Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Vart på gården ska man bygga verkstad?

62 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Ptr

#46 » 23:30:44, 24-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte satt mig in i nåt lämpligt sätt att skissa på, men det är mest lite lösa ideer som du gärna får ösa ur eller förkast best du itter. Står lite i samma tankar här hemma så det är lite av de tankarna som jag luftar.

Var mer en tanke att låta takfallet gå ut och bredda byggnaden så det kan rymma det som inte behöver full höjd.

Sen på ett lantbruk där det dröms om grävmaskin. - Kanske är det inte galet att ha än mer takhöjd så att det går att laga saker där man tex behöver resa upp ett flak lite.


Med frihöjd 4,50 kanske man ska resonera 5m som marginal, och en halvmeter på det i takhöjd. Blir inte särskilt mycket högre byggnad om det är i mitten. "Facket" brevid kan vara lägre.

En jätteglugg på mitten och en lite mindre på var sida,varav den ena för rationell vedhantering.

Med access bara framifrån tar jag tillbaks lite av de yvigaste tankarna.

Men skärmtak att ställa redskap under är inte dumt, och det skämmer inte så farligt om där är är samma i takfall. Annars så är ett fristående vagnslider en trevlig lösning för sånt som kan förvaras på det viset, dumt att stöka in det i en verkstad, där blir det og trångt snart nog ändå.

Ja jag bara spånar på.

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w



Molnia (trådstartaren)

#47 » 23:55:45, 24-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag är tacksam för dina tankar och spånande. :thumme:

Jag var i fredags hos en bekant i deras verkstad och fick prova att spaka och köra deras traktor och huggarvagn. Då var det lågt till taket. glömde att mäta men det ska jag ha som riktmärke. Funderar efter det på om det skulle vara möjligt att bygga med annan typ av takstol. görs det saxtakstolar i trä med spännvidd på 12,5 meter? för att få ytterligare mer takhöjd..
Jag börjar luta åt 5 meter i takhöjd sedan fredagens erfarenhet. det skulle ge mer rymd på 2;a plan.
Bild
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Hansborg

#48 » 00:13:07, 25-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Molnia skrev:
Hansborg skrev:En sak att tänka på! kall man bygga Verkstad är brandrisken en faktor som borde ha högsta prioritet.

Långtidsförvaring av värdefulla maskiner i samma byggnad, är inte att rekomendera!
Med tiden blir det mer samlat runt väggarna både dam å brännbart å plankbitar =bra ha greijer helt enkelt, som kan sätta fyr!
Vad får man ur försäkringen, när det behövs?

Mats i Myrhult skrev:Jo, det är ju ett välkänt fenomen att man egentligen behöver 3 byggnader. ett parkeringsgarage, ett förråd och en verkstad.

Jo brand och försäkringsbiten är viktig. Men även i en verkstad som kontinueligt har värdefulla maskiner/ traktorer ståendes i lokalen uppstår ju det problemet. Där blir det blir ju inte långtidsförvaring för maskinerna hela tiden byts ut men det står ju alltid maskin där om än att det varieras vad för maskin...? eller missförstår jag ditt resonemang? Eller menar du att det placeras saker där vår långtidsförvaring blir "för vi flyttar ju så sällan de sakerna ändå" Och därför samlar vi på oss en brandfara längst inne i lokalen. är det så du menar?

Dock så har vi inte så stor verksamhet på gården så att vi kan försvara 3 byggnader(varav 2 nybyggen). Och så har jag hällre en kombinerad byggnad som är stor än 2 små byggnader( garage och vekstad) Om man vill vrida runt en kran på huggarvagn eller liknande. Logen vi har idag är på 11,5x9 meter och oisolerad, välventilerad så där kommer bli förråd/garage. Där inne vågar vi inte svetsa något, för tar det sig går det inte stoppa.




Det är inte långtids maskinerna i sig som är problemet, utan att dom befinner sig i samma byggnad som den maskin som" förorsakar branden"
då är det fullt upp i verkstan, ingen tid att få ut husvagnen...
Nivån på Försrk-premien är en annan aspekt...
Att byggnaden inte får heta Verkstad, utan måste heta något annat? då är det Försäkringsbolaget som har trumf på hand... när denna :djaevul: är på besök.. :mrgreen:
Jag tror det är bara JA-bonds verkstad som får kallas verkstad på "Min verkstad" tråden :huh:
Skall man svetsa å slipa är det betongväggar som gäller :thumme:
Ta nu inte illa upp av vad jag skriver, utan fånga budskapet..

