Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Skadad avloppsledning.

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

björkand (trådstartaren)

#1 » 12:50:57, 14-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
För 5 år sedan grävde kraftbolaget ner högspänningskabel i mitt område, på åkern bredvid min tomt, där min avloppsledning av betongrör ligger så korsades min avloppsledning med kraftkabeln.

Sedan dess har det blivit väldigt surt där ledningen ligger men bara fram till där kabeln korsar.

Har inte lagt någon större tanke på detta men med några kraftiga regnskurar så har jag kollat lite mer noggrant, min slutsats är att det är stopp i betongledningen där kabeln grävdes ner.

Kan man på något sätt få kraftbolaget att kolla närmare på detta?
Det är inte min mark, men jag har servitut för ledningen.

Finns det någon chans att i efterhand få kompensation om jag börjar gräva och hittar fel som beror på kabelarbetet?

// björkand

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
björkand
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:42, 26-12-2008
Ort: västmanland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: volvo 350 boxer
Volvo f616s, tipp o kran
Stiga park 4wd



v702

#2 » 15:15:17, 14-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle börja med att kontakta den projektansvarige på elbolaget och det borde inte vara helt kört. Men du kommer nog få ligga på lite extra.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

1 person gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

kimmen

#3 » 15:55:12, 14-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är klart att du ska ringa och beskriva vad du är orolig för. Skriv upp tel. tid och vem du pratade med, tala också om att du gör det. Bäst är e-post, dom måste svara , om dom gör det nu
Annars säger du att jag tar min stora grävmaskin och letar rätt på er elkabel för min avloppsledning går under er kabel
Då tror jag dom står där före du hinner vakna en morgon
Sen kommer nästa pilsner, har dom orsakat skadan? Du måste i alla fall kunna kont. din ledning. Ni kommer säkert överens
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

v702

#4 » 18:18:29, 14-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här var de och bytte de dräneringar som de förstörde när de grävde ned kabeln långt från anvisad plats. På stor del av sträckan brakade de fram med större bandgrävare och tjälkrok och bara föste undan lite massor innan kabeln las ned. Dräneringen de hade av märkte de nog aldrig.
Längre fram på våren när det är blött och sankt kan de med lätthet klämma sönder rören bara genom att köra över dem.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

1 person gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se