Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Villalarm Tankar kring

29 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Volvot24 (trådstartaren)

#1 » 09:36:39, 05-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Hade en larmförsäljare på besök, vilket satte igång huve.

Köpa rejäl hårdvara och tjänster för initialt dryga 8000 kr. Därtill månadskostnad på ca 500 kr/månad.

Då dyker det upp en massa frågeställningar.

* Om man antar att jag bor kvar i villan 10 år till, så blir kostnaden för tjänsterna 60 000kr + hårdvara.
Tror knappast jag har prylar värda såpass mycket, som en tjuv kan vara intresserad av.
Visst förstår detta med integritet, mitt, minnen, förstörelse o s v.
Har hemförsäkring och villaförsäkring.

* Tjänster. Larm via WiFi, fiber eller mobilnät.
Utryckning av väktare e t c.
På plats i bästa fall om några timmar.

* Men en driven tjuv, klipper fibern, kör igång störsändare mm.
Detta indikeras hos larmföretaget, som att kontakten är bruten.
Inte fasen drar de på stora larmet för det.
Och då är den besökande borta.

* Frågan är om inte ett vanligt gammaldags
trådbundet (inom villan) larm mellan de olika larmenheterna, givar mm samt juiceblandare och sirener är säkrare. Har sen tidigare tomrör inlagda till alla rum och friggebod. Sammankoppling på vinden...
Rester sen tiden före wifi och alla barnen nu utflugna, ville ha bl a TV och datorer sammankopplade. Så även sladdar för stora parabolernas styrning och signaler, fördelade i egna två oberoende hf-nät, med mottagare o datorer (för dekodning). Barnvänligt utbud på den ena mottagaren.

T o m stereons högtalaresladdar drogs över vinden.
Inget efter golven.

- Komplettering med viltkameror och detektorer för brand e t c, via nät o mobil som ett alternativ.

Allt med batteribackupp.
Har grannar i området, som det går att väcka. På plats inom två minuter, för koll o åtgärd.


- Bara tankar... Kring detta med larm i villa.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



Holger

#2 » 10:21:34, 05-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:* Frågan är om inte ett vanligt gammaldags
trådbundet (inom villan) larm mellan de olika larmenheterna, givar mm samt juiceblandare och sirener är säkrare.

Jag skulle nog gå den vägen med de förutsättningar du nämner (tomrör osv).
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Ambj72

#3 » 10:27:15, 05-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

JAg skulle också gå på trådbundet.

Både utomhus sirener och kraftiga ljusstroboskop inomhus.
Konfigurera med olika skalskydd och larmområden.
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91

Volvot24 (trådstartaren)

#4 » 10:36:07, 05-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Tack för era inputs

Oavsett inget som jag drar igång på stört.
Men kul att bolla, alternativ och inte minst kostnader.

Har ju en vildsint hund :smile:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Toost

#5 » 18:51:34, 05-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag misstror dessa "hemlarmsfirmor" , de skapar i mina ögon dels en oro/ångest inför inbrott och en tro på att man får nån form av skydd med ett larm.
Man får väl förmodligen ett väl fungerande larm, men sen månadsavgiften, vad får man som inte en god granne gör ?
Väktare ? vad tillför denne som inte en god granne gör ?
( i min ungdom sommarjobbade jag som väktare, "Gå inte in om ni tror att skurken är kvar i huset".)
Polisen , kommer kanske om nån timme, men det gör de även om grannen ringer.
Brandkåren, Yes, - om nu brandlarm ingår.

Polisens tips är att skaffa ett larm med den största siren man kan köpa, och sätta sirenen på taket, då blir tjuvarna dels inte långvariga i huset, och alla i grannskapet kommer hålla ögonen öppna.

1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

SKALLEPÄR

#6 » 18:55:53, 05-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har aldrig förstått detta med uppkopplat hemmalarm,dom kommer långt efter dom som gjort inbrott har försvunnit,så varför inte ha en kamera som e betydligt billigare som ser förövare innan dom börjar bryta på huset dvs en kamera eller fler som aktiveras på rörelse blir betydligt billigare uppkopplat till din mobil

5 personer gillar det här inlägget.
SKALLEPÄR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:10, 06-09-2015
Ort: Upplands väsby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx-2
Mf40r
T23
Belos 275 272

valberga

#7 » 19:51:47, 05-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller helt på trådburna larmgivare
Jag drog kabel till brytare till alla öppningsbara fönster och dörrar. En rejäl siren inne och ute, med blixtljus.
Det tar en tid att dra kabel men det är det värt. Skall det vara trådlöst så har man ju en massa batterier att se till att dom är färska.
Jag vet ju inte om det kan komma in störningssignaler i trådlösa larmindikatorer, men jag tycker det känns säkras att ha tråd.