Detta säger jag av min egen erfarenhet, har själv byggt en i trästomme, gipsväggar, tillbyggd i annan fastighet.. 9x15m verkstad som heter Lagerhall då var den jättestor/fin nu 20 år senare är den full med verktygsmaskiner/verkstadstillbehör.. + en del annat braha bråte. :smile:
Jag har nu själv kommit till en punkt där jag snart inte vågar varken svetsa eller slipa!
Har i dagarna / veckorna haft storstädning, därav min skriv iver! :lmao:
Olyckan kommer när man glömmer att tänka på riskerna. :???:

Gör en ren verkstad/garage ( i ett garage har man bil/traktor som dagligen förs in/ut ) inget problem att låta dom "maskinerna" stå ute nån dag/vecka om det behövs.
Räkna mellanväggarna/storleken golv/tak till godo i en enklare långtidsbyggnad kanske skillnaden inte blir så skrämmande dyr? :razz:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Mats i Myrhult

#49 » 00:13:35, 25-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Molnia skrev:
Mats i Myrhult skrev:Jo, det är ju ett välkänt fenomen att man egentligen behöver 3 byggnader. ett parkeringsgarage, ett förråd och en verkstad.

Jo brand och försäkringsbiten är viktig. Men även i en verkstad som kontinueligt har värdefulla maskiner/ traktorer ståendes i lokalen uppstår ju det problemet. Där blir det blir ju inte långtidsförvaring för maskinerna hela tiden byts ut men det står ju alltid maskin där om än att det varieras vad för maskin...? eller missförstår jag ditt resonemang? Eller menar du att det placeras saker där vår långtidsförvaring blir "för vi flyttar ju så sällan de sakerna ändå" Och därför samlar vi på oss en brandfara längst inne i lokalen. är det så du menar?

Jag tänkte faktiskt mindre på försäkringsbiten än på rationella skäl. Jag tänkte praktiskt, som du är inne på. Verkstad för reparationer och verkstadsmaskiner. Här kanske man vill hålla 15°C och här har man det bästa brandskyddet. Lokalen är inte belamrad med saker som gör att man inte kan sätta igång nya jobb omedelbart, i bästa fall.
Ett parkeringsgarage ska vara ganska luftigt, men behöver inte hålla mer än 5°C. Utför man inget arbete här behöver inte brandskyddet vara så häftigt. Ett förråd kallt eller varmt ska inte dammas ner av fordon och maskiner. kallt eller varmt är beoende av vad som förvaras där. Också här är vanligen brandskyddet inte så viktigt.

Tillsammans gör de här tre skillda funktionerna att man har olika brandklass, byggnadsstandard, brandskydd, uppvärmningskostnad, försäkringskostnad etc.
Nackdelen är att det är tre separata byggnader med alla de kostnader det för med sig. :sad:
Rumpan bak osv.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

magloman

#50 » 02:42:40, 25-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Molnia, ja den knappen menade jag.


12,5m fribärande i trä är inget problem. Mina är iaf 12m.

Jag har 5m i takhöjd och det känns vettigt. Hade inne en 15tons hjulgrävare och då blev det trångt fort.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ja-bond77

#51 » 10:28:35, 25-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Molnia skrev:
ja-bond77 skrev:
Molnia skrev:Men kanske skulle man korta "överhänget" på bjälklaget lite... :klia:

Jag har 20cm utligg på övervåningen.

min orsak till detta häng var för ev stödbenstruck och då kanske det egentligen inte blir användbart om jag kortar det.


Okej, jag fattar. :smile:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Alelale

#52 » 11:53:19, 20-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag fattat det rätt angående "verkstadsavdelningen" så ska du ha det som ett rum?

JAG hade själv inte valt att ha det av flera anledningar.

Hur går det om du ska ha in något stort och tungt att svetsas eller borras?

Ett rum blir snabbt för litet, en svarv, en fräs och sen är det fullt.
Så jag hade hellre valt att ha det öppet eller ha maskinerna (pelarborr osv) ståendes längs någon sida.

Svetsbordet (om du har något) skulle jag nog ha på ett öppet ställe där man kan lyfta in saker med traktorn t.ex. och ställa på bordet för att sedan svetsa. Eller om du använder lyftbordet som svetsbord? Du hade väl en tjock plåt nu om jag fattade det rätt.
Sen är ett pallställ väldigt bra så man får upp saker på höjden!

Det är lite småsaker från mig.
Alelale
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:07, 10-11-2012
Maskintyp: Ej angivet

Tompa Tveskägg

#53 » 21:52:34, 23-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena. Hoppar tillbaka lite i tråden bara för att stämma in i vad någon annan sade angående din vedförvaring. Det ser lite trångt ut spontant. Du nämnde själv att ni håller på att lära er gaffelarbete, men även om man är duktig kräver pallar ju lite space. Det blir inte kloss an. Mycket är visserligen vunnet om man som i ditt exempel kan köra rakt in och ut, eftersom det är när man måste svänga för att ställa/hämta det blir bökigt, men då är det ju det där som ni tog upp med att komma åt det innersta när nytt är på väg in också. Jag är novis på gaffelkörning jag med, men har du inte en väldigt smidig truck eller staplare, räkna kallt med att du måste lägga på lite distans mellan två pallrader samt pallrad och vägg.

