Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

1 dm vatten i källaren

49 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

JPEG

#16 » 13:39:47, 07-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35



roddjer

#17 » 13:42:11, 07-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Finns det inte en gammal tråd om någon som rensade källaren från berg.


Kanske inte denna men till slut har mitt minne lyckats värka fram den här:

Dräneringsprojekt av det lite mer omfattande slaget med bergsborrning!

Lite kvällslektyr och inspiration kanske?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Ivar Risslén

#18 » 17:30:40, 07-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stämmer att det var Jevlars tråd jag tänkte på.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg

#19 » 19:36:23, 07-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:Bild


Fördel:
- man ser var det rinner in någon stans
...varför kommer vatten in där vi ser "flodbäddarna"?
(= vad är det på -andra- sidan, yttersidan?... vatten ska ju liksom inte -rinna- in mot väggen oavsett, ju...)

Den där "swimmingpölen"... är den nedanför "berget" eller innanför den inre källarmuren?

"vatten finner alltid en väg"... gäller att leda vatten handfast dit man vill ha det, men samtidigt måste man lyda vattnets "lag"...

Du har fått ett antal kreativa förslag, men jag ser inte ursprunget till problemet i presentationen. Varifrån kommer vattnet, och vart vill vattnet?
Samt vad -kan- du göra för att styra vattnets "framfart"? Kan du ex., skapa översvämningscistern i värsta fall?

När uppstår problemet?
24-7 eller -enbart- vid höga vattenflöden från skyn?
(ytvatten vs grundvatten vs kombination)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

RD350

#20 » 21:41:08, 07-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade nog provat att täcka bergknallen i källaren med plast, satt en dränkbar pump på lägsta punkten under plasten samt en avfuktare.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

nimbus (trådstartaren)

#21 » 06:08:24, 08-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På utsidan sluttar berget ganska brant på sina ställen mot huset och det är vid foten av ett berg så det är ganska stora mängder vatten som kommer.Ett jäkla ställe att placera ett hus på helt enkelt.
Jevlar gjorde ett spår i berget för att lägga dränslang i. Här tror jag inte det hjälper så mycket då det är djupa fåror i berget
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Rubert

#22 » 07:30:09, 08-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi bor i ett soldattorp som byggts om i två etapper, enligt ryktet en gång 1946 och av oss 1975.
Torpet är beläget på en svag sluttning nedanför en liten bergkam, avrinningen från berget passerar under torpet.
När vi byggde till 1975 så grävde vi fram det ojämna berget som låg 0,3 -1,5m under markytan.
Till lägsta punkten drogs en dränering.
Ytan "planades" ut med med osorterat naturgrus.
Hela ytan under torpet täcktes med vanlig byggplast för att minska avdunstningen.
Grunden har många ventilationsgluggar runt om för att "vädra" bort fukten.
Vid snösmältning och riklig nederbörd står det ibland öppet vatten under plasten, det ser inte så trevligt ut!
Under nästan hela vår utbyggnad så kan man krypa och inspektera trossbotten och bjälklag.
Efter 46år kan man inte se några som helst angrepp av mögel eller röta på virket.

4 personer gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

dc_lindberg

#23 » 10:34:47, 08-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:På utsidan sluttar berget ganska brant på sina ställen mot huset och det är vid foten av ett berg så det är ganska stora mängder vatten som kommer.Ett jäkla ställe att placera ett hus på helt enkelt.
Jevlar gjorde ett spår i berget för att lägga dränslang i. Här tror jag inte det hjälper så mycket då det är djupa fåror i berget

:-( Snacka om osportsliga förhållanden!
...man kan ju använda Rohca Gil (Hallansdsåsen katastrofen)...
Seriöst.
- bergsskrevorna/sprickorna ställer till -elände- för dig!
- den topografiska närheten ger dig "besvärligheter"...