Mitt det ringer upp förinställda nummer och det ringer upp om det blir strömavbrott. Det går då över till batteridrift.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

2 personer gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

Ambj72

#8 » 08:45:32, 06-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

valberga skrev:Jag håller helt på trådburna larmgivare
Jag drog kabel till brytare till alla öppningsbara fönster och dörrar. En rejäl siren inne och ute, med blixtljus.
Det tar en tid att dra kabel men det är det värt. Skall det vara trådlöst så har man ju en massa batterier att se till att dom är färska.
Jag vet ju inte om det kan komma in störningssignaler i trådlösa larmindikatorer, men jag tycker det känns säkras att ha tråd.

Mitt det ringer upp förinställda nummer och det ringer upp om det blir strömavbrott. Det går då över till batteridrift.



Jo jag råkade ut för just störningar. Som gjorde att centralen tappade en dekare lite till och från.
Och det gjorde valet enklare plus det att bekanta hade haft inbrott där larmet inte kunde ringa ut.
De misstänker att inbrottstjuvarna hade ngn for, av blockers med sig.

1 person gillar det här inlägget.
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91

RD350

#9 » 09:56:47, 06-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft verisure (securitas) nu i många år på mina tre hus, gård och stuga. Funkar aldeles utmärkt, äldsta larmet la av då byttes det till nyaste modellen på garanti. Kostar en del i månaden men tycker det är värt det. Kundkontakten fungerarbypperligt, både tekniker och "larmpersonal". Rökdeckaren räddade oss för ett par år sen, glömt värmeljus in nån lykta som blev för varm och tog eld. Verisure ringde upp men den vanliga brandvarnaren reagerade inte..... Lyktan åkte ut genom dörren och allt klarade sig utom nattsömnen.

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

valberga

#10 » 19:51:23, 06-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är klart att om man tar en larmfirma till att montera upp och prenumerera på larmbevakning, så sätter dom nog in riktiga grejor. Dom vill ju inte åka ut på fellarm som deras utrustning har orsakat.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

nimrod_pro

#11 » 21:30:47, 06-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med om att mycket reklam kring villalarm är rent av vilseledande och ger en falsk trygghet.
Innan man bestämmer larm tycker jag att man ska se över sin fysiska säkerhet. Själva larmet gör det inte svårare att bryta sig in utan verkar främst avskräckande och kalla på uppmärksamhet och få ev. åtgärd på krossade fönster så att det inte regnar in osv. Ett par tips nedan för att försvåra för tjuven.

Dörrar
Karm: Korrekt montering, har sett exempel på där man kapat fyra karmskruv och lyft bort både dörr och karm.
Låshus: Hakregellås med ordentligt monterat slutbleck förvårar att dela på dörr och karm.
Cylinder: Borrskyddad monterad utan att ovalen sticker ut utanför cylinderringen. alt. modern rund cylinder.
Bakkantsäkring: Förhindrar att man slår ur sprintarna och lyfter av dörren från bakkanten.
Negativ brytvinkel: Se till att ev. angrepp med kofot måste ske med negativ brytvinkel vilket gör att ev kofot inte får grepp eller pressar dörren i dess starkaste led.
Altandörr/fönsterdörr: Som ovan men med cylinder även på insidan. Har dörren en spegel på nederdelen av dörren kan du behöva komplettera med ett insparkskydd, en skruvad 1mm plåt duger bra.


Fönster
Fönster under 4m höjd till närmsta ståplan.
Klassiska excenterhakar kompletteras med fönsterlås. Ev. fönsterhantag byts till låsbara.
Behöver ens fönstret vara öppningsbart? Om inte så kan man skruva in i karm eller montera klossar med envägsskruv.
Korrekt montering av karm även på fönster.
Går glaset/fönsterkassetten att ta loss utifrån?

Larm
Vibrationssensor på utsatta dörrar som upptäcker kraftiga stötar eller återkommande små stötar från inbrottsverktyg.
Glaskrossensor finns bra akustiska om man har många fönster att täcka in.
Dessa två löser larm innan tjuven ens har gått in i lokalen. Lägg till att det är inte attraktivt att krypa genom ett trasigt fönster om det inte går att öppna detta eller det hela bredvid.

Beroende på vad man vill ha för funktionalitet på sitt larm så kan man välja att ha antigen bara ha ett skallarm eller även ett sk. volymlarm eller en mix av dessa.

