Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Carport av U-balk i gjuten betongplint. Bildtråd

50 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

marcusw (trådstartaren)

#1 » 01:24:15, 29-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att skydda maskiner och annat från nederbörd tänkte jag bygga en carport.

Relativt enkelt, hållbart och billigt vore att använda vanlig 100mm U-balk i 355 material.
Jag ville undvika fyrkantsprofil, fast det ofta är starkare, för att slippa kondens och rost från fukt på insidan, här ute i skogen kommer fukten inte bara från luften, även nerifrån från betongen går fukten rakt in i en fyrkantsprofil, samt en hel del diffunderar rakt igenom materialet utifrån och in.

Att lackera en fyrkantsprofil på insidan eller behandla med vax vore ett alternativ om man hade rätt utrustning...och orkade. Fast mycket jobb så det fick bli U-balk.

Jag tänkte ha 3 fack , en bil, en minigrävare och en minilastmaskin.

Måtten ex. takutstick blir : 9 x 4,6 meter, så varje fack får ca 3,3 meters bredd, bör gå öppna bildörrar utan allt för mycket plåtskador.
Höjden utan tak är ca 3,3 - 3,5 meter, så grävaren går in med en halvmeters marginal till taket.
Sidorna är tänkt att vara relativt öppna eftersom carporten ligger skyddad av maskinhall och skog, men om det snöar in för mycket så kan man ju sätta dit sidor där det verkar lämpligt.


Bild
Varje pelare gjuts på plats.
Innan gjutning har jag svetsat på horisontella plattjärn nertill på balken så att betongen hakar i ordentligt.
Jag blandar egen betong enligt :

10 liter 0-18 grus
10 liter ren finkornig natursand
10 KILO portlandcement.

Sen har jag relativt lite vatten för att ha ett bra VCT-tal.
Faktum är att min nyinköpta skitbetongblandare från ett blått stort lågkvalitetsvaruhus har lite för hög rotationshastighet för att kunna blanda betongen med riktigt lågt VCT-tal, betongen sitter kvar i blandaren och "följer med runt" om den är riktigt vätskefattig, blandar man blöt slafsig betong utan större krav på kontroll och hållfasthet är det såklart en fördel om det snurrar fort för att spara tid.

Först fixerar jag balkarna och ställer dom på en botten av markduk och packat 8-16 dräneringsgrus, sen häller jag i betongen.

Jag har ca 100 liter betong per plint och gjuthål , hålen är ca 70 cm djupa, relativt tåligt mot vind bör det bli.
En del av plintarna är gjutna i April och vi hade då ofta minusgrader på nätterna, då täckte jag betongen med värmematta.

Det här med betongrecept är minst sagt en hel vetenskap och bara det att blanda kilon och liter.... kan bli riktigt bökigt för den perfektionistiskt lagda. Många recept är i stil med "5 skyfflar grus" , och då är det verkligen inte särskilt noggrant.
Andra har helt uteslutit sand, kanske för att sant är en bristvara och att det inte kommer till (vad jag vet) några nya sandtag för större produktion.
Stenmjöl är en annan variant, ju mer jag läste och forskade om betongrecept ju säkrare vart jag på att extremt få vet exakt vad dom håller på med.
Det minsta man måste göra är att hållfasthetstesta betongen efter 4 veckor vid optimala förhållanden.

Så jag valde att blanda i princip 1-1-1 och det vart extremt stark betong, nästan lite överdrivet för plintar, men jag har lärt mig mycket om betong jag inte kunde innan.



Bild

De horisontella balkarna fixerar jag med tvingar och sen svetsar jag dom på plats med 1,2mm dualshielded rörtråd för vanligt stål, ca 230Ampere ligger jag på, Jag har ett 5 meters slangpaket så det fungerar riktigt bra.


Bild

Här har jag kommit lite längre , ligger runt 2-3 mm i tolerans på hela carporten. Svårt att få bättre när man är själv och jobbar.
Rörtråden fungerar jättebra och man kan slarva lite med att slipa rent fogytorna, det bränner in bra endå.

