Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Esn's gutegård.

338 inlägg • Sida 3 av 23
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

roddjer

#31 » 16:44:08, 21-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:...
roddjer. vad har du för annan styrning v värmen i huset?
Hade reagerat exakt likadant...


Fjärrvärme som snart går in på sitt 40:e driftsår... ' :vissla:

Glad varje dag jag inte möts av en stor pöl passerandes åbäket ute i tvättstugan. Planerar för uppgradering snarast och det var på g men kom av sig, mina medicinska besvär satte käppar i hjulet ' :myzsko:

Tanken är väl att dess, fjärrvärrmeväxlarens, automatik skall sköta tempregleringen inne. Två saker. För det första är det skillnad på teori/tanke och praktik, och för det andra har den satans automatiken brakat ihop för flera år sen och föregående ägare har inte brytt sig om att göra något åt det. Det framgick att så var läget innan vi köpte så vi är inte lurade på det sättet. I nuläget får man gå och kolla utetempen och ratta manuellt på en shunt och försöka gissa sig till vad som blir lagom kontra utetemperatur. Bastu ibland, isvak ibland inne. ' :snow:

Även om det råkar vara jämn temp ute några dagar och man får till shunten bra samtidigt så det blir lagom inne (huvudsakligen) märker man tydligt skillnaderna mellan olika zoner i huset. Kök och vardagsrum är, typ, "öppen planlösning" och med angränsande hall/tvättstuga har de ungefär samma temp eftersom dörren där emellan alltid är öppen. De andra rummen är svalare. Speciellet tydligt är det i de två rummen i tillbyggnaden som gjordes på 90-talet. Dålig isolering? Villan är byggd 1981. Att det sen är 1-rörs värmesystem gör väl inte saken bättre även om det inte är avgörande. Därför skulle jag gärna vilja ha fungerande termostater att sänka tempen över radiatorerna i köket och höja över de i tillbyggnaden.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



Stridis2

#32 » 20:50:47, 21-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:...Provade återmontera tre stycken. Samtliga ventiler började då läcka mer än lovligt...

Så vitt jag förstått så sitter det inga tätningar utan bara tätade med vattentåligt fett (vaselin?). Efter att ha bytt och fixat gång efter gång i föräldrahemmet så tröttnade jag tills slut och bytte alla gamla ventilhus till moderna MMA. Sedan har ingen läckt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

texas5020

#33 » 07:51:22, 22-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:En helt annan sak..
Finns bara en ranglig stege på foderbordet som uppgång till höskullen.. Så nycket hö lär jag unte lägga in men det ör många m2 förvaringsyta så här vill jag ha en dörr ut till trappan i magasinsdelen.
Tyvär sitter bjälken i axelhöjd och dörrar man får krypa igenom är jag inte road av då jag är 1,9m i strumplästen..
Göra en dörrkarm i vkr rör med spikplattor som.håller ihop lagårdsväggarna??


Bild

Du kan väl göra en avväxling på bjälken för ett dörrhål.

1 person gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Stridis2

#34 » 14:35:12, 22-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Otroligt svårt att råda om konstruktioner när man inte ser hela byggnaden i verkligheten. Men en spontan tanke som kanske kan ge dig någon idé?
Det är alltid riskabelt att kapa av bärande delar, men för att trolla runt krafterna som nu går i bjälken hade jag nog gjort något liknande detta: Två timmerträ sätts in som stolpar till dörrkarmen (röda). En överliggare i samma dimension mellan dessa (blå). Två snedsträvor bredvid som fästs med hak i både övre och nedre bjälken (svarta). Då kommer tryckande kraft att gå via bjälken - stolpe - överliggare - stolpe - snedsträva. Dragande kraft går direkt från bjälke - snedsträva. Då får man inga dragande krafter i skruv- eller spikförband.

Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#35 » 19:30:26, 22-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla glada tillrop och goda råd. :buga:

Ska ta bild på hela väggen i helgen.

Roddjer. Om inte växlare och allt är slut låter det som att
En likadan shuntautomatik som jag köpte skulle lösa många av dina problem. Köpte på rea hos vvshome för ca två och fem.

Ikväll hanns varken väggfotograferin eller mäta gängan på termostaterna.
Körde undan röjris och skrapade ihop gammal gödselkompost runt gödselplattan.
Gamla skarpkedjegödselutläggaren ligger kvar i sina nedre fästen. Ska slå ur sprintarna och bära undan den och se om något av det är återvinningsbart.

Kännde på shunten på pannan. Satt fast.. Plastvredet kunde inte mäkta med att vrida axeln. Men på baksidan av shunten fanns en fri axel som jag provade med rörtången och det fick fart på shunten :hurra: så nu går det att shunta även med ratten på framsidan.
Nu bör det gå bra att få dit automatiken med (hoppas jag).


Ja, jag skulle gärna lägga en slant för att kunna bevara och uppgradera dörrarna på huset. De är en del av husets själ.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

texas5020

#36 » 20:38:30, 22-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis; Du har rätt i att det är svårt att bedöma med ledning av fotografiet men jag skulle själv ha löst problemet på samma sätt men har ju inte kunskapen att rita upp något på datorn. Det är som du skriver viktigt att ta upp alla krafter i en sådan konstruktion. :thummar: :shake_hands:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#37 » 21:53:03, 24-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev inte mycket gjort idag på gården. Men jag har flyttat Mrs DB 40D de 5 milen..
Körde sedan lite ris och ställde in tre pallar pellets under tak.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#38 » 23:07:26, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag kom det paket :hurra:
Shuntautomatiken var det som landade.
Och nu sitter den där. Kabeldragningen är högst provisorisk men löper där det är tänkt. Prioriterade att få igång det och att sedan få kväll.

