För att skydda maskiner och annat från nederbörd tänkte jag bygga en carport.
Relativt enkelt, hållbart och billigt vore att använda vanlig 100mm U-balk i 355 material.
Jag ville undvika fyrkantsprofil, fast det ofta är starkare, för att slippa kondens och rost från fukt på insidan, här ute i skogen kommer fukten inte bara från luften, även nerifrån från betongen går fukten rakt in i en fyrkantsprofil, samt en hel del diffunderar rakt igenom materialet utifrån och in.
Att lackera en fyrkantsprofil på insidan eller behandla med vax vore ett alternativ om man hade rätt utrustning...och orkade. Fast mycket jobb så det fick bli U-balk.
Jag tänkte ha 3 fack , en bil, en minigrävare och en minilastmaskin.
Måtten ex. takutstick blir : 9 x 4,6 meter, så varje fack får ca 3,3 meters bredd, bör gå öppna bildörrar utan allt för mycket plåtskador.
Höjden utan tak är ca 3,3 - 3,5 meter, så grävaren går in med en halvmeters marginal till taket.
Sidorna är tänkt att vara relativt öppna eftersom carporten ligger skyddad av maskinhall och skog, men om det snöar in för mycket så kan man ju sätta dit sidor där det verkar lämpligt.
Varje pelare gjuts på plats.
Innan gjutning har jag svetsat på horisontella plattjärn nertill på balken så att betongen hakar i ordentligt.
Jag blandar egen betong enligt :
10 liter 0-18 grus
10 liter ren finkornig natursand
10 KILO portlandcement.
Sen har jag relativt lite vatten för att ha ett bra VCT-tal.
Faktum är att min nyinköpta skitbetongblandare från ett blått stort lågkvalitetsvaruhus har lite för hög rotationshastighet för att kunna blanda betongen med riktigt lågt VCT-tal, betongen sitter kvar i blandaren och "följer med runt" om den är riktigt vätskefattig, blandar man blöt slafsig betong utan större krav på kontroll och hållfasthet är det såklart en fördel om det snurrar fort för att spara tid.
Först fixerar jag balkarna och ställer dom på en botten av markduk och packat 8-16 dräneringsgrus, sen häller jag i betongen.
Jag har ca 100 liter betong per plint och gjuthål , hålen är ca 70 cm djupa, relativt tåligt mot vind bör det bli.
En del av plintarna är gjutna i April och vi hade då ofta minusgrader på nätterna, då täckte jag betongen med värmematta.
Det här med betongrecept är minst sagt en hel vetenskap och bara det att blanda kilon och liter.... kan bli riktigt bökigt för den perfektionistiskt lagda. Många recept är i stil med "5 skyfflar grus" , och då är det verkligen inte särskilt noggrant.
Andra har helt uteslutit sand, kanske för att sant är en bristvara och att det inte kommer till (vad jag vet) några nya sandtag för större produktion.
Stenmjöl är en annan variant, ju mer jag läste och forskade om betongrecept ju säkrare vart jag på att extremt få vet exakt vad dom håller på med.
Det minsta man måste göra är att hållfasthetstesta betongen efter 4 veckor vid optimala förhållanden.
Så jag valde att blanda i princip 1-1-1 och det vart extremt stark betong, nästan lite överdrivet för plintar, men jag har lärt mig mycket om betong jag inte kunde innan.
De horisontella balkarna fixerar jag med tvingar och sen svetsar jag dom på plats med 1,2mm dualshielded rörtråd för vanligt stål, ca 230Ampere ligger jag på, Jag har ett 5 meters slangpaket så det fungerar riktigt bra.
Här har jag kommit lite längre , ligger runt 2-3 mm i tolerans på hela carporten. Svårt att få bättre när man är själv och jobbar.
Rörtråden fungerar jättebra och man kan slarva lite med att slipa rent fogytorna, det bränner in bra endå.
Fortsättning följer !