Fortsättning följer !
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

12 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v



Bymek

#2 » 08:15:17, 02-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt. Men inte rostar en fyrkantsprofil inifrån om du svetsar ihop dom, eller svetsar lock för ändorna. Kommer ingen luft in i dom så rostar det inte heller.
Bymek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:05, 11-03-2020
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#3 » 14:33:48, 02-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Procentar du inte nått i plintarna?
En del blandare har trumman i fel vinkel för att blanda optimalt, kan bli bättre om man klossar upp ena hjulet.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

torbjorn_forsman

#4 » 15:25:08, 02-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bymek skrev:Snyggt. Men inte rostar en fyrkantsprofil inifrån om du svetsar ihop dom, eller svetsar lock för ändorna. Kommer ingen luft in i dom så rostar det inte heller.


Men då måste det verkligen vara hermetiskt tätt, svetsfogarna absolut porfria osv. Annars får man räkna med att det kommer att bli fuktig miljö inne i dem.

Bästa lösningen är att rostskydda rören på insidan med hålrumsrostskyddsmedel, precis som man gör med dörrar och tröskellådor på bilar. Och se till att de är ventilerade så att inte fukt kan anrikas i dem, det ska finnas möjlighet till luftdrag längs med varje rör.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

marcusw (trådstartaren)

#5 » 00:08:00, 05-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bymek skrev:Snyggt. Men inte rostar en fyrkantsprofil inifrån om du svetsar ihop dom, eller svetsar lock för ändorna. Kommer ingen luft in i dom så rostar det inte heller.


Det kommer definitivt in fukt underifrån betongen. Självklart kan det hålla i många år innan det är genomrostat, men att få obehandlat järn att inte rosta utomhus.... ja det är svårt. Det är ganska vanligt att fyrkantsprofiler blir murkna i botten och behöver bytas ut efter X antal år. Finns bra utrustning för att rostskydda med olika medel och/eller lackera insidan av fyrkantsprofiler, men nu valde jag U-balk ivf.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#6 » 00:14:05, 05-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Procentar du inte nått i plintarna?
En del blandare har trumman i fel vinkel för att blanda optimalt, kan bli bättre om man klossar upp ena hjulet.


Procentar ? Det är armerat i plintarna om det var det du menade.

Jag har provat det mesta med denna skräpblandare och det blir inte helt 100% om man vill ha lågt VCT-tal, en annan blandare som jag tidigare använt snurrar långsammare och då blev resultatet bättre. Å andra sidan är det ju ingen järnvägsbro jag gjuter. Så det får duga.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#7 » 01:01:16, 05-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

I dag har jag fått på två horisontella balkar som plåttaket skall ligga på.
Lyfte med minigrävlingsmaskinen för att den stod närmst och jag behövde testa tiltfunktionen på en avjämningsbalk jag precis byggt.


Bild
två 5-meters stumpar som skall tejpas ihop.

Balkarna kom i 10-meters längder och jag kunde bara ta 6 meter på ett trafiksäkert sätt med min släpvagn så jag kapade alla balkarna på plats, enligt ett kapschema, för att få på dom på släpvagnen. Kunde köpt transport med lastbil men det skulle bli väldigt dyrt eftersom jag bor 3 mil enkel resa från inköpsstället och totalvikten på balkarna var bara 1 ton så det kändes nästan onödigt....


Bild
Sådär , urslipat runt om, dags att tejpa ihop.

Den observante ser att båda balkar linjerar i överkant, och att den högra är 1,5mm för stor i nederkant. Jag har sällan sett detta på 355-balk från SSAB. Känns ju lite B måste jag säga, tur det bara är en carport ute i skogen....

Vart så förvånad att jag tog en runda med ett skjutmått och måtten är lite si-och-så , bredden på 100mm stämmer bra på alla balkar, men flänsarna som skall vara 55mm varierar mellan ca 54mm och 56mm , och när två avvikande mått möts ser det ju inte så snyggt ut.


