Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Vart på gården ska man bygga verkstad?

62 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Molnia (trådstartaren)

#1 » 20:04:40, 23-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft lite lätta samtal här hemma om att bygga någon mer lokal för vi är lite trångbodda på vintern.

Så jag tänkte ta hjälp av idérika medlemmar från maskinisten.
Våra samtal har varit att vi behöver;
x- Ett utrymme för svetsning, takhöjd så 705án går in.
x- ett utrymme för förvaring då logen är för liten efter lite mer leksaker hittat hit. bra takhöjd
x- kallt och ventilerat utrymme för vedsäckar. gärna takhöjd för 705án
x- ett mindre uppvärmt rum där mindre svets och metallarbeten kan göras under vintern.
x- pannrum om det ska vara vedeldad uppvärmning
Logen vi har idag är ca9 meter bred med 3m port i gavel, utrymmet är ca 11 m djupt. Logen är oisolerad och har bara plankväggar.

Har även en byggnad som kallas för traktorgaraget totalt 6*9m
är delad i ett utrymme för personbil och ett större för traktorredskap+ den mindre traktorn. oisolerat och plankväggar. För låg takhöjd för större traktorn.

Arsenalen av utrustning som behöver få rum i logen och traktorgaraget är;
1 tippvagn, flakmått 2*4m
8tons huggarvagn
ca 7 m lång husvagn
Valmet 705 med lastare, utrymme för avställning av lastare
holms snöblad 2,2m( förvaras isärtagen) kräver mer utrymme under vintern.
Massey fergusson 35
ett par traktorredskap förvaras längst in i traktorgaraget.

Allt får inte rum, har senaste vintrarna ställt en båtvagn och en flakvagn på höskullen, förmodligen får dom stå där senare också.

Jag nämner inte våra tankar av placering av ny byggnad för att ni ska så opåverkat föreslå era tankar.
men vill kunna utnyttja vändplanen för att kunna vända rätt/ backa in i den nya byggnaden.
Bild
ett försök till topografi
Bild
varsågod att skissa på denna bild. grått, berg i dagern
Bild
ladugård med höskulle på övervåning
Bild
bilgaraget till höger
Bild
logen med port i gaveln
Bild
traktorgaraget till höger
Bild
vedplanen längst till höger
Bild
personbilsgaraget närmast
Bild
vedplanen till vänster
Bild
baksida traktorgaraget.
Senast redigerad av Molnia 20:10:12, 23-07-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor



Bengt Erik Eriksson

#2 » 14:51:30, 26-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

mitt förslag: spräng bort berget markerat med x och schakta ut materialet för till valfri placering enligt ritade rektanglar. I övrig föreslår jag att du bygger bredare än långt då det i framtiden är bättre att längda ett hus än att bygga ut åt sidorna... kanske att föredra den högra rutan då...

då ska vi lägga till bilden också...
Bild
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 15:10:55, 26-07-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Jonas Ryrfeldt

#3 » 15:09:13, 26-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket lyxproblem..... :mrgreen:

Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Hansborg

#4 » 15:14:05, 26-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med bengt erik om byggnaden.
Minst 2.5m fritt utrymme på var sida om fordonet..

Här skall du bygga! :cool:

Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

ja-bond77

#5 » 15:46:29, 26-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att bygga verkstaden med porten/portarna fast i vägen tror jag inte på. Bättre med åtminstone en 5-6m remsa innan vägen så att man kan parkera en traktor för akutservice även framför porten(om det finns pågående projekt inne i verkstan) utan att blockera vägen.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

magloman

#6 » 22:19:03, 26-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror på placeringen ovan(enl hansborg) men jag vill ha portarna så dom pekar åt vänster på bilden, dvs utåt planen.

Då kan man tex komma på vägen bredvid byggnaden köra förbi och mycket enkelt backa tillbaka in i verkstaden med ett fordonståg.

Sen om det är långsidan eller gavel på byggnaden det har jag ingen åsikt om för tillfället.