Skallarm
Alla öppningar i huset larmas upp med magnetkontakt. Man kan då uppehålla sig i huset med larmet påslaget utan att larmet går.

Volymlarm
Utgörs av IR-deckare, mikrovågssensorer eller liknande detektorer som tar större ytor vilket kan vara tacksamt om man inte vill larma upp alla sina fönster.

Larmöverföring
Helst övervakad med GSM/IP
Ang. brandlarm så kommer man i många fall långt med ett par sammankopplade godkända brandvarnare på strategiska platser. Ljuder en ljuder alla för att lösa personsäkerheten. För egendomsskydd behöver man någon typ av åtgärd när man inte är på plats och då kan det vara aktuellt att koppla på larmet med t.ex. rökdetektorer etc.
Tänk på var du har dina största brandrisker, kök, rum med mycket elektronik, tvättstuga med tvätt/torktumlare.

Åtgärd
Om man tänker att en väktare ska ta tjuven på bar gärning så ska man ta sig en funderare till då jag varit med om rycktider allt från 8 minuter till 2 timmar beroende på var objektet ligger och hur mycket det är att göra för larmbolaget. De är dock bra att ha för att förhindra vidare skada genom att tejpa igen fönster etc.

Ditt egna beteende
Lämna inte bilnycklar eller värdesaker framme på köksbänken. Många av dagens fordonsstölderna idag görs genom att tjuven snor nyckeln som ligger framme på bänken.
:rock_on:
Christoffer

4 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#12 » 21:46:39, 06-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördelen med skallarm + volymlarm är att om skal larmar först och sedan volym så är det (tyvärr) rätt säkert att det är ett äkta larm.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Volvot24 (trådstartaren)

#13 » 22:18:35, 06-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Som villaboende har jag en falsk tro på att det inte går att ta sig in i min egna bostad. Stänger fönster o låser dörrar.

En sak är säker, vill jag ta mig in i huset bredvid, så gör jag det, men inte genom någon dörr.

Besvärligt genom dörrar. Slänger in t ex en pall genom fönstret. Löser ändå ut larm i vilket fall. Så blir det om det brinner hos grannen. Har då inte tid att leka JB.

Tiden är det som en objuden gäst har emot sig. Och möjligheten att ta sig iväg utan att bli identifierad.
Upptäkt räknar säkert en inträngare med.

Så tiden innan det blir besvärligt att komma iväg, helst obemärkt är avgörande.

Sirener, blixt, strålkastare som tänds, hundskall mm, förkortar tiden som den inträngande har på sig.
Grannarna reagerar och släpper sina bitska hundar.

Två timmar innan, och om väktare som inget kan göra, och / eller polis kommer till platsen.



.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#14 » 22:27:23, 06-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kände en butiksinnehavare på obygda.
Han fick en påringning om att det sent en kväll var besök i butiken. Typ bästa larmet...
Ringer polisen...

Han tog sig dit och smög in samma väg som de objudna.
Var väl förberedd på det som kunde hända.

En tog till flykten denna kalla vinternatt. Den andra blev kvar. Utsläpad o bunden i kylan, i väntan på polis.
Flera timmar senare kom ordningsmakten.

Ja, hur blev det?

Väntan blev så lång, typ välkylt, så allt gjordes upp på plats.

Aldrig mer skulle förövarna komma åter.


.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

wol

#15 » 23:26:12, 06-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var många bra tips som nimrod_pro hade och jag håller ned om att det finns en del förebyggande åtgärder som kan försvåra för en obehörig.
Men det finns en sak som jag har tänkt på flera gånger och det är att det rekommenderas att man skall låsa fönster och dörrar på nedervåningen. Det kan ju vara bra vid inbrott och att man då måste ha en nyckel även för att öppna inifrån försvårar ju även när tjuven skall tömma kåken och det är väl bra.
Men vid ett brand tillbud och man mycket snabbt behöver ta sig ut och med låsta fönster och dörrar då har man ju blockerat sin egna flyktväg och detta pratas det inte så mycket om.
Ett uppkopplat larm har en avskräckande effekt men den desperata tjuven skiter nog i om det finns ett larm men det kan ju vara bra om någon säkrar upp huset från följdskador som det lätt kan bli om ingen märker det på några dagar.
Ett uppkopplat brandlarm brukar ingå i villalarmen och jag ser det som en stor trygghet framförallt om man inte är hemma.
Är man hemma så räcker det med några vanliga brandvarnare så att man i första hand kan ta sig ut och i andra hand tömma några brandsläckare och larma brandkåren.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se