Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Kostnad gjuta om garagegolv i gammal byggnad

32 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Mattias Petterson

#16 » 06:18:03, 17-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju ut som om väggarna är gjutna först, isåfall behövs knappast någon sula under.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar



Iznogoud (trådstartaren)

#17 » 10:02:49, 17-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Ser ju ut som om väggarna är gjutna först, isåfall behövs knappast någon sula under.

Då huset är från 1931 och har platsgjutna väggar i plankbyggda formar ( en del stående ingjutna brädor syns på bilden ) + en skorsten ( väggskåpen till Vänster i bild ) som är en av de största jag sett i ett bostadshus, är jag också inne på att väggarna är gjutna först och sedan stampades jordgolvet med litet inslag av cement. Direkt innanför porten har det varit brädgolv en gång i tiden, vilket också sabbar tanken på en "modern" platta under huset.

Där jag bättrat på "mosaiken" har golvet varit Max 5Cm, sedan direkt ned i omgivande grusås huset är byggt på.
Ingen armering finns eller har funnits.

Några tunga punktlaster finns inte att tala om, har befintligt skitgolv klarat gammeltraktorn, en Gigantic, mängder av bilar ståendes på pallbockar mm så vore det väl den om inte ett nytt, tjockare golv i riktig betong skulle klara samma vikter även utan armering om så vore.

I forntiden har här faktiskt varit någon form av mc/bilverkstad, och stått en stor svarv inne i det mörkaste hörnet, ungefär direkt till Vänster från där bilden är tagen.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

David, Luleå

#18 » 10:08:47, 17-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Ska du kosta på dig nytta golv, gjut i slingor för värme!
Lite extra kostnad nu, men vill/behöver du koppla in värme, då tjänar du ingen det direkt!

.....

Det var av detta skäl jag inte kom längre... för pengarna räckte inte till mer än betongen, eller isoleringen eller rören... o sedan kom annat emellan som tog upp all tid i ett-två årtionden...



Det är ju alltid bra att framtidssäkra. Men ibland kanske man måste inse begränsningar i tid, ekonomi eller annat och hoppa över hängslen och livrem. Det finns så mycket man kan passa på att göra bara för att man kanske behöver det någon gång i framtiden att man aldrig kommer till skott att gjuta.

Ett golv utan slingor kan ju vara bättre än att vara utan golv alls i 20 år. :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

jonnordvall

#19 » 10:43:05, 17-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En energikonsult brukar säga ang En enkel luftvärmepump för 20 loppor kontra ex att bygga vattensystem i ett hus och borra för bergvärme för ett par tre hundra tusen. Det viktigaste är att börja spara så snart som möjligt, inte att räkna ut ett perfekt system som inte tas i drift. Dvs halvera kostnaden direkt istället för att få säg 75 procent av kostnaden om flera år.

Är det betonggolv på 5 cm utan armering och du kommer in med en traktor, då är väl inte rivningen något problem..... Sedan gräva 10-12 cm med maskin och jämna av. Ev tjockare där det kan bli aktuellt med en lyft eller liknande. Armera och gjuta direkt på. Håller gör det ju på sådan backe och formen har du ju färdig.

Men då är det ju så att säga fastbyggt. Ingen golvvärme i framtiden och ett kallt golv. Hur fin är byggnaden i övrigt? Hur nöjd är du med värmen på ditt golv? Hur mkt är det värt att gräva ur och isolera kontra ha ett likadant garage som du redan har fast med ett bra golv?
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Mikkel

#20 » 12:22:59, 17-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är väl alla kloka ord redan skrivna i denna intressanta tråd, jag antar också att vi är fler som går i samma tankar.

Jag gillar nyckeltal och med dessa trubbiga och förenklade beräkningar så skulle nog en entreprenör lämna ett pris på minst ca:
- Bilning gamla golvet, utgrävning, nytt grus/kross: 1000 kr/kvm x 60 = 60.000 kr + moms
- Gjuta komplett platta med med isolering, armering och golvvärmeslang: 1500 kr/kvm x 60 = 90.000 kr + moms
Summa: 150.000 kr + moms.

Eftersom osäkerheten ligger i arbetet med bilning, utgrävning och anslutning mot grundmuren under väggarna så är det väl den biten som lönar sig bäst att göra själv om man har ork och tid. Där kan en entreprenär lägga på ytterligare några 10.000 kr-lappar som riskpeng.

