Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Bygga nytt knuttimrat bostadshus?

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Stridis2

#16 » 20:20:12, 12-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller huskonstruktioner finns det säkert lika många åsikter som husbyggare...
Lite av mina tankar. När det gäller priset så pratade jag med en snickare som håller på med gammal byggnadsteknik. Han har bl.a. byggt både korsvirkeshus, bålehus (skiftesverk) och minst en skånsk ryggåsstuga som består av både liggtimrat ryggtimmer och båle. Han påstod att om man jämför ett platsbyggt stolpahus med ett platsbyggt bålehus eller korsvirkeshus (kommer inte ihåg om även liggtimrade hus ingick i uträkningen) så blev stommen ca 10% dyrare för de ovanligare än för stolpahuset. Men ett bålehus består av ek som är mycket tåligare än granklädsel som stolpahuset har, så det är bättre hållbarhet.
Det viktiga i ekvationen är att stommen till huset är inte det dyra. Isolering, innerväggar, kök, badrum, värmeanläggning osv är samma pris på, vilken stomme man än väljer.

När det gäller knuttimring så ska man ha en konisk knut. Det finns färdiga stommar som har raka knutar, men när träet torkar på somrarna glappar timret för att bli tätt igen på hösten. Inget kul. Man behöver för övrigt använda tre olika sorters knutar (om man inte har absolut jämntjocka stockar). En där centrum ligger exakt en halv stockhöjd över föregående centrum, en där centrum ligger under halvstocksmåttet och ytterligare en om man ligger över.
Förr i tiden brukade man dreva med vitmossa. Nuförtiden kan man använda kraka eller tjärdrev, alltså tjärindränkt lindrev. Man brukar hugga eller fräsa in ett spår i underkant på stockarna där drevmaterialet kan få plats men ändå hjälpa till att täta mellan stockarna.
Ytterligare en personlig åsikt: Jag tycker att hus byggda av olika breda stockar har mycket mer liv i sig än de som har jämntjocka. Dessa får oftast i mitt tycke ett blackt, sterilt och tråkigt utseende.

Skulle jag byggt ett liggtimmerhus, vare sig med prefabricerad stomme eller platstimrat med olika breda stockar, hade jag reglat upp på insidan och isolerat allt med diffusionsöppen isolering (högst sannolikt träfiber typ Icell). Vill man kan man klä väggarna på insidan med träpanel av breda brädor. Då känns det lite som man ser timmerstommen inifrån också.

Ovanstående är mina privata reflektioner, inget försök att påstå att det är enda riktiga sanningen. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



willeryr

#17 » 09:14:34, 13-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle placera isolering på utsidan av timmerstommen vid nybygge/nyuppsättning när fönstren ännu inte är insatta (slippa få de insjunkna i fasaden av tilläggsisoleringen). Då används timmerstommen i sig bättre som isolering/ackumulator. Inifrån och ut räknat alltså; drevat timmer - träfiberisolering (typ hunton) - vindduk/vindskivor (typ hunton vindtät plus) - Panel.

Då får man en varm stomme, bara trä = diffusionsöppet och hanterar rörelser bra.

3 personer gillar det här inlägget.
willeryr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:55, 09-04-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 1959, LM 620

tortap

#18 » 09:32:08, 13-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Landmann

#19 » 20:33:58, 13-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

willeryr skrev:Jag skulle placera isolering på utsidan av timmerstommen vid nybygge/nyuppsättning när fönstren ännu inte är insatta (slippa få de insjunkna i fasaden av tilläggsisoleringen). Då används timmerstommen i sig bättre som isolering/ackumulator. Inifrån och ut räknat alltså; drevat timmer - träfiberisolering (typ hunton) - vindduk/vindskivor (typ hunton vindtät plus) - Panel.

Då får man en varm stomme, bara trä = diffusionsöppet och hanterar rörelser bra.
Bra tänk där tycker jag, man vill ha det tunga ”inne”
Å andra sidan blir det bara en dyr resning om man inte ska använda utseendet av timret. Då kan man köpa vanligt virke och huntons för dom pengarna och få bättre u-värde i väggen.
"Hur långt är ett snöre?"
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

willeryr

#20 » 09:53:16, 14-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Landmann skrev:
willeryr skrev:Jag skulle placera isolering på utsidan av timmerstommen vid nybygge/nyuppsättning när fönstren ännu inte är insatta (slippa få de insjunkna i fasaden av tilläggsisoleringen). Då används timmerstommen i sig bättre som isolering/ackumulator. Inifrån och ut räknat alltså; drevat timmer - träfiberisolering (typ hunton) - vindduk/vindskivor (typ hunton vindtät plus) - Panel.

Då får man en varm stomme, bara trä = diffusionsöppet och hanterar rörelser bra.
Bra tänk där tycker jag, man vill ha det tunga ”inne”
Å andra sidan blir det bara en dyr resning om man inte ska använda utseendet av timret. Då kan man köpa vanligt virke och huntons för dom pengarna och få bättre u-värde i väggen.


Javisst- ska man bygga helt nytt och bara ha timmerstommen "emellan" alla lager kan man lika gärna byta byggteknik eftersom att en sån stomme dessutom inte rör sig lika rakt igenom. (Liggtimmer är ju en seg konstruktion som vill kunna röra sig upp och ned medans skivor och dyl gärna har stumt den ledden = stående virke.)
Men att använda en gammal stomme och isolera på ovan sätt är ett väldigt bra sätt ur följande synvinklar: Ekonomiskt, kulturhistoriskt (hantverket), utseende, miljö. Enligt mig. :thumme:
willeryr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:55, 09-04-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 1959, LM 620


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: lasse66@telia.com, StoraKarr och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se