Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Min tillbyggnad - bildtråd

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Wizzman (trådstartaren)

#1 » 13:56:53, 05-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har ganska länge funderat på att bygga till huset. Jag, sambo, dotter på fyra år och snart en liten krabat till bor i ett hus på landet. 1.5planshus med 108kvm boyta, ca 20kvm källare (hobbyrum + tvättstuga + värmepump + hydrofor etc). 5.2ha mark och ett par uthus. Vi trivs kanon här, rent ekonomiskt hade det annars varit bättre att sälja och köpa något annat större.

Boytan i sig hade kanske räckt, men med planlösningen som är så är vi lite trångbodda. Vi har kollat på lite olika lösningar under åren. Vi valde till sist att förlänga den ursprungliga huskroppen med ca 4.8 meter vilket ger ett rum nere på ca 26kvm (vardagsrum/tv-rum) och ett sovrum med snedtak på övervåningen, ca 18 kvadrat. Samtidigt var det gamla taket 40 år gammalt, så vi ville byta tak samtidigt.

Lokala snickare kontaktades för en kostnadsuppskattning. De uppskattade timmarna, och jag tog hjälp av en bekant som har byggvaruhandel att uppskatta materialkostnad. Ett problem är att berget stack upp där tillbyggnaden var tänkt, så sprängning / spräckning skulle bli nödvändig. I början trodde vi att detta skulle bli väldigt dyrt, men det blev klart rimligt.

Vi hamnade på ca 500-600 tkr totalt i uppskattningen, då med en hel del eget arbete förstås. Vi bestämde oss för att låna 600k om det gick, och om bygget blev dyrare skulle vi skjuta till med besparingar.
Att få lånet beviljat var inte det enklaste, trots att vi endast hade 250tkr i lån sedan innan. Banken lånar gärna ut 5 mille till en villa i stan, men inte 850tkr till ett "hästställe" på landet visade det sig.
Nåja, efter att till sist ha fått tag i en mäklare som värderade fastigheten så var det inte längre några problem, och i slutet av förra året bokades snickare och sprängare upp.

Tanken var att göra så mycket markarbete som möjligt själv. d.v.s allt utom sprängningen och sedan låta snickarna göra grunden, resa stomme och göra huset klart för målning utvändigt. Invändigt fick det bero lite på hur vi låg till kostnadsmässigt när vi kommit så långt, men huset skulle vara rätt i alla fall, så man kunde jobba oberoende av väder.

Jag kommer lägga ut bilder och text lite då och då, men bygget är ganska färdigt nu - I vardagsrummet återstår taklister och en tröskel (+att braskamin ska monteras). Målning utvändigt är påbörjad (vi tänkte måla om hela huset samtidigt, återstår att se om det är en bra idé då vi väntar tillökning om mindre än 2v). Sovrummet uppe är inte prioriterat, men golvspånskivan är på plats, taket har glespanel och tre av fyra väggar har fått gips + OSB. Elen är också dragen men bara delvis inkopplad.

Såhär såg det ut innan:
Bild

Berget avtäcktes med min 2.7t grävare. Dottern hjälpte till med sina spadar också :grin:
Bild
Bild
Bild

13 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR



Wizzman (trådstartaren)

#2 » 14:07:34, 05-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I mitten av december kom sprängaren. Han kollade på berget och sa att här är nog bäst att hydraulspräcka. Berget är hårt, så det lämpar sig bra för hydraulspräckning. Vi skulle kunna spränga också, men vi får ladda klent så nära huset, så det kommer antagligen bli dyrare då sprängmattorna måste av/på ofta. 12h höll han på, mycket duktig kille! Knappt 30tkr kostade det efter ROT, med alla transporter etc. Jag hade förberett ganska noga - tagit ut höjder, märkt ut vart tillbyggnaden skulle stå, och säkerställt att jag kunde få ner regnvattenbrunn utanför tillbyggnaden. Maskinisten lastade de stora sprängstenarna i min lastmaskinskopa så vi fick undan allt som var för stort för att ligga kvar i grunden.

Plattan blev förresten precis under 30kvm. Det var nämligen gränsen för att slippa göra bygganmälan eller söka bygglov.


Bild
Bild

14 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Wizzman (trådstartaren)

#3 » 14:18:09, 05-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu skulle då grunden fyllas upp till rätt nivå.
Jag hade konsulterat en bekant som jobbar i byggbranschen, han kollade med sakkunnig på sin arbetsplats angående dränering. Regelrätt dränering ska inte vara nödvändig med dessa förhållande, där huset ligger högt på en kulle, så länge jag leder bort regnvattnet. Det är markduk både under och över makadambädden, samt runt regnvattenröret, så om det mot förmodan skulle bli någon övrig fukt kan den rinna i makadamen.

