Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Måla plåttak

27 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

sjbrg

#16 » 19:49:31, 13-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Linoljefärg var standard på plåttak förr, och funkar lika bra nu. Förr grundade man med blymönja, men idag är det istället en miljö- och människovänligare järnmönja man använder som rostskydd.

För några år sen grundade jag min rostiga pannplåt (efter tvätt och slipning) med två varv järnmönja och sen två varv svart linoljefärg, baserad på grafit-pigment som är särskilt avsedd för plåttak. Jag köpte färgen hos Ottossons linoljefärg. Men är det stort tak kan du nog tjäna på att köpa linolja och en säck pigment och blanda själv. Drygt arbete, och bitvis hett om fötterna om man gör det barfota om sommaren!

Taket ser fortfarande jättefint ut, förutom på sidan där vi saknar snörasskydd. Vi får rätt rejäla iskakor på taket på vintern pga dålig isolering i talet (eller för mycket värme i huset!) och när isen släppte första vintern blev färgen avskrapad ner till järnmönjan här och där.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
sjbrg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:11, 06-07-2020



jonnordvall

#17 » 21:09:12, 13-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick offerten av en rödfärgare idag.
Priset på målning av mitt logtak hamnade på den facila summan 48 000 kr exkl moms.......... Nu är logen 10x38 meter med ett högt brant tak. Men fy farao vad jag inte känner för att lägga ut dom summorna för att få ett finare tak....
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

nogge

#18 » 22:26:59, 13-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Linoljefärg använde man tidigare bara för att det var den och slamfärg som fanns. Utvecklingen av färg har gått framåt dom sista 200 åren, finns ingen anledning att hålla fast vid gamla skitfärger. Bara miljömuppar och andra som lever på att lura folk att allt var bättre förr som snackar om att använda gamla metoder och material. Tänk vilken tid det skulle ta om vi skulle ha ett forum med de möjligheter som fanns förr, skriva ett brev, skicka med hästtransport och sen vänta på svar. Tur att nån uppfann nåt bättre som datorer och epost.
Men var och en gör ju som den vill, själv använder jag moderna färger och kör hellre nyare bilar än T-Ford trots att dom fanns förut och användes då.

1 person gillar det här inlägget.
nogge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:17, 13-10-2012
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4300

Skru'are

#19 » 22:43:29, 13-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä,nya skitfärger ska det vara! :idee: :djaevul:

4 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

tortap

#20 » 22:48:17, 13-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Isotrol är också baserad på linolja.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Lars_karlsson

#21 » 23:04:15, 13-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får tycka olika säger min dotter,, i ett modern färgsystem där man kan bygga upp ifrån början funkar de ganska bra, problemen kommer senare när det blir en mix av olika färger,
Jag är snickare och hemma använder jag traditionella färger tex ottolin, el Classon einwall
Vi byter väldigt mycket fasader pga färger som inte funkar
På tak vet jag inte riktigt vad som är bäst

1 person gillar det här inlägget.
Lars_karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:36, 02-09-2007
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6000
Ih 674 såld
valtra 900

DennisCA

#22 » 06:01:40, 14-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gammalt och bra eller modernt och dumt. Valet är ditt. Nu överdriver jag lite men det är ju bara roligt det. Men inte är det alltid nånting är bättre för det är nytt. Det har vi ju fått erfara. Moderna färger som ser till att träet ruttnar bakom dom t.ex. Själv har vi problem med den senaste och bästa färgen på vårt hus som byggdes nytt 2014, som inte vill fästa på hyvlade lister. Borde ha kört med linoljefärg där från början, blir ett riktigt skitjobb att ta bort, så därför ser det ut som det gör med flagnande plastfärg.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Ivar Risslén

#23 » 09:20:28, 14-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förr så var det målarna som blev sjuka, nu är det husen som blir sjuka. Det är bara att välja.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Anders.B (trådstartaren)

#24 » 09:34:44, 14-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förvirringen ökar :ohnej:

Jag använder inget annat än slamfärg på mina väggar oavsett byggnad på går'n.
Inte för att jag är miljömupp utan för enkelheten och literpriset plus att inte mycket slår utseendet när ytorna tillåts skifta beroende på väder och solens vinkel och styrka.

