Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Kan man mäta "gungningar" vid nybygge

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 14:38:00, 26-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det nån mätmetod för att mäta gungningar på en byggnad?

Vi bor strax utanför tätorten i kommunen och nu håller dom på att göra ett nytt villaområde precis bredvid oss. När dom larvar runt med grävmaskinerna så gungar det i allt som är. Flera hus i området har fått rejäla skador, vi har klarat oss än så länge men jag gissar att det är en tidsfråga. Dom har grävt rejält djupt för vatten och avlopp och min gissning är att det inte är speciellt långt från schaktbotten till smäckleran. Det vi upplever som gungningar kan väl närmast beskrivas som svallvågor som uppstår när de larvar runt.
Det har varit ett företag här och satt upp vibrationsmätare med direktkoppling till grävmaskinisterna men dessa värden har inte överskridits enl kommunen.
Jag är rätt säker på att dessa mätare inte reagerar på gungningarna som är problemet.

Tips?
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil



Skru'are

#2 » 17:13:29, 26-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontakta tillverkaren av den uppsatta mätutrustningen.
Har man gjort sprickbesiktning?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

mattiaz (trådstartaren)

#3 » 17:38:09, 26-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte man har gjort någon besiktning. Isf utv utan vår vetenskap. Dom husen som har skadats har besiktas pga skador men eftersom inte deras mätutr inte har indikerat något anmärkningsvärt så har dom lite motigt tror jag.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

QV_

#4 » 17:40:39, 26-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fråga vad en besiktning kan kosta om du är orolig.
Man vill inte betala det vet jag men är man orolig så får man se det som en extra försäkringspremie.
Tala med dit försäkringsbolag och se vad dom tycker.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Skru'are

#5 » 18:15:57, 26-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sk sprickbesiktning skall göras före arbetena.
Den skall kommunen/exploatören låta utföra.

Vad lämnar tillverkaren för data om mätutrustningen? Det är fog för din misstro.
(Det är inte bara amplituden som avgör. Frekvensen/våglängden också. Jfr integralen för kurvan.)

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Skru'are

#6 » 10:03:18, 01-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det för dig?
Begär ut handlingar från kommunen. Riskanalys t ex. Mätningar skall vara tredimensionella för att få med vertikala vågor; "gungningar".
Vid sprängning är det oftast bara de horisontella vågorna man mäter och analyserar. SGU har kartor på markförhållanden.
Skulle vara intressant att läsa riskanalysen.... :laes_detta: och vilka krav den lett till.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

mattiaz (trådstartaren)

#7 » 10:55:19, 01-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!

Har varit out of town. Men tack vare ditt senaste inlägg så drog jag iväg ett mail till kommunen.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Skru'are

#8 » 13:36:51, 11-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tiden lider...
Anlita en välrenommerad konsult eller annan aktör i branschen för råd. Annars är det stor risk att du, som dina grannar, "hamnar i skiten".
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se