Bild

Eftersom det är ganska tunt gods i dessa balkar så la jag en bottensträng med vanlig ER70-S6 0.8mm solidtråd och ca 120A , såg bra ut på baksidan också.
Sen två strängar med 170A, då var bitarna rejält varma så det brände in rejält. Hade velat köra med 1.0mm solidtråd men jag hade ingen svets laddad med rätt tråd... lat...

Sen har jag en pall med 0,6 ton plåtak, ca 60m2 och 0,8mm tjocklek om jag inte minns fel... Har ingen som helst aning om hur jag har tänkt att få upp taket eller huruvida jag skall använda popnit eller något sorts plåtlim för att takremsorna skall bli stadiga sinsemellan. men det löser sig säkert, en stor ask balkskruv för att skruva plåttak har jag dock. Får börja där. Taket är i form av remsor om 5,2 meter med bredden 860mm , högprofiltak skall det heta och tåla normal snölast upp till 6,0 meter spännvidd. min spännvidd är 4,6 meter så det borde hålla för snölast 2.0 som vi har här. Sen kan man ju undra vad "normal" snölast är.....

Köpte 5 liter 2-k polyuretanfärg för att måla carporten, jag är van vid RAL-kulörer och köpte färgen "illröd", min fru påstår att det blir för skrikigt..... så... funderar på någon RAL-grå...
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

4 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

uppland2

#8 » 06:51:05, 05-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcusw skrev:Procentar ?


När man blandar in sten i gjutningen för att spara på betongen brukar det kallas att man procentar.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

marcusw (trådstartaren)

#9 » 08:16:23, 05-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:
marcusw skrev:Procentar ?


När man blandar in sten i gjutningen för att spara på betongen brukar det kallas att man procentar.


Ok, nja... då hade jag nog i första hand haft mer 0-18 grus.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

magloman

#10 » 08:44:51, 05-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt bygge :thumme:

0-18 har nollfraktion i sig och gör således betongen svagare. Sten blandar sig inte med cementen och räknas inte in vid betongblandningen.

Men 8-16 får samma funktion som stora sten. Tror det kallast ballast.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

marcusw (trådstartaren)

#11 » 20:35:06, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild

Nu har jag kommit så långt att nästan allt är svetsat och det är dags att pensla på färg.

Kommer fuskslipa av det värsta som är rostigt, sen blir det penselmålning med en mörkgrå 2-k polyuretanlack 4:1 och några matskedar thinner så penseldragen flyter ut bättre.

Jag tror att hur jag än gör så kommer plåttakets utlagda bredd inte att stämma på millimetern med bredden på carporten, så jag har sparat 100 mm för mycket i utstick längst bort på bild 1, och när jag kommit dit med sista takremsan så blir det lite enklare att se måttet.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

3 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

fretchi

#12 » 21:16:27, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför har du satt bärlinan liggande? Den är ju mycket svagare om den belastas den ledden.

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

marcusw (trådstartaren)

#13 » 21:30:01, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Varför har du satt bärlinan liggande? Den är ju mycket svagare om den belastas den ledden.


Jag tycker sammantaget att det vart mest fördelar att ha det så, både estetiskt samt för konstruktionen.

Svagare ? hmm..... den här U-balken har 100x5 mm liv , samt 55x8 mm fläns, borde inte bli någon större skillnad ?

Jag skulle nog se det som att 2 st 55x8 är minst lika jobbiga att böjja som 1 st 100x5.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

tortap

#14 » 21:58:35, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fel. Stående så böjer du inte 100x5. Du försöker slita av 55x8 på cc 100.

2 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

marcusw (trådstartaren)

#15 » 22:11:33, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Fel. Stående så böjer du inte 100x5. Du försöker slita av 55x8 på cc 100.



Slita av ?

Klart man kan böja 100x5 , men om du menar att 100x5 skulle vara mycket styvare än 2st 55x8 så får du gärna förklara varför.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se