Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Villalarm Tankar kring

29 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

nimrod_pro

#16 » 01:03:08, 07-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

wol skrev:Men vid ett brand tillbud och man mycket snabbt behöver ta sig ut och med låsta fönster och dörrar då har man ju blockerat sin egna flyktväg och detta pratas det inte så mycket om.


Ja det är ju en av sakerna man brottas med framför allt på arbetsplatser eller andra publika lokaler. Man vill ha ett bra fysiskt skydd som ska köpa tid(in kommer buset alltid om de får hålla på tillräckligt länge) vid inbrottsförsök samtidigt som man måste leva upp till gällande brandskyddsregler och frångänglighet. Det är alltid en balansgång.

Samma sak gäller ju även för hemmet där många spenderar mycket tid. Att man ser till att ha en alternativ väg ut och hur man använder sitt fysiska skydd när man är hemma.

Finns ju mekaniska lås med hemma/borta funktioner med där vredet på insidan kan inaktiveras om man är borta. Fönsterlås finns ju även i kodversion osv.

Men som du skriver wol är det viktigt att man tänker på frångängligheten med och då även gör medvetna val.
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet



Holger

#17 » 14:20:00, 07-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har låsbara handtag i alla fönster och dörrar. Men vi har en nyckel liggandes i närheten, icke synlig utifrån.

Mycket bra sammanfattning nimrod! Tack!


Det här med sammankopplade brandlarm tycker jag inte är så bra.
Ett brandlarm som löser ut hörs i hela huset, och det väcker en när man sover.
Med sammankoppling vet man inte vilket rum det brinner i och öppnar kanske dörrar som borde förbli stängda under flykt!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

dc_lindberg

#18 » 18:08:01, 07-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.
Har ju en vildsint hund :smile:


Åh! Har du en Chiwawa :-)
Papillioner är inte husrena... men vildsinta är de små monstren!
När helst man besöker någon med dylika bestar, så är man -alltid- "huvudmenyn".

Min tandläkare hade en snäll söt liten gullig knähund, vilket en lokal snickare också valt som sällskapande "pratkvarn" - Rottweiler, hane...
Ja - de -tror- de är lika stora som Chiwawa och Papillon, och ska promt sitta i knä på en! Kelsjuka någe sån in i... är de också!

Frågan du inte ställt än, och ingen annan heller ställt dig, är; vad ska du ha larmet till? Vad, ska larmet göra för dig och åt dig?

Jag skaffade Biltemas 46-313, som de slutat sälja... o jag behöver -fler- detektorer!...
Det är ett rörese"larm"; dvs jag får reda på om något rör sig framför en detektor. (inget mer)
Mitt behov är "tyst" rörelselarm, dvs en lite röd lysdiod som blinkar när larmet är aktiverat, och med god hörsel hör man basenheten tala om att en detektor aktiverats.

Varför inte mer avancerat, och nalle-baserat?
- Vad ska jag använda den informationen till?...
Polisen skiter i vilket - de snarare hjälper de kriminella i sin verksamhet... så bilder... njae... bättre att inte känna igen... man kan ju få dumma tankar i huvudet om/när man känner igen någon...
- larm till nalle... om jag inte är där... mår jag då bra om att vet att någon annan är?... har en granne som ringt mig ngr ggr när grannens larm gått... tjyvlarm... grannen mycket orolig... hm...

Om tjyven vill -in- så kommer tjyven in... pengar på ett larm är "bortkastade" pengar... bättre investerat i ett -bättre- skal skydd.
I sydeuropa har man galler framför fönstren - lätta att kapa med vinkelslip, men det låter, tar tid och -syns-, dessutom är det inte ovanligt med stålgaller både i dörrar och fönster samt innanför. Kvar blir att forsera väggar och tak... vilket ju är lätt i Sverige där man bygger husen som i tre små grisar hus 1... möjligen kanske hus 2, men "aldrig" som hur 3!... "Who's afraid for the big bad wolf..."