Bild


För att få signalkabeln rätt väg krävdes lite markarbete.
Provade den norska krafse hackan som någon maskinist talade sig varm för. Köpte den på jula, deras egen hardhead "krafse" . Kan bara hålla med. En dm djup ränna på ett par tre meters längd gick på ett nafs att dra upp och lägga igen. :thumme:
Bild

Ska bli spännande att se vad tempen stanar på.
Köpte en termometer med hygrometer både ute och inne på lidl. Den visar ca en grad mindre än shuntens styrdosa och ir termometern visar något mitt emellan. :myzsko:

Radiatortermostaterna sitter med M28 gänga.
Plockade bort en och pinnen satt fast i sitt innre läge.. Viket väl är öppet om jag tänker rätt. Är nog bara att gå över de övriga 12 radiatorerna med med wd40 och pollygrip.

Ladugårdsfönstren från -76 verkar vara 120 cm breda och 80 cm höga i karmyttermått.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Stridis2

#39 » 23:49:19, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:...Radiatortermostaterna sitter med M28 gänga.
Plockade bort en och pinnen satt fast i sitt innre läge.. Viket väl är öppet om jag tänker rätt. ...

Trycker du in pinnen så stänger du vattenflödet till elementet. Har varit så på samtliga ventiler jag har sett i alla fall.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#40 » 10:09:31, 28-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hhaha jag tänkte fel.. Tack Stridis! :shake_hands:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#41 » 13:58:33, 30-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skillnaden mellan ledljus och LED ljus :mrgreen:


Bild

Bild

Ledljuset är en dubbellysrörsarmatur ovanför porten.
LEDljuset är en https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... ed-009878/ som var på kampanj nyligen.
Bild
Bild

Faktum är att ledljuset är sämre än det ser ut på bilden. Här gjorde mobilkameran ett bättre jobb än verkligheten..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#42 » 23:06:59, 31-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag gjorde jag min första höstplöjning på gården, och första fältsysslan över huvud taget. 230 hk hade inga problem att dra plogen. 5skär på full tiltbredd "hämtar på"
Tyvär tog ju tvättningen av ekipaget längre tid än själva plöjningen.. :myzsko:
Men delvis berodde det på att euroclean tvätten inte var i ordning. Minst två cylindrar ger inget tryck och munstycket är vääldigt slitet.

Fantastisk höstdag i vart fall.

Bild
Bild
Bild
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

22 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#43 » 19:32:04, 08-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helgens pyssel på gården har väl inte varit så revolutionerande. Har varit väldigt trött plus att ryggen började protestera utan vidare anledning på lördagen.
Tjejligan har röjt i trädgården och kört undan ris med avanten. Själv har jag omvandlat några motorskydd från bortplockad utrustning till 316 cee uttag där det fanns nolla med. Låter dock säkringarna fortsatt vara 10 A. Rör inte den biten.
Sedan har jag plockat ner slutenheten och mjölkdisken i mjölkrummet och plockat ner överbliven kabel och sånt där. Inga stora grejor men sånt jag gått och tänkt ska göras och som underlättar arbetet framgent.
Men bildbevis blev det inga.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#44 » 22:26:56, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behövde en palltruck för att hantera magasinerade prylar på skullen. Visste det stod ett lik på jobbet men jag har dels varit utlånad förrförra veckan till Hemse och veckan som var varit hemma pga trötthet och misstänkt corona. Två negativa test senare har jag piggnat till och haft en bra dag på gården idag..
Men igår när jag skulle hämta min släpkärra som jag parkerat på jobbet en tid så låg palltrucken i skrotbingen.. Bara att slänga på den på kärran liksom drivnaven från en skrotad framaxel som blev utställda i våras. De får vi se vad det blir av. Något kul kan man väl göra med två navreduktioner 6-1. (Det var skålarna för spindelllagren som blivit ovala. Reduktionerna var helt ok. )
Palltrucken fick en skvätt olja och några oringar på sänk ventilen. Det ska vara en v-manschett. Det ska väl fixas. Och ett av fyra småhjul sitter fast och det och boggiekompisen har tappat slitbanan. Men delar finns att köpa :thummar: Den blev iaf i så pass ordning att navreduktionerna blev vederbörligen inknuffade i ett hörn. Imorgon ska jag mäta hjulen på en likadan BT L2000 på jobbet.

I övrigt har mycket gjorts. Mest städat och röjt. Börjat böka undan gödsel på logen och ruttna pallar med lite hö på ett grusgolv. Sista vattenrören i mjölkrummet samt vcumpumputblåset är nerplockat. Plockat ner vacuumledningarna i lagårn. Och sopat ihop hö som legat nästan överallt i lagårn. De rör som jag behövt kapa blev kapade med en handhållen batteridriven bandsåg jag råkade köpa för några år sedan. Inget gnistsprut :thummar:

Det enda montaget för dagen blev ett dubbeluttag och två små 10w billiga ledstrålkastare ovanför maskinhallsporten. Inkopplat på hallbelysningen som är endast en dubblelrörs armatur på insidan av portkarmen .. Blev bra..
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#45 » 21:24:18, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mörkt och mulet så det händer inte så mycket och än mindre skrivs.
Har sedan sist skrapat vägen och införkaffat en IH s6-5 såmaskin full med grott gräsutsäde. Behöver en hel del kärlek för att börja snurra igen.
En vältsektion med bortruttna trälager har jag också hunnit med att samla på mig.
Plog och harv är väl på G med.

Bild
Bild
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

17 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Trädfällarn och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se