Kul tråd och fint ritat! Önskar att jag kunde skissa upp min hall så, istället för tvådimensionellt papper. :D
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Molnia (trådstartaren)

#54 » 22:48:39, 23-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj Trevligt att denna tråd vaknar igen :razz:
Alelale skrev:Om jag fattat det rätt angående "verkstadsavdelningen" så ska du ha det som ett rum?
Hur går det om du ska ha in något stort och tungt att svetsas eller borras?
Ett rum blir snabbt för litet, en svarv, en fräs och sen är det fullt.
Så jag hade hellre valt att ha det öppet eller ha maskinerna (pelarborr osv) ståendes längs någon sida.
Svetsbordet (om du har något) skulle jag nog ha på ett öppet ställe där man kan lyfta in saker med traktorn t.ex. och ställa på bordet för att sedan svetsa. Eller om du använder lyftbordet som svetsbord? Du hade väl en tjock plåt nu om jag fattade det rätt.
Sen är ett pallställ väldigt bra så man får upp saker på höjden!
Det är lite småsaker från mig.


Tack för dina tankar! :thumme: Anledningen till ett mindre rum är att det ska var uppvärmt. Vi har ett svetsbord som jag räknar med ska stå där inne. Är saken/delen för stor så den inte får rum inne i rummet så är tanken att kunna svetsa det på lyftbordet som ska stå ute i "hallen". Hallen ska dock inte vara uppvärmd till 15-20 grader som det lilla rummet. Vet inte hur det blir med svarv men en pelarborr ska införskaffas. den ska placeras på annat vis än som det är ritat så långa delar kan sticka ut genom rummets dörr.

Tompa Tveskägg skrev:Tjena. Hoppar tillbaka lite i tråden bara för att stämma in i vad någon annan sade angående din vedförvaring. Det ser lite trångt ut spontant. Du nämnde själv att ni håller på att lära er gaffelarbete, men även om man är duktig kräver pallar ju lite space. Det blir inte kloss an. Mycket är visserligen vunnet om man som i ditt exempel kan köra rakt in och ut, eftersom det är när man måste svänga för att ställa/hämta det blir bökigt, men då är det ju det där som ni tog upp med att komma åt det innersta när nytt är på väg in också. Jag är novis på gaffelkörning jag med, men har du inte en väldigt smidig truck eller staplare, räkna kallt med att du måste lägga på lite distans mellan två pallrader samt pallrad och vägg.

Kul tråd och fint ritat! Önskar att jag kunde skissa upp min hall så, istället för tvådimensionellt papper. :D


Jo det är riktigt som du säger, att det kräver plats. Det är överdrivet tätt ritat på bilderna. Om jag minns rätt så rymde varje pall 1,5kubik och det är inritat 42pallar, det ger 63kubik och vi uppskattar att det går åt 25-30kubik om året så det finns marginal för att ha mellanrum mellan pallarna också.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Berit

#55 » 21:03:52, 07-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade hit via fiber :grin:
Har det blivit nåt bygge ?
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

Molnia (trådstartaren)

#56 » 15:14:37, 09-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det har det inte. Först så blev det husbygge åt syrran men på annan ort. Nu ska snart bror bygga ut sitt hus. Sen misstänker jag att mor vill ha tvättstugan renoverad o sen någongång borde det klarna om vem som tar över gården. O jag har lovat fästmön att om vi flyttar dit blir det stallbygge åt henne. Så... ja det lär dröja....

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Molnia (trådstartaren)

#57 » 13:21:58, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

hmm... om man skulle bygga både stall o maskinhall I en o samma byggnad, suturänglösning med maskinhall uppe, o stall nere och höskulle över stall.....?
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman

#58 » 13:45:24, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det blir skit med tanke på brand o dylikt :-(

Bättre med separata byggnader då. Men hö kan du nog ha i anslutning till verkstaden om det hjälper :klia:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Molnia (trådstartaren)

#59 » 21:36:44, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en dum idé om en byggnad mellan 2 "berg" en suturänglösning där maskinhall nås från vändplanen och stall nere. Höskulle över stall och inlastning i höskulle från andra gaveln. Då skulle man kunna ha en brandsäker vägg mellan maskinhall o höskulle. Hade det gått o haft en brandsäker port i den väggen så skulle man kunna köra rakt igenom byggnaden för bogsering in i maskinhall eller så...
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman

#60 » 21:48:38, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som en frän idé
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se