Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Såga egna Stolpar från Timmer som legat ute i 10 månader.

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

jonasgranlund (trådstartaren)

#1 » 16:14:44, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Vi har rejäla el-lina som går tvärs över vår mark och i Maj förra året så hade vattenfall lejt ut ett jobb om att ta ner skog längs linan, men sen kom de aldrig och tog hand om timret efter de staplat det. Och när vi ringde till de i höstas så visade det sig att något hamnat mellan stolarna mellan Vattenfall och det företaget som tagit ner skogen, så vi fick ta hand om timret ifall vi ville istället för att de då skulle köra ut en timmerbil.

Vi har ett logosolverk och har sågat en del timmer tidigare, men är det något speciellt man behöver tänka på angående sågning eller torkningen nu när det är skog som legat så länge? Detta är i höjd med Umeå men mot Norska gränsen. Man ser att det kommit lite vitt på ändträt på timmerstockarna men i övrigt ser de fina ut.

Hälsningar
Jonas
jonasgranlund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:42, 10-01-2021
Norge
Maskintyp: Traktor



roland 1970

#2 » 16:19:06, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med stor säkerhet inga som helst problem om det är friskt virke från början.

1 person gillar det här inlägget.
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

jonasgranlund (trådstartaren)

#3 » 16:45:25, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

roland 1970 skrev:Med stor säkerhet inga som helst problem om det är friskt virke från början.


Hej, det låter super,
jag har ett annat problem som jag skulle vilja lösa till denna sågning. För ca 10 år sedan gjorde vi en urgallring och tog då ca 50 träd själva som vi sågade upp till 4.5m långa 100x100 stolpar. Vi staplad dessa enligt vad jag trodde var konstens alla regler med ca 10st på bredd och 5 rader där varje rad hade 4st 10mm tjocka lister för att ge lite avstånd mellan raderna, de som vi använde tidigt såg riktigt raka och fina ut men de ca 20 st som är kvar nu 10 år senare har skruvat på sig en del så det är vridet kring 10-20 grader sin sin egna axel. Denna gången kommer vi nog såga kring 50st 150x150 Stolpar och och en del 145x45 reglar så jag skulle vilja hantera det så bra som möjligt efteråt så det inte blir skruvningar eller liknande igen, är det något som jag skulle ha gjort annorlunda? De befintliga stolparna ligger i ladugården och det är där jag tänkte lägga upp dessa nya stolpar också.
jonasgranlund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:42, 10-01-2021
Norge
Maskintyp: Traktor

Yanne

#4 » 19:40:08, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar gå bättre om man sågar okantade plankor 100mm, kanta sedan upp till 100x100 när det har torkat.

1 person gillar det här inlägget.
Yanne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:29, 25-11-2016
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Belos 272 o 252.

Bacon

#5 » 20:15:32, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en konst att såga, speciellt om kärnan är med i leken. Ibland är inte kärnan i mitten på stocken, försök väg upp stocken så kärnan är horisontell de första två snitten. Men även på stora industriella sågverk vrakas en viss procent för att det slår sig för mycket.
Jag försöker såga mer än jag behöver så kan man välja ut det bästa att bygga av. Det som väljs bort brukar alltid gå åt ändå, till korta bitar eller klyvas ner till nåt annat.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

jonnordvall

#6 » 20:51:54, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har möjlighet att hyvla virket, såga plank, hyvla och limma till stolpar. Om det nu stolpar man vill ha.
Fyrskäringar slår sig typ alltid..
"Börja inte trä jon!"

3 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

PeterR

#7 » 21:10:39, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lärt mig att nysågat virke skall torkas utomhus, väl ströat och ventilerat. När det torkat lägger man det inomhus. Kanske är helt ok att lägga in rått virke ändå?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

magloman

#8 » 21:20:57, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som John säger, fyrkanter är ett elände. Grejen är att det vrider sig när det torkar för fort. Tydligen behöver fyrkantiga torka väldigt sakta.

Ska absolut inte ligga i solen. Så helst in med det direkt efter ströläggning så inte solen kommer åt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

jonnordvall

#9 » 21:40:49, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedan kan väl virket blivit mer eller mindre blått om det är tall. Men det är ju inget som gör något i många fall av användning..
Hela mitt traktorskjuls resvirke va rejält blått men lika bra till det ändå :)
"Börja inte trä jon!"

2 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

threviel

#10 » 22:00:48, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sågade precis resvirke och brädor av fur som legat ute ett år efter fällning och som innan det fälldes hade dött av torkan 2018-2019. Det gick fantastiskt lätt att såga, var inte vresigt det minsta trots att man kunde tro att vissa av stockarna skulle krångla nåt djävulskt. Det var underbart vackert blått och fint på sina ställen. Vid samma tillfälle som vi fällde dem så fällde vi några granar som också fått ligga ute ett år, de gick till ved.

Jag lade upp det för torkning, väl ströat och utomhus, igår, så lite väl tidigt för att veta hur det blir efter tork.

2 personer gillar det här inlägget.
threviel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:40, 02-07-2020
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Kåell V7B
Monark 1189

jonasgranlund (trådstartaren)

#11 » 13:50:34, 19-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Stort tack för alla svar, nu känner jag nig redo att börja såga lite inför våren och de lite större stolparna som jag skulle göra 150x150 får bli 150x45 plank istället som jag sätter ihop 3 och 3 när de torkat ordentligt. :)
jonasgranlund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:42, 10-01-2021
Norge
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#12 » 21:57:09, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

150*150 (6tum6) är väl inte speciellt grovt. 6tum7 eller 6tum8 är ju ganska vanlig dimension till takbjälkar, och sådant virke har man lyckats torka i flera hundra år. Har du tid att låta virket torka som det ska så såga det till rätt dimension direkt. Gör en pallning som inte sjunker eller ruttnar men som släpper in luft underifrån. Betongblock är ett bra utgångsmaterial, därefter pallar man upp så alla ligger i absolut linje. Själv brukar jag försöka göra pallningarna i våg men det gör egentligen inte så mycket om stapeln lutar lite i längdled. Minst ett stör per meter, gärna mer (när vi torkar i virkestorken ströar vi på 50 cm avstånd), minst tre stöd på en lava och en bit av stolpen som sticker förbi yttre stöden. Som tvärstöd mellan betongblocken brukar jag använda 4tum4, men huvudsaken är att det är stabilt. Lägg ett lav med virke med luft mellan varje träbit, ca en tum. Behövs det större avstånd jämnar man ut dessa så avstånden blir lika stora. Därefter ströläkt ovanför varje pallning. Här är det viktigt att vara noggrann så de ligger exakt ovanför varandra. Jag använder entums ribbor som är 90 cm långa. Också viktigt att alla är lika tjocka. En som har fel mått förstör hela lavan.

Stapeln ska ligga luftigt men skuggigt. Inte direkt solljus och gärna inte blåsigt. När man har gjort den lagom hög så täcks den med lämpligt material. Eternitplattor är bra, lagom stora och så pass tunga att de ligger kvar vid måttlig blåst. Men det viktiga är att det finns bra möjlighet för luften att cirkulera runt alla träbitar. Absolut inte stänga in stapeln i en presenning!
Ju mer tyngd man har på desto mindre risk att träet slår sig. Därför brukar bitarna i botten av lavan vara bättre än de överst.

Gammal snickarregel säger att hårda träslag som bok och ek torkar ett halvt tum per år medan mjukare, som t.ex. gran, torkar ett tum per år. Så dina sextumsstolpar behöver torka i tre år om de är av gran (tre tum från undersidan och tre tum från översidan).

Lycka till! :thumme:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se