Jag valde att först fylla med makadam 8-11 för att det skulle rinna ner ibland sprängstenen, därefter 8-16. På toppen ville snickarna ha finare material, om jag minns rätt blev det 4-8 med en markduk under.
Har bara en rundpadda själv, så jag hyrde en 500kg padda för att skaka ner makadamen i sprängstenen så gott det gick, sedan körde jag finliret med egen padda. För säkerhets skull la jag en radonslang i grunden som jag kan gräva fram och koppla en radonsug till om behovet skulle finnas.

Bild
Bild

Gjutning av plattan.
Jag hade vägt av den fina makadamen så den var inom några millimeter och paddat. Nu tog snickarna över och satte grundelementen och isolerade - 30cm cellplast. Vi la 20mm golvvärmeslang, två slingor, armerade med sk villakorgar och armeringsnät 6150. Jag förberedde sådant som de ville ha hjälp med så gott jag kunde - fyllde mot L-elementen med makadam osv.

Vi gjöt den 22 Januari och det var kallt. Valde därför en betong som klarar frysning men jag var ändå orolig, så jag åkte och köpte lite mer cellplast. Ca 9 timmar efter gjutning la jag på cellplasten på plattan. På morgonen efter plockade jag av cellplasten, vattnade (inte så smart skulle det visa sig), på med en presenning och därefter cellplast igen. Betongen höll 40 plusgrader i flera dagar trots minusgrader i luften.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

18 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Wizzman (trådstartaren)

#4 » 10:32:33, 06-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plattan gjöts som sagt 22 Januari, ganska snart därefter började snickarna regla upp väggarna. Här skulle jag få det lite lugnt tänkte jag, men det var ändå alltid något att göra. Inte minst ordna så att material fanns hemma, lyfta fram saker med hjullastaren, lyfta upp saker på ställningen mm.

4 Februari:

Bild

11:e Februari. Mellanbjälklag på CC 40 Cm för att kunna gå ner till 45x195 p.g.a lite snålt med takhöjd.

Bild

Takstolarna köptes färdiga från en takstolsfabrik. Kostade ca 10k inkl frakt och att få dem lyfta på plats.

Bild

Dagen efter hämtade jag panel. Hade hittils beställt det mesta med hemleverans, men ville välja ut brädor själv. Snickarna varnade mig för kupade brädor då de ofta spricker när man slår dit lockläkten. Bra med stort släp.

Bild

Har visst ingen bild där råspont och papp är på, men det skedde i alla fall dessa dagar. När taket var på ville vi städa ut all snö innan det blev milt, så att det inte blev blött överallt. Dottern assisterade :grin:
Nu 13 Februari.

Bild

19 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Skru'are

#5 » 11:44:39, 06-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sådan liten person kan bidra mycket - inte minst att motivera pappa som därmed får mycket mer ork. :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Wizzman (trådstartaren)

#6 » 13:23:57, 07-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var det då mitten i Februari. Innan veckan var slut hann snickarna spika lite panel. Det blev stående panel, 22x170 + lockläkt 22x45. Södras färdiggrundade panel.

På måndagen när de kom så beräknades vädret bli bra hela veckan, så snickarna beslutade sig för att byta taket.
Jag körde fram traktor och tippvagn som de slängde av pannorna i. Den äldsta delen av huset (mitten 1800-talet) hade spåntak. Här la man oljehärdad masonite på. Det var en del pill för dem med att rikta taket.
Den delen som byggdes till 1981 hade råspont med papp. Råsponten var i bra skick, så endast papp byttes.

Det underlättade nog en hel del att jag kunde lyfta upp exempelvis masonite med lastmaskinen.

Benders Candor Palema betongpannor blev det, de har en glattare yta som ska vara mer motståndskraftig mot påväxt. Drygt 1700 pannor gick det åt, och det tog tre snickare 4 dagar att byta taket + plåtslagarens arbete. Kostnad för själva takbytet blev totalt ca 122 000kr. Skönt att ha ett nytt tak så man slipper oroa sig för det - vi hade en vattenskada för några år sedan där vatten läckte in vid skorstenens plåtarbete.

Skräpet tog jag hand om själv, pannorna blev fyll, och allt virke / plåt sorterade jag i högar och åkte upp med traktor och tippvagn när det var "Mini-ÅVC" här i byn, då man kan lämna vissa saker en gång varannan månad.

När taket var klart så fortsatte de sätta panel, fönster, dörr, foder etc.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

20 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Holger

#7 » 14:18:06, 07-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jösses vad snyggt det blev! :buga:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Wizzman (trådstartaren)

#8 » 08:15:21, 08-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja vi är väldigt nöjda :) Hade funderingar på att bygga ut åt andra håll, men då hade det bara blivit ett rum. Nu blir det ett vardagsrum nere och ett sov/barnrum uppe.