Finns det problem, så finns det lösningar.
Kunde Hittiter, Romare, Maya, Asteker, Burmeser, osv etc "tygla vattnet" för många tusen år sedan, så... då borde vi kunna dra lärdom av deras kunskap och praktiska lösningar!
Du sitter med ditt eget Machu Picchu:
https://dai.ly/x6de93r

Här har du lite mer om hur de löste de problem som du har - stora vattenflöden på berg som behöver kontrolleras:
https://omrania.com/inspiration/machu-p ... e-systems/

Som jag skrivit tidigare i andra trådar så löste vi en del av vårt grundvattenproblem med att klistra en "simbassängmatta" på källarväggen. ALLA "förståsigpåare" (yrkesfolk) var kraftfullt negativ mot detta, utom han som föreslog lösningen. "Man hindrar funktvandringen genom betongväggen!!!"... jo... men om källaren hålls varm... så stiger "ångan" uppåt... => vi fick -torr- källare "över natten" o det var 1995 (de som minns den vårflod/regn/översvämmningen i Mälardalen). Mitt problem "liknar" ditt. Dvs höga vattenflöden, men för min del är det en källåder under huset, så... väggarna kunde jag fixa men nöten till byggmästare 1956 gjöt plattan direkt på leran... så... hm... klarar sig hyfsat i alla fall (!), priset är bara att värmen -måste- vara på i källaren 24-7 oavsett utomhustempen... för att "torka" bottenplattan från grundvatten/fukt...
Du har svårare läge!
Studera Inkas lösning - se vad som kan ev., passa in för dig att testa/använda.

Av vad du beskriver tror jag inte det är rimligt för dig att täta bort problemet. Jag tror du måste studera hur naturen fungerar hos dig och finna en lösning i hur att följa naturens lagar så att de hjälper dig istället.
dc_lindberg @ Suzuki XR69 inspirerat bygge
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

bonde456

#24 » 11:46:46, 08-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det blir omständligt att spränga ner en avrinning, Går det att gjuta en avledning på berget då?
tänker att den behöver väl inte vara speciellt hög och så har man grovt dränerande grus och markduk.

1 person gillar det här inlägget.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

nimbus (trådstartaren)

#25 » 18:33:58, 08-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag misstänker att man måste täta sprickor o fåror först för att få nån effekt på en avrinning. Eller täta berg och mur på insidan. Men med vad?
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

dc_lindberg

#26 » 19:13:05, 08-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prata med en geolog.
Det du funderar kring är vad som skapade Hallandsås problemen... folk som inte kunde uttalade sig och folk som kunde än mindre bestämde...

Vatten finner en väg!...
Du måste ta reda på varför, hur och vart.
Någon som kan sten/berg som kan bedöma och undersöka det du har att tampas med kan nog ge dig god hjälp/information.

Att tro att du skall kunna tätat bort problemet är som att "återuppfinna Hallandsåsproblemet"... Ditt foto visar att det helt enkelt är för mycket sprickor i berget. Kostnaden blir inte försvarbar, ej heller arbetsinstatsen.
Tänk utanför boxen - dvs "glöm att täta". Den primära lösningen torde bli att finna en väg för vattnet, på sådant sätt att vattnet får komma fram utan att skapa onödigt mycket problem för dig.

På de bilder du visar har du inte en chans att täta bort problemet :-(

Med detta har jag inte sagt att du inte ska försöka täta det du kan - det säger sig självt att du måste, liksom att förbättre avrinning där det låter sig göras. Detta är dock bara "plåster" på såren, det är inte att "stoppa blödningen", och berget "blöder vatten" mot dig så det står härligt till!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

kimmen

#27 » 21:37:56, 08-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle inte tveka, jag skulle öppna upp och sedan markplast och avleda vattnet som kommer in, fukten i trossbotten måste bara bort
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Ivar Risslén

#28 » 21:55:19, 08-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ventilation med luftcirkulation är nog det viktigaste. Att bara montera en fläkt som suger ut luften funkar inte så bra. Att montera en fläkt som blåser in luft gör att det blir övertryck och fukt i trossbotten. Det som behövs är en fläkt som vispar om luften och kanaler som evakuerar den fuktiga luften. Har man en luftavfuktare som rör om luften och en fläkt som skapar ett undertryck så borde man få det torrare på sikt.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg

#29 » 10:17:48, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har nog alla samma tankar, idéer och lösningar.