Går ju enkelt vara på utsidan o göra lite service enligt JA-Bs exempel då oxå.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Molnia (trådstartaren)

#7 » 23:20:17, 26-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack så jättemycket för förslagen. Man blir så lätt insnöad i sina egna tankebanor.
Att spränga bort vedplanen har jag inte tänkt på. men jag var inne lite på era tankar innan min syster ställer till det.
kanske var jag dum som inte nämnde att min syster har nämnt att hon vill bosätta sig i byn och har drömt om att bygga hus någon stans kring det svarta. men ville låta er spåna ostört, (och se om jag tänkte lika klokt som er) Min syster ville egentligen bygga ännu längre ner i bild närmre sjön men hon tror inte hon får bygglov för nära sjön. Därför är hon nyfiken att bygga närheten av vägen som går åt höger.
Innan hon nämnde det hade jag funderingar kring en byggnad bredvid vedplanen med stor port mot vändplanen och möjlighet till liten port i baksidan för att förvara ved i den bakre delen som är oisolerad. Vill helst ha portarna i gavlarna för då slipper man snöraset framför porten och tack vare takstolarna slipper man växla av för en stor port i gaveln.
Bild
Nu är ju inget spikat varken om hennes drömmar eller mina. Jag vill bara inte vara den som stoppar hennes husdrömmar i byn. (även om jag inte skulle valt den platsen själv.) så därför har jag varit insnöade på att slå omkull traktorgaraget, fylla ut mer bakom.
Då kommer man få en stor nivåskillnad bakom så man kommer bara kunna ha portar i 1 möjligtvis 2 sidor. Jag är inte helt nöjd med det för när jag skissar upp planlösningen så blir det inte helt perfekt om man bara kan ha portar i 2 sidor.
Bild
Här är en variant med 4m port till isolerad ouppvärmd hall för traktor med lastare + vagn ska få rum, hallen är öppen mot en yta där pallställ mm ska stå och ev plats för den mindre traktorn.
ett större uppvärmt rum för svets pelarborr mm.
ett mindre uppvärmt rum, antingen pannrum för vedpanna eller ett varmförråd.Här är takfoten utsläppt 2m, för att förvara vedsäckar under. betongplatta under vedförvaringen. Hoppas förvara säckarna på industriställ så jag kan ha 2 säckar på höjd.

Bild

Här är förändringen att ett utrymme för husvagnen har tillkommit och vedförvaringen är ett rum, dock bara med gles plankvägg så vinden ska kunna blåsa igenom. Drömmer om att skaffa en höglyftande palltruck/ gå-staplare och då skulle man lätt få upp pallar med vedsäckar på varandra. Nackdelen med denna planlösning tycker jag är att om trucken är i vedrummet är det inte lätt att få trucken till hallen för att lyfta något i ett pallställ där. hade man kunnat köra in husvagnen från andra hållet och haft vedrummet till vänster kunde man ha en dörr mellan hallen och vedrummet. Likt det är på första skissen. nackdelen då är att vedrummet kommer ifrån pannrummet om det nu ska vara vedeldning även i denna byggnad.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

patrik h

#8 » 01:15:36, 27-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nummer 1, bygg för frihöjden 4,5m.
Om du nu nån gång får för dig att skaffa en lastbil, grävlastare eller lite större grävmaskin, surt att behöva ångra sig då när det står där på vintern och du får stå utanför i kylan...

1 person gillar det här inlägget.
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

Molnia (trådstartaren)

#9 » 10:29:51, 27-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

japp helt rätt Patrik
om det ska byggas så ska frihöjden vara minst 4,5 m och hela plattan ska vara isolerad. porten
vi har idag in på logen är 3x3 m och det är trångt med snöblad eller lastarredskap. så minst 4 metrs port ska det vara.

Idag behöver vi göra en stor sväng i från vändplanen när vi kör in i logen, det vill jag undvika. Vill kunna köra så rakt som möjligt in i porten.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Bengt Erik Eriksson

#10 » 13:37:39, 27-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo i min värld var avsikten att porten skulle öppna ut mot planen.

Åt vilket håll ligger sjön?

Beklagar att din syster har funnit tycke för den ytan också..
Varför bygga vid lagårdsplanen då tidigare generationer var kloka nog att hålla husen en bit ifrån?
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Mats i Myrhult

#11 » 17:08:50, 27-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygg så stor hall du kan till höger där jag ritat för hand. Gjut inte större golv än du absolut behöver, om det är pengarna som bromsar. Förbered gjutning genom att lägga makkadam på övriga ytor.
Riv de två gamla garagen.
Erbjuden din syster att bygga huset där jag ritat den vänstra rutan. Då får ni en civil del av gårdsplanen till vänster och en affärsmässig del till höger.


