Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Växthus, båghus

49 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

PeterR (trådstartaren)

#1 » 22:41:52, 24-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En avknoppning härifrån:
PeterR skrev:Växthuset kom idag. Hustru vill ha säkrare odlingsbetingelser. 3x8 m båghus med 6mm kanalplast.

Bild

Och här skall det upp. Tagit ned de sista granarna, en ask och ett större körsbärsträd samt lite annat krafs.

Bild


Köpte av Averto i Lettland. Modell Comfort plus. 8200kr inklusive moms och frakt. En kamrat köpte samtidigt så frakten var lite lättare att förhandla om. (Det är två växthus på pallen)

Hustru, som är en upplyst och modern person och följaktligen har Facebook, följer några grupper i ämnet. Hon nosade upp denna leverantör, kollade runt (någon Maskinist också) om det var säkert och bra att handla av dem. Motsvarande i Sverige kostar betydligt mer, men blev tvungen att betala i förskott. Så här långt verkar det bra...
Tänkte först att bara ställa det på en träram, men grannen som har flera båghus, rådde att gjuta en lite högre ram i skalblock.

Jag har nu kommit lite längre och har ju lovat att en tråd skulle skapas. Om Ni har åsikter, funderingar eller bara arga eller glada tillrop: fyll på!
En förutsättning för att få upp växthuset var att gräva för en grund. Då var jag först tvungen att reparera grävaggregatet.

Beskrivet i verkstadsdagboken, en bild från 3/4

Bild

6/4. Då var det dags att sätta ut...

Bild

Fortsättning följer....

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV



PeterR (trådstartaren)

#2 » 22:56:45, 24-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

7/4 började jag gräva

Bild
Bild

Hittade självklart en kabel, men den ville ingen kännas vid. Blev lite fördröjd.
Hade skapat ett ärende i ledningskollen.se och fått svar från samtliga, men lik f*b*nn*t fanns där ett snöre som ingen vet var det hör. Till saken hör också att om jag förlagt grunden 20 cm närmare tomtgräns, så hade jag aldrig hittat denna. Nåja, kabeln klarade sig oskadd och flyttades nån decimeter åt sidan så jag kunde fortsätta. Kabel förlagd i grus med tegelstenar ovanpå.

14/4
Bild

Gjorde andra fynd också. Ett något anfrätt yxhuvud från Hults Bruk
Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

PeterR (trådstartaren)

#3 » 23:04:20, 24-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

15/4
Skalblocken levererades och avvägning av botten. Laser är bra skit! Skiljer ungefär 40 cm på marken, så jag valde att lägga tre varv med skalblock för att få en plan yta som samtidigt står stadigt. Vägde av med grovsingel ovanpå pinnmon. Försökte spara matjorden.

Bild
Bild
Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

PeterR (trådstartaren)

#4 » 23:14:19, 24-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

16/4
Yngsta sonen och HSB hjälpte till att ställa ut skalblocken.

Bild

20/4
Armerade och återfyllde så blocken ska stå stadigt när vi gjuter. Gjöt under tröskeln så det inte väller över när den stora gjutningen tar vid. Jag kommer att göra om gaveln och den närmaste dörren för att få lite bättre höjd på dörren.

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

PeterR (trådstartaren)

#5 » 23:18:28, 24-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

21/4
Betongbilen kom. 1,5 m³ är inget jag handblandar! Det är lite trångt i min infart, men chauffören fixade det galant. Samma chaufför hanterade rännan riktigt bra, nästan inget spill alls.

Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

PeterR (trådstartaren)

#6 » 23:31:04, 24-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

24/4
Jaha, ingen återvändo...
Dags att ta tag i själva monteringen

Började med att sortera upp allting. HSB är arbetsledare. Monteringsanvisningen är nog den sämsta jag någonsin stött på! Inte en relevanta mått finns med. Man jag klurade snart ut hur man skulle identifiera de olika delarna. Det fanns förborrade hål på några som kunde användas som någon form av riktmärke...

Bild

Inte helt lätt att passa in alla hål. Man fick bli lite kreativ.

Bild
Bild

Första gaveln ihopskruvad.

Bild

Dags att kapa till skivor för gavlar och luckor/dörrar. Använde sticksågen. Räknade ut att om jag började i rätt ände så skulle dörrens förlängning (20 cm extra) också få plats.

Bild

Gavel inpassad och fäst. Använde små vinklar från BT.

Bild
Bild

Fortsättning följer...

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

PeterR (trådstartaren)

#7 » 20:16:40, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

25/4
Det tar tid...
Borrade beslagen så propparna passar.

Bild

Alla bågar på plats. Lite klurigt att få det tillräckligt rakt. En gavel klädd. Ett bök med tejpen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Fortsättning följer...