Mitt förlag i sammanhanget är alltså att du först klart definierar -vad- larmet skall göra får och åt dig.
Sedan -vem- , eller -vilka- som du tillåter känna till när du är hemma eller inte!... (är det verkligen så smart att tillåta annan, larmbolag, ha koll på när du är hemma, vilka som kommer hem till dig, hur länge de är där, osv... "rent mjöl i påsen"... men om den som samlar infon använder den -mot- då hjälper det inte hur rent mjölet än må vara... o digitala inspelningar av ljud och bild är -lätta- att "redigera"...)
Fysiskt hårt "Skal skydd".
Se hellre till att skapa "lagom besvärligt" för tjyven att besöka - är det -för- bra, då blir det en utmaning och "vad dölja sig där", och är det för klent så är det kanske svängdörrar (även om en godvän till mig valde att aldrig låsa hemmet - pga de kostnader skadegörelse vid inbrott medför; min vän kände då inte till Kungsörs vårdcentral på 70-talet... man hade brutit sig in i ett besöksrum och skulle ta sig vidare genom plåsteranläggningen, så man använder kofoten och bryter upp dörren mellan rummet och lokalen... istället för att -känna- på dörrhandtaget... dörren var olåst...)

Vad är den primära besökskategorin?
- traditionella "gentlemannatjuvar som Aren Lupin"?
eller
- narkomaner?
Mot narkomanen fungerar ett starkt skalskydd bäst, även om åverkan (skadegörelse) nog får ses som en garanti...
Mot den riktiga tjuven så är larmet med ljus och ljud bäst - de tycker inte om att bli störda under arbete!
Narkomanen bryr sig inte om ljus, ljud, människor, djur, osv etc - de är fullständigt pundade i kolan och totalt oförutsägbara!

Vad ska skyddas och vad kan "offras"?
Förr hade man "alltid" 2st plånböcker, en som tjuven kunde komma åt och man hade "råd" att förlora, och en som tjuven inte kom åt.

När ska skyddet vara och när ska det inte vara?

Det -enda- vettiga svaret jag fått om -varför- anlita larmbolag är att få trasiga dörrar och fönster snabbt täckta. Att "goda vänner" och "grannar" gärna passar på att förse sig istället för att hjälp - dvs "tillfället gör tjuven", och kan vänner och grannar låta -tjuven- få skulden, så passar de på.

Viktigaste frågan är:
- vad skall du med informationen om?
- hur kommer du att hantera vetskapen?
- vad ska vetskapen användas till?
- gör detta att du mår bättre, eller sämre?...

Du har hund.
Det är populärt med "trädgårdsgångar" med betongplattor... vad ska du ha hunden till?... Var det grusgångar, ärtsingel, så förstår jag nyttan av hunden - den hör minsta rörelse i grusgångarna. Men... så ska vi ha gasfyllda 3-4-glas fönster... = nästan 100% ljudisolering... vad finns då kvar för jycket att lystra till?...
Dvs - skalskydds funderingar; hur att få NN att avslöja sig -tidigt- och lämna spår efter sig som Polisens hundar kan följa (om de tillåts hälsa på förstås...)...

Lagom är bäst :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24 (trådstartaren)

#19 » 11:38:00, 09-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se, där... Nu ringer larmbolagen som aldrig
förr.

Google eller nåt annat har väl läckt mitt intresse.

Nåväl. Den senaste var inte lika hård på att sälja in varan per telefon, jämfört med den som gjorde hembesök.

Typ utryckning av väktare e t c, lär ju inte göra sig inom rimligt tid efter intrång.
Minst 60 km, till närmaste och fartbegränsade vägar. Inställelsetid i bästa fall 1.5 timmar.
Och ska då sen polis till platsen...

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Ivar Risslén

#20 » 12:50:20, 09-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se upp för bedragare de håller rätt på att du inte har något larm, så då vet dom att det är mindre risk att bli störda när de gör inbrott. Jag brukar berätta för säljarna att jag har ett egen konstruerat larm som är bättre och effektivare än vad deras är.
Errare humanum est

4 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg

#21 » 13:49:02, 09-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra idé Ivar!
Så enkel, men så svår att komma på - vilket det alltid är med det enkla ;-)

Tack för varningen också!
Borde insett att även om den som knackar på dörren ser ut att vara legitim, inkl ID-bricka osv, så knackar -aldrig- ett -seriöst- bolag på dörren! Dörrknackare = något är -fel- ! (o skulle det inte vara så, så är i alla fall bevisbördan omvänd; dvs -de- skall -bevisa- sin oskuld!)

