Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

(O)öppningsbart trilskandes fönster, rådgivning mottages tacksamt

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

roddjer (trådstartaren)

#1 » 18:15:19, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Fönstret i det som idag blivit mellantösens rum trilskas rejält. Det är ett öppningsbart fönster, vridfönster heter typen har Google upplyst mig om, 3-glas, träram med alu-detaljer och en för problemet högmisstänkt barnspärr. Samtliga andra öppningsbara fönster i huset är äldre "SP fönster EDF 2777/78", som jag hittat på en skylt. Men just detta, det krånglande fönstret är av en annan typ, liknande, men ändå inte exakt samma. Hade man kunnat öppna det hade man kanske hittat en typ-skylt som på de andra men ... ja ... ' :snow:

Stängt läge. Stålskenor som hör ihop med/är en del av(?) gångjärnen. De skevar och beter sig lite olika beroende på om fönstret är öppet eller stängt. Har tagit bilder och försökt få fram skillnaderna men de syns inte på ett begripligt sätt så lägger inte upp dem.

Bild
Bild

Max öppningsläge idag. "Vädringsläge" kallas väl detta? Men det går inte att komma längre än så här, trots uppvikt handtag och (vad jag tolka det som) frilad barnspärr. Vänster gångjärn, utfrån sett, fjädrar och skevar betänkligt och det är samma sida som barnspärren sitter på den är nog inblandad ändå.

Bild

Så här ser den ut. Från den här vyn är det då höger gångjärn som felar.

Bild
Bild

Den övre, lite grövre, "kroken" med ett spår i sitter stumt och vill inte röra sig i någon riktning. Det nedre blecket som sitter ihop med knappen i karmen går att peta tillbaka med mejsel med visst besvär så att knappen kommer ut. Gör man det, stänger fönstret, trycker på knappen och öppnar fönstret igen så gör det ingen skillnad. Något annat har hakat fast eller gått ur led. Får en känsla av att det är något uppe i överkant på gångjärnet/blecket för, som sagt, det rör sig inte symmetriskt på båda sidor när man vickar fönstret fram och åter. Gissar att barnspärren fallerat någon gång i tiden och sen har någon (som faktiskt inte är jag den här gången) ilsknat till och förvåldat sig på gångjärnet när denne försökt trycka upp fönstret. Ren spekulation men teorin passar bra ihop med det som jag ser framför mig.

Men ... Vad göra? ' :klia:

Såvitt jag kan se så låser ju bågen alla möjligheter att komma åt några skruvar någonstans, åtmindstone komma åt tillräckligt många för att skruva bort saker så fönstret kommer ut. ' :aaargh:

Förslag? ' :help:


Gå till lösningen
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



QV_

#2 » 22:20:15, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bort med fönsterfoder och fram med tigersågen.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

roddjer (trådstartaren)

#3 » 23:09:46, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
:snow:

Ja, jag val både rädd och beredd på ett sånt svar. Men man lever ju på hoppet! ' :grin:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Stridis2

#4 » 23:38:03, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Offra gångjärnen istället. Såga mellan bågen och gångjärnet vid ledpunkten med en sticksåg. En person sågar och två är beredda på att fånga fönstret (troligen tungt om det är treglas). Börja på den sidan som du misstänker gångjärnet är skadat på, har du en hiskelig tur går det att rädda det andra gångjärnet.

Lyfter du ut både karm och båge i ett stycke så sitter du i samma sits som innan. Då får du ändå antingen såga itu gångjärn eller slakta karmen.
Vet inte om mitt resonemang är rätt eller fel, men så tänkte jag lite spontant, sådär... :vissla:

När du fått isär fönstret så kan du ta ett beslut på om det går att laga gångjärnet, skaffa ett nytt eller bygga ett själv.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

marve

#5 » 23:47:03, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en del fönster som går trögt att öppna och stänga har det funkat att spruta in wd40. Men du kanske inte kommer åt att spruta in överallt. Testa lite innan du börjar vålda.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Skru'are

#6 » 23:58:02, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver få ner plattstålet i horisontellt läge så att det går in i springan och den kilformade delen kan lösa spärren.
Du kan behöva hjälpa den in då knappen tydligen inte räcker till.
Går knappen att demontera hel?
Man kan borra ett hål i regeln, men inte igenom, och med en litan dorn föra in den.