Väggarna vilar nog på egen gjuten sula. Dagens platta på mark blev vanligt först på 1980-talet även om man gjorde mindre lyckade försök redan på 1960-talet. På 1930-talet gjöts en betonggrund under väggarna och för bostadshus lades ett träbjälklag/golv ovan och utan kontakt med marken. För "enklare" byggnader som tex. garage lades oftast en helt oisolerad betong/cementplatta som golv på marken.

Vi har en ekonomibyggnad från 1937 med gjutet golv armerad med konservburkar, cykelkedjor, :insomnia: .... den kan man plocka upp för hand om man tar i lite :mrgreen:

Tillägg: det ser ut som att du har en innervägg på ett mindre rum till vänster med dörr i. Den kan ha sämre grundläggning och inte klara om man bilar bort "plattan", så se upp där.
Tillägg2: läste nu att det kanske är en skorsten / Väggskåp till vänster. En skorsten brukar ju vara väl grundlagd men också känslig för vibrationer.
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

magloman

#21 » 13:28:25, 17-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet av att ändra om gamla byggnader i stor grad, är att man gör det bara två gånger; första och sista.

Grymt besvärligt på så många vis. Kostnader och tidsåtgång är högt.

Kan man så är det bättre bygga nytt och ha det gamla kvar. För utrymme går det åt.

Inget svar på din fråga såklart men vill nämna det iaf.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

tortap

#22 » 14:08:37, 17-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har jag tolkat det rätt som att du tänker dra värmeslang men skippa isolering? Då skulle jag tänka om. Du vill att fukten kondenseras utanför betongen. Och elda för maskarna vill man inte heller.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

kimmen

#23 » 16:05:57, 17-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lärt mig att, lägga till en halv gång extra till FÄRDIGT arbete. Så ca 300 000:- bagis låter hemskt, men...
Rotavdraget verkar dom bara lägga på :klia:

Tänk efter flera ggr innan du sätter i gång på en gammal byggnad, Huuva som norrlänningen säger :smile:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Mattias Petterson

#24 » 17:11:15, 17-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har en gigantic som kommer in så är det väl bara att ösa ur, eventuellt bryta bort gamla plattan med gafflar.
Eller hyra en bobcat en helg.. :thummar:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

dc_lindberg

#25 » 09:47:42, 18-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:back_to:
Iznogoud skrev:Mellan tummarna, vad är en rimlig kostnad för att bila bort ett garagegolv som närmast kan beskrivas som stampat jordgolv med inslag av cement, frakta ut det gamla "golvet" utanför garaget, sänka grusbädden/jämna till, armera, lägga golvvärmeslang och gjuta nytt golv? Ca 60 kvm totalt.

Fått offert på arbetet som inte riktigt föll min ekonomi i smaken :help:
Om någon vill utföra jobbet, skicka ett PM :skriva2:


Ser 1 fråga i detta:
- kr/m2 för total entreprenad?

Ser att man kan dela upp den i 2 frågor:
1) urgrävning/förarbete: kr/m2 ?
och
2) platta inkl isolering och värmeslingor/-rör: kr/m2 ?

Kring 1997 skulle det kostat, totalt, ca 150-175 000kr.
Att göra "1" själv skulle minskat kostnaden till hälften.
Jag hade en god granne i yrket, fick råd och kunde köpa hjälp av/genom hans företag med det som skulle bli för knepigt för mig, så, jag hade kvar: priset på: betongen (kring 14 000kr, Isoleringen kring 8 000kr, armeringen kring 2000kr => ca 25-30 000kr; nästan allt arbete göras själv! - den största kostnaden var att att montera armering och rör - tar många timmar).

Kostanden då, 1997, var alltså kring 3000kr/m2 vid total entreprenad. Materialkostnaden var kring 4-600 (ca 500)kr/m2.
Hur har dessa priset förändrat sig till idag?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

ac tc

#26 » 10:17:44, 18-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nyss gjutit 70 m2 platta så jag borde veta lite priser.
- golvärme för 60 m2 kostade 12000:-
- armering, kantelement, 200 mm markisolering kanske 25 k
- betong 8 m3 ytterligare 30 k ( s4 halvflyt, den var fin att jobba med.)
- lite avlopp och brunnar/ rännor 2 k
Arbete, inte en aning gjorde allt själv med hjälp av familjen.
Har gjort samma sak som du i stallet, dvs gjutit nya golv invändigt men då har bara betongen och armeringen varit kostnader.
Där gjöt jag in nya kantbalkar på plattan och det har funkat bra. Ingen golvvärme tyvärr, ångrar mig idag ( skulle aldrig gjuta ett dugg utan att åtminstone lägga ner slangen.)
- skulle åtminstone kosta på 50 mm markisolering under plattan, då har du direkt kapat bort 70% av förlusterna neråt till en relativt låg kostnad. Går du på 100 mm så skapas en 20 cm tjock kantbalk av sig självt om du inte lägger hela vägen ut till kant. 75 mm avlopp ryms också bra i den.
- det är spännande att gjuta med självkompakterande betong på markisolering...den flyter. Gjutit med sån i stallet och var tänkt att ta den till plattan men betongstationen avrådde mig med orden den är bara bra när den rinner ut sen är den bara sämre på alla vis. Köpte en billig vibb på jula istället..
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Stridis2

