Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Esn's gutegård.

338 inlägg • Sida 15 av 23
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#211 » 22:11:41, 30-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det för mörkt om.kvällarna att göra något utomhus efter jobbet så nu blir det mer innemys. Men i helgen blev stubben sprutad med roundup efterssom jag fick sprutan besiktad och godkänd. Det är ett totalt stolleprov men besiktaren fann inga graverande fel på den. Tyvär blåste det väl friskt igår jämfört med idag. Men inatt blir det nog frost så det var nog bra att det blev ett dygn mildväder så det kommer ut i plantan.
Plockat sista potatisen med. Justerat ventilerna på 5511 också idag.

Idag har jag även installerat en Shelly Uni enhet i shuntautomatiken så jag kan välja underhållsvärme eller normaltemp i telefonen. Sker genom att man sluter kontakt mellan två plintar på shuntens styrkort. Upptäckte även att elpatronen hade motsvarande funktion och etersom unin har två kontakter så fick även elpatronen sin styrning fån den nu. Har styrt den med en smartplug och en kontaktorbox med cee kontakter tidigare men detta blev ju mycket tajtare och jag kan antagligen automatisera elpatronen mot innetemp då jag har en shelly tempsensor som jag bara haft som övervakning.
Även pelletsbtännaren fjärrstyr jag nu med ett bygge av ett kontaktor motorskydd som jag kopplat mellan panntermostaten och brännaren där jag helt enkelt bryter styrsignalen från termostaten. Brännaren står stand by tills jag bestämmer att den ska igång. Förhoppningsvis tänder den också då.

.
Bild

Tog ett tag att hitta de nya ventilkåpspackningarna jag hade tagit hem så jag fick täcka över. :klia:
Bild

Ett dyrt märke men även jbv är informerade. :thumme:
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#212 » 13:29:49, 06-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår regnade det så jag började sätta tätningslister i fönstren. Tänkte de skulle renoverat först men de verkar lagt ner firman. Hade tätningslist somm klistret började bli väl torrt på så det var ju bara att dätta igång..
Ett fönster i köket hade varit överväxt med murgröna som tosg ort precis inna vi tog över. Det hade inte blivit av att putsa det tills nu heller.tacksamt jobb .

Hade inte uppdaterat shelly uni kortet jag satte i shuntsutomatiken. Skulle göra det igår men det verkar gå dåligt. De andra tog typ en minut men denna har stått ich tuhgat ett dygn nu.. får byta och titta på det på bänk. Har ju två ledia fortfarande.

Bild
Bild
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#213 » 22:06:59, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Blir knäpp på det cirkulerande varmvattnet.. Slutade cirkulera förra veckan. Tog som vanligt bort statorhuset och gjorde rent på rotorn och magnet ytan där det lägger sig avlagringar emellan som stoppar pumen. Har lufta och fixat och idag till och med backspolat hela returledningen med hjälp av det koppel jag byggt enligt bild. Var inget mysigt vatten som kom där men fullt flöde från en 12mm koppar rör, borde inte vara kvar någon luft i ledningen . Enda skillnaden mot hur jag gjort tidigare är att jag denna gången inte tog ur rotorn. Men den snurrar garanterat då en avluftningsventil jag intallerat i pumpen går emot rotorn när jag trycker in den. Det enda som händer är att pumpen och ledningen uppåt blir glödhet och utloppet neråt är rumstempererat.
Vad är det jag missar? Kan jag ha kört på för hög effektvpå c-pumpen ? :klia:
Bild