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Hansborg

#8 » 21:27:37, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du nåt isolermedel mellan stenfot å järn?
Jag skulle nog sätta emellan nåt vad de nu heter skumplast eller takfilt?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

PeterR (trådstartaren)

#9 » 21:50:00, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju Du som är experten!
Tyvärr inte, men det kanske jag borde ha? Är ju aldrig försent att komplettera. Länk till lämplig produkt?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Hansborg

#10 » 06:00:43, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Det är ju Du som är experten!
Tyvärr inte, men det kanske jag borde ha? Är ju aldrig försent att komplettera. Länk till lämplig produkt?
Sånt man använder vid husbyggen, takfilt användes ju förr i tiden.. huvudsaken att vatten inte ligger runt rören. Ser ut att samlas en hel del vatten på stenfoten.. vatten luft järn om vartannat e ingen bra kombo..det finns ju sånt med lim på.. bättre avrinning från stenfoten önskas även så.. det börjar växa mossa på hyllan..

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

PeterR (trådstartaren)

#11 » 09:09:39, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det liknande detta Du menar? Om man limmar dessa över hela överdelen på betongen borde man vara säkrare?

Bild

Tyvärr blir det isåfall att lägga in det efteråt. HSBs födelsedag närmar sig med stormsteg....
Det är ju egentligen inte så svårt att ta bort plåtvinklarna och peta in remsan. Bygget är ju inte tyngre än man kan lyfta bågarna en och en med kofot.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

PeterR (trådstartaren)

#12 » 18:07:53, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andra gaveln och alla småbeslag är på plats. Inte de kraftigaste jag sett, men man får väl vad man betalar för? Inser att det hade varit bättre att skära/såga gavelbitarna på plats. Så gjorde jag på nr 2. Fixerade dörr och luckan med några plåtbleck under montering.
När HSB kom hem började vi lägga på själva taket. Tyvärr snubblade jag illa nedför stegen innan första var helt klar. Sitter på akuten just nu. Läkaren trodde efter en snabbtitt att det sannolikt är en fraktur.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Hansborg

#13 » 19:47:13, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Är det liknande detta Du menar? Om man limmar dessa över hela överdelen på betongen borde man vara säkrare?

Bild

Tyvärr blir det isåfall att lägga in det efteråt. HSBs födelsedag närmar sig med stormsteg....
Det är ju egentligen inte så svårt att ta bort plåtvinklarna och peta in remsan. Bygget är ju inte tyngre än man kan lyfta bågarna en och en med kofot.

Ja de va de jag tänkte på... behövs nog bara under järnet, så inte vatten ligget under järnprofilen.
Jag skulle gjort sockeln (heter det väl) lite lutande, har en tendens att samla vatten... Alger å sånt skit trivs ju därpå...
ena dagen torrt, andra vått o.s.v. sånt gillar rosttrollet...
Men nu e de som de e så det är väl bara å tuta å :driver:
Det kanske går att silikona nåt i ett senare skede om det visar sig vara behövligt!

Dom där utbuktade sidorna, tror jag är riktigt bra. Bra för snön vintertid, mera rum för tomatbladen vid väggarna = mindre grönska på väggarna!

Annars efter några år så blir dom där växthuserna ypperliga förråd! Har jag konstaterat för länge sedan! :lmao: De kan va bra att ta med i planeringen :laes_detta:

Det kommer att bli en hel del ogräs i mullbänkarna, eftersom du lämnar kvar matjorden, själv har jag föredragit betongolv å Kekkilä torvsäckar... :idee3:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Mikkel

#14 » 20:41:32, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte syllpapp, tjärpapp du ska ha? lumppapp är nog inte tänkt sitta åtkomlig för regn.
Fint blir det :thumme: och sveda o värk :svettas: men vad gör man inte för HSB :buga:
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

PeterR (trådstartaren)

#15 » 21:09:31, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Hansborg
Tror också att formen på sidorna är positivt. Blir ju också ca 30cm högre med gjutningen. Som Du skriver kan man ganska enkelt åtgärda i efterhand, men skulle nog sett till att få lite ”bulle” på muren? När/om HSB ledsnar på odlingen så har ju jag ett ypperligt förråd!
Att jag sparade matjorden är för att den är bland det bästa socknen kan uppvisa, även om det också innebär lite ogräs. Grästuvor, rötter och annat kommer att rensas ut så gott det går. Finns ju alltid möjlighet att tippa ut några kubik betong också?

@Mikkel
Tack! Tror jag får frikort från HSB resten av sommaren när det här är klart. Syllpapp är nog det man borde haft?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se