Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Spikpistol eller skruva?

40 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

QV_ (trådstartaren)

#1 » 17:39:04, 01-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha slagit i några hundra spik så märker jag att man är ovan att hamra. Det gör ont.
Nu gungade det fint så mothållet var bristfälligt, det hjälper ju inte till att göra det lättare.

Så nu surfar jag runt efter en spikpistol
Men som vanligt så vet jag inget om märken.
Det finns också med raka och runda magasin, för och nackdelar med det önskas också en förklaring på.

Sen så kanske man skall skruva allt istället? För OSB och gips spikar man inte upp.
Men råspånt på taket är kanske sådant som man spikar fortfarande?

Misstänker att det är tryckluftdrivna och inte gasdrivna som gäller, fast det verkar finnas batteridrivna också.

Har bara surfat runt lite så någon marknadsöversikt har jag inte.
Hoppas att någon byggare får lite skrivklåda
Prisbild är helst beg inom en prisklass som är hyfsat lätt att sälja vidare.....

Användningsområde är byggnation av villa


Gå till lösningen
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



David, Luleå

#2 » 17:58:54, 01-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att räknat slag/ tid när grannen spikade panel fick jag fort ihop att det på mitt panelbyte rörde sig om mer än 48 timmar konstant spikande. Inte räknat övrig brädhantering eller så. Bara slå med hammare.

Köpte en på Biltema. I början så fick man kassera de två sista spikarna när man laddade om men nu när den är välanvänd funkar den på alla sätt. Bara att mata på nya spikmagasin.

Vid den tidpunkten hade en kollega på jobbet. (Byggföretag) köpt två spikpistoler. En på Ahlsell och en på Biltema och det enda som skiljde på dem var färgen. Och priset... byggarbetarna hade dem parallellt och märkte heller ingen skillnad. De hade inte bekymmer med de sista spikarna. Så Det kanske mera hade med Biltemas plastbandsdraperi spik än pistolen att göra.

Min går bra med 50mm, 65mm och 75mm spik. 90mm spik får man slå ett hammarslag för att få ner de sista 10 spikarna innan kompressorn laddar om. Men det kanske har med kompressorn att göra...

Har bytt panel på huset och råspontat garagetaket. Spikat glespanel undertak och panel på garaget. Bara går och går.


Detta inlägg har valts som lösning


1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Wizzman

#3 » 18:49:35, 01-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Råspont brukar spikas men går nog fint att skruva. Så även läkt.
Panel tycker jag ska handspikas så att inte spikarna går in för långt och blottar träfibren = röta. Viktigt att man i så fall grundoljar ordentligt runt spikskallar.

Jag landade i att det är bättre att skruva än att köpa en "stompistol", som lekman blir det ju fel ibland och skruvar är lätta att "ångra", och priset på kvalitetsskruv är rätt vettigt nu för tiden. Men jag har å andra sidan inte så mycket jobb som kräver spikning framför mig...

Snickarna som gjorde vår tillbyggnad i våras skruvade det mesta, men till just råspont och läkt använde de spikpistol. Ytterpanelen handspikade de.

Till lister, panel inomhus osv är däremot en dyckertpistol utmärkt.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

BM425

#4 » 19:07:39, 01-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en Biltema stora (21 grad spikar) spikpistol till mitt husbygge, har fungerat ok. Har alltid en liten dorn o tång med om jag misslyckas med en spik så den fastnar i pistolen. Jag tog isär den och skar av 5mm på själva hammaren, det ger inte samma sår i trät.

21 grad spikar har större huvud än vad 34 grad spikar har.

Nackdelen med spikpistol är att det går att trycka igenom spiken utan att brädorna trycks ihop. Spikar man med hammare slår man samtidigt ihop brädorna tätt.

På panelbrädor vill man inte att spikens huvud ska gå in i trät, många spikpistoler slår in spiken o det blir ett jack i trät som sedan samlar fukt vid regn.

Har tagit för vana att alltid slå ett hammarslag på varje spik.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

kimmen

#5 » 19:27:34, 01-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle aldrig stå slå i fyr tums spik med hammare, inte ens en liten panelspik, spikpistolen är ett måste när man börjat använda den
Jag köpte min på Clas Ohlson, fungerar utmärkt till min lilla kompressor, har raka spik magasin, snabb att ladda, bara för delar, men man får smörja lite med 5-56 i bland

För panel, lister har jag en premium liten pistol som kostade dubbet så mycket, ( ej för märlor) den har en plastnos som går att justera perfekt för lister, panel , syns knappt något märke av spiken när den är inslagen, det här går inget vidare med en billig spikpistol för panel, där blir den märken och pistolen hoppar omkring
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

David, Luleå

#6 » 19:45:55, 01-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det du ska se till är att den inte in skjuta dubbelskott. Dvs om du håller in avtryckaren och den studsar så ska det inte gå iväg en till spik. En del kan man bara hålla avtryckaren nere och skjuta spik genom att stöta med pistolens spets.