Har grunnlat mycket på detta. Och provat att spola fram och tillbaka. Och kommit fram till att det måste vara mellan pannan och cirkulationspumpen som det är något galet för den sträckan har jag bara kunnat prova åt ett håll . Och idag tog jag bort röret och där satt en backventil närmast c pumpen som tydligen fastnat tidigare och nu stängt efterssom jag kör vattnet åt andra hållet nu (vilket i sig funkar perfet till skillnad mot ursprungs bygget. Vände på den och nu verkar det funka igen :hurra:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#214 » 12:41:04, 18-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I fredags efter jobbet var jag ute på gården trött och halvkrasslig, men väl där skulle jag slänga ut en mus som fastnat i fällan, skulle naturligtvis göra mig till och kasta den ute i häcken och tänker mig inte för utan kliver rakt ut på trappan som är täckt av isbark. Han tänka många tankar om att det kommer gå åt pipsvängen medan fötterna for frammåt upp i luften och innan bäckenet och bröstryggen tog varsin trappstegskant. Tappade luften och var ganska säker på det var kört. Sambon som såg det hela trodde nog det med. Men kunde kravla mig upp på knä och röra på allt öven om det kändes som en kota i ryggen satt på sidan om de övriga. Hade klarat undan huvet från närkontakt med trappan som tur var.

Kunde ju slutat som paket i rullstol. Men det gick väldigt bra. Efter en kort paus och förtäring av alla värktabletter som är rimliga att blanda kunde jag bära fram pellets och fylla veckoförådet.
Hade strul med att få igång laddningen på elbilen först men medan den laddade blev det att plocka isär huvudstyraxeln och vänster lastarlyftkolv för renovering.

Igår tog jag det lugnt för kotan kändes fortfarande som om den hände bredvid men idag verkar även revbenenen låta bli att protestera när jag snörvlar och hostar.
Lite bilder..
Bild
Bild
Bild
Fick sällskap i mekandet. Söt men inte helt välkommen.
Bild
Säkrade lastarn. Men borde kanske ha två band....
Bild
Där kände jag mig färdig.. Styraxel med bussningar ur och latarkolven på avrinning.
Bild

Ny styraxel och bussningar tog jag hem.i höstas för det visste jag inte blev riktigt 100 när jag gick igenom det när jag just köpt den och den är nu väldigt ostadig på vägen.

Alla tre kolvar på lastaren ska packas om. Och en styrvinkelgivare ska snidas dit liksom ett eller två gristrynen I hytten, ja alltså fasta. inte mitt. Utan såndär trepoliga uttag för extra utrustning.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Ludde eriksson

#215 » 18:37:40, 18-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm...
Undrar när det där besöket kan bli av, har tänkt på't i 1,5 år nu. :uupps: :ohnej:
Ska livet ha stabiliserat sig så pass att det kan bli av efter nyåret tro? :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#216 » 00:49:11, 23-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Häromdagen kom bussningar och axel på plats. Borrade ettM10 hål.för styrvinkelgivarens axel. Tyvär lyckades jag göra skrot av den givare jag hade köpt. Får väl beställa en ny..
Och tätningar till lastarens lyftkolvar verkade jag ha missat att ta hem. De kommer med morgon tidningen på julafton. Trodde de...
Bild
Bild
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#217 » 21:07:31, 31-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gott nytt år!
Hoppas nästa år få fart på renoveringen av huset.
Dels att jag kommer igång med återställningen av rummet jag röjt ur och att bokade byggarna kommer och isolerar och byter taket. Samma firma som gjorde badrummet blir det.

I veckan som gått har vi bott på gården vilket varit väldigt mysigt och trevligt. Lastarens lyftkolvar är ompackade och idag rev jag ur insprutningspumpen för att byta tätningar i den. Den har börjat läcka vid gasaxeln och då den är 40 år är det nog lika bra att packa om den helt. Grejorna har jag hemma sedan länge. Hoppas hinna det i veckan.

Bild
Bild
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Trigon

#218 » 21:11:48, 31-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra kämpat med allt möjligt! :thummar:
Jag blir matt bara av att läsa i tråden om all möda du lägger ner. :svettas:
Gott nytt år! :bira:

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#219 » 21:15:27, 31-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tacksr tackar men du ligger ju inte på latsidan heller med din radhacks och klöverodling :thumme:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Trigon

#220 » 21:44:23, 31-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Det är förstås lite extra pyssel med den inriktning jag valt på växtodlingen, även om jag försöker ta det lugnt så gott det går nu i lågsäsongen. Men framförallt märker jag hur jag efterhand med ökande ålder (eller vad det nu beror på, kanske den stigande medvetenheten om min egen okunnighet? :klia: ) tappar lusten att försöka göra några större maskinreparationer. Tack och lov har jag väl råd att lämna sånt till verkstad vid behov och kan nöja mig med att byta slitdelar, oljor och filter.

Men det är förstås ändå roligt att läsa om andra som börjar med en rishög, reparerar, fixar och donar på egen hand och tillslut får det till en brukbar maskin. :buga:

5 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

MekJan

#221 » 02:31:40, 01-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får väl instämma med en som har någorlunda förstånd utöver mitt . Man måste överväga när det är billigare amortera än reparera.... :vissla: :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#222 » 20:23:15, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja. Nu gör jag ju inte detta för pengarna. Då vore det betydligt bättre att gå på sånt där stabogym eller hellre helt enkelt sparka sig trött..



Ikväll blev det genomgång av pumpen. Glömde ta bilder före och halvvägs. Bara när jag precis lyft kåpan och sedan fick tvinga mig att pausa för dokumentation när jag redan fått dit högtryckshuvudet och medbringaren. Plockade inte isär högtryckdelen. Hade bara ur den för att byta o-ringen runt det. Flyttade inte ens på ställringen....
Bild
Bild

Nu håller jag tummarna för att allt fungerar när den monterats i igen.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Trigon

#223 » 20:32:07, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade isär pumpen på en gammal Case 5140 jag hade i ett par år för att byta några tätningar för snart 5 år sen utan att veta vad jag sysslade med (det var nog bara lågtrycksdelen). När skiten väl gled isär flög det iväg lite prylar runtom i garaget. Lyckligtvis hittade jag nog alla grejer, och lyckades märkligt nog få ihop alltihop igen, rent av så att traktorn fungerade som förväntat efteråt. Hoppas det blev lika bra för dig. :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon

#224 » 20:39:01, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade ju t.o.m. nån sparad bild på eländet.

Bild

Dum-lat som jag var så bytte jag ju bara det jag verkligen trodde behövdes trots att jag hade en komplett packningssats, så sen fick jag plocka av det här locket också för att byta nån mer tätning eller vad det var, tack och lov gick det att göra utan att jag behövde ta loss pumpen från traktorn igen. :svettas:
Sen blev det tätt i alla fall. :thumme:

Bild

9 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#225 » 21:14:25, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är alltid spännande att plocka isär saker för första gågen. Numer finns mycket filmat på youtube så man kan vara beredd på vad som kommer att flyga. Har ju gjort detta jobbet en gång tidigare på min Davd Brown jag hade. Det gick bra då.

Plockade i pumen och luftade den men hade inte batteri nog att veva fram bränsle till spridarna. Får de om det går imorgon.
Monterade styrvinkelgivaren nu också.. Ska bli spännande och se om det funkar.. en hel del kvar att snickra ihop men det ska ju bli en autostyrning torpar style enl AgOpen konceptet.
Autostyrning för torpare

Bild

Aldrig mer dessa biltema batterifrånskiljarna. Köpte denna och en till då för sju år sedan eller vad det var. Denna överlevde montaeringen. Det gjorde inte den andra. Nu har jag tydligen bändit på batterikablarna och nsturligtvis ramlar den isär. Skit komma noll.
Bild

Pumpen på plats.
Bild

Köpte en pannlampa på jobbet. Riktigt nöjd. Har aldrg trivts med pannlampor. De ärför tunga och vingliga och lyser bara på ett ställe. Men dennlyser upp på sidorna och har en form som gör att den sitter stadigt utan att klämma ihop huvudet som ett skruvstäd. Den sitter där och lyser hela tide när jag r ute i mörktet och jobbar. Och det blir sällan för mörkt för stt göra något och man blir inte desorienterad. Riktigt nöjd..
https://gelins-kgk.se/produkt/pannlampa-lx300/
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se