#27 » 10:37:08, 18-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite blandade uppvärmningstankar jag själv har stött och blött gällande mitt egna eventuella framtida bygge. Kanske kan du ha nytta av någon av tankegångarna...

"Alla" (inte bara här) säger att man ska gjuta in golvvärmeslingor, men ta en ordentlig fundering på det om Wizzman skrev om problem med att såga / borra / ändra på golvet.
Som jag ser det hela så har golvvärmen flera fördelar, i alla fall om man har behov av dem:
* Skönt om man ska ligga direkt på golvet
* Golvet torkar upp snabbare om man får in blöta bilar och liknande.
* Kan ha en billig grundvärme med värmepump. Gäller både om man ska frostfritt eller 20 plusgrader

Nackdelarna då:
* Dyrt och jobbigt när man anlägger (både tid, slang och isolering)
* Värre jobb när man anlägger (risk isoleringen vill flyta vid gjutning)
* Trög uppvärmning, tar lång tid om man vill ändra temperatur från säg frostfritt till mektemperatur
* Mycket stora problem om man vill såga upp eller ändra något i plattan. Kan vara problem även att borra fast saker, framför allt större sådana.

Jag har funderat mycket på golvvärmens vara eller icke vara i min blivande verkstadsplatta. Problematiken med långsam uppvärmning från frostfritt tänkte jag lösa med varmluftspanna. För min del lutar det ganska kraftigt åt att låta bli golvvärmen, men jag vet inte hur man ska få ett lika billigt sätt att hålla grundvärmen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

David, Luleå

#28 » 11:01:06, 18-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjöt ju själv 70m2 inne i en gammal byggnad ifjol. Skäms nästan att inte ha koll på kostnaden totalt. Men allt köptes utspritt under en längre period och kvittona ligger i en mapp utan att blivit sammanställda.

Jag rev ur ett brädgolv, skottade ur ett 70 år av damm under det, tog bort en gammal stengrund under det. justerade terassen så att inget vatten skulle bli stående, Grävde ner en oljeavskiljare och ledningar, fyllde bärlager och makadam. markisolerade, Det mesta gjort för hand med hjälp att bära med jordbrukaren. Den tiden jag lade på det hela skulle jag inte vilja betala någon annan för.
Själva gjutningen lejde jag in ett proffs så att det skulle bli rätt i fall och yta. Men jag, Tortap och en till vän var med och kärrade in betongen då jag inte ville ha en pump. Tog kanske en förmiddag att gjuta och påbörja efterbehandlingen. Med kaffe och planeringstid.

Med all tid nedlagd på det nödvändiga så skippade jag golvärmeslingor. Jag har aldrig mekat i garage med golvvärme och har aldrig saknat det. Vägde för och nackdelar lika Stridis lista och kom fram till att jag inte ville ha det. fast många tyckte att släng ner när du ändå håller på. Nä det är mitt golv. luftvärmepumpen torkar upp det bra. och med fina fall och gummiskrapa så blir det inte så mycket vatten stående ändå.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

DennisCA

#29 » 11:44:37, 18-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Väggarna vilar nog på egen gjuten sula. Dagens platta på mark blev vanligt först på 1980-talet även om man gjorde mindre lyckade försök redan på 1960-talet. På 1930-talet gjöts en betonggrund under väggarna och för bostadshus lades ett träbjälklag/golv ovan och utan kontakt med marken. För "enklare" byggnader som tex. garage lades oftast en helt oisolerad betong/cementplatta som golv på marken.


Här i Finland är en vanlig konstruktion en gjuten sockel som väggarna står på. Sen fylls insidan med kappilärbrytande grus och isolering, sen gjuts en platta för insidan som flyter innuti sockeln och upphöjd från marken, även isolerad mot utsidan från alla sidor.

För egnahemshus då.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

PerJohansson

#30 » 12:26:33, 18-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde ca 57 kvadrat platta till garaget, allt som allt gick grunden på ca 65.000:-. Då är det kantelement i frigolit och 300 mm isolering under.

Ingen golvvärme, saknar det inte heller även om jag tillbringat en del tid på golvet.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se