Det är som med kvinnor, ta det med lämpor och försiktigt, absolut inget våld, bara lite försiktig övertalning så får du in den och springan öppnar sig :dancing_geek:


Detta inlägg har valts som lösning


1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

nimrod_pro

#7 » 00:51:00, 19-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan även vara så att du behöver först ha fönstret stängt, tryck in knappen och sedan öppna.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#8 » 08:55:02, 19-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Bort med fönsterfoder och fram med tigersågen.


"fördelen" med att ha fönstret löst är att man kommer åt på ett annat sätt.
Samt att man kan dra lite i karmen så den blir bredare. Det hjälper ju även till om man vill såga av gångjärnen.
Fast i det läget än nog en multislip bättre än en sticksåg, om man nu äger en sådan då.

Är det sådant som skall "lyftas upp" så kan man ju vända på fönstret och låta det "falla ner".
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

roddjer (trådstartaren)

#9 » 15:29:46, 19-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
:hurra: :hurra: :hurra:

Bild


Skru'are skrev:Du behöver få ner plattstålet i horisontellt läge så att det går in i springan och den kilformade delen kan lösa spärren.
Du kan behöva hjälpa den in då knappen tydligen inte räcker till.
Går knappen att demontera hel?
Man kan borra ett hål i regeln, men inte igenom, och med en litan dorn föra in den.

Det är som med kvinnor, ta det med lämpor och försiktigt, absolut inget våld, bara lite försiktig övertalning så får du in den och springan öppnar sig :dancing_geek:

:thummar: ' :buga:

Knappen var inga problem att få ur då man väl fick tag i den och lite uppmuntran bakifrån med en mejsel. ' :smile:

Bild

Sen följde jag Skruares råd. Behövde inte borra dock. Knappen satt i en "kopp" som satt pressat i hålet i karmen. Trycker man knappen i botten bottar den i koppen och det är den fjädern jobbar mot inte nån försänkning i träet som jag trodde. När jag skurit ur botten på denna kopp kunde jag se springan när kilen ska pressas in genom hålet i karmen då fönstret stod på glänt. En rejäl dos 5-56 här och där i närområdet och sen i med lämplig körnare och knacka lite försiktigt med fönstret stängt. Pröva öppna igen. Ingen framgång. "Rinse and repeat". På fjärde försöket hände något. Oljan kanske hade sipprat rätt och jag hade blivit lite bestämdare med slagen. Det klonkade till och när jag nu öppnade fönstret gick det att svänga ut så långt jag ville. ' :hurra:

Bild


När kilen drivs in ska den peta ned den mässningsfärgade blecket i alu-profilen som då frigör hakarna och fönstret kan fällas ut. Blecket dras/trycks upp av en fjäder dold innanför alu-profilen nånstans. Knappen i karmen har en egen fjäder för retur av endast den själv. Hela den här konstruktionen kärvar, därför har det inte gått att öppna, men ändå känns det som att det är mer än "lite olja" som krävs för att återställa ursprunglig funktion. Kan nog fetta på både det ena och det andra i ansenlig mängd men det skulle kärva ändå. Det har hänt något. Fått en smäll, huset satt sig, eller senaste teorin, målarfärg på fel ställe. Bilden på knappen med kilformat bihang ovan ger ledtrådar om att tidigare ägare var frikostiga med färg både här och var (syns på andra restaureringsprojekt i huset med) så kanske det sitter nån klutt med färg ivägen nånstans. Kunde inte se några mekaniska slitspår av metall som ligger an mot varann och gnager och även efter uppsmörjning gick mekanismen väldigt trögt. Nåt är i olag där bakom. Men jag fick upp den i alla fall! ' :grin:

Bild


Vidare.
Herr Dremel och jag hade ett givande samarbete ...

Bild

Nu kan blecket och knappen krångla bäst de vill, nu finns inget att haka tag i! ' :djaevul:
Nackdelen är då att man inte kan "låsa" fönstret i "vädringsläge" då den funktionen också hänger ihop med knappskrället. Men det är smällar får ta, huvudsaken jäntan kan öppna fönstret och ta sig ut för egen maskin om det skulle brinna på andra sidan dörren in till hennes lilla kryp-in...

Knappen får sitta kvar som "dekoration" ... ' :cool:

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se