Efter ett antal år som husägare har jag tröttnat på att riskera livet på stegar, och nu skulle huset målas. Vi har dessutom en hel del jobb på uthusen framöver.
Köpte visserligen en skylyft för några år sedan. Den är jättebra till korta snabba jobb som att sätta upp en markis eller tvätta huset. Men nu tänkte vi måla hela huset och då kommer vi behöva byta en del panel etc. Dessutom är det bra om två (eller fler) kan jobba samtidigt.

Köpte därför ett par sektioner Haki-ställning. Kompletterade senare med mer trall, några diagonaler och nåt räcke till. Tror man får tillbaka pengarna om man mot förmodan vill sälja i framtiden.

Snickarna isolerade väggreglar och tak, satte ångspärr samt installationsreglar på de nya väggarna (glespanel på taket på övervåningen). De gamla ytterväggarna lämnades som de var.
De monterade även den spårade golvspånskivan på övervåningen för att ha något att gå på när de isolerade taket. I taket monterades en luftning, först vindavledare i wellpapp ner mot takfoten därefter masonite på läkt (25mm).

Gräsmattan tog rätt mycket stryk av byggtrafiken.. Kranbilar för takpannor och takstolar, betongbil, samt allt körande med traktor och hjullastare.
Det blev ytterligare några resor till byggvaruhandeln för kompletteringshandling. Väldigt smidigt att beställa med hemleverans annars. 550kr plus moms kostade det att få ett lass hemlevererat, och då fick jag hem mer än vad jag hade fått på tre resor med det egna släpet. Men då behövs viss framförhållning, och dessutom vill man välja en del virke själv.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

11 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Wizzman (trådstartaren)

#9 » 10:52:21, 09-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var vi i början av Mars och snickarna var klara med sin del. Tanken var alltså att vi skulle göra resten själva. Därför sjönk takten ganska rejält...

Det första jag gjorde var att rikta upp de gamla ytterväggarna / skruva upp installationsreglar. Har visst bara bild på det jag gjorde på övervåningen, annars har den generella tanken varit att prioritera rummet nere (TV/Vardagsrum) då rummet uppe ska bli ett sovrum som vi inte har behov av ännu på ett par år.

Med hjälp av en kompis som är rörmokare kopplade vi in golvvärmen i plattan också. Lånade även en fräs till golvspånskivorna för att fräsa vändningarna till slangen av honom.

Hyrde en golvslip med diamantskär för att slipa bort ojämnheter och betonghud på plattan, och så kopplade jag ihop stuprören med regnvattenbrunnen. Senare gjorde jag om det lite och satte en bit PVC-rör mellan renstratten och vinklarna. PE-plasten är tydligen inte så UV-tålig. Tanken är att sätta något skydd över PVC-röret också men det har inte hänt ännu :grin:

Tanken är ju att måla hela eller det mesta av huset i år, så jag passade på att tvätta det i mitten av April för att det skulle hinna torka till sommaren.

Pratade med min elektriker, han tyckte att jag skulle sätta dosor, dra flexslang och dra i ledare själv så skulle han koppla in det sedan. Var lite osäker på vissa saker, så han kom och kollade och vi kom överens om hur jag skulle göra. Sagt och gjort. Körde med Schneider / Elkos VP2-dosor. Väldigt smidigt med justerbar ring och flexibla anslutningsstosar. Märkte också vilken stor skillnad det är på bra flexslang mot den billiga som säljs på lågprisvaruhusen (hade lite sådan kvar). Den sistnämnda veckar sig mycket lättare och har mycket mer friktion när man ska dra i ledarna.

Bar in all OSB och GIPS i rummet nere och satte skivorna där. Tänkte bära upp de skivor som skulle användas uppe. Det visade sig dock att skivorna inte gick upp för trappan i fullängd, så jag fick kapa till och sätta nästan all OSB och GIPS där också för att bli av med skivorna nere. En vägg uppe lämnades öppen eftersom skorsten ska monteras genom kattvinden, dessutom måste jag fixa någon lucka och helst även någon varning vid läckage från golvvärmen.
Väggen spacklades (jag blir aldrig nöjd med spacklingen...) och grundmålades innan mellanbjälklaget isolerades och inntertaket spikades. Skönt med dyckertpistol här, 1200 dyckert sitter det med :grin:

Med taket på plats så tapetserade vi. Anledningen till att vi grundmålade först var för att mätta gips och spackel så att det inte skulle suga åt sig tapetklistret utan tapeterna skulle fästa bra.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

15 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: torbjorn_forsman och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se