Det enklaste är det svåraste att komma på!
:bira:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24 (trådstartaren)

#22 » 13:54:12, 09-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Kollade numret.

Ett etablerat företag.

Men i o f s, just de kanske är skojare hela bunten, typ 52 anställda. Med 12 pers redo för bryt, dygnet runt.
Väntar bara på körorder.

Som en äldre bekant sa: Ja ha, nu får jag plocka fram haggla igen.

:vissla:
.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Ambj72

#23 » 14:32:16, 09-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När vi hade flyttat hit till gården så ringde Sector och berättade att de hade en säljare ute i området och var jag intresserad så kunde han svänga förbi.

Svarade ärligt Nej.
Men likt förbannat dök säljaren upp 3h senare.

1 person gillar det här inlägget.
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91

Holger

#24 » 19:12:08, 09-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det är läskigt att de kan få fram telefonnummer så där, dvs säljaren befinner sig inom område X och de får fram alla telefonnummer för det området. Hoppas att sånt aldrig införs här. Här är det t.om. förbjudet att ringa upp om jag inte har "beställt" uppringning. Så ska det vara.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

mats_o

#25 » 21:53:53, 09-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ett förslag att vända på Nix registret, dvs enbart tillåtet att kontakta de som aktivt hade sagt ja.
Det lade man ned då de skulle drabba de stackars telesäljarna så hårt ......

3 personer gillar det här inlägget.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mats i Myrhult

#26 » 23:29:33, 09-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man sätta en etikett på dörren också. Securitas, varning för hunden eller sådan här,

Bild
Bild
Utan risk, ingen chans!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Volvot24 (trådstartaren)

#27 » 14:07:03, 10-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Ja, gubbs o damer.

Det blev inget larm med månadskostnader för ca 450 kr/månad.

Nu hoppas jag om nån känner till ett enkelt larm som kopplar upp via mobilnätet och
ringer eller messar två mobiler.

Ingång för några kameror, minst tre rökdetektorer, några tempvakter till frysar
e t c.

Inte typ Viltkamera.


Börjar med att montera en rök detektor i garaget. Sirenen från denna, inne i huset.

Visst finns det kommunicerade rökdetektorer, men de har oftast minst ett 9 V batteri och 6 st AA.

Sneglat på BT:s med lithiumbatteri.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

kimmen

#28 » 14:30:26, 10-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Arlo go 4g, 130 grader vidv. elansluten, finns laddbart batteri i kameran, kan prata med tjuven om han kan svenska, jag kan höra om han bryter sig in, får meddelande i telefonen, har också några andra överraskningar för fanskapen
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

4 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

dc_lindberg

#29 » 00:43:21, 11-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använder BT's 9V litiumbatterier i BT's larm (se ovan) och brandvarnare.
Finner dem prisvärda. Men (!) se till att spara kvittot! 10 års garanti! o sämsta jag fått från BT var ett i höstas som höll 2-3 månader, motpolen är flera stycken som hållit nu i 6år eller nått sånt, o ännu inte klagat ;-)

Jmf med Alkaliska konsum batterier... de håller 14 dagar (!)... kostar 40kr/st eller nått sånt. BT's litium kostar 60kr/st å håller i månader.

Är du -klar- över vad larmet skall utföra för arbete åt dig, och vilken info som du -vill ha- och vilken info som skulle göra att du mår inte bra?
Viktiga frågor att ta ställning till innan man införskaffar larm.

En annan fråga du inte ställde, men som blir naturlig, är givetvis att du skall kunna styra kamera med mobilen (du vill ju ha mobilanslutet larm). Att kunna panorera kommer du att vilja.

En till mycket viktig aspekt är natt-funktion. Finns kameror som ger "dags bilder" i becksvart mörker.

Den där listan jag påpekade tidigare om -är- bra att göra. Det ringar in och fokuserar, men kommer också att lyfta fram.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se