Det kanske är bra med starka byggarbetare i en husfabrik. I alla andra avseenden så är det vansinne. Jag sköt (inte med min pistol) tre spikar ner i golvet på våningen under när jag i ett svårt läge skulle spika takfläkt liggande på mage med utsträckt arm. Dålig ställning och att pistolen började hoppa och skjuta hejvilt var inte bättre.

Har vart med om två arbetsplatsolyckor där en spikade fast sin hand och en skör sig i benet pga dubbelskott. Trots att de pistolerna var förbjudna på jobbet hade de kommit in via nån hyrfirma.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå

#7 » 19:50:07, 01-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Panel och läkt skjuten med Biltemas panelen med 65mm spik och läkten med 75mm

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Mattias Petterson

#8 » 20:05:00, 01-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser att locken på nedre bilden är för djupt spikade, och något på den övre är för grunt spikade.. svårt när det är olika hårt virke..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

bmi430

#9 » 20:32:24, 01-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en begagnad tryckluftsdriven Senco stomspikpistol för ett par år sedan. Rakbandad 34 graders spik upp till 90mm. Det jag kan säga är att jag använder den betydligt oftare än jag väntat mig. Ska jag spika mer än enstaka spik brukar den komma fram. Jag har för lite erfarenhet av andra märken eller modeller för att jämföra. Men köper du en kvalitetspistol eller har tur och hittar en billig som funkar bra har jag svårt att tro att du ångrar dig. Det är otroligt vad mycket arbete man sparar, inte minst vi som inte spikar för hand på heltid.

1 person gillar det här inlägget.
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mattias Petterson

#10 » 21:34:00, 01-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns en senco 34 graders till salu i min garage rensning tråd....
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Stridis2

#11 » 11:01:23, 02-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till lister, takpanel och annat finsnickeri inomhus kör jag mycket med tryckluftsdriven dyckertpistol. Helt suveränt snabbt och lätt hanterat, syns även mindre än handspikade dyckert.
Har jag mycket undertak (råspont) som ska spikas åker stora 21° spikpistoler fram, men annars används den aldrig. Trots att den är tillverkad i aluminium är den ganska tung, och framför allt otymplig. Konstruktionsvirke skruvas kanske 50%, resten handspikade. Ytterpanel endast handspik av anledningar som nämnts ovan.

Däremot takpapp är spikpistol helt underbart till, och det är många tusen pappspik som ska slås i i ett normalstort villatak.
Jag har min ställd så löst att nästan alla spik behöver ett extra hammarslag för att sitta perfekt, trots detta spikar jag många gånger fortare med spikpistolen än för hand, även om man räknar med förberedelser med att dra fram slangar osv.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

AndreasC

#12 » 20:50:50, 02-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man göra mer än en vägg så tycker jag spikpistol. Köpa eller hyra. Kanske bara fäst upp panelen o sen hyra o köra allt på en dag eller helg. På jobbat kör vi nästan allt med pistol. Och då för det mesta rundbandad, tryckluft. Har även en med rakbandad men den är batteridriven så den är inte riktigt lika snabb att ladda om men är smidig till gles och att fästa upp råspontsluckor. Men som sagt rundbandad för där är spikhuvudena runda. På dom rakbandade är dom som halvmånar. Så när man spikar panel så är det snyggare med runda skallar. Då ställer man ner trycket så att inte spiken helt går i utan att man får slå i det sista med hammaren så får man det snyggt och inga kratrar i panelen.

Mvh AndreasC


Skickat från min iPhone med Tapatalk
AndreasC
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:08:15, 02-11-2017
Ort: Jönköpings län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 685xl

Göran Wall

#13 » 21:39:22, 02-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välj kammad spik till spikpistolen så sitter det bättre! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Göran Wall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 24-11-2004
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR65
Gianni Ferrari 900
Haulotte H16TPX
Kubota F1900 x2
Oxen Minilunnare
Pel-Job EB506
Moheda 100/4WD med Källefall 400
Takejob TB016
Takeuchi TB80FR
Volvo EL70
Valtra 6350
Wood-Mizer LT15
Åkerman EC230B
Åkerman EW200

Stridis2

#14 » 22:42:07, 02-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

AndreasC skrev:...Men som sagt rundbandad för där är spikhuvudena runda. På dom rakbandade är dom som halvmånar...

Som jag förstått det hela så har 21° runda huvud medan 34° har halvmånar, båda raka magasin.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Michael Meier

#15 » 23:38:03, 02-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter spikarna tätt ihop är det halvmånar oavsett vinkeln.
Är spiken rakbandad så är det runda huvud på den eftersom det är distans mellan spikarna.
Rundbandad är per automatik bandad, alltså distans alltså runda huvuden på spiken.

Så har jag förstått det :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron