta rödfärgen). Jag har provat att måla med med billig rödfärg(99,149:-/10l) men den håller helt enkelt inte måttet enligt mig. Fel kulör, flagnar ja helt enkelt värdelös.

Nu ska jag måla både huset och garaget så det kommer nog gå åt en 130-150 liter färg så då talar priset(450-500:-/10l) emot falurödfärg. både hus och garage är endast grundmålat och det är gjort med falu rödfärg. Men som sagt lägga ut en 7-8 tusen på rödfärg känns sådär. framförallt när jag fick reda på att falu rödfärg är ett dotterbolag till stora enso så nu blir det byte av färg.

Hade varit intressant och höra av TS har att säga om faluvapen nu så här några år senare(men det såg ut som han vart kvar i målarbranchen, inte aktiv sedan 2012).
faluvapen är nån hundrig billigare, även den tillverkas i falun. likaså göranssons det ska kollas upp mera.

Nån med tankar och erfarenheter? Och nej jag ställer mig inte och kokar färg, har knappt tid över för målningen.

Jag hade exakt samma funderingar som du innan jag bestämde mig för falu vapen av kostnadsskäl ifjol. Färgen är helt annorlunda att måla med än 99kr-burkarna som faller av väggen efter några år (har erfarenhet).
Röd slamfärg skall tyvärr väljas efter pris men den absolut dyraste burken (Falu rödfärg) känns inte prisvärd jämfört med Falu Vapen.
Behöver man de mängder som du är inne på så skulle jag testa att ringa direkt till tillverkaren. Vet inte om de säljer direkt till slutkund dock.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

robin.gustavsson

#37 » 09:17:58, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snabbt inlägg, någon som har testat dala-dry pulver man spär med vatten?. Ett mellanting mellan hemkok och färdig färg.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

63an

#38 » 10:29:18, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Näh, men vars är då linoljan! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

PerÖ83

#39 » 19:28:43, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Galne skrev:Enda bekymret är ju att du inte har resterna från kopparenhär och det som minskar algväxt och konserverar träet! Som far min sa: Köp bara redig, den billiga är bara färgpulver och mjöl och blir inge bra!


Fet-Mats https://sv.wikipedia.org/wiki/Fet-Mats.
Och
Långt ned under marken i Falun står en julgran. Trädet står där hela året, utan att tappa barren och förstöras. Julgranen finns i Falu gruva.

Källa http://nukunskap.se/adventskalender-2015/8-gruvgran/
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

JoMan

#40 » 19:52:17, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har köpt dala-dry men inte målat än. Köpte den pga att få en färg utan linolja. Vill inte ha det i färgsprutan. De har små prova på påsar om man vill testa..
JoMan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:31:12, 14-03-2008
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mattias Petterson

#41 » 23:26:50, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man köper färg ska man välja den bästa man har råd med, om man inte har som hobby att måla ofta...
Även tid är pengar..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

robin.gustavsson

#42 » 20:47:33, 28-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Näh, men vars är då linoljan! :huh:

Det finns ett recept med linolja och ett utan. Frågan är bara om man ska ha i det eller inte?

JoMan skrev:Har köpt dala-dry men inte målat än. Köpte den pga att få en färg utan linolja. Vill inte ha det i färgsprutan. De har små prova på påsar om man vill testa..

Intressant. Skriv gärna vad du tror om det efter du målat.

Mattias Petterson skrev:När man köper färg ska man välja den bästa man har råd med, om man inte har som hobby att måla ofta...
Även tid är pengar..

Jo så resonerar jag också men tycker falurödfärg helt enkelt är för dyr, sen är den tydligen inte ens bra om man ska tro på testerna folksam? Gjort. Därför vill jag ha den färgen som är bäst och rimligt pris. Just nu står det mellan faluvapen och dala-dry. Kanske måla huset med ena och garaget med den andra och testa själv.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Anders.B

#43 » 21:41:33, 28-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör med Tranemo och är nöjd.
Swedol dumpar den dessutom varje år till superpris vilket inte gör något.

Vi har målat om mycket nu i maj och det mesta målades för 6 år sedan och har hållit mycket bra.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Mattias Petterson

#44 » 22:01:49, 28-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jämför pris mot demidekk så blir även den dyraste rödfärgen billig!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

63an

#45 » 22:09:02, 28-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Falu Vapen har linolja å binder oxiden riktigt bra + har den lugna fina nyansen som är lika när du målar om om 10-15 år! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se