Roslagsmahogny eller tjära på dörrar och portar också det svårslaget över tid.

Diverse små byggnader med plåttak lagda av tidigare brukare kommer så sakta att konverteras till tegeltak igen så som det en gång var tänkt att se ut.

Med det sagt så är jag inte jättesugen på plastfärger då det inte brukar se så sköj ut efter 10 år..men jag blir gärna en inplastare om det kan bevisas vara rätt metod på just detta tak? :klia:
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Stridis2

#25 » 11:19:58, 14-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nogge skrev:...Utvecklingen av färg har gått framåt dom sista 200 åren, finns ingen anledning att hålla fast vid gamla skitfärger. Bara miljömuppar och andra som lever på att lura folk att allt var bättre förr som snackar om att använda gamla metoder och material...

Nogge: Med den attityden låder du precis som det ganska stora antal målarkluddar som inte har någon yrkesstolthet utan bara vill håva in snabba pengar på kunder som inte begriper bättre. Hur vet du att ett modernt målarsystem faktiskt fungerar över tid? Kan du garantera detta? Nej, just det, vare sig du eller någon annan vare sig vet detta helt säkert eller kan lämna någon form av seriös garanti.
Det finns otaliga "nya" system som kommit genom åren som inte har fungerat, allt från att färgen bara har ramlat av till att husen har ruttnat upp bakom färgen. Använder man något som har fungerat i 200 år så kan man förmoda att systemet kommer att fortsätta fungera ganska länge till, även om variablerna förändras lite (miljön har blivit aggressivare, träkvalitén har blivit sämre, linoljan renas för bra idag, man använder inte så giftiga ingredienser i färger längre osv). Vi vet om att det finns tjärade trätak som legat i 1000 år.

Min personliga teori om varför målarkluddar (alltså målare som inte har ett genuint intresse för yrket utan bara vill ha snabba pengar) förespråkar de moderna systemen är att de går oftast mycket fortare att få ett snyggt resultat än gammaldags färger. Linoljefärg kräver mer av den som målar, den behöver torka längre tid mellan strykningarna osv. Kunden som bara ser till det direkta slutresultatet vill inte betala för att få ett långsiktigt hållbart resultat utan anlitar "klipparen" istället för yrkesmannen.
Men, som sagt, detta är mina egna teorier, alla får tro vad de själva vill. :mrgreen:

Anders.B skrev:...Med det sagt så är jag inte jättesugen på plastfärger då det inte brukar se så sköj ut efter 10 år...

Inget egentligen användbart för dig, men jag köpte en begagnad kabintvätt i höstas. Den var bättringsmålad vilket kanske inte är så ovanligt inom industrin, men tyckte det var konstigt att man målat med en gråvit färg när maskinen varit ganska blå från början. Färgen flagnade så jag kunde spola av det mesta med hetvattentvätten, men döm om min förvåning när jag såg att färgflagorna var klarblå på baksidan men vita på framsidan. Trots att tvätten stått inomhus hela tiden hade den blå färgen helt försvunnit från ytan på den nya plastfärgen. :uupps:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

nogge

#26 » 15:33:48, 14-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina kunder måste vara bra dumma som kommer tillbaka för att få mer jobb utförda, dom till och med rekommenderar mej till sina bekanta. Har målat åt privatpersoner och företag i 45 år utan att behöva utföra en enda garantiåtgärd orsakad av något jag eller dom material jag använder har rått för. Om man använder moderna material som de är tänkta att användas så fungerar dom, att det finns klåpare som inte vet vad som ska användas, eller hur beror ju inte på materialet.
Nu lägger jag ner den här debatten, måla på med era linoljefärger ni som vill. :grin:
nogge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:17, 13-10-2012
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4300

Ivar Risslén

#27 » 15:38:20, 14-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Folksam testar vilka utomhusfärger som håller måttet. https://www.folksam.se/tester-och-goda- ... mhusfarger
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se