Bild
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Molnia (trådstartaren)

#12 » 00:06:58, 28-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

oj nu kommer det drastiska förslag.
det vänstra garaget är inte aktuellt att rivas, det är betonggolv och snart helt isolerat för 2 personbilar därav är personbilsgaraget i traktorgaraget möjligt att prioriteras bort.
här kommer en bild med gårdens gränser markerat rött och sjön synlig.
Bild
en gammal flygbild från 50-talet där med det gamla huset innan större delen av det revs. Det som finns idag av det huset har min mor drömmar om att ersätta med "undantaget", dvs ett enplanshus för att må gått på ålderns höst när barn har tagit över.
Så jag har förstått att jag inte är sysslolös de kommande åren om alla drömmar går i lås, oavsett vilken av oss 3 syskon som tar över gården.
Bild
flygbild från 1996, då har bla. vändplanen för timmerbilar tillkommit
Bild
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman

#13 » 10:31:26, 28-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra översiktsbilder!

Jag skulle bygga ett ev boningshus på den gula platsen eller möjligen den röda. Det ska nog vridas lite efter vägen och det gamla huset.

Precis som nån innan sa, inte få det borta vid maskiner o gödselhantering och verkstadsoljud mm


Bild

/EDIT:

Kan man inte bygga ett ganska stort en-plans hus med två ingångar?

Kanske en stängd/låst mellandörr?
Så det blir ett mini-radhus, kanske vidbyggt garage på bägge sidor ?

Skulle nog se snyggt ut.
Senast redigerad av magloman 10:37:56, 28-07-2012, redigerad totalt 1 gång.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Molnia (trådstartaren)

#14 » 22:51:57, 11-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo det är ett lite annorlunda ställe syrran är nyfiken på. Men det var som sagt ursprungligen längre ifrån gårdsplanen innan hon fick höra dumheter om strandskydd mm.
Men det är fler år innan det är aktuellt.
Tror inte hon är sugen på att bo vägg i vägg med föräldrarna.
Men den tanken har inte varit uppe.

Den sista flygbilden kanske ni kan se nivåskillnaderna vid den mindre stugan, hitom är det ett växthus om numera är rivet men då kan ni ana nivåskillnaden lite. där begränsas man lite om man inte vill fylla mycket.

placeringen av verkstad är lite osäker även om vi här hemma pratar om att riva traktorgaraget men funderar lite kring planlösning. Har inte kunna stilla mig om nätterna så jag har ritat lite i solidworks.

Funderingar; är det smidigast att ha veden i eget rum för hantering med truck eller ska man bara ha en stor takfot/skärmtak och hantera med traktorns lastare..
Kanske skulle man strunta platta i rummet där husvagnen står. Rummet där husvagnen står kanske skulle förlängas en meter för gardering av "förnyelse av mobil bostad". i vedrummet har jag ritat in 14 pallar i 3 lager med 5 kragar på varje. 42 pall, ca 1,15 kubik i varje; 48 kubik.
Har ritat in 2 arbetsbänkar med måtten 800x1800 för att se storleken på rummen.
Har ritat in ungefärlig mått på ett nedsänkt lyftbord som klarar ca 800kg. (det finns redan hemma i gömmorna)
Traktorverkstad 3.0 ;
Bild

Bild

Bild


Tyckte det såg trångt ut och gjorde därför en traktorverkstad 3.1 som jag har jobbat vidare på sedan dess. Breddade verkstads-delen 1,5m mot innan.
Bild

Bild
gjorde loftets bjälklag över svets och metallrummet lite större än rummet för att kunna använda en stödbenstruck ( typ sådan magloman har) eller likvärdig truck att lyfta upp material på loftet med.
takhöjd från platta till underkant bjälklag 2,39m från överkant bjälklag till underkant takstol 1,9m
total frihöjd i hallen 4,49 ( nu är ju inte gles och gips medräknat)
Bild

Kom igen var kritiska nu :slag2: , brassa på med idéer.. :desperado:
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Molnia (trådstartaren)

#15 » 22:54:52, 11-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

stora porten är 4m bred och 4,2 hög, har ju 30 cm till i takhöjd men det som går in genom porten tar inte i armaturer då.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se