Titta dock på bild 1 (första inlagan).
Berget är fullt med sprickor. Det gör att det är nästan omöjligt att täta och leda bort vatten. Självklart må man göra vad som låter sig göras inom rimliga gränser, men problemet uppstår som en konsekvens av vad som sker/pågår utanför bild och vägg (till vänster).
Vatten finner en väg, och vatten använder sig av både gravitation, osmos och ytspänning samt rötter (personlig erfarenhet av hur träd drar upp grundvatten, helt emot vad "alla" påstår).

Att täcka över och plasta in kommer ofelbart att leda till andra problem... mögel, stillastående vatten, förruttnelser... Vatten måste få röra sig fritt, men styras med varsam och fast hand (vilket nog ordet Aga egentligen betyder).
Frågan att besvara är "hur att guida/styra det där vattenflödet?" ; "vad låter sig göras?"

Gällande tips om fläkt.
Absolut!
Min "vetenskapliga test": 40cm's fläkt framför element i källaren => på ca 40min är alla tunnare plagg -torra- och jeans tar väl 2-3 timmar.
Torktumlare tar långt mycket längre tid, till en avsevärt högre kostnad än 50-60W.
Slutsats: mängden förflyttad luft påverkar hastigheten med vilken fuktig luft transporteras och hur väl rum/ytor torkas (ur).
=> om möjligt så låt naturen -torka- allt den kan, drag, fläkt, sol, vind (och vatten om det låter sig användas för drift av "torkare").


Kvarstår faktum: vattenet kommer "genom" berget, och Hallandsåsen är ett praktexempel på hur det går när man tror man kan täta bort vatten i berg...

TS: om man ser till var vattnet kommer ifrån och den ränna du huggit ur berget. Vad låter sig förbättras ytterligare där? Jag har en granne med mycket snarlikt problem, som "dillar" om att flytta polen från "ovansidan" till "nedersidan" om sitt hus, just pga -samma- sorts problem som du har. Givetvis lobbar jag mot att flytta väl insynsskyddad pol till "exponeringsyta" (= barnen kommer att upphöra att använda polen + kommer att ge problem med "besökare"...). Så jag har ett egenintresse i din fråga, bortsett från att problemet väcker mitt intresse i sig.

När man ser till berget och alla sprickor.
Givetvis är det ...inte fullt så smart (stockholmare är smartare än lantisar!... vilken tavla!) att bygga så där där, men gjort är gjort. Nu är frågan hur man kan hjälpa naturen att "finna en annan väg" för vattnet, än genom källaren.

Man -kan- välja att gå en helt annan väg... man -kan- anlägga en brunn och leda vattnet dit... löser inte fuktproblemen men kan lösa att "få kontroll" på flödet, eller?
Inte vanligt med brunn i källare, men det förekommer.

"If you can't beat them, join them"
Vi står oss slätt mot naturen. Dagens yttrande i media om att mänskligheten kan kontrollera/styra miljön är...milt sagt högmod!... Genom att förstå naturen så kan vi anpassa oss till hur naturen fungerar och få naturen på vår sida, och det är mycket bättre än att som Don Quixote kämpa mot dess väderkvarnar.
Så, till vänster utanförbild och utanför källarväggen/-muren. Vad låter sig göras där för att hjälp naturen och dess vattenflöde som tyvärr väljer att "gena" genom huset?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

ac tc

#30 » 14:34:05, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:Det är en stuga och ingen är på undervåningen, vi har det som cykelförråd o dyligt. Försöker undvika sånt drar åt sej fukt.
Bilden är mellan berg o vägg


Bild

Nu är det jättesvårt att förstå hur det hänger ihop men av bilden att döma så skulle jag sätta platon på vägen och gjuta upp en ränna i betong som leder ut vattnet.
Dränering under gjutningen, om inte fall finns så måste det till en pump brunn.
- noga vibbad så den tätar mot berget.
På utsidan skulle jag gjuta en kant som leder bort vattnet från väggen, tvättat